Column: Nachtrijden

Ruud op 29 oktober 2012· 41 reacties

null
Terwijl de buren hun bed gaan opzoeken, stappen wij in de auto.

De auto is ingepakt. Alles wat mee moet zit er in. En dat is best knap van mij. Terwijl de buren hun bed gaan opzoeken, stappen wij in de auto. Gloeiend van de voorpret. Dromend van de bergen. Verlangend naar de sneeuw.

Omdat we de files willen vermijden rijden we 's nachts. Vind ik niet altijd makkelijk om vol te houden, maar het heeft ontegenzeggelijk iets. Met het hele gezin door het de nacht rijden voelt op de een of andere manier alsof je met je huiskamer door het donker glijdt. Het nageslacht op de achterbank met hun kussentjes en plaids en wij voorin. Het ideale gezin op weg naar een droomvakantie. Zo voelt het een beetje. Het is gezellig, er wordt gepraat, geplaagd en gelachen. En dan is er nog dat bijzondere genoegen: over de lege wegen snellen terwijl je favoriete muziek uit de speakers schalt.

Maar voorlopig is er geen sprake van lege wegen en favoriete muziek. Eerst het drukke Nederland maar eens uit. Bovendien begint het zacht te sneeuwen. We zetten een zender met regelmatige verkeersflashes op. We sussen het gekibbel op de achterbank. Want de droomkinderen zijn nog even niet in the mood voor ideaal gedrag. Ze kunnen het niet eens worden over de film die de ze gaan kijken. Bovendien heeft iedere DVD-speler één uitgang voor een koptelefoon en er zitten zes oren op de achterbank. Hun oplossing is dat ze de koptelefoons niet gebruiken en de films over de speaker draaien. Met het geluid van achtereenvolgens Asterix en Obelix en Mister Bean rijden we door Nederland. Ondanks dat valt vrouwlief in slaap. De favoriete muziek moet nog maar even wachten.

Nou, rijdend…we schuifelen meer. Het is glad en eenmaal in Duitsland wordt het niet beter. Het sneeuwt gestaag en het is hartstikke druk. Bij Keulen komen we in een flinke file. Hoe is het toch mogelijk dat het nog zo druk is? Vorig jaar waren we om deze tijd Frankfurt al voorbij. Ik luister naar de Deutsche verkeersinformatie en hoor dat het voorbij Würzburg beter wordt. De achterbank is inmiddels collectief in slaap gevallen. Zelf krijg ik het ook te kwaad; ik worstel met de slaap. Gelukkig is vrouwlief net wakker geworden. Zij neemt bij de tankpauze het stuur over.

De bestuurster schuift hààr favoriete muziek in de CD-speler. Bij ons is de regel: wie rijdt mag de muziek kiezen. Ik probeer me te installeren voor een dutje. Ik kan mijn draai niet vinden en schuif ongemakkelijk met mijn kussen. Het levendige gesprek op de achterbank bevordert mijn inslapen ook al niet. Ze zijn bij het tanken alle drie wakker geworden en de jongens houden hele gesprekken over games. Net als ik denk dat het niks meer wordt, val ik toch in slaap. Een tijd later word ik wakker. We zijn al in de buurt van Neurenberg . En ja hoor: de weg is leeg. Of zo goed als. Aangezien iedereen weer eens moet plassen, gaan we een parkeerplaats op.

Maar dan, in het staartje van de nacht, komt het er toch van: ik stel de stoel en de spiegels bij en zet mijn ultieme “nachtrij”-CD op: Dreams van Robert Miles. Er is weinig verkeer en de weg is droog, dus ik trap hem flink op zijn staart. Langs de weg ligt al een lekker laagje sneeuw en met iedere kilometer komen we dichter bij de bergen. Het hele gezin is weggedommeld en ik heb het rijk alleen. Na de CD zet ik de I-pod op mijn playlist “nachtrijden”. We zoeven over het asfalt . De weg slingert, stijgt en daalt en ziet er uit alsof hij speciaal voor ons is aangelegd.

Als tegen het eind van de nacht de gezinsleden één voor één hun ogen open doen en we München naderen met zijn eventuele opstoppingen, heb ik er een paar heerlijke uren op zitten. De laatste uren naar het Salzburgerland zullen wel weer lastig worden, maar ach, door die zure appel bijten we wel heen.

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Ook ik rij het liefste 's nachts en vertrek meestal tegen een uur of drie en dan is het ook vlotjes rijden, tegen de morgend neemt mijn vrouwtje over voor een uurtje of 2 en dan is het terug aan mij. Aangekomen alles op de kamer en even een uurtje of 2 afkappen en dan zijn we er klaar voor. heb echter ook al eens een jaartje meegemaakt vanaf ik vertrok in België sneeuw tot op mijn bestemming en dat was vermoeiend rijden zeker 's nachts met de sneeuw en de lichten van de wagen.
Eerlijk zou ik het liefste met de bus oprijden en dan een weekje later de zaterdagmorgend met de wagen terug naar huis vertrekken.

RoCo

S’nachts rijden is voor mij ook de eerste keuze!
Ik ben een nachtje op blijven wel gewend omdat ik ook continu diensten werk. Ik moet wel zeggen dat weersomstandigheden wel heel belangrijk zijn voor het rijden in de nacht! Het liefst moet het natuurlijk droog en en helder zijn want zodra er regen of zelfs sneeuw en mist is dan wordt het rijden veel vermoeiender! Dan maakt het niet uit of dat je het gewend bent snachts op te blijven het vergt gewoon meer concentratie! Maar als het weer mee zit dan is het rijden snachts veel ontspannender dan overdag! Gewoon kalm aan op de cruise control 150 km/h dan is het verbruik ook nog redelijk (diesel) en dan zoef ik met gemak naar mijn bestemming.

Vroeger reden we op vrijdag tot aan de voet van de bergen, waar wij overnachtten. Meestal Chambery. Sinds we niet meer aan de schoolvakanties gebonden zijn blijken de bergen vele uren dichterbij te liggen dan vroeger en kunnen we gemakkelijk in een uur of tien twaalf tot diep in de Savoie rijden. Als we dichterbij zijn (vorig jaar naar Flims in Graubünden of eerder naar Portes du Soleil) redden we het gemakkelijk dik binnen de tien uur.
Wij vertrekken meestal tussen drie en vier. We zorgen er wel voor dat we de avond tevoren toch een aantal uren slaap hebben gehad, zeker een uur of vijf. Dat voorkomt een dip als het licht wordt. Als de kroost meegaat scheelt dat inmiddels aanzienlijk, omdat die ook een aantal stuururen voor rekening neemt. Nadeel is wel dat ook wij onze achterbankbeurt hebben. Als alle kroost meegaat zoals komende winter betekent dat trouwens zelfs met twee auto’s rijden.
Het rijden in de nacht bevalt uitstekend, we zouden inmiddels niet meer anders willen. Het scheelt tijd, zowel door Belgie en Frankrijk als door Duitsland kun je met de cruise control aan flink kilometers maken. Maar het scheelt ook overnachtingskosten en dergelijke. Ik moet er wel bijzeggen dat we tot nu toe geluk hebben gehad met het weer, wel eens de hele nacht regen maar nog nooit sneeuw. Dat zou wel flink ophouden, denk ik.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Wij gaan meestal rond een uurtje of 04:00 richting Oostenrijk. De ene keer zit het mee, de andere keer zit het tegen :-(. De ene keer zijn we er al om 14:00 en we zijn een keer om 23;45 aangekomen, das niet leuk,maar je moet er wat voor over hebben.
We hebben 1 keer geprobeerd om heel de nacht te rijden. We waren om 10:30 vertrokken richting Frankrijk, wat een ramp zeg, niet het verkeer, maar de vermoeidheid. Ik heb echt een paar uurtjes slaap nodig en in de auto kan ik niet slapen.
Dit jaar gaan we voor het eerst in de carnavalsvakantie en gaan op vrijdag middag weg en hebben bij Stuttgart een overnachting,

Wij gaan meestal rond een uurtje of 04:00 richting Oostenrijk. De ene keer zit het mee, de andere keer zit het tegen . De ene keer zijn we er al om 14:00 en we zijn een keer om 23;45 aangekomen, das niet leuk,maar je moet er wat voor over hebben.
We hebben 1 keer geprobeerd om heel de nacht te rijden. We waren om 10:30 vertrokken richting Frankrijk, wat een ramp zeg, niet het verkeer, maar de vermoeidheid. Ik heb echt een paar uurtjes slaap nodig en in de auto kan ik niet slapen.
Dit jaar gaan we voor het eerst in de carnavalsvakantie en gaan op vrijdag middag weg en hebben bij Stuttgart een overnachting,

Heerlijk stukje geschreven Ruud!
Ik heb zelf nogal een slechte muzieksmaak, maar dat helpt om me wakker te houden onderweg. Echter wordt deze smaak niet altijd op prijs gesteld.
Zodra mijn vrouw haar gospel cd’s opzet, wordt het voor mij gewoon gevaarlijk. Ik ben absoluut geen slaaprijder en blijf goed wakker bij Rammstein of een goede trancemix uit de jaren '90. Maar draai alstublieft geen gospel!

Gelukkig gaan vrouwlief en de kids nooit mee op wintersport, dus blijft de weg er naar toe gewoon een veilige manier van reizen.
Wel heerlijk hoor, om die bergen te zien opdoemen bij opgaande zon in de ochtend!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Leuk stukje. Herken er veel in. Als ik zelf moet rijden gaan wij altijd tussen 24.00 / 1.30uur. Meestal is het dan rustig. Elk uur proberen wij dan een dikke 100 kilometer van de afstand af te rijden. De sterke verhalen van meer als 150 kilometer per uur of meer zullen er best wel zijn maar meer de 100 kilometer per uur vallen nog niet mee en de heel hoge snelheden zijn aan mij niet besteed.

Tot nu toe 2 keer slecht weer gehad waar een snelheid van 50 kilometer per uur maximaal was gezien sneeuw en mist. Tot nu toe gelukkig nog niet meegemaakt dat het de hele weg slecht was.

De vakantie met vrienden hoef ik meestal niet te rijden. Op de achterbank een leuke film en laat maar gaan. Of ik nu moet rijden of niet slapen in de auto is voor mij geen optie. Of te gespannen voor de rit of de hoge verwachtingen naar de eerste meter op de sneeuw, ik weet het niet. Rond 11.00uur de eerste meter in de sneeuw, rond 17.00uur een biertje, 18.00uur goed eten en dan lekker op tijd naar bed voor een goede nachtrust voor de volgende dag.

Zelf rijd ik ook altijd s’avonds/s’nachts, maar vertrek dan eerder, rond een uur of 19:00, op die manier heb ik een dag extra. Ik begrijp uit bovenstaande verhalen, van mensen die om 04:00 vertrekken dat ze pas om 14:00 aankomen, dan mis je dus een volledige dag, en heeft s’nachts vertrekken weinig zin.

Ik ga rond 19:00 op pad, en kom dan meestal rond 06:00 aan in Gerlos, na 1050 km.Parkeer de auto bij de skilift, laat hem stationair draaien om het warm te houden, en slaap een paar uurtjes met de ramen op een kiertje voor de verse lucht.
Dan ben ik s’ochtends één van de eerste bij de lift, en kan na enig lastig omkleden in de auto, gelijk naar boven, de piste op.

Voor mij is s’nachts rijden ideaal, vrijdagmiddag werk ik nog, maar zaterdagochtend sta ik al op 1800 meter in de sneeuw, binnen 24 uur dus.Ook is het stukken rustiger op de weg en kan ik makkelijk 150 á 160 aanhouden, en in het begin zeker 170/180 (de nieuwe A31).
Bij wegwerkzaamheden ligt de snelheid natuurlijk lager, maar een gemiddelde van 120km/uur is zeker mogelijk.

rond 2 uur aanrijden en als het meezit 7 uurtjes later in gerlos, meteen een prima skidag

8 uur vliegen vanaf schiphol, 945 in auto door de bergen rijden, 1130 aankomst na een mooie rit door de bergen, 1200 lunch op de piste uitgerust en wel.

Kan me wel voorstellen dat het bij meer dan 2 kinderen relatief duurder wordt om te vliegen, toch is het verschil nooit heel groot. Vliegen kan al vanaf 60-70 Euro retour

Afgelopen winter naar Tignes op vrijdagochtend vroeg (uurtje of 4) vertrokken naar Annecy. Daar begin v/d middag aankomen (uur of 2) en een hotelletje gepakt. Heerlijk relaxed. Volgende dag op tijd de laatste 2 uur naar Tignes.
Voordeel is dat je voor de grote toeloop op zaterdag de berg op gaat en je 's-middags uitgerust nog een paar afdalingen kunt doen!

Is zo goed bevallen dat we het in januari weer op dezelfde manier gaan doen.

De terugreis maakt dit minder uit en komen we vaak pas laat (of vroeg) 's-nachts weer thuis.

Overigens reizen we in de zomer altijd 's-nachts, maar mede omdat de kans op slecht weer /sneeuw in de winter best groot is vind ik overdag rijden toch prettiger. En omdat we toch in de dalperiodes gaan (mid-januari) valt het met de drukte erg mee.

Afgelopen jaar naar Bellwald gereden, 2300 vertrokken en om 900 de volgende dag aan de koffie en ontbijt met vers brood dat voor ons klaar stond. Ondanks langdurige regen en 80 km in het Swartzwald wegens werkzaamheden, ideaal. Ik moet wel zeggen dat ik de eerste dag om 1500 afgetaaid ben :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@ruud, dreams van robert miles, dat is dreamhouse val je daar niet juist van in slaap?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Tussen 16 en 17u na het werk aanrijden en om 1 lekker slapen in een pensionnetje op 30 min. voor het gebied. 's morgens uitgeslapen aanrijden en lekker op tijd bij de lift. Dus een extra dag (zaterdag) erbij. En niet moe omdat je 's nachts rijdt.

Ik zit gelukkig niet gebonden aan de schoolvakanties (mogelijk wordt dat anders als mijn vrouw en mijn dochter mee gaan). Vertrek altijd rond vier uur in de ochtend. Op die manier ben je lekker snel Nederland uit. Ga altijd op vrijdag weg. Om vier uur in de middag kom ik dan in Annacy aan. We hebben dan een gezellige avond (leuke bar, goed restaurant en dan nog een leuke bar, beetje wandellen). In de ochtend vertrkken we dan ik ski kleding naar het skigebied. Einde van de ochtend staan we dan al op de skies om later in de middag dan in te checken. Voordeel is dat je en een dag extra vakantie hebt en een dag extra skieen. Doordat je de eerste ski dag al vlak bij bent kom je erg uitgerust aan.

Snachts rijden is voor ons geen optie. Ik kan niet wakker blijven en mijn vrouw ook niet. Wij zitten nog niet aan de schoolvakantie gebonden en rijden of op zaterdag om 6:00uur weg of op vrijdag 13:30uur en dan overnachting en zaterdag op het gemak naar de wintersportplaats. Bevalt tot nog toe uitstekend. We zijn ook (toen we nog geen kind hadden) met de bus gegaan. Dat is helemaal ideaal. Instappen, slapen, s’ochtends skiën. En 2 extra skidagen. De aankomst-zaterdag en vertrek-zaterdag.

Tip voor het koptelefoonprobleem: er zij verdeelstekkertjes zodat je twee koptelefoons op één apparaat kan aansluiten.

Ik ga niet (meer) in het holst van de nacht weg, tenzij met een auto vol met mensen die allemaal kunnen en willen rijden. Na een periode van hard werken en dus wat weinig slaap door de week wil ik het risico niet lopen dat 's nachts de ogen dichtvallen, met alle nare gevolgen van dien. Dus de week voorgaand aan de wintersport wordt keurig alles aan spullen klaargezet. Vrijdagavond wordt de auto ingepakt en dan gaat het licht uit. Even slapen. Vertrek is dan ergens tussen 4 uur en 5 uur 's ochtends. Gezien het feit dat ik buiten de schoolvakanties kan wintersporten, heb ik niet zo’n last van drukte onderweg. Wel zo fijn. Na een uurtje of 10 relaxed cruisen over de snelweg sta ik zaterdagmiddag in de sneeuw. Spullen uitpakken, skipas kopen, boodschappen doen en een dan een lekker biertje. Zondag volgt dan de eerste skidag.

Eet graag van twee walletjes. Dan weer twee latten, dan weer een plank.

Wij rijden ook s’nachts alles staat al klaar we hoefen alleen maar in te stappen om een uur of 3. Meestal zijn we 10 a 11 uur later op bestemming. Afhankelijk of we vaak stoppen (sinds mijn zoontje er is stoppen we meer).
We rijden met een groep van 2 auto’s met 8 volwassenen en mijn zoontje. Vliegen komen we echt niet mee weg, niet met zoveel personen en spullen en vertrekken van AMS maakt het extra onaantrekkelijk.

Mijn zoontje is alweer vetrokken voordat we de straat uit rijden, en als hij wakker is vermaakt hij zicht met wat speelgoed of een DVD’tje. Bovendien zit m’n vrouw op de achterbank bij hem dus dat vind hij wel gezellig.

Ben altijd wel blij dat ik een auto mee heb, even boodschapjes doen of eens een ander skigebied bezoeken!

We rijden wel altijd op Zondag overdag terug, kunnen we nog skiën zaterdag en hebben geen “last” van truckers!

Ach heerlijk kijk er nu alweer naar uit!

Seriously snow addicted family!

Wij vertrekken altijd op vrijdag ochtend rond 3.30 uur. Heerlijk rustig op de weg, en rond een uur of 14.00 op de plek van bestemming. We pakken dan een extra overnachting vlak bij of soms zelfs in het hotel. Smiddags op het gemak een drankje doen in de après ski en wat eten. de volgende morgen vroeg op de skis en lekker ontbijten op de piste. Dit doen we al een aantal jaar zo, en het bevalt ons uitstekend.

Vorig jaar naar Alpbach, rond 23u vertrokken. Ik eerste stuk van België (W-VL) tot net voorbij Luxemburg gereden. Daarna hebben mijn vader en stiefbroer het overgenomen. Heb toen een uurtje geslapen (slapen in een rijdend voertuig lukt me nooit…).
Daarna rond 5u nog een paar uur gereden.
's Morgens toekomen, op het gemak ontbijten en dan omkleden en de latten op.
's Avonds doodmoe maar meer dan voldaan!

Go with the snow!

Waarom vertrekken er zo weinig mensen aan het einde van de ochtend op zaterdag?

Voor ons is Tignes ongeveer 12 uur rijden met het laatste stuk hoog in de bergen. Als we eind v/d ochtend zouden vertrekken komen we laat op de avond (en in het donker) aan. Zeker als het sneeuwt lijkt me dat geen pretje.
Ik denk dat voor velen de reden is om vrijdagnacht te vertrekken, zodat ofwel nog geskiet kan worden zaterdagmiddag dan wel bij daglicht uitgepakt kan worden…
Daarnaast is het rijden door de bergen erg gaaf en uitzicht heb je niet echt in het donker en uitzicht maakt het nou juist zo leuk :)

Vorig jaar ook een stel Nederlanders zien aankomen om 11 uur 's-avonds terwijl het aardig hard sneeuwde. We waren blij dat wij er al waren in de middag…

tijdstip van vertrek hang af van welke plaat en welke week. Met wat vrienden meestal buiten de schoolvakantie naar Frankrijk. som toch dik 1100km rijden maar veelal over lege tolwegen dus met een continu 140 km per uur is de reis ca 10 tot 11u. Iedereen kan rijden dus moe wordt je niet. We vertrekken meestal om 5.00u. dus midden op de middag aankomst, wat drinken, eten, slapen en de volgende ochtend de piste op. Met hetgezin is het iets anders. Reizen op een van de drukste zaterdagen van het jaar is “passen en meten”
laatste jaren naar een plaatsje in “Ober östenreich” de reis kan kort over de “3” maar met 50 km omrijden via Dortmund en Kassel zorg je voor een veel rustiger rit. Geen files dus geen extra tijd, vertrek rond 3.00u aankomst rond 14.00u. Aankomend jaar naar het westen van Oostenrijk. slechts 900 km maar wel wat drukkere route. vertrek denk ik weer om 3.00u. die paar uur slaap zijn toch echt belangrijk voor een veilige rit.

@ferdinand: naar Oostenrijk met gospelmuziek…dat lijkt me geen pretje :-)
@bartus: nee, vind ik juist heerlijk. Vooral “children” zo’n geweldig nummer!
@carina: ja natuurlijk; maar hoewel we ze opruimen in de hoesjes, raken we ze toch steeds kwijt :-)

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Ik vertrek meestal ook zo rond 22:30u. Probeer op mijn werk een vroege dienst te regelen, ben dan om 15:00u klaar, spullen inpakken, van 17:00-21:00u slapen, even douchen en wat eten, en gaan rijden. meestal rijdt er iemand anders halverwege ook een paar uurtjes. Lekker muziekje op, cruise control, en heerlijk door de nacht zoeven. tegen 08:30 komen we meestal aan, bakje koffie en een broodje bij een bakker, omkleden en de piste op. We stoppen dan meestal op tijd, en slapen op zondag wat uit.

Running against the wind

Ik ben vorig jaar op de terugweg na bijna 9 uur rijden bijna in slaap gevallen, het was ongeveer 's nachts 01h00, vreselijk eng. Ik wilde stoppen op een parkeerplaats, maar daar stonden de meeste vage randfiguren, geen gein, echt fout volk, dus weer doorgereden. Maar rijdend viel ik wederom bijna in slaap, er viel nauwelijks tegenop te vechten, snap er niets van…

Het is goed afgelopen, maar sindsdien geen nachtelijke terugreis, de laatste twee keer 's ochtends teruggereden vanuit de wintersport. En anders een hoteltje boeken halverwege, genoeg leuke locaties.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ikzelf zou wel graag 's nachts rijden maar mijn man niet. Die slaapt 's nachts en om het hele stuk alleen te rijden vind ik niet fijn. Vroeger heb ik dat wel gedaan maar daar heb ik nu geen zin meer in.

Ik zou wel 's nachts willen rijden, maar ben bang dat het alleen maar erger wordt.
Je doet het om files te vermijden, maar heeft extra risico’s:

  • dat je in slaap valt tijdens het rijden
  • dat kinderen juist niet slapen en de hele weg niet te genieten zijn
  • 's nachts stranden langs de snelweg (met pech of door sneeuw) is vele malen rotter dan bij daglicht
  • je kan je huis nog niet in bij aankomst
  • hondsmoe aankomen en de rest van de week nodig hebben om bij te komen.

Ik ga daarom al jaren op vrijdag weg en dan overnachten op maximaal 50 kilometer van bestemming. Een aantal keren zelfs heel vroeg op vrijdag en dan bij aankomst in het overnachtingshotel lekker borrelen en uitgebreid eten. Volgende ochtend rustig aan ontbijten en het laatste stukje omhoog. Dat is soms wel wat drukker, maarja, ik heb de hele dag. Bij aankomst aan het einde van de ochtend kan je vaak je huis al in. Zo niet, dan eerst een kop koffie op het terras, kinderen sleeën. Dan auto leeghalen, ons installeren in het huis, paar boodschappen doen… Een heel relaxed begin van de vakantie!

Nu door leerplichtige kinderen kunnen we niet eerder dan 13:00u weg op vrijdag, maar dan zijn we alsnog rond 23:00u in het overnachtingshotel. Iets minder relaxed, maar nog steeds beter dan de hele nacht doorrijden…

Wij vertrekken vaak om 01.00 uur richting Tirol. Na aankomst koffie en een stevig ontbijtje. Lekker boarden en vet lunchen. Dan is het goed vol te houden. Tegen een uur of 15.00 slaat de vermoeiheid pas op de benen. De eerste avond mooi optijd naar bed (19.00 of 20.00 uur) en dan ben je de dag erna weer zo fris als een hoentje.

Overdag rijden vind ik zonde van mijn verlofuren. De nacht verdelen in 2, hooguit 3 shifts, niet sturen is slapen; goed te doen.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie