Ik herinner me van 2020 ook nog dat de piste’s in Saalbach maar ook Hinterglem bij termperaturen boven 0 echt redelijk vroeg helemaal kapot waren. Uitwijken naar een ander deelgebied en minder drukke piste’s loste voor ons veel op wat dat betreft.

Wel jaloers hoor op deze reis, leuk om al die verschillende bestemmingen aan te doen.

Thehenk op 26 jan 2022 16:40

Vind het in Hinterglemm vaak wel afhangen welke piste je op zo’n moment pakt. Vanaf de Reiter ligt de rode Hasenauer-abfahrt er vaak prima bij terwijl de blauwe Familien-abfahrt een grote bugelbende is. Dat is wat mij betreft ook het nadeel van de Hochalm afdaling; alleen maar blauw en uiteindelijk moet iedereen over zelfde stuk naar beneden.

@Amelm :
De interessante stukken van dit gebied liggen net voorbij de grens waar jij geweest bent. Als je de kans hebt raad ik je aan om te parkeren aan de A1 of B1 lift. Je hebt dan toegang tot heel wat pistes aan de noordkant en de meeste pistes aan de zuidkant gaan niet helemaal tot in het dal waardoor ze er zelfs bij goed weer meestal goed blijven bijliggen.

Klec op 26 jan 2022 15:50

Bedankt voor de tip Klec! Wat parkeren betreft gaat niet lukken omdat het rij-technisch gezien van ons enkel mogelijk is om vanaf de Leogang of Fieberbrunn kant te komen. De berg omheen rijden kost veel te veel tijd:)
Maar zaterdag willen we vanaf Fieberbrunn en dan de oversteek maken naar Hinterglemm, dan zitten we vrij snel in dat gebied waar we nog niet geweest zijn en jij aangeeft dat interessanter is.

Leuk al die reacties van jullie eigen ervaringen van deze gebieden!

A.s. vrijdag/zaterdag/zondag zal ik nieuwe verslagen schrijven. Ik ben vandaag in een klein gebiedje geweest (Pillersee) en heb pistes er nog nooit zo mooi bij zien liggen😍 Verder ook tussentijds nog in de Wildkogel arena geweest en nog wat gebieden die ik al eerder beschreven heb.
Morgen gaan we het stuk tussen Kitzbühel en Hollersbach doen en zaterdag dus Fieberbrunn–> Hinterglemm, vrijdag wellicht met de verse sneeuw St Johann weer omdat dat zo goed bevalt met poeder.

Amelm op 26 jan 2022 16:56

Als je vanuit Fiebrebrunn komt, zeker de rode 85 meenemen en even wat drinken in de SonneAlm aan de voet van de Sunliner. Ook absoluut aan te raden voor de lunch!
Dan verder naar het uiteinde waar de 52 en 50 aan te raden zijn. De dalafdaling daar kan er ook wel wat slecht bijliggen (ski je trouwens bijna recht ons appartement in ;)).
Dan oversteek maken met de B4 (denk ik wel de oudste lift van het gebied …). Rode 40 daar is ook prachtig, mogelijkheid om paar stukken zwart mee te pikken (chicken-run available ;))
30, 31 en 33 ook aan te raden en zeker de rode of zwarte WM piste.

Ik heb sinds jaren de Superski Card(ik woon ook hier in de buurt 😊) , de ervaring met de skimap Ellmau kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb dit al vaker aan Ski Welt meegedeeld maar niets veranderd.

HansB op 22 jan 2022 17:01

Komt ook omdat ze geprobeerd hebben om het hele gebied op een kaart te proppen, met daarbij de nodige vertekende beelden (staat trouwens een leuk artikel over kaartmaker Heinz Vielkind op deze site). Mijns inziens is de gekozen hoek van waaruit de kaart is gemaakt ook niet echt handig, maar zo past alles er wel op.

Ik ben zelf zo’n 15 keer in SkiWelt geweest, al voordat ik überhaupt kon lezen (laat staan kaartlezen), dus ik ski overal blind heen. Maar die wirwar van rode en blauwe lijnen rond de Hartkaiser en de Eiberg brengt inderdaad meer verwarring dan hulp. En tussen Söll en Brixen nog een gedeelte dat schuil gaat achter de Hohe Salve…
@Amelm gave reis wel, ik ben jaloers en ga het verslag volgen. Ben benieuwd naar de rest, ook al is Dorfgastein het enige op je planning wat voor mij herkenbaar is.

