Omstreden project Patscherkofel bijna klaar

Henri op 16 september 2017· 6 reacties

Foto: blog.patscherkofelbahn.at
Foto: blog.patscherkofelbahn.at

De markante ‘Hausberg’ van Innsbruck, de Patscherkofel, is bekend van de Olympische Spelen van 1964 en 1976. Op de pistes van de Patscherkofel werd destijds de mannenafdaling in het alpineskiën gehouden. Inmiddels is het skigebied een beetje van de radar verdwenen en skiën er eigenlijk alleen maar locals uit Innsbruck en skiclubs. Toch heeft de Patscherkofel de afgelopen zomer een complete metamorfose ondergaan. De voornaamste reden was de hoognodige vervanging van de oude pendelbaan, maar daar bleef het niet bij.

Klaarstomen voor de toekomst

De stad Innsbruck nam het skigebied in 2014 voor een bedrag van 10,7 miljoen euro over van Peter Schröcksnadel, de president van de Oostenrijkse Skibond. Het doel van de stad was om de Patscherkofel middels een groot project klaar te stomen voor de toekomst. De oude pendelbaan was aan vervanging toe omdat de concessie van de lift afliep, en daarnaast zou het skigebied meer mogelijkheden moeten creëren voor het zomertoerisme. Het project zou daarmee een goedkope manier zijn om het skigebied ook voor de toekomst te behouden.

Eén nieuwe gondelbaan vervangt vier liften

Het project bestaat uit de bouw van een 10-persoons gondel met middelstation van Doppelmayr, die naast de pendelbaan ook drie andere liften vervangt. De koppelbare 4-persoons stoeltjeslift Olympia-Express, de vastgeklemde 4-persoons stoeltjeslift Panoramabahn en de Ochsenalm sleeplift zijn alle drie afgebroken (gestippeld).

null

De Heiligwasser sleeplift beneden in het dal wordt nog wel gebruikt, maar is verzet voor de bouw van de nieuwe gondel. De nieuwe 10-persoons gondel heeft een toereikende capaciteit (2600 personen per uur) om al deze liften te vervangen. De lift krijgt een middelstation waar ook de garage voor de gondels zich bevindt. Het hoogteverschil tussen dal- en bergstation bedraagt maar liefst 956 meter. Omdat de Patscherkofel bekend staat om zijn föhngevoeligheid heeft men voor de zwaarste cabines gekozen, die minder gevoelig zijn voor de harde föhnwind.

Omstreden

Je kunt het een bijzondere zet noemen om zo’n drastische herstructurering nu door te voeren, terwijl de Olympia Express nog ‘maar’ 18 jaar oud is en de Panoramabahn pas in 2005 is gebouwd. Daarnaast is er bij het dalstation van de Olympia-Express in 2007 nog een gloednieuw restaurant gebouwd die door de komst van de nieuwe gondel in zijn geheel wordt afgebroken. Infrastructuