Vanaf volgend jaar met de veerboot van Groningen naar Noorwegen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Trysil

Vanaf volgend jaar april kan je met de auto per veerboot naar Noorwegen voor € 250,00 pp.

Overnachten is daar redelijk te betalen; een huisje voor een week in Trysil kost bijvoorbeeld € 483,00 http://www.booking.com/Share-8UGgDq

Een 6 daagse skipas kost ongeveer € 300,00.
Voordeel als je met eigen auto gaat is dat je eigen eten en drinken (alcohol) mee kunt nemen en uiteraard je eigen ski- en snowboardspullen.
Alcohol is wel heel beperkt wat je mag meenemen…

Vanaf volgend jaar met de veerboot van Groningen naar Noorwegen

Door GERT VAN HOFSLOT

01 nov. 2021 09:49 in BINNENLAND

Updated 11:37
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1880964365/vanaf-volgend-jaa…

EEMSHAVEN - Er komt volgend voorjaar een nieuwe veerdienst tussen de Eemshaven en het Noorse Kristiansand. Volgens de plannenmakers levert de verbinding in eerste instantie vijftig banen op. Een retourtje inclusief auto kost 250 euro.

Holland Norway Lines begint in het voorjaar vanuit de Eemshaven een veerdienst voor personen en voertuigen naar Kristiansand. De eerste afvaart is op 7 april 2022. De nieuwe route verbindt de regio’s Noord-Nederland en Zuid-Noorwegen met elkaar. Er wordt gevaren met de MS Romantika, een moderne ferryboot. Die vervoert behalve passagiers ook auto’s, vrachtwagens, campers en caravans.

In de Beatrixhaven in Eemshaven zal binnenkort een zogenoemde roro-kade met brug worden aangelegd - dit is een roll-on-roll-off kade, waar vrachtwagens direct vanaf de kade het ruim van een schip in kunnen rijden. Er komt eveneens een kantoor voor het personeel dat de afhandeling van de diverse vaarten gaat verzorgen. De verwachting is dat deze nieuwe ferrylijn in eerste instantie voor vijftig nieuwe, directe arbeidsplaatsen zorgt, met een uitloop naar mogelijk honderd.

Fantastische aanwinst voor Groningen

De Groninger gedeputeerde IJzebrand Rijzebol vindt de nieuwe veerdienst een fantastische aanwinst voor Groningen. ,Ik denk dat wij en Noorwegen elkaar veel te bieden hebben. We hebben vergelijkbare ambities op het terrein van vergroening, verduurzaming van de economie én toerisme. Op al deze drie terreinen verwacht ik veel van deze samenwerking.’’

Cas König, directeur Groningen Seaports, is ook blij met de komst van het nieuwe bedrijf. ,Deze tweede vaste veerverbinding in de Eemshaven is een welkome uitbreiding van onze havenactiviteiten. We zien uit naar de eerste afvaart.”

De initiatiefnemers van Holland Norway Lines zijn Bart Cunnen en Patrick America, beide aandeelhouders van het bedrijf. Ze zijn ruim een jaar geleden begonnen met het opzetten van de nieuwe verbinding. Vooraf is marktonderzoek gedaan, zowel in Noorwegen als in Nederland. Er is samengewerkt met het havenbedrijf Groningen Seaports, de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM), de provincie Groningen en de gemeente het Hogeland.

Er wordt vooral veel belangstelling verwacht vanuit de Noorse markt. De Noren krijgen met de nieuwe verbinding de mogelijkheid Nederland snel en comfortabel te bereiken. Desgewenst kunnen ze vandaar uit verder reizen. ,HNL maakt de regio sterker, verbindt Nederland met Scandinavië en past in duurzaam toerisme’’, zegt het tweetal.

Driemaal per week naar Groningen

De Romantika vertrekt drie maal per week vanuit Eemshaven om 15:00 uur en komt vervolgens om 09:00 uur aan in Kristiansand. Eveneens is er een terugtocht naar Nederland. Het schip beschikt over restaurants, cafés, taxfree shops en entertainment.

Belangstellenden kunnen de reis vanaf deze week boeken. De minimumprijs voor een retourtje Noorwegen voor ‘voetpassagiers’ (inclusief overnachting) ligt op 225 euro per persoon (2 personen in één hut). Inclusief auto geldt dan een minimumprijs van 250 euro per persoon.