@Amelm :
De interessante stukken van dit gebied liggen net voorbij de grens waar jij geweest bent. Als je de kans hebt raad ik je aan om te parkeren aan de A1 of B1 lift. Je hebt dan toegang tot heel wat pistes aan de noordkant en de meeste pistes aan de zuidkant gaan niet helemaal tot in het dal waardoor ze er zelfs bij goed weer meestal goed blijven bijliggen.

Klec op 26 jan 2022 15:50

Bedankt voor de tip Klec! Wat parkeren betreft gaat niet lukken omdat het rij-technisch gezien van ons enkel mogelijk is om vanaf de Leogang of Fieberbrunn kant te komen. De berg omheen rijden kost veel te veel tijd:)
Maar zaterdag willen we vanaf Fieberbrunn en dan de oversteek maken naar Hinterglemm, dan zitten we vrij snel in dat gebied waar we nog niet geweest zijn en jij aangeeft dat interessanter is.

Leuk al die reacties van jullie eigen ervaringen van deze gebieden!

A.s. vrijdag/zaterdag/zondag zal ik nieuwe verslagen schrijven. Ik ben vandaag in een klein gebiedje geweest (Pillersee) en heb pistes er nog nooit zo mooi bij zien liggen😍 Verder ook tussentijds nog in de Wildkogel arena geweest en nog wat gebieden die ik al eerder beschreven heb.
Morgen gaan we het stuk tussen Kitzbühel en Hollersbach doen en zaterdag dus Fieberbrunn–> Hinterglemm, vrijdag wellicht met de verse sneeuw St Johann weer omdat dat zo goed bevalt met poeder.

Amelm op 26 jan 2022 16:56

Als je vanuit Fiebrebrunn komt, zeker de rode 85 meenemen en even wat drinken in de SonneAlm aan de voet van de Sunliner. Ook absoluut aan te raden voor de lunch!
Dan verder naar het uiteinde waar de 52 en 50 aan te raden zijn. De dalafdaling daar kan er ook wel wat slecht bijliggen (ski je trouwens bijna recht ons appartement in ;)).
Dan oversteek maken met de B4 (denk ik wel de oudste lift van het gebied …). Rode 40 daar is ook prachtig, mogelijkheid om paar stukken zwart mee te pikken (chicken-run available ;))
30, 31 en 33 ook aan te raden en zeker de rode of zwarte WM piste.

Klec op 27 jan 2022 13:29

Ja, de rode 85 Gratabfahrt is ook bij ons favoriet. Vanaf de Sonnalm dan doorskiën over de rode 77 kan dan handig zijn als je liever richting noordhellingen op de Westgipfel wilt.

@Amelm, ik wil niet de overbezorgde ‘moeder’ zijn, maar hou er rekening mee dat de verbinding terug naar Fieberbrunn vroeg sluit. En dat deze de afgelopen weken bij storm telkens gesloten was. In dat geval zou je natuurlijk via Leogang terug kunnen, maar weet niet zeker of momenteel de skibus rijdt. Maar een taxi daarvandaan is in ieder geval goedkoper dan vanuit Hinterglemm ;-)

Ben benieuwd welk rondje je in gedachte hebt? Genoeg leuke hütten in Hinterglemm; Wieseralm, Rosswaldhütte, Die Alm 1350 aan de zuidzijde. Noordzijde op Zwölfer; Breitfussalm, Genuss hoch 12, Xandlstadl. En als je de Westgipfel redt qua tijd; Gestreitalm.

Binnenkort FWT in Fieberbrynn!

Bedankt voor alle tips, ik merk dat er hier veel Saalbach-Hinterglemm fans zijn🤣👌

Ik denk dat het een rondje wordt waarbij we eerst zo snel mogelijk de oversteek maken naar Hinterglemm, daar vervolgens naar de tips hier de pistes 85, 83, 77, 58, 52, 50, 50a nemen. Dan ligt het er een beetje aan hoe laat het is (kan dat niet zo goed inschatten a.d.h.v. de pistekaart, de gondels/ liften duren altijd langer dan ik hoop).
Evt. oversteek maken via de B4 lift aan de noordkant van Hinterglemm. Mocht ik dan echter via de 35,36, 37 afdalen richting Hinterglemm, dan lijkt er niet echt een logische verbinding te zijn om bij de D1 lift aan de zuidkant weer uit te komen. Klopt dit en moet ik dan een heel eind lopen of zie ik iets over het hoofd?
Mocht dit geen logische aansluiting zijn dan denk ik dat we het houden bij alle Hinterglemm pistes op de zuid- hellingen. Gezien het half bewolkte weer lijkt dat een prima optie en scheelt dat we dan niet het risico lopen om op tijd de oversteek terug te maken naar Fieberbrunn (thanks @Mijtje )

