Toen afgelopen jaar vanwege de lockdown onze skivakantie tot 6x toe (ja we zijn hardleers met omboeken😉) werd geannuleerd hadden mijn vrouw en ik maar besloten om als compensatie dit jaar extra lang te gaan wintersporten. Zo gezegd zo gedaan, zodoende zitten we dit jaar 3 volle maanden in Oostenrijk. Iedereen gaat er vanwege onze leeftijd (mid- 30) vanuit dat we dan ook werken hier, nou nee, gewoon lekker 3 maanden skiën, wandelen, langlaufen, paragliden of wat er ook op ons pad komt. Maar de focus ligt met name op skiën en genieten, waarbij we gaan proberen om zoveel mogelijk (kleine en grote) gebieden van de SuperSkiCard te gaan bezoeken.
Met 2780km piste verdeeld over 86 verschillende skigebieden hebben we in elk geval genoeg te kiezen.

Op het forum kreeg ik al af en toe de vraag of ik dag verslagen bij ging houden. Probleem is dat ik vrij lui ben aangelegd en daarnaast mezelf niet wil toeleggen aan een kort/ vast interval om zoveel mogelijk tijd te besteden waarvoor ik hier gekomen ben. Hiervoor gekozen voor een tussenoplossing waarbij ik elke 10-14 dagen een update zal geven waarbij ik mijn ervaringen deel van de in die periode bezochte gebieden. Het zou leuk zijn als jullie in de reacties kunnen aangeven of jullie het eens zijn met de door mij aangegeven plus- en minpunten per gebied of dat jullie dit heel anders hebben ervaren.

De eerste maand zit ik in St Johann in Tirol, daarna zal ik verder oostwaarts trekken richting de Ski amadé regio.

Ons verblijf de komende maand.

null

Gelukkig met heerlijk uitzicht tijdens de ochtend koffie👌

null

St Johann in Tirol:
Allereerst st Johann in Tirol, onze thuisbasis. Inmiddels heb ik het gebied twee keer bezocht; de eerste keer op de dag na aankomst in Oostenrijk, het sneeuwde toen flink door en ik had de pistes nagenoeg voor mezelf (ook mijn vrouw haakte af vanwege het mindere zicht en +/- 15cm verse sneeuw). De 2e keer was een zonnige dag met perfecte condities, ook nu was het weer heerlijk rustig al was het uiteraard niet vergelijkbaar met de 1e dag.

Het gebied voelt lekker compact aan met een kruising tussen moderne (nieuwe Eichenhof) liften en enkele oude beestjes, waarbij met name de trage 2-persoons Jodlalm baan met harde sneeuw toch wel vrij fris is. Er is voldoende diversiteit aan soorten afdalingen, waarbij de pistes bovenin doorgaans wat moeilijker zijn dan onderin. De enige zwarte piste van het gebied heb ik helaas nog niet kunnen doen omdat die lift kennelijk uit personeelsgebrek (of kostenbesparing) uit staat op ma t/m wo, hopelijk morgen een herkansing.

Het kan af en toe best druk zijn op de pistes hier😂

null

Extreem brede pistes

null

Hoe mooi wil je het hebben tijdens het skiën?

null

Blauwe afdalingen door het bos.

null

Rode 4b is duidelijk iets speelser en pittiger dan de brede 4a

null

Rode stuk (of eigenlijk blauw) van de Eigenhof II

null

Rode 6a vanaf de top.

null

Wat beviel:

  • de rust!
  • lange afdalingen ondanks de beperkte hoogte van de top
  • zon heeft weinig impact op de kwaliteit van de pistes vanwege de noord hellingen
  • brede en goed geprepareerde pistes
  • goede afwisseling en speelsheid in afdalingen
  • bizar veel (13) en goede horeca voor zo’n klein skigebied, wellicht niet goed voor mijn bankrekening aangezien ik ze allemaal wil testen:)

Wat vond ik minder:

  • afsluiten van de liften vanuit Oberndorf op ma t/m wo waardoor de rode 6a en zwarte 7a niet te skiën zijn, je zou er maar je hotel of appartement hebben…
  • de trap af moeten vanuit middenstation Harschbichl voordat de skies aan kunnen
  • voor beginners zijn er 2 eenvoudige pistes bij de Eichenhof I (echt simpel) en Eichenhof II (rood maar eigenlijk blauw) en eenvoudige pistes in de kern van het gebied. Vanuit Eichenhof II naar de blauwe centrale pistes doorsteken zal voor beginners nog wel prima lukken maar terug via de Jodlalm lift is die verbinding voor beginners te pittig vrees ik, zeker gezien het toch wel behoorlijke aantal hoogtemeters terug.

