Winterbanden getest

Ruud op 24 oktober 2012· 27 reacties

null
Goede winterbanden: een must!

Zowel de ANWB als de Duitse ADAC hebben een winterbandentest gepubliceerd. Ik was nieuwsgierig, met name of die twee organisaties dezelfde uitkomsten hebben.

Nu al gemonteerd?
De vorige twee jaren liet ik toevallig steeds mijn winterbanden monteren in de week dat de eerste sneeuw viel. Dat is dit jaar alvast niet gelukt, want ze zitten er al onder. Een beetje vroeg, maar onhandig is het niet want winterbanden presteren over het algemeen beter dan zomerbanden als het kwik onder de 7° zakt. Wie weet lok ik Koning Winter uit om eens wat actie te gaan vertonen? Ik ga pas volgend jaar nieuwe banden kopen, want mijn winterbanden kunnen nog een jaar mee. Mij alvast oriënteren kan geen kwaad natuurlijk. Daar kan zo’n test je bij helpen.

De testuitslagen
Zowel de ANWB als de ADAC hebben banden getest in 3 maten: 165/70, 205/55 en 215/65 zeg grofweg banden voor kleine auto’s, middenklassers en SUV’s. Ook hun aanpak is begrijpelijkerwijs ongeveer het zelfde: beide organisaties hebben gekeken naar grip, verbruik en slijtvastheid. De ANWB heeft ook nog gekeken naar geluid. De resultaten zijn vrijwel identiek. Hooguit staan de nummers drie en vier omgewisseld bij beide testen.

Goede en slechte banden
Opvallend is dat zowel de ANWB als de ADAC de categorie uitmuntend/sehr gut leeg laat: geen enkele geteste band krijgt dat predicaat. De drie, vier beste banden in ieder van de drie categorieën verdienen wel het etiket goed en zeer aan te raden/Gut. Grote eensgezindheid heerst ook over de banden in de categorie slecht en niet aan te raden/Mangelhaft. De meeste banden doen het op sneeuw en ijs eigenlijk wel goed. Het verschil tussen goed en slecht geteste banden zit hem, opvallend genoeg, met name in de prestaties op natte wegen.

null
WInterbanden zijn niet overbodig hier!

Waarde van zo’n test
Ik vind mezelf –misschien ten onrechte- best een kritische consument. Als ik testjes zie van, pak hem beet, pindakaas of fruitdranken, denk ik altijd dat over smaak niet te twisten valt. En ook bij andere producten neem ik de uitkomsten niet voor dè waarheid aan. Het gebeurt bijvoorbeeld wel eens dat een apparaat dat we zelf naar volle tevredenheid gebruiken als “matig” uit een test rolt. In dit geval liep ik toch even naar mijn auto om te kijken wat ik er nou zelf heb onder zitten. Ik was best tevreden dat “mijn” banden als nummer 1 uit de test zijn gekomen. Als twee gerenommeerde, onafhankelijke (daar gaan we tenslotte vanuit) organisaties immers tot zulke eensluidende conclusies komen, mag je er vanuit gaan dat de uitkomsten betrouwbaar zijn.

Relativeren
Aan de andere kant, ik heb meegemaakt dat mensen met een “testwinnaar” de berg niet opkwamen. Nu kan dat aan de rijvaardigheid van die mensen liggen, maar ik hoor van Rogier dezelfde verhalen. Ik hoor ook regelmatig van locals dat ze op banden rijden die helemaal niet in de winterbandentesten voorkomen. En als je hen de berg op ziet flitsen…

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Bij mij gaan morgen de winterbanden er weer onder. Dit heeft er ook mee te maken dat ik ook vaak met mijn auto op onverhard rij. Daar merk ik het verschil erg goed tussen zomer en winterbanden.
De leasemaatschappij bepaald alleen wel welke banden het worden. Daar heb ik geen keuze in. Over het algemeen zijn dat wel goede banden alhoewel ik wel een jaar heb gehad waarbij de band echt vlak was afgesleten. Hierdoor kreeg ik een zoemend geluid in de auto.