*bericht bewerkt door Amelm op 27 jan 2022 18:02

Bedankt voor alle tips, ik merk dat er hier veel Saalbach-Hinterglemm fans zijn🤣👌

Ik denk dat het een rondje wordt waarbij we eerst zo snel mogelijk de oversteek maken naar Hinterglemm, daar vervolgens naar de tips hier de pistes 85, 83, 77, 58, 52, 50, 50a nemen. Dan ligt het er een beetje aan hoe laat het is (kan dat niet zo goed inschatten a.d.h.v. de pistekaart, de gondels/ liften duren altijd langer dan ik hoop).
Evt. oversteek maken via de B4 lift aan de noordkant van Hinterglemm. Mocht ik dan echter via de 35,36, 37 afdalen richting Hinterglemm, dan lijkt er niet echt een logische verbinding te zijn om bij de D1 lift aan de zuidkant weer uit te komen. Klopt dit en moet ik dan een heel eind lopen of zie ik iets over het hoofd?
Mocht dit geen logische aansluiting zijn dan denk ik dat we het houden bij alle Hinterglemm pistes op de zuid- hellingen. Gezien het half bewolkte weer lijkt dat een prima optie en scheelt dat we dan niet het risico lopen om op tijd de oversteek terug te maken naar Fieberbrunn (thanks @Mijtje )

Amelm op 27 jan 2022 17:56

Vanaf de 37 is er inderdaad niet echt een verbinding met de D1. Dan ga je beter met de B1/B2 terug omhoog om de dalafdaling 40 te nemen. Zeer knappe piste! Omlaag met de B4 kan ook, wordt ook toegestaan.
Dan Hochalmbahn, Hochalm 6er, 56, 57, Rosswald 6er, 70, 76, Sunliner terug naar de verbinding met Fieberbrunn. Lijkt veel, maar gaat eigenlijk zeer vlot.
Wel inderdaad oppassen want de TirolS I gaat al om 15.30h dicht. De TirolS II is bij veel wind makkelijk dicht, maar deze heb je eigenlijk niet nodig richting Fieberbrunn omdat je de 125 kan nemen. Is deze echter 's morgens dicht, raak je niet in Saalbach/Hinterglemm.
Vanuit St. Johann is het volgens mij een klein uurtje rijden tot in saalbach. Zou je toch wat stress uitsparen ;).
Er is trouwens meer dan voldoende parking en met de skipas zijn deze allemaal gratis.

Als je onderaan de Zwölfer, 37/37a, de kortste gondel van Europa B3 (een attractie ansich😁) neemt kom je op het terrein waar de skischool zich bevind. Je glijdt dan zo langs de Schwarzacher en de skischool richting de parkeerplaats bij de Spar en loopt dan naar de Reiterkogelbahn D1. Dit is 350m. Of via de lift bij Hotel Egger (direct achter de A9 Schwarzacherbahn) en dan 270 m lopen (lang leve Google maps). Zie je gelijk wat van het dorp😉
Nu wil ik je absoluut de Zwölfer Nord niet ontraden, fantastische piste! Echter gaf je eerder aan dat je partner in crime niet zo dol is op ijzige rode pistes. En deze kan vooral onderaan best pittig zijn. Plus je moet ook nog terug naar Fieberbrunn. Dan is dat kleine stukje door het dorp volgens mij jullie beste keus.

Op het forum kreeg ik al af en toe de vraag of ik dag verslagen bij ging houden. Probleem is dat ik vrij lui ben aangelegd ...... § Amelm op 20 jan 2022 20:49

Daar is weinig van te merken tot nu toe. 😅

*bericht bewerkt door rppol op 27 jan 2022 20:50

Kitzbühel-Kirchberg
Afgelopen anderhalve week 2 keer in dit gebied geweest; één keer vanuit de Kirchberg zijde en één keer het gebied tussen Pass- Thurn en Jochberg. De verschillende kanten van het gebied voelen in een hoop punten totaal verschillend aan, zowel qua landschap, drukte als (moderniteit van) de liften.

Voorafgaand aan deze vakantie al een paar keer eerder in de Kirchberg zijde van het gebied geweest, dit was voor mijn vrouw ook een ‘’must’’ aangezien dit vooraf haar favoriet was. Ik was erg benieuwd of dit nu weer/ nog steeds zo was aangezien we inmiddels een significant aantal andere gebieden hebben bezocht sinds ons laatste bezoek.

Tijdens ons bezoek aan de Kirchberg zijde hadden we de auto geparkeerd aan de Fleckenalm baan. Dit is een erg handig opstappunt aan de doorgaande weg waarbij de heerlijk grote en comfortabele gondel je gelijk 1000hm naar boven brengt. Ik denk dat dit gelijk toch wel als flink pluspunt bij de Kirchberg zijde genoemd kan worden; veel moderne (verwarmde) stoeltjes liften en gondels. Met goed weer boeit dat me eigenlijk niet eens zo erg en zit ik net zo lief in een trage 2-zitter. Inmiddels heb ik echter ook een paar ervaringen met harde wind of veel sneeuw en dan leer je deze hoeveelheid comfort snel waarderen:)

Eerder had ik al genoemd dat ik hier een paar keer eerder een dagje ben geweest. We waren toen nog redelijk onervaren en inmiddels hebben we een stuk meer vergelijkingsmateriaal. Ik denk dat het gebied van Kirchberg bij uitstek geschikt is voor mensen die houden van gemoedelijke lange blauwe dalafdalingen en daarnaast fan zijn van veel en goede horeca. Daarom is deze locatie ook zo populair bij vrienden groepen, wat ook voor wat hachelijke situaties op de piste kan zorgen.

Over het algemeen kunnen beginners in Kirchberg erg goed uit de voeten; er zijn niet veel gebieden waar mensen met weinig ervaring meerdere lange dalafdalingen tot hun beschikking hebben; de combinaties 27a/27, 30/31, 26/26a zijn fijne afdalingen die allen 900-1100 hoogtemeters overbruggen en voor beginners goed te doen zijn. De blauwe 25 heeft wat rare smalle paden met steile afgronden ernaast dus die zou ik beginners niet direct aanraden.
Mensen die wat meer uitdaging zoeken kunnen terecht bij de Steinbergkogel en richting Kitzbühel. Al denk ik dat deze zijde voor gevorderde skiërs wel net iets tekort komt omdat er bijna geen lange uitdagende dalafdalingen zijn m.u.v. de Streif die vaak vrij druk is.

De flarden mist ontlokte me tot het nemen van deze enigszins ‘‘tacky’’ foto.

null

Groot nadeel aan de Kirchberg zijde vind ik de verbindingen, wat mij betreft zijn er net iets te veel relatief vlakke paden/ verbindingen tussen de pistes wat snel druk aanvoelt.

null

Vanaf de heerlijke piste 30/31 heb je een schitterend uitzicht op één van mijn favoriete afdalingen van Skiwelt; de Ki- West afdaling

null

Dan gisteren de Jochberg- Pass- Thurn zijde; hier een geheel ander gevoel dan de Kirchberg kant. Het voelt uitgestrekter en meer als ‘’echt gebergte’’ waarbij je alle pistes voor je tocht voorafgaand kunt zien, erg leuk!

We hebben de auto geparkeerd bij Pass Thurn en geskied richting Jochberg. Beetje omgekeerde volgorde vanaf St. Johann waar we zitten maar we waren bang dat vanwege de harde wind er verbindingen uit zouden vallen, bij pass turn heb je dan net wat meer opties. En waaien deed het, pfoei wat een wind!🤞 Dat voelt dan gelijk heel anders dan bij Kirchberg, m.u.v. de lift bij onze parkeerplaats waren het allemaal open en veelal iets tragere liften, dat merk je wel met zoveel wind:) Qua capaciteit kunnen ze het overigens prima aan, de meeste zijn 6 of 8- persoons dus dat zal in dit deel niet snel problemen geven.

Los van de wind vermaken we ons opperbest hier, schitterende pistes waarbij opvalt dat de meeste rode pistes wat lekkerder zijn dan de blauwe. Dit komt waarschijnlijk omdat veel blauwe wat functioneler zijn (korter bovenin of richting lift) en de rode vaak de langere dal afdalingen. Overigens zijn de blauwe (m.u.v. de lusjes en een groot deel van de 76) wel ‘’echte’’ pistes waardoor ik me niet stoor aan de verbindingen zoals soms in Kirchberg.
Met name de pistes 70, 75 en 77 skiën echt heerlijk en worden meer dan één keer gedaan. Deze zijn allen relatief lang en vrij speels, de 75 ligt landschappelijk ook erg leuk tussen een paar hoge rotsen (bijna een beetje Dolomieten achtig). Achteraf ben ik ook wel erg benieuwd hoe de zwarte 75a is, die heb ik echter niet gedaan omdat ik enkel zwart ski als ik tussendoor mijn vrouw even achter laat op het terras of als zij parallel een andere piste doet. De moeite waard om voor terug te gaan?

Alle pistes in dit deelgebied zijn stuk voor stuk zeer breed en het is heerlijk rustig, een stuk rustiger dan aan de Kirchberg zijde. Dit komt waarschijnlijk omdat er flink wat minder hotelbedden aan deze kant zijn en de afstand toch een schifting teweeg brengt.
Ook het gevoel dat je echt een tocht maakt is erg leuk, de verbindingen zijn logisch en het zijn mooie pistes en geen ski paden. Kortom, geslaagde dag en mochten we weer teruggaan dan geef ik de voorkeur aan deze zijde de volgende keer.

Het oogt hier wat ongerepter en ruimer opgezet dan aan de Kirchberg kant

null

De heerlijke rode 77!

null

Even ontsnappen aan de harde wind op het terras van de Sonnalm

null

Ook de zeer brede rode 70 is een fantastische piste

null

Wat beviel:

  • veel horeca en daarnaast goed strategisch verspreid over het gebied
  • mooie tocht mogelijk zonder het gevoel dat het geknutseld aanvoelt
  • in Kirchberg veelal moderne liften, Pass-Thurn wat meer nostalgie (ook wel lachen bij goed weer)
  • mooie dalafdalingen, in Kirchberg vooral blauw maar wel meer hoogtemeters. In Jochberg- Pass Thurn rood en heerlijke afwisseling
  • stuk tussen Jochberg en Pass Thurn is lekker rustig

Wat vond ik minder:

  • Kirchberg zijde heeft vrij veel verbindingspaden
  • Pass Thurn heeft een open ligging zonder beschutting, i.c.m. open liften zonder kap is dit soms wat guur
  • ik kan het moeilijk onder woorden brengen maar er mist wat uitdaging/ variatie aan de Kirchberg zijde, het voelt veel van hetzelfde ondanks dat er echt wel lekkere en lange afdalingen tussen zitten.

Pistetip:
Kirchberg zijde; blauwe 30/31, meer dan 1000hm en lekker speels door het bos. Daarnaast is dit deel net wat rustiger dan de rest.
Pass-Thurn; moeilijke keuze omdat er zoveel goede keuzes zijn zoals de rode 70, 75 en 77. Uiteindelijk ga ik toch voor de laatste. Bij de 77 kijk je telkens in de verte uit over het dal, de piste is lekker speels en er liggen een paar goed gepositioneerde horeca tenten langs de route. Wat wil je nog meer, ok hij had nog iets langer mogen zijn…

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 28 jan 2022 19:41

We rijden regelmatig via Pass Thurn terug vanuit Hinterglemm. Het is een schitterende hoek en telkens ben ik zo benieuwd naar dit deel van het skigebied. Volgende keer maar eens een dagje uitproberen!

@Amelm Leuke verhalen, mooie foto’s, ik ga je volgen. Enjoy!

We rijden regelmatig via Pass Thurn terug vanuit Hinterglemm. Het is een schitterende hoek en telkens ben ik zo benieuwd naar dit deel van het skigebied. Volgende keer maar eens een dagje uitproberen!

Mijtje op 28 jan 2022 19:32

@Mijtje zeker doen, leuk voor de afwisseling en dat stuk ga je zeker de rust wel waarderen gok ik. Helaas is gisteren Hinterglemm niet gelukt; de verbinding lag eruit vanwege harde wind dus ik moest het doen met Fieberbrunn zelf en het stuk tot de TirolS lift.

@danceaxel Thanks, leuk om te horen dat het goed ontvangen wordt!

*bericht bewerkt door Amelm op 30 jan 2022 16:26

Als je Kirchberg wat beter kent kun je de verbindingspistes bijna allemaal vermijden.

Heb je de pistes bij “brun” nog gedaan? Vanaf pengelstein de rode 27 (genieten), nieuwe lift omhoog, zwarte 27 (geloof ik) en dan langs de lift razen door naar het dal.

Recentelijk veranderd allemaal en echt ten goede 👍

Totales Vollidiot

Even een dagje slecht weer, op deze hoogte (660m) valt helaas regen i.p.v. sneeuw. Gisteren viel gelukkig alles als poeder en heb ik een fantastische dag gehad met 40cm verse sneeuw in St Johann, erg goed voor het werken aan de techniek in de verse sneeuw:)
Vanwege het slechte weer vandaag -i.c.m. liftafsluitingen- tijd voor twee gebieden waar ik nog geweest ben; de Wildkogel Arena en Pillersee- Buchensteinwand.

Wildkogel Arena:
Het was voor januari begrippen een relatief warme en zonnige dag dus besloten om naar de Wildkogel Arena toe te rijden. Vanwege de hoge ligging van de meeste pistes (1600-2200m) in een beschutte kom is de sneeuwkwaliteit hier over het algemeen goed te noemen.
Wat ons aan het gebied opviel is dat het fors kleiner aanvoelt dan de opgegeven 75km piste. Voor mijn gevoel heb ik bijna alle pistes in het gebied geskied inclusief beide dalafdalingen en ik had die dag zeker weten geen 75km in de benen🤷‍♂️. Wat hier echter ook bij meespeelt is dat vrijwel alle pistes in de kom bovenin bij een 4-tal liften uitkomen die allen vrij dicht op elkaar liggen. Hierdoor is de afwisseling gering en heb je veel het idee dat je parallel dezelfde stukken aan het skiën bent.

Verder heb ik wisselende ervaringen; het is vrij hoog, goede sneeuw, prima panorama rondom maar er bekruipt me het gevoel dat er iets belangrijks mist. Iets later brainstorm ik met mijn vrouw erover en we hebben het gevonden, er mist Oostenrijkse gemütlichkeit!
Waar komt dit dan door? Een aantal eettenten zijn vrij groots en ondanks dat het de 3e week van januari is kunnen we zelfs bij 2 terrassen niet terecht. Daarnaast lijkt iedereen behoorlijk op zichzelf, met als negatieve hoogtepunt het door skiën langs gevallen mensen die overduidelijk wel wat hulp kunnen gebruiken. Wellicht heeft dit er mee te maken dat er met name veel Nederlandse groepen lijken te zijn en heel erg weinig Oostenrijkse skiërs. Ook zijn de pistes in de kom bovenin wat aan de korte kant, je kunt ze ook niet echt lekker combineren om langere trajecten te maken.

De twee dalafdalingen 6+ 1a naar Neukirchen en 14a+b naar Bramberg zijn overigens lekkere afdalingen. De 6 + 1a loopt heerlijk door het bos met een mooi uitzicht en heeft een paar lekker pittige stukjes erin. Wat ik van hou bij deze piste is dat hij grotendeels in de val lijn loopt, wat bij dalafdalingen vaker niet dan wel het geval is. Hierdoor kom je heerlijk in je ritme en voelt de 1200hm verschil uiteindelijk nog steeds te kort aan:)
Uiteindelijk komt hij op een leuke speelse manier bij het dorp uit alvorens het grootste nadeel komt: je moet 3 wegen over (bij warmer weer/ slechte sneeuw gok ik dat dit problemen geeft) en komt uiteindelijk niet bij een gondel maar een (elektrisch) busje uit. Voor mij persoonlijk wel een nadeel omdat ik ervan hou om lekkere pistes soms wel 3 á 4 keer achter elkaar te doen, uhm 4 keer in een busje gaat hem echt niet worden😉.

Veel overzicht over alle pistes, hierdoor voelt het ook meteen een stuk kleiner aan dan 75km

null

Veel afwisseling, hoogtemeters en heerlijk skiën in de val lijn op de 6 +1a. Jammer dat hij niet bij de gondel uitkomt.

null

Je skiet voornamelijk in een soort van enorme kom waar alle pistes omheen lopen en onderin uitkomen.

null

Veruit de meest knusse plek die ik ben tegengekomen en fantastisch om de dag mee af te sluiten is de Vierlauchenhütte. Neem eerst de rode 14a en bij het middenstation kom je deze leuke tent tegen.

null

Uitzicht op de Smaragdbaan met daarachter het dal

null

Wat beviel:

  • goede sneeuw doordat de meeste pistes vrij hoog liggen
  • leuke dalafdalingen met goed hoogteverschil
  • goede capaciteit liften al kunnen de gondels onderin opstoppingen veroorzaken in de ochtend
  • ligt beschut doordat het in een kom ligt, ook mooie uitzichten bovenin

Wat vond ik minder:

  • er mist m.i. wat Oostenrijkse gemütlichkeit, al is dat erg persoonlijk/ van de dag afhankelijk
  • voelt flink kleiner aan dan de geadverteerde 75km
  • mist variatie doordat veel pistes op min of meer hetzelfde punt onderin de kom uitkomen
  • relatief druk voor 3e week van januari

Pistetip:
Beide dalafdalingen erg lekker en vooral het stukje van de 14 net voor het middenstation van de Smaragdbaan ook lekker pittig (moet je van houden; ijzig, buckels). Ondanks dat de dalafdaling naar Neukirchen (6 +1a) niet uitkomt bij de gondel, toch de lekkerste van de dag. Lekker skiën in de val lijn, 1200hm vanaf startpunt, mooi door het bos.