Pistetip:
De lekkerste afdaling die ik gedaan heb: afdalen vanaf de top van de Harchbichl en via achtereenvolgens de 1a, 3a, 4a en 4c terug komen bij de parkeerplaats. Voor een gebied waarvan de top maar op 1600m ligt is het toch heel behoorlijk om een aantal afdalingen te hebben die net de 1000hm niet aantikken.

Steinplatte:
Dit gebied keek ik al erg lang naar uit om eens heen te gaan, op onze 1e dag dus gelijk die kant op gegaan. Later in de week hebben we het gebied nog een 2e keer aangedaan. De eerste dag was het zicht zo slecht dat ik niet eens foto’s heb genomen, gelukkig hadden we de 2e dag kaiserwetter.
Objectief gezien in een hoop dingen vergelijkbaar aan St. Johann; in kilometers piste, bovenin rood-onderin blauw en van boven tot beneden best wat km’s aaneengesloten te skiën.
Toch voelt dit gebied echt compleet anders aan, je skiet meer over een grote alm en kijkt rondom ver weg helemaal tot in Duitsland. Het gebied lijkt m.u.v. het stukje verbinding met de Winklmoosalm (Duitsland) op een tekentafel ontworpen te zijn; logische aansluitingen, goede bewegwijzering, brede pistes die deels parallel lopen maar toch hun eigen identiteit en speelsheid hebben. Kortom: voltreffer 😎
Het enige dat dit gebied lijkt te ontbreken is juist wat er in St. Johann in overvloede was: een echte dalafdaling. Weliswaar kun je een behoorlijk lange (7km?) afdaling maken vanaf de top van de steinplatte helemaal naar de bodem van de Winklmoosalm. Hierbij passeer je echter een lang bospad, plus de blauwe oefenpiste waar je op uitkomt op de winklmoosalm is echt slaapverwekkend vlak (en geloof me, dat zeg ik niet snel).
Dat gezegd hebbende, er zijn zeer veel combinaties van pistes te maken van bovenaf de Steinplatte tot de onderkant. Hierbij kun je aardig wat meters maken voordat je weer in de lift zit en er is aardig wat afwisseling.

Heerlijke blauwe snelwegen

null

Blauwe afdaling vanaf de gondel naar de Winklmoosalm

null

Wat beviel:

  • goede liften
  • logische verbindingen
  • veel combinaties in afdalingen te maken
  • veel variatie ondanks dat je veelal op dezelfde zijde van de berg skiet
  • brede en goed geprepareerde pistes
  • mooie zonnige ligging
  • toch wel grappig om de grens tussen Oostenrijk en Duitsland over te skiën, met controlepoort aan toe

Wat vond ik minder:

  • Winklmoosalm zelf is wel heel erg glij- glij blauw, kijk uit met tegenwind dat je niet de verkeerde kant op gaat
  • Het was nu rustig maar ik kan me voorstellen dat de capaciteit aan restaurants wat klein is. Dit is in het weekend toch stiekem best een populaire bestemming die goed aan te rijden is voor Duitsers
  • Een echte dalafdaling had het geheel wel afgemaakt

Pistetip:
De rode 9a is een schitterende piste waarbij je je benen goed voelt branden. Vangwege de schaduw ligging had hij wel wat ijzige stukjes wat ik verder nergens ben tegengekomen in het skigebied.

Skiwelt- vanuit Ellmau
Skiwelt ben ik al vaker geweest, nog nooit eerder vanuit Ellmau overigens. Ik zeg er specifiek bij vanuit Ellmau want ik zal later ook een verslag schrijven vanuit Westendorf, wat m.i. een heel andere ervaring geeft dan het gebied vanuit/rond Ellmau.
Wat me direct opviel en ik even vergeten was vanuit vorige keren: wat een horror ski kaart, holy f*ck 🤷‍♂️ Met name het deel tussen de hartkaiser, de Eiberg en Brandstadl is echt volkomen onoverzichtelijk met een wirwar een korte pistes en paden die allemaal door elkaar heenlopen. Nou ben ik een behoorlijke kaartlezer en ga ik nagenoeg nooit verkeerd, maar dit stukje ‘‘maze’’ kun je beter op gevoel doen dan de kaart proberen te begrijpen.

Ondanks het grote aantal km’s voelt dit gebied compact aan, dit vind ik zowel een pluspunt als minpunt. Je bent snel weer terug waar je wilt zijn maar je hebt ook vaak het gevoel over hetzelfde soort stukken te skiën. Hierdoor voelt het met name bovenin tussen de 3 eerder benoemde bergen erg druk aan, zelfs in half januari met voor Nederland -toch de primaire doelgroep- extra inreisbeperkingen.
Ga je echter weg uit het centrale deel dan zijn er mooie afwisselende dalafdalingen te vinden. De moeilijkheidsgraad van het gebied is wel apart; veelal makkelijk (haast geen zwart) maar voor beginners gezien de drukte en condities (ligt laag- snel buckles) ook weer niet heel makkelijk om het gebied te doorkruisen.
De horeca is in ruime mate aanwezig en voor een gebied van deze omvang erg schappelijk qua prijzen.

De zon begint door te komen na 2 dagen met verse sneeuw

null

Aan goede lunch plekken geen gebrek in Skiwelt

null

Wat beviel:

  • snelle en nieuwe liften
  • prima dalafdalingen
  • ondanks de lage ligging toch het gevoel in echt gebergte te zitten door het constante uitzicht op de Wilder Kaiser
  • goede horeca op elke afdaling

Wat vond ik minder:

  • de pistekaart
  • drukte vergeleken met andere gebieden
  • lage ligging, snel buckelvorming

Pistetip:
Deze keer vond ik de rode 80a naar Ellmau erg leuk. In het verleden heb ik een keer de blauwe 1c naar Brixen (hij komt eigenlijk nergens uit haha) gedaan en die is ook erg fraai. Wel een enorm nadeel is dat deze vol op het zuiden ligt, i.c.m. een laag gebied als Skiwelt zorgt dat ervoor dat hij niet vaak open is en als hij open is je hem echt in de morgen moet nemen.

Daarnaast heb ik de afgelopen 2 weken de gebieden van Lofer, Skiwelt- vanuit Westendorf, Kirchberg en SHLF- vanuit Leogang aangedaan. Hier zal ik zaterdag tijdens de sneeuwdump een verslag van maken.

Laat het vooral weten of jullie het eens zijn met de door mij beschreven ervaringen en of jullie tips hebben voor pistes/ gebieden binnen die binnen de SuperSkiCard vallen.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 23 jan 2022 17:04

Leuk! Ik ga je volgen

Kan je met Skiwelt prima volgen. De rest niet geweest helaas. Mooi avontuur zo. Geniet er van

Leuk! Op basis van je beschrijving doet St Johan me aan Radstadt denken qua skigebied…ben benieuwd of je dat ook vindt als je daar nog bent geweest.

Sowieso veel plezier!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Veel overeenkomsten tussen die twee, maar St. Johann voelt groter, of althans, de afdalingen voelen langer en zijn dat ook.

Heel cool dit, jammer dat ik dit niet ga kunnen doen anytime soon… kids en een vrouw die niet van kou houdt 😉

2015: Val Thorens I 2016: Flachau | 2019: Ischgl | 2022:Tignes

Heel cool dit, jammer dat ik dit niet ga kunnen doen anytime soon… kids en een vrouw die niet van kou houdt 😉

Kyle op 21 jan 2022 00:05

haha dat zijn niet de 2 beste ingrediënten om dit te doen nee😜

Kan je met Skiwelt prima volgen. De rest niet geweest helaas. Mooi avontuur zo. Geniet er van

Simonko op 20 jan 2022 21:20

Bedankt!

Gelukkig ben ik niet de enige met deze ervaring, al is het een prima gebied verder. De drukke, korte pistes bovenin (met gebrek aan overzicht) zullen het nochtans niet mijn favoriete gebied maken.

*bericht bewerkt door Amelm op 21 jan 2022 07:19

Lekkere plek waar je verblijft @Amelm ! Heel leuk om dit verslag te lezen met voor mij bekende gebieden en ik kijk uit naar je volgende verslag met daarin het gebiedje waarin ik het meest bekend ben :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Lekker bezig! Snap minder updates goed. Ik heb na paar keet post problemen de afgelopen dagen ook geen zin gehad.

Maar klinkt heerlijk daar! Enjoy!!

Lekkere plek waar je verblijft @Amelm ! Heel leuk om dit verslag te lezen met voor mij bekende gebieden en ik kijk uit naar je volgende verslag met daarin het gebiedje waarin ik het meest bekend ben :).

Shane op 21 jan 2022 09:22

Welke is dat @Shane Even opletten dat ik niets doms zeg😉

Als ik het lijstje zo zie, dan zit er maar 1 gebiedJE tussen haha ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als ik het lijstje zo zie, dan zit er maar 1 gebiedJE tussen haha ;)

Shane op 21 jan 2022 09:50

haha, touché. Gelukkig ben ik daar 2 keer geweest Shane want de ervaringen waren compleet anders tussen de eerste en de laatste keer. Laat ik zeggen; capaciteit dal gondel (en overstap😒) en sneeuwcondities de 2e keer. Gelukkig valt er een goede dump nu want ze kunnen de 🌨 goed gebruiken.

Als ik het lijstje zo zie, dan zit er maar 1 gebiedJE tussen haha ;)

Shane op 21 jan 2022 09:50

haha, touché. Gelukkig ben ik daar 2 keer geweest Shane want de ervaringen waren compleet anders tussen de eerste en de laatste keer. Laat ik zeggen; capaciteit dal gondel (en overstap😒) en sneeuwcondities de 2e keer. Gelukkig valt er een goede dump nu want ze kunnen de 🌨 goed gebruiken.

Amelm op 21 jan 2022 10:25

De reden dat ik daar graag kom is niet, omdat het qua skiën zo geweldig is @Amelm . Dus wees gerust, ik zal niet beledigd zijn indien je review vernietigend is 😁. Integendeel zelfs, het wordt er veel te druk en het wordt ook hier nu te veel gedeeld als familie vriendelijke tip 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb sinds jaren de Superski Card(ik woon ook hier in de buurt 😊) , de ervaring met de skimap Ellmau kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb dit al vaker aan Ski Welt meegedeeld maar niets veranderd.
Aan Ammeln, ga toch eens naar Brixen en vandaar naar Kitzbühel, heerlijke tocht.
Als je wat meer rode pisten wil skiën ga dan naar Saalbach, Gerlos of Ski Amadé.
Ik denk dat jullie in de 3 maanden genoeg tijd hebben.

@Ameln, toevoeging. Als je hier 3 maanden bent, ik zou als ik jullie was ook een paar dagen in de Dolomiten gaan skiën. Qua ski mogelijkheden gelijk als Oostenrijk maar een mooier berg panorama…
Culinarisch 😋

Ik ging ook een paar keer per seizoen de Felbertauern over. Hoewel de sfeer al meteen anders is in Osttirol, loont het bij mooi weer om naar Sillian en 3 Zinnen te rijden. Eventueel Cortina, maar dan ben je al wel echt flink aan het toeren.

Ik heb sinds jaren de Superski Card(ik woon ook hier in de buurt 😊) , de ervaring met de skimap Ellmau kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb dit al vaker aan Ski Welt meegedeeld maar niets veranderd.
Aan Ammeln, ga toch eens naar Brixen en vandaar naar Kitzbühel, heerlijke tocht.
Als je wat meer rode pisten wil skiën ga dan naar Saalbach, Gerlos of Ski Amadé.
Ik denk dat jullie in de 3 maanden genoeg tijd hebben.

HansB op 22 jan 2022 17:01

Hi Hans,

Bedankt voor je reacties en het meedenken. Saalbach en Ski Amadé gaan we zeker komen (Saalbach zelfs al deel van geweest). Gerlos ligt net wat uit de richting (1 uur 40 min rijden) maar wellicht dat we nog een keer bij Köningleiten kunnen opstappen.

Wat betreft de tip van de dolomieten: ondanks dat de dolomieten wellicht zelfs mijn favoriete bestemming zijn pakken we dat deze keer niet mee. We zullen ons enkel concentreren op gebieden binnen de SuperSkiCard en hebben onze accommodaties al vastliggen omdat we telkens langer op plekken verblijven. Hierna zitten we nog in achtereenvolgens: Radstadt, Schladming, Filzmoos en Dorfgastein qua accommodaties. Vanuit die bestemmingen kun je de meeste Ski Amadé gebieden sowieso goed bezoeken en zullen dit aanvullen met zoveel mogelijk van de gebieden eromheen die binnen de SuperSkiCard vallen.

Als je hier in de buurt woont Hans, wat zijn jouw favoriete gebieden binnen Ski Amadé of andere die je niet reeds hierboven had benoemd?

Mooi verslag! Lijkt me ook mooi om eens te doen. Lees dat jullie mid-30 zijn. Zou je iets meer willen delen over de mogelijkheid/mogelijkheden die jullie hebben om dermate lang in het buitenland te verblijven? Als je daar liever niets over zegt, ook prima uiteraard!

Mr. Slow

Mooi verslag! Lijkt me ook mooi om eens te doen. Lees dat jullie mid-30 zijn. Zou je iets meer willen delen over de mogelijkheid/mogelijkheden die jullie hebben om dermate lang in het buitenland te verblijven? Als je daar liever niets over zegt, ook prima uiteraard!

Quick op 22 jan 2022 21:59

Nee hoor dat kan je best vragen. We hebben er beide bewust voor gekozen om ZZP’er te zijn zodat we elke 1 á 2 jaar een trip van 3-4 maanden kunnen doen zonder aan werk verplichtingen vast te zitten. Daarnaast wellicht nog belangrijker: geen kinderen.

Echt balen trouwens, ik had de verslagen van SHLF en Lofer ook online gezet een uur terug maar ze zijn ineens miraculeus verdwenen nadat ze er eerder gewoon op stonden. Jammer van dit soort issues op de site en dat je lay-out niet aan kunt passen (bold, underline etc). Ik zal het morgenochtend wel opnieuw plaatsen.

*bericht bewerkt door Amelm op 22 jan 2022 22:58

Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn - vanuit Leogang
Van de drie grote gebieden die het dichtste bij ons appartement liggen (Skiwelt, Kirchberg en SHLF) is dit het eerste gebied waar ik nog niet eerder geweest ben, heel erg benieuwd dus!
Ondanks dat Fieberbrunn een stuk dichter bij ons appartement ligt besluiten we om de dag te starten vanuit Leogang. Het belooft een mooie zonnige dag te worden met wat hochnebel tot 1300-1500m en wil niet het risico lopen om in Fieberbrunn onder de wolken te skiën. Daarnaast is mijn vrouw nog wat onzeker met lastige/ijzige rode pistes en lijkt ons daardoor de aansluiting tussen Fieberbrunn en Hinterglemm beter om iets later in de vakantie te pakken.
Zodoende hebben besloten om een rondje te skiën vanuit Leogang richting Saalbach en terug, daarnaast willen we goed van het mooie weer genieten op één van de vele terrasjes.

Ons rondje van de dag, aangevuld met wat uitbreidingen, m.n. in Leogang.

null

Wat me in Leogang direct opvalt is dat ze slim omgaan met de relatief kleine hoogteverschillen bovenin. De liften zijn modern en per lift komen er telkens 3 á 4 afdalingen uit. Hierdoor heb je voldoende keuze in pistes en voelt het niet aan als enkel ‘’de verbinding tussen de dalafdalingen van Leogang en het gebied van Saalbach’’. Overigens heb ik wel het idee dat de meesten het op die manier gebruiken, zonde van de brede en goed geprepareerde carve banen die hier aanwezig zijn!

Eenmaal aangekomen in het gebied van Saalbach voelt het heel anders aan. Hier maken we een aantal mooie lange afdalingen. Wat wel gelijk opvalt is dat het een flink stuk drukker is in het Saalbach deel waardoor zelfs om een uur of half 11 de sneeuw het al aardig moet ontzien. Toch een nadeel aan al die pistes vol op het zuiden, ik ben benieuwd hoe dat er bij ligt 1 á 2 maanden later op een zonnige dag…

We maken de oversteek door Saalbach (waarschijnlijk compleet verkeerd aangezien we lopend door heel Saalbach moeten om bij de Schattberg X- press te komen) en doen een koffie bij de Limbergalm alvorens we de 2a terugnemen naar Vorderglemm. Eerlijk is eerlijk, eigenlijk had ik van deze piste iets meer verwacht. Al moet ik zeggen dat hij er bijzonder slecht bij lag, in combinatie met de drukte die ik deze vakantie nog niet eerder ervaren had, zorgde dat ervoor dat ervoor dat ik graag weer snel de Leogang kant op ging.

Na de lunch op het heerlijk gezellige en volle terras van Asitz Braü (tip!) vond mijn vrouw het na de drankjes wel prima om met de gondel naar beneden te gaan. Zelf heb ik me nog even uitgeleefd door alle pistes aan de Leogang kant ook nog even te testen.
Ondanks dat het al wat later op de middag was lagen de pistes er heerlijk bij. Ondanks dat de rood/zwarte 201(a) er wat ijzig bij lag (wel lekker snel) ben ik een enorm fan van pistes op het noorden, zeker op zonnige dagen!

Al met al weer een heerlijke (zonnige) skidag gehad waarbij ski- technisch me het Leogang deel wat beter beviel dan Saalbach; een stuk rustiger en lekker lange dalafdalingen met goede sneeuw.

Beginstuk van de 212, deze lag er later op die dag beduidend minder goed bij (drukke verbindingspiste)

null

Het doel is zichtbaar; de 2a aan de overkant bij Saalbach

null

Kaiserwetter all over!

null

Gevarieerde lunch opties met net wat ander type eten: heerlijke steak tartaar en vlees ragout bij de Asitz Braü

null

Wat beviel:

  • snelle en nieuwe liften door het hele gebied
  • prima lange dalafdalingen, in Saalbach m.n. op het zuiden en Leogang op het noorden
  • ander type horeca dan in andere gebieden met iets gevarieerdere keuze
  • Leogang deel, hier kun je je benen echt even goed laten branden
  • brede pistes

Wat vond ik minder:

  • Saalbach is toch wat drukker dan een hoop andere plekken waar ik geweest ben, i.c.m. veel zuidhellingen snel buckelvorming
  • ik heb niet alle pistes gedaan in Saalbach maar het viel me op dat het vrij veel van hetzelfde is; veel brede pistes met een relatief constante hellingshoek. Je komt hierdoor wel makkelijk in je ritme maar het voelt soms wat saai, ik hou wel van wat verrassingen in pistes.
  • ondanks dat ik er zelf ook toe behoor, iets minder (groepen) Nederlanders?

Pistetip:
De blauwe 212–>211 naar Leogang vond ik echt heerlijk. Lekker afwisselend, je kunt bovenin beginnen met een stukje zwart 212a (meer rood eigenlijk) om vervolgens lekker speels door het bos af te dalen. Uiteindelijk heb je flink wat hoogtemeters gemaakt als je beneden aan komt en voel je je benen echt wel even branden als je hem in één keer skiet. De rood/zwarte 201 (a) vond ik even leuk, het eerste stuk 206 bovenin was echter een stuk drukker dan de 212.

Lofer:
Dit gebied ben ik twee keer geweest met een dag of 5 ertussen, wat een enorm verschillende ervaringen tussen de twee keer. Dat laat goed zien hoe anders de ervaringen kunnen zijn afhankelijk van de omstandigheden.
De eerste keer was ik er op een doordeweekse dag, de auto konden we parkeren op het mini parkeer veldje recht voor de gondel. Geen enkele vorm van wachtrijen en volle zon, wat hadden we een schitterende dag! Enige nadeel die dag was dat ze piste 9 en 5 dicht hadden (ze bestonden zelfs niet, leek nog niet eerder geprepareerd te zijn geweest), hierdoor blijft toch een enigszins beperkt gebied over qua aantal pistekilometers. Maarja daar moeten ze het natuurlijk sowieso al niet van hebben en we gingen er met name heen om even lekker rustig wat techniek te oefenen (dag 2).

Verder hadden we een schitterende dag en hebben sommige pistes wel 5 keer achter elkaar gedaan, met name de blauwe 7, rode 15 waren favoriet. De rood/zwarte varianten 8 en 8a zijn prima pistes (lekker breed, goede hellingshoek) maar erg kort, wat sowieso wel een ‘’probleempje’’ is bij dit gebied. M.u.v. de dalafdaling is het aantal hoogtemeters dat je kunt maken wel erg beperkt.

Dan de andere ervaring op de 2e dag. Het is een zondag en voor half januari begrippen lijkt het erop dat half Duitsland is uitgetrokken om het gebiedje Lofer aan te doen. Nadat een aantal parkeervelden vol blijken te staan parkeren we op een veldje wat verder weg waarna het toch best wat gesleep is tot de gondel. Daar aangekomen blijkt dat het ontwerp om boven te komen niet heel handig in elkaar zit; wie verzint het om een middenstation te hebben waarbij je moet overstappen van een 8-persoons gondel op een 6-persoons (of eigenlijk 1,30m hoge 4-persoons) gondel? Als dit half januari al het nodige gezeik oplevert dan wil ik niet zien hoe dit er in de voorjaarsvakantie aan toegaat.Eenmaal boven aangekomen zijn de problemen overigens wel opgelost, m.u.v. de family express zijn de overige liften een stuk rustiger en hebben voldoende capaciteit.
Deze dag blijkt tot mijn vreugde de 9 ook open te zijn, weer even wat nieuws. De piste ligt er overigens niet al te best bij, er komen stukken aarde doorheen net als bij enkele andere stukken van de rode 4b en onderin bij de 15. Ook leken ze enkele stukken piste ‘’vergeten’’ zijn te prepareren, al kan dit met de eerder benoemde aarde stukken te maken hebben. Al met al kunnen ze de sneeuwdump wel gebruiken die er deze dagen valt. Er valt genoeg dus na vandaag zal alles er wel weer tip-top bij liggen.

Specifiek wil ik bij Lofer wel even benoemen dat ik het idee heb dat het aantal pistekilometers fors overschat is. Ze geven aan 46km piste te hebben maar het voelt vele malen kleiner aan dan Steinplatte wat ernaast ligt. Nou moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat er veel gesloten was (12, 2, 3, blauwe 5) maar alsnog lijkt het rijkelijk ruim bemeten te zijn.

Nou klinkt het deels wat negatief allemaal maar dat is ook niet het geval. Ga je hier heen om op een doordeweekse dag rustig te carven, van de uitzichten te genieten en/of op het terras van één van de uitstekend gepositioneerde restaurants plaats te nemen dan zit je goed. Er is bovengemiddeld veel horeca aanwezig en de tentjes die we hebben aangedaan; Almtreff (leuke hond), Kechtalm en Loderbichl waren stuk voor stuk goed en fraai gepositioneerd.

En sorry Shane, ik moet het toch zeggen; het is een erg goede locatie voor te skiën met kinderen. Je kunt goed overzicht houden, veel overzichtelijk blauw en het is (m.u.v. de gondel) gemoedelijk.

Lofer ligt prachtig ingeklemd tussen de bergen, hierdoor heb je vrijwel vanuit elke hoek een mooi uitzicht.

null

Lofer heeft bovengemiddeld veel restaurants voor een gebied met deze omvang, bovendien zijn de meeste fraai gelegen.

null

Wat beviel:

  • lekker gemoedelijk gebied met veel horeca voor het aantal piste km’s
  • mooie uitzichten rondom
  • bovenin prima stoeltjesliften met kap/ genoeg capaciteit
  • veel pistes lopen niet parallel aan elkaar dus het voelt wel speels/ gevarieerd
  • achterste lift waar de 5, 6, 7 en 8 op uitkomen was lekker rustig en kon je keer op keer nemen

Wat vond ik minder:

  • de overstap op een kleinere gondel (trechter) bij het middenstation
  • buiten de dalafdaling om weinig hoogteverschil, helaas kun je ook de dalafdaling niet van bovenaf nemen want er zit nog een sleep koord tussen voordat je de afdaling kan beginnen
  • piste preparatie/ hoeveelheid sneeuw was een dingetje bij een paar pistes de 2e dag
  • afsluiten van veel pistes zorgt er niet voor dat het uitnodigt om een week te boeken in het laagseizoen

Pistetip:
De blauwe 7 vond ik stiekem het lekkerst maar net te kort, dan kies ik toch voor de dalafdaling ondanks dat het soms iets onlogisch aanvoelt (koord tussenin, brede piste die overgaat in pad en daarna weer piste etc). Verder wel een mooie afdaling en ook wel weer ‘’speels’’ daardoor.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 23 jan 2022 17:12

Hei Amelm, ski zeker eens richting Oberndorf voor een lunch in de Bassgeigeralm. Legendarische schnitzel daar ;). En de zwarte 7a is ook heerlijk daar. (hopelijk gaan de liften in Oberndorf binnenkort permanent open…).
En ga zeker skiën in Kitzbühel. Het hele gebied is er super! En doe er ook eens een ski safari van Pengelstein tot Pass Turn en terug. Zeer de moeite!
Vanuit St. Johann geraak je ook makkelijk in Fieberbrunn. En dat is nu verbonden met Hinterglemm en Saalbach. Ook leuke pistes!

Veel plezier daar!

One ski, more fun.

Goeden morgen, er is genoeg sneeuw gevallen om de komende dagen heerlijk te kunnen skiën. Wintersport is ook sneeuw schuiven.
Jullie zitten centraal in Ski Amadé, daar kunnen jullie elke kant op. Als jullie in Radstadt zijn, een dagje naar Annaberg(Dachstein-West) is aan te bevelen.
Vanuit Dorfgastein zou ik ook naar Kaprun gaan. Hochkönig gebied is ook mooi, maar wat uit de buurt van waar jullie verblijven.
Ik wissel ieder jaar van seizoen kaart. Dit jaar de SuperSki, volgend jaar weer de Tirol card.
Met skigebieden zoals St Anton, Ischgl, Serfaus, Söll etc…
Prettige zondag

Wat een droomreis zeg…

M’n volgende vriendin moet maar 1 belangrijk criterium bezitten; ze moet dit soort reizen willen doen. :)

Ik wens je heel veel plezier. Ik lees vanaf nu zeker mee.

Gelukkig heeft een beheerder de verslagen van Leogang en Lofer kunnen herstellen, ik was er inmiddels wel een beetje klaar mee nadat hij 10x verwijderd werd🤦‍♂️
@sl3chtv4lk_ die tip van die eetplek ik Oberndorf ga ik opvolgen zodra donderdag/ vrijdag de zwarte daar open is!
@HansB bedankt voor de tips, leuk om ook eens van iemand Dachstein- West te horen. Die hoor je zelden maar had ik zelf ook al op het lijstje gezet om vanuit Filzmoos te gaan bezoeken.
Ook HochKönig gaan we zeker een paar keer bezoeken, dat is vanuit zowel hier als Dorfgastein prima aan te rijden en ben ik super benieuwd naar.
@AdriM haha bedankt, je krijgt een like op je post van mijn vrouw die het las:)

Leuk verslag weer @Amelm ! Wel pech dat er nog zoveel dicht was toen je Lofer bezocht, dat is best uitzonderlijk in januari. Als de Grubhorndl open is heb je er echt nog een paar hele lekkere en rustige pistes (vanwege de lange sleper die veel mensen niet graag nemen) bij en kun je bovendien vanaf de zwarte 12 (wel uitdagend want regelmatig ongeprepareerd en smal) direct de dalafdaling op skien zonder het koord te gebruiken. Maar je hebt denk ik uitstekend omschreven wat het gebiedje aantrekkelijk kan maken. Gemoedelijk, mooie uitzichten, goede horeca (helaas is Haus Gertraud in der Sonne niet meer open), rustige pistes, super voor kleine of beginnende kinderen en een sfeervol dorpje, dat meer is dan alleen een skidorp.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nu is alles weer open, ik was er twee keer, om normaal te skiën en keer op skitour. Aan de rand vd piste naar boven tot het hoogste punt. Daarna heerlijk in de zon met een Weißbier

@Amelm : Ik begrijp je ervaring met Saalbach. Ik ga daar intussen reeds een 10-tal jaren skieën en spreek dus uit ervaring. Het gedeelte dat je gedaan hebt buiten Leogang is mijns inziens ook het minst aantrekkelijke deel van het Saalbach-Hinterglemm gebied. De dalafdalingen naar Saalbach centrum zijn meestal druk bevolkt en liggen er bij goed weer inderdaad snel slecht bij.
De interessante stukken van dit gebied liggen net voorbij de grens waar jij geweest bent. Als je de kans hebt raad ik je aan om te parkeren aan de A1 of B1 lift. Je hebt dan toegang tot heel wat pistes aan de noordkant en de meeste pistes aan de zuidkant gaan niet helemaal tot in het dal waardoor ze er zelfs bij goed weer meestal goed blijven bijliggen.

Ik herinner me van 2020 ook nog dat de piste’s in Saalbach maar ook Hinterglem bij termperaturen boven 0 echt redelijk vroeg helemaal kapot waren. Uitwijken naar een ander deelgebied en minder drukke piste’s loste voor ons veel op wat dat betreft.

Wel jaloers hoor op deze reis, leuk om al die verschillende bestemmingen aan te doen.

@Amelm :
De interessante stukken van dit gebied liggen net voorbij de grens waar jij geweest bent. Als je de kans hebt raad ik je aan om te parkeren aan de A1 of B1 lift. Je hebt dan toegang tot heel wat pistes aan de noordkant en de meeste pistes aan de zuidkant gaan niet helemaal tot in het dal waardoor ze er zelfs bij goed weer meestal goed blijven bijliggen.

Klec op 26 jan 2022 15:50

Bedankt voor de tip Klec! Wat parkeren betreft gaat niet lukken omdat het rij-technisch gezien van ons enkel mogelijk is om vanaf de Leogang of Fieberbrunn kant te komen. De berg omheen rijden kost veel te veel tijd:)
Maar zaterdag willen we vanaf Fieberbrunn en dan de oversteek maken naar Hinterglemm, dan zitten we vrij snel in dat gebied waar we nog niet geweest zijn en jij aangeeft dat interessanter is.

Leuk al die reacties van jullie eigen ervaringen van deze gebieden!

A.s. vrijdag/zaterdag/zondag zal ik nieuwe verslagen schrijven. Ik ben vandaag in een klein gebiedje geweest (Pillersee) en heb pistes er nog nooit zo mooi bij zien liggen😍 Verder ook tussentijds nog in de Wildkogel arena geweest en nog wat gebieden die ik al eerder beschreven heb.
Morgen gaan we het stuk tussen Kitzbühel en Hollersbach doen en zaterdag dus Fieberbrunn–> Hinterglemm, vrijdag wellicht met de verse sneeuw St Johann weer omdat dat zo goed bevalt met poeder.

*bericht bewerkt door Amelm op 26 jan 2022 17:01

Leuk, deze reviews! Steinplatte, Wilde Kaiser en Saalbach allemaal erg herkenbaar. Rest ben ik niet geweest dus kan ik niet over meepraten. Wildkogel staat nog op ons lijstje voor deze winter, dus kijk uit naar je verslag!

Plaats een reactie