Afgelopen jaar mislukte het plan om een verbinding op te zetten tussen de Eemshaven en het Schotse Rosyth bij Edinburgh. Het Schotse TEC Farragon wilde de veerdienst gaan onderhouden. Het bedrijf zou gaan samenwerken met Sealane in de Eemshaven. De Schotten wilden inspelen op het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU.

AG Ems onderhoudt al jaren driemaal daags een veerdienst tussen de Eemshaven en Borkum.

null
null
null

Dat zo wel een super gave start van je wintersport vakantie zijn! En heel betaalbaar ook.

Makkelijk dat de ferry vanuit (het verste puntje van) Nederland vertrekt. Maar het is nog wel 18 uur varen. En vanuit Kristiansand is het ook nog meer dan 500 kilometer rijden naar Trysil.

Wel leuk om en keer in Noorwegen te skiën, maar het blijft toch nog een behoorlijke reis om daar te komen.

Makkelijk dat de ferry vanuit (het verste puntje van) Nederland vertrekt. Maar het is nog wel 18 uur varen. En vanuit Kristiansand is het ook nog meer dan 500 kilometer rijden naar Trysil.

Wel leuk om en keer in Noorwegen te skiën, maar het blijft toch nog een behoorlijke reis om daar te komen.

zenith op 02 nov 2021 11:03

Ja dat zijn wel dingen waar ik ook tegenaan loop. Zonder files is het voor mij bijna 4.30 uur rijden naar Eemshaven, neem gezien het huidige Nederlandse verkeer nog minimaal 2 uur speling om er te komen en in te checken, dan 18 uur varen, ontschepen, en nog ruim 6 uur rijden naar Trysil. Je hebt, een beetje afhankelijk van het tijdstip van vertrek van de veerboot, 2 dagen enkele reis nodig om op plaats van bestemming te komen. Vrijdagochtend vertrekken in Nederland, betekend pas zaterdagavond aankomen in Trysil.

Born to Ride

Ik dacht bij dit bericht eerder aan een leuke zomervakantie dan aan een skivakantie. Maar als je de tijd hebt, en niet aan ‘die ene week van zaterdag tot zaterdag’ vast zit, kan het natuurlijk wel. Heel apart en je zult weinig landgenoten tegenkomen, ook wel eens lekker.

Life is what happens while you were checking your phone

Trysil is nog een best eind rijden idd, maar er zijn ook kleinere skigebieden dichterbij.
Ik heb ooit leren skien in Gautefall, dat is maar 2 uurtjes rijden vanaf Kristiansand.
Voor een zomervakantie in Noorwegen lijkt me deze verbinding wel superfijn.

Trysil is nog een best eind rijden idd, maar er zijn ook kleinere skigebieden dichterbij.
Ik heb ooit leren skien in Gautefall, dat is maar 2 uurtjes rijden vanaf Kristiansand.
Voor een zomervakantie in Noorwegen lijkt me deze verbinding wel superfijn.

Suuski op 02 nov 2021 11:54

Voor de zomer is dit inderdaad een veel betere optie. De volgende dichtsbijzijnde optie is volgens mij Kiel, dat is toch al snel 2,5 uur verder rijden, al win je die 2,5 wel weer snel terug voor de meeste bestemmingen in Noorwegen aangezien je van Kiel naar Oslo kunt varen.

Born to Ride

Voor Kiel-Oslo betaal je minstens het dubbele.
Dan kun je beter via het noorden van Denemarken gaan, van daaruit heb je diverse verbindingen. Ben je wel langer onderweg de eerste dag.
Of van Kiel naar Goteborg maar dan is de rijafstand vanuit Goteborg ook nog wel groot. Al zijn de wegen daar wel een stuk rustiger.
Dus zo gek lijkt me die verbinding vanuit Eemshaven niet. Wel een nadeel is vertrek op zaterdag maar je zou dan zondag zondag kunnen boeken in Noorwegen.

En @Matthias123 misschien is de verbinding Gent-Göteborg wat voor jou?
Vrijdagmorgen weg, zaterdagmiddag in Zweden.

En @Matthias123 misschien is de verbinding Gent-Göteborg wat voor jou?
Vrijdagmorgen weg, zaterdagmiddag in Zweden.

Hessel op 02 nov 2021 14:09

Gent Gotenborg is zeker een optie, maar het is erg lastig er tussen te komen als particulier. Het is primair een vracht ferry die, wanneer ze ruimte over hebben, een zeer beperkt aantal (max 6-8) passagiers met de auto mee laten gaan. Als stel zou dat nog kunen, mocht je kinderen hebben gaat dat sowieso niet aangezien kinderen jonger dan 14 jaar vanwege de veiligheid niet aan boord mogen.

Daarnaast varen ze juist in de vakantieperiode een veel beperktere dienstregeling vanwege verminderd aanbod van vracht. Ook weet je pas een week voor vertrek zeker of je mee kunt, wanneer er plots extra conventionele vracht van een vaste klant bij komt krijgt dat voorrang en zal je een alternatief moeten vinden.

Ook zijn de kosten best hoog. Voor 2 volwassenen + 1 auto betaal je 635 euro enkele reis.

Born to Ride

Ja het is geen standaard verbinding vanuit Gent, maar wel een leuke. Inderdaad alleen handig zonder kids, prijs is wel inclusief maaltijden.

Voor Kiel-Oslo betaal je minstens het dubbele.

Heb toevallig gister een retourtje uitgerekend.
Kiel-Oslo retour: € 1.424,–
Eemshaven-Kristiansand retour: € 855,–.

Is niet precies het dubbele, maar veel scheelt het niet…

Overigens zijn de Color Magic en Color Fantasy wel een stukje luxer dan de MS Romantika, ook de hutten.
Maar dan nog, € 569,-- is een behoorlijk verschil.

Voor Kiel-Oslo betaal je minstens het dubbele.

Heb toevallig gister een retourtje uitgerekend.
Kiel-Oslo retour: € 1.424,–
Eemshaven-Kristiansand retour: € 855,–.

Is niet precies het dubbele, maar veel scheelt het niet…

Overigens zijn de Color Magic en Color Fantasy wel een stukje luxer dan de MS Romantika, ook de hutten.
Maar dan nog, € 569,-- is een behoorlijk verschil.

Rene4000 op 02 nov 2021 16:17

Bij dit verschil zou ik nog steeds vanuit Kiel vertrekken. 3x met de Color geweest en deze boten zijn behoorlijk luxe. En vanuit Oslo is een best leuk ritje naar Trysil.

May the ski force be with you !!

In de krokus is Colorline toch een stukje duurder. Voor het hele gezin is de overtocht zelfs duurder dan het verblijf met skipassen en alles. Wel een mooie en luxe boot inderdaad, is een vakantie op zich.
Stena was ook altijd prima (Kiel-Goteborg of Frederikshavn-Oslo, die laatste is nu van DFDS, nog geen ervaring mee). Wat meer standaard dan Colorline, maar ook een stuk voordeliger.
Maar deze nieuwe verbinding is ook wel interessant, al moet je dan zondag-zondag boeken of flexibel zijn.

Wij hebben als gezin vier retourtjes Kiel-Oslo gedaan in de periode 2008-2015 (vier personen, buitenhut). De eerste keer was met € 725,-- retour nog leuk, maar in 2015 was dat al circa € 1.150,–. Inmiddels dus € 1.424,–, en dat niet bij vier, maar bij twee personen.
Omdat wij een grote tenttrailer achter de auto hebben hangen ligt onze gemiddelde snelheid niet zo hoog. Dan is, mede gelet op de lagere prijs, het maar tot Eemshaven hoeven rijden voor ons wel een aantrekkelijk alternatief.
Kortom, naast de prijs ligt het ook aan je persoonlijke situatie of Eemshaven een goed alternatief is.

Daar ik in Groningen woon, ben ik blij om te zien dat er eens een verbinding is die voor mij makkelijker bereikbaar is dan de rand- of ooststedelingen in Nederland. Doorgaans kan ik overal 2 uur bij op tellen richting de alpen :) - Ik zie dit zeker als optie voor een zomervakantie. Maar wie weet kunnen we er ook in de winter eens gebruik van maken!

*bericht bewerkt door Nelis op 03 nov 2021 09:15

Bergen + Sneeuw = ❤

Daar ik in Groningen woon, ben ik blij om te zien dat er eens een verbinding is die voor mij makkelijker bereikbaar is dan de rand- of ooststedelingen in Nederland.

Voor reizigers uit bijv. Goes is het óók gewoon 300 km. korter rijden dan naar Kiel… ;-)

Plaats een reactie