Pillersee- Buchensteinwand
Wat een fantastische verrassing was dit zeg! Uitmuntende piste preparatie en kwaliteit sneeuw, ultieme rust en fantastische afdalingen, damn wat hebben we een lekker dagje hier gehad😍👌

Voordat ik het verslagje typ is het even belangrijk om het gebiedje in context te plaatsen. Het is een klein gebied met een km of 20 aan pistes. Ik zou het dus niet direct aanraden als weekbestemming, tenzij voor families en/of je het combineert met de Steinplatte en Fieberbrunn. Maar mocht je zoals wij een SuperSkiCard hebben dan zou ik zeker eens een (half) dagje hier langs gaan en het combineren met één van de fantastische geprepareerde winterwandelingen in het Pillersee dal.

We kwamen hier aan zonder al te veel verwachtingen, dat maakt eigenlijk de leukste ervaringen. Eenmaal boven aangekomen was het gelijk even zoeken want we wilde eerst even de blauwe dalafdaling doen. We kwamen er echter achter dat dit niet kan zonder eerst de rode 5 te doen, deze lift geeft daarna de aansluiting met alle andere pistes m.u.v. de zwarte 3 die je wel gelijk kan starten vanaf de dal lift.

Wat onmiddellijk opvalt is dat de piste preparatie werkelijk uitmuntend is, er is werkelijk waar geen richeltje of bultje te vinden waardoor je ultiem kan carven. Daarnaast is het heerlijk rustig waardoor zeker tot de lunch de condities ook nauwelijks veranderen.

De rest laat ik wel even met de foto’s zien aangezien ik er voldoende heb gemaakt:)

De Jacobskreuz waar het gebied bekend om staat

null

De pisteurs kregen vandaag een 10 met een gouden griffel

null

Gek genoeg was de drukste piste van de dag langs een sleeplift, zal wel iets te maken hebben met het hogere aantal hotelbedden aan de Hochfilzen kant

null

Overigens is de rode 9 het zeker waard om de sleeplift te nemen

null

De pistes bleven er de hele dag schitterend bijliggen, afgebeeld een kort maar lekker stukje zwart (2b) tijdens de rode afdeling 2. Advies; vermijd de paden en neem de ‘‘echte’’ piste.

null

Zowel de rode, blauwe als zwarte naar het dal slingeren schitterend door het bos.

null

Pillersee heeft een uitstekend (en opvallend levendig) kinderland met 3 verschillend niveau pistes. Vanaf het terras kun je als ouder onder het genot van een drankje de voortgang van de kind zien.

null

Wat beviel:

  • werkelijk uitmuntende piste preparatie
  • rust, ruimte en vriendelijkheid (restaurants/ mede skiërs)
  • voor zo’n klein gebied best veel variatie in afdalingen
  • ondanks de beperkte hoogte zijn de afdalingen net lang en speels genoeg om echt lekker te skiën

Wat vond ik minder:

  • eigenlijk kan ik erg weinig minpunten bedenken al dien je dit wel vanuit de eerder geschetste context te zien, het blijft natuurlijk een klein gebiedje
  • oké dan toch één; de aansluiting dat je eerst de rode 5 moet doen om aan de andere kant van het gebied te komen zorgt er waarschijnlijk voor dat deze er op drukkere momenten snel slechter bij ligt.

Pistetip:
Zonder enige twijfel de zwarte 3; fantastische piste door het bos, goede hellingshoek maar toch her en der wat speels en lekker rustig.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 02 feb 2022 16:15

Leuk om te lezen @Amelm!

Leuk verslag hoor. Dank voor het vastleggen…

@Amelm ik zit deze week sinds zondag in Schwendt (tussen St Johann en Koessen). Afgelopen dagen in St Johann geskied en kom hier al sinds mijn ~6e (nu 35). Voelt altijd aan als thuis komen dit gebied. Aanrader is een Schupf Hex drinken bij de Schneebar bij Grander Schupf.

Ik ga morgen (vrijdag de Kitz Ski Welt Tour skien. 88km, ~17.000 hoogtemeters. Ik begin in Going en ga via Brixen, Pengelstein, Hahnenkamm naar Pass Turn en weer terug. Schijnt een nieuwe tocht te zijn en de langste skitocht ter wereld. Laat het vooral weten als je morgen zin hebt om mee te gaan. Doen we de challenge samen.

@Amelm ik zit deze week sinds zondag in Schwendt (tussen St Johann en Koessen). Afgelopen dagen in St Johann geskied en kom hier al sinds mijn ~6e (nu 35). Voelt altijd aan als thuis komen dit gebied. Aanrader is een Schupf Hex drinken bij de Schneebar bij Grander Schupf.

Ik ga morgen (vrijdag de Kitz Ski Welt Tour skien. 88km, ~17.000 hoogtemeters. Ik begin in Going en ga via Brixen, Pengelstein, Hahnenkamm naar Pass Turn en weer terug. Schijnt een nieuwe tocht te zijn en de langste skitocht ter wereld. Laat het vooral weten als je morgen zin hebt om mee te gaan. Doen we de challenge samen.

Rogier86 op 03 feb 2022 19:49

Goede tips Rogier, die Schupf Hex ga ik proberen. Waren daar vandaag nog (ook ik ben uit '86 trouwens:))
Ik heb deze en volgende week vrienden die overgekomen zijn dus gaat hem helaas niet worden, anders was dat een erg leuke uitdaging geweest om samen aan te gaan!
Veel plezier, wordt er een perfect weertje voor en het lijkt vrij rustig deze week. Flinke tocht dus goed aanpoten!

@Amelm, al even geen updates. Alles in orde?

@Amelm, al even geen updates. Alles in orde?

Mijtje op 08 mrt 2022 11:39

Leuk dat je nog mee leeft😉

De afgelopen tijd is het erg veel mooi weer geweest en heb ik 2 weken lang vrienden langs gehad, weinig tijd dus voor verslagjes:) Ik zal de komende tijd er nog selectief een paar schrijven. Ik heb o.a. de volgende gebieden bezocht de laatste tijd. Mocht iemand van één van deze een verslagje willen zien, laat het weten en dan zal ik dat gebied meenemen:

Dachstein- west, Krippenstein- Obertraun, Grossarl- Dorfgastein, Bad (Hof) Gastein, Hochkönig, Filzmoos, Eben im Pongau, Schladming (alle deelgebieden behalve Reiteralm), Fageralm, Obertauern, Zauchensee, Flachau, Flachauwikl-Kleinarl (op 3 dagen) en Radstadt- Altenmarkt (en ik vergeet vast nog wel wat).

Schladming en Bad Hofgastein graag :). Al heb ik goede hoop dat zelf te ervaren binnenkort (als de hittegolf niet te lang aanhoudt) :),

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Benieuwd naar de impressies van Krippenstein-Obertraun!

Die 3 zal ik doen. Sowieso wel toppertjes, elk op zijn eigen manier.

@Roy83 Ik zal proberen ze af te hebben voordat je een keuze maakt:) Maar geloof me, als het niet ineens nog 5-10 graden warmer wordt zit het met de sneeuwkwaliteit wel goed.
Morgen ga ik overigens weer naar Bad Hofgastein dus ik zal eens goed opletten op de meest zon gevoelige pistes hoe die zich houden.

*bericht bewerkt door Amelm op 08 mrt 2022 19:36

Leuke verslagen, ben benieuwd naar de lente condities : )

Gang is alles

Hochkönig en Obertaurn als het kan :-)
Ben van die laatste vooral benieuwd of dat voor eind april nog een optie gaat zijn.

Bedankt voor de reacties, leuk om anderen te laten kiezen want dan weet ik dat er animo is voor het te lezen😉

@Petra2 ik ga er ergens de komende weken nog een keer langs bij warm weer, is net als bijvoorbeeld Sportgastein wel één van mijn ‘‘warm’’ weer opties.
Eind april zou ik overigens niet op voorhand durven te boeken en dan zou ik absoluut de condities afwachten. Er is dit jaar voldoende sneeuw gevallen maar persoonlijk zou ik het voor eind april net iets te laag vinden liggen.1600-2300m is hoog voor de oost alpen maar nog steeds voor die periode alles behalve een garantie.
Overigens staan er hier op het forum ook wat verslagjes van Obertauern half/eind april waar me van bij staat dat ze een deel van de liften niet meer hadden draaien en het dorp ‘‘doods’’ was, wellicht de moeite waard om naar te kijken want dat is los van de sneeuwcondities ook belangrijk.
Ik gok dat de 2e helft van april Sölden of Ischgl iets meer garanties bieden nog, m.n. op het vlak van open liften/ uitwijk opties met gletsjers

*bericht bewerkt door Amelm op 09 mrt 2022 07:33

Ik deel dat beeld ook over Obertauern, maar wel allemaal indirect (zelf niet ervaren).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Amelm & @Roy83
Dank je. Ik heb die verslagen gelezen, vandaar ook de twijfel inderdaad. We willen in de eerste week meivakantie nog een keer met kinderen, en dan is het wel leuk dat je eind van de middag nog eens wat anders kan doen (en dan is een bijna leeg skidorp niet de leukste uitvalsbasis vermoed ik). Wij hebben ook de Superskipas, dus Sölden of Ischgl zijn geen optie dit jaar. Kaprun is denk ik een goed alternatief, maar dat is wel aan de kleine kant.
Ik kijk uit naar je verslagen Amelm!

Plaats een reactie