Tips voor Zillertal 3000 - do's and don'ts

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal 3000

Goedemiddag,

In de voorjaarsvakantie vertrek ik met familie (neefje, nichtje, broertje en een viertal ouders) naar Mayrhofen.
Na jaren in het skigebied Kitzbühel-Kirchberg te hebben gezeten vonden we het wel eens tijd om te kijken naar een ander gebied.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor Zillertal 3000.
Het niveau binnen de groep is redelijk hoog (vele jaren skiles op jong niveau doen wonderen) en er zit dan ook een aardig tempo achter.
Er wordt niet snel gevreesd voor zwarte pistes (in ieder geval bij de jongeren ;)) en een stukje off-piste kan er zeker bij.
Voor ons is het zeker geen must om de hele dag met elkaar te skiën en als de een dan ook wat meer verlangt naar uitdaging is dit geen probleem.

Nu zijn wij dus totaal nieuw in dit gebied en ik heb er natuurlijk al wel iets over gelezen, maar wat zijn echt de pistes, routes, e.d. die we zeker niet moeten missen en welke kunnen we beter overslaan?
En zijn er misschien nog andere tips die jullie hebben?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Lukas

De Harakiri (18) moet je sowieso gedaan hebben, Devil’s run (17) ook.

Harakiri is de stijlste piste van Oostenrijk, ik denk zelfs stijler als een springschans. Zeker in de ochtend een aanrader. Wel hard werken die piste, niet voor niks dat daar af en toe een dode valt, als er mensen zijn die hem liever niet doen, ga ze zeker niet forceren of dwingen :)

Een ochtendje de Ahorn doen is ook leuk (boven is het vrij blauw) maar de de dalafdeling is een aanrader, met mooi uitzicht op Mayrhofen.

null

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Op een pas skieen in het hele dal…dag zell am ziller, dag gerlos en gerlospatte, konigleiten, dagje hintertux, dagje fugen, dagje kalenbach en natuurlijk mayrhofen finkenberg…800 km piste, je zult je niet vervelen. Hals und beinbruch!!!

@davidw, beetje slecht geïnformeerd ben je over de harakiri, het is de stijlst geprepareerde piste van Oostenrijk, zeer zeker niet de stijlste piste!

Ik zou zeer zeker een dagje naar hoch fugen gaan in de voorjaarsvakantie is het daar net ff iets rustiger dan in de rest van de gebieden, en de pistes zijn er ook nog eens gevarieerder dan in de andere gebieden.

Bij drukte richting de penkenbahn idd starten bij de ahorn.
Zodra je de dalafdaling gedaan hebt, is het vast wat rustiger in het dorp.
En wat @lekkerzonnetjeerbij zegt, je kan elke dag wel elders skiën.

Bij goed weer is tux aan te raden, bij slechter weer kun je beter de kant van Gerlos/königsleiten/krimml op.
Doe je dat bij harde wind, stap dan niet in zell am Ziller op, anders is de taxi vanuit konigsleiten zo prijzig ;)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@davidw, beetje slecht geïnformeerd ben je over de harakiri, het is de stijlst geprepareerde piste van Oostenrijk, zeer zeker niet de stijlste piste!

Ik zou zeer zeker een dagje naar hoch fugen gaan in de voorjaarsvakantie is het daar net ff iets rustiger dan in de rest van de gebieden, en de pistes zijn er ook nog eens gevarieerder dan in de andere gebieden.

gerald88 op 21 dec 2014 22:51

Aah kijk, die info is nieuw voor mij, leren we nog wat bij :)

Ik vind Mayrhöfen sowieso niet hét gebied, dus zou topicstarter inderdaad ook adviseren om niet een hele week in hetzelfde gebied te zitten.

Wat mij wel - in de drie keer dat ik er ben geweest - is opgevallen, is de irritante gewoonte die veel snowboarders in het snowpark daar hebben. Zij hebben het zichzelf blijkbaar in hun hoofd gehaald om de beugel op de stoeltjesliften niet naar beneden te moeten doen, zij zien het blijkbaar als een meerwaarde om de lift te kunnen afstappen zonder altijd die bindingen aan en uit te moeten doen.

Ik heb dit in de drie keer dat ik in Mayrhofen ben geweest telkens meegemaakt, altijd op diezelfde lift. Vorige winter werd ik juist niet met de dood bedreigd door een Duitser, puur omdat een vriend en ik er echt op stonden die beugel naar beneden te doen.

Je hebt altijd idioten die het ‘stoer’ of ‘gemakkellijker’ vinden om geen beugel naar beneden te doen, maar Mayrhöfen lijkt wel een reservaat voor dat soort lui.

Hola!

Ten eerste super bedankt voor alle reacties!
Kan nu nog minder wachten om de sneeuw te gaan opzoeken…
@DavidW, deze pistes zullen we zeker niet overslaan en wat betreft de onveiligheid, laten we hopen dat dit mee zal vallen en gewoon lekker genieten van de wintersport. :) @Chonn, ziet eruit en klinkt als een mooie afdaling. Zeker met het advies van @Ferdinand om daar eerst te starten als het druk is bij de Penkenbahn is handig! @lekkerzonnetjeerbij, klinkt als een prachtige 800km, maar omdat dit de eerste keer is dat we in dit gebied zijn willen we ons eerst vermaken in Zillertal 3000, wie weet voor volgend jaar. ;) @gerald88, ook deze tip houd ik voor een ander jaar in m’n achterhoofd. :)

Nogmaals bedankt voor alle reacties!
En voor mensen die nog tips hebben wat we zeker niet moeten overslaan (in Zillertal 3000) of andere tips, graag!

Lukas

Doe een dagje Kaltenbach. Leuk gebied.

Op t einde van de dag via de Stephan Eberharter Goldpiste naar beneden, om vervolgens onderaan de Schirmbar in te duiken voor een welverdiende Schnapps of pint.

Geen aanvullingen op bovenstaande skitrips, maar voor wat lekkers…
… vergeet de Schneekarhutte (Mayrhofen) niet, lekkere kaiserschmarrn, flammkuchen ga zo maar door en muziek/ entertainment binnen/buiten.
http://www.xn–schneekarhtte-5ob.com/

En een lekker broodje bij slager Gasser tegenover de Penkenbahn. Zelfs nr. 1 van 39 restaurants in Mayrhofen lees ik nu op tripadvisor:
http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g608662-d2569528…

Hans the butcher bedoel je Sarah! Dat is zeker een aanrader, ik ga er aankomende vakantie ook elke ochtend een broodje schnitzel, ham of worst halen.

Gletscher bij zonnig weer is echt gaaf!,doen dus

Doe een dagje Kaltenbach. Leuk gebied.

Op t einde van de dag via de Stephan Eberharter Goldpiste naar beneden, om vervolgens onderaan de Schirmbar in te duiken voor een welverdiende Schnapps of pint.

SeeQ op 23 dec 2014 14:54

Gewoon blijven hangen in de Postalm, pas op met die laatste 20 meter naar beneden daarna ;).

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Plaats een reactie