De ANWB Winterbanden Test is 100% gebaseerd op de ADAC test, veel succes met het zoeken van de verschillen :-)

De ADAC is een zusterorganisatie van de ANWB. Wel zou de ANWB ervoor kunnen kiezen om andere accenten in haar testverslag te verwerken, die keuze kunnen ze maken, ze hebben een overeenkomst dat ze de testresultaten afnemen en een eigen oordeel mogen geven. Dit is overigens de eerste keer dat ik lees dat er verschillen zouden zitten in de testartikelen. De onderliggende testen zijn echter 100% door de ADAC uitgevoerd.

Eenmaal per jaar gaat de ADAC de winterbanden testen op een afgesloten bergpas met drie verschillende wagens met verschillende banden waarbij men flink wat kilometers doortest op verschillende ondergronden onder Alpen condities (echte sneeuw, echt ijs, lage temperaturen), de slijtage wordt in een laboratorium getest.

Vrijwel alle andere bandentesten zijn beperkter (één wagen ipv drie verschillende voertuigen) of de testwagens hebben helemaal geen sneeuw gezien (test op epoxy bij 20C graden!). Of men heeft alleen in een laboratorium getest, met wonderbaarlijke uitslagen als gevolg.

De reden dat er geen perfecte winterband is (sehr gut) is dat er nog geen band voldoende scoort op glad ijs (maar matig op ijs is nog altijd beter dan het zwaar onvoldoende van de zomerband).

Voor wie het wil weten, de Scandinavische merken scoren vaak matig in de Alpentest van de ADAC, ondanks de praktijkervaring met winterweer. Deze banden zijn gemaakt voor Scandinavische winters (ijs!).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Ruud misschien kun je een linkje naar beide tests plaatsen in je stuk…Dat maakt het wat overzichtelijker.

Verder een leuk stuk en informatief stuk! ;-)

If you snooze, you loose!

Wat betreft de opmerking aan het einde van het artikel dat sommige testwinnaars de berg niet opkwamen, er zit een wonderbaarlijk verschil in de prestaties tussen banden op verschillende auto’s. Dat verschil is deels onvoorspelbaar, vandaar dat de ADAC ervoor kiest om drie verschillende type auto’s te gebruiken, zodat ze dit verschil er deels uit kunnen filteren.

Verder is het opmerkelijk dat eenzelfde type band redelijk verschillend kan presteren in de verschillende breedte maten, vandaar het belang dat ADAC elk jaar drie verschillende breedtes kiest (en het jaar ervoor andere breedtes heeft getest).

Voor wie de helling niet opkomt met een testwinnaar zoals vermeld in het artikel, wellicht dat sommige lichte auto’s veels te brede banden hadden? Of te smalle banden? Er moet iets zeer ongewoons aan de hand zijn als je met een top 3 band uit de ADAC test een besneeuwde helling niet opkomt.

Ik rijd al vier jaar op één van de testwinnaars en ik heb zeer goede ervaringen onder behoorlijk barre omstandigheden, inclusief steile besneeuwde hellingen op en af zonder kettingen. 225/50/R17 Conti TS810 op een Skoda Octavia Scout

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

ik snap goed waarom de locals zonder enkel probleem bovenkomen, moet eens naar de banden kijken die ze eronder gooien, dat is pas profiel! beter gezegd die lossen de sneeuw veel beter per omwenteling. denk dat zon soort banden in nederland niet een lange levensduur zullen hebben en nog maar te zwijgen over het geluid

Neem inderdaad aan dat locals met banden van een andere ‘categorie’ rijden, die hebben immers een compleet ander wegennet waar ze over rijden, daar zijn verbruiks of geluids cijfers veel minder belangrijk. 215/65 is overigens echt geen SUV maat, dat ligt eerder tussen de 235-255…

Als ‘local’ kan ik inderdaad zeggen dat wij vaak op banden rijden die uit Scandinavië komen. Ik rij bevoorbeeld zelf op de Nokian W+ en daarmee ben ik nog nooit niet boven gekomen. Maar als ik deze er op zet, wat een verschil met rijden, qua geluid en ook qua gebruik. Maar ik hou liever mijn auto heel dan dat ie iets zuiniger rijd.

Ik heb inderdaad (in mijn familie) iemand met een testwinnaar gehad die een besneeuwde weg niet op kwam, alhoewel. Toen Sandra het stuur overnam lukte het wel, maar ook voor Sandra was het een ‘gevecht’. Stukken meer dan met onze eigen auto, toen met Nokian banden.

Ik ben het verder helemaal met Constant eens dat de ene band de andere niet is, en zo was ik met een Berlingo die we ooit hadden zeer ontevreden met Conti’s die toen op mijn oude ZX fantastisch waren.

Click. Click. Peace

Toevallig gisteravond bij 2 van onze 3 auto’s de winterbanden erop gelegd. Nummer 3 is een geen cabrio’tje, die blijft in de winter lekker in de garage staan.

Als je moeite hebt met een helling, draai de voorwielen dan een beetje heen en weer (terwijl de auto nog beweegt!), krijgen ze meer grip. Wielen niet laten slippen. En nooit afremmen als je een besneeuwde helling oprijdt, je wielen kunnen doorslippen als je vanuit stilstand de helling wilt vervolgen!

Als winterbanden ouder dan 4 jaar zijn, kan de rubberkwaliteit ook sterk afnemen (en daarmee de grip)!

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ach zolang nog hele horde’s nog nooit van draairichting gehoord hebben en de wielen rustig verkeerd om (lees veel grip achteruit) monteren (incl garage’s) zal het niet veel uitmaken. Heb zelf Vredensteins Snowtrac2 prima band geen problemen mee gehad. En daarvoor (andere auto) Goodyear Ultragrip7 was ook prima! En Dit jaar gaan we met de Mondeo Met Michelin’s zal ook wel ok zijn…

Dat oude banden niet goed zijn klopt slechts deels banden verouderen met name door UV stralen winterbanden zitten er vrij kort onder en krijgen relatief weinig UV. Mijn banden zullen nu 5 jaar oud zijn waarvan ik er 3 zelf gereden heb. NIets te merken van afnemende prestaties. Te weinig profiel en verkeerd om monteren dat zijn pas prestatie killers!

Seriously snow addicted family!

Oww en zelf even controleren geen haarscheurtjes rubber ziet er nog soepel uit zijn ze prima! Veroudering zijn vaak caravan banden of reserve. Die staan vaak lang op verkeerde spanning en caravan vaak lang in de zon. Winterbanden liggen vaak in een droge donkere garage. Mijn banden gaan er zondag op.

Seriously snow addicted family!

Mijn winterbandjes zijn er van de week onder gezet!

@jeffrey meen je dat dat mensen dat voor elkaar krijgen?! haha

@ Harry jazeker! let maar eens goed op hahahaha zowel winter als zomer banden ik zie het regelmatig! Vorig jaar m’n buurman onder zijn nieuwe auto. Ik zeg joh je banden zitten verkeerd om hij dacht dat ik hem in de maling nam! De garagehouder was aardig euuhmm ;-)

Seriously snow addicted family!

Bij de winterbandentest van ANWB/ADAC heb ik toch altijd een onderbuikgevoel dat er enig commercieel belang bij zit.

Zelf heb ik een Subaru Forester met General Snow Grabber banden. Deze combinatie brengt mij echt overal naar boven!

Je moet zo’n tests ook zien voor wat ze waard zijn (net zoals bij skitests :p): gestandaardiseerd binnen een aantal verwachtingen en met een aantal verwachte functies. Gaat dat dan voor iedereen een goede oplossing zijn? Nop … daarvoor zijn de gewichten die gebruikt worden om tot een eindscore te komen gewoon te specifiek. Als je detailresultaten kan bekijken, kom je al een stuk verder met het personaliseren van de interpretatie van de resultaten.

En da’s direct ook de reden waarom het soms niet te veel zegt: de bandenproducenten gaan produceren op, of indienen naar, de mogelijke verwachte gewichten. Het merendeel van de mensen rijdt nu eenmaal niet dagelijks een stevige bergpas op. Nee, het merendeel van de (verwachte, of voldoende koopkrachtige, of wettelijk verplichte) kopers rijdt rond op koude asfalt met af en toe een laagje vocht, rijp of ijzel.

@ Ruud, tnx!!

Niet dat ik te lui was om te zoeken, maar voor het gemak voor de overige bezoekers is het misschien handig om de volgende keer een link in het stuk zelf al op te nemen. ;-)

If you snooze, you loose!

@Ruud: de test is maar 1 keer uitgevoerd, namelijk door het zusterverband dat de ANWB met de ADAC, de Oostenrijkse Öamtc en de Zwitserse club TCS heeft.

Wel leuk stukje overigens!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Volgende week de winterbanden test in de Autoweek. Ze gaan 15 sets testen, ik benieuwd. Maar eigenlijk weet je de uitslag al het zal wel de conti’s worden… Afz. Wouter81

@Ferdinand en Constant
Als het gaat om de maat 205/55 R 16 H is er toch echt een verschil; de Goodyear Ultragrip is bij de ADAC 4e en bij de ANWB 3e. Als die beoordeling gebaseerd is op één en dezelfde test, dan moet het wel zo zijn als Constant zegt; dat de ANWB een andere weging geeft aan sommige categoriëen; op zich wel bijzonder.

Blogger, skiër, verslaafd :-)

de Lease auto heeft ze sinds gisteren (Dunlop wintersport 3d) op zich ben ik wel tevreden met deze band alleen met deze auto niet op wintersport geweest aangezien ik dat met de prive auto doe rij er wel veel mee door Duitsland, voor de prive auto zitten de winterbanden er nog niet onder (Hankook Icebear) hier ben ik tevreden over, wel is de prive een quattro, dus bovenkomen is sowieso geen probleem.

@ruud, dat is wel scherp van je. Ik denk dat het toeval is, omdat de andere (duitstalige) deelnemers van het Vierer Treffen wel de sortering conti, michi, dunni en goodi aanhouden: http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1389028%2C%2C en http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/201… en http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/auto/te… en http://www.tcs.ch/de/test-sicherheit/testberichte/reifen/win…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik ga morgen mijn winterbanden monteren omdat ook in ons land (België) dalende en koude temperaturen worden verwacht. Ik rij op winterbanden v/h merk Semperit, dit merk lag ook op mijn vorige wagen. Qua prestaties zijn deze banden uitermate super, ik zou nooit voor een merk als Michelin, Vredestein, Dunlop, oid kiezen wanneer het over winterbanden gaat maar wel naar Scandinavische merken als Semperit, Nokian, etc. Of je de helling al dan niet bovenkomt heeft uiteraard heel veel met je rijstijl en ervaring te maken. Vaak denken mensen dat wanneer ze winterbanden hebben ze de wereld aankunnen en tegen hoge snelheid de Mont Blanc kunnen oprijden, nou zo werkt dat dus niet. Ook winterbanden hebben hun grenzen en je kan er geen mirakels van verwachten.

Alvast een schadevrij winterseizoen toegewenst!

Lees ook volgend artikel eens aandachtig door: http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/item/Zeer_gevaarlijke_w…

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Fijn de Conti CWC 850 eronder leggen komende week :)

@Ruud: De meest logische oorzaak voor het testverschil lijkt me een typefout… Lijkt me een interessante vraag aan de ANWB waarom ze afwijken, hebben ze een ander oordeel of typefout?

Persoonlijk rijd ik niet zoveel, destijds waren de Conti TS810 afgewaardeerd naar de tweede plaats vanwege hogere slijtage, maar wel de beste qua grip op ijs en sneeuw. Op basis van mijn afweging had het nr.1 moeten zijn. De kracht van de ADAC test is dat de gegevens beschikbaar zijn, dan kan de lezer zijn eigen afwegingen maken, meer grip of hogere slijtvastheid, beter op ijs, beter op droog, etc. Er zitten aardig wat verschillen in de winterbanden…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

uitslag van de autoweek winterbandentest; 1 conti ts850 2 bridgestone lm-32 3 michelin A4 en verrassend op 4 semperit speed-grip2. Afz. Wouter81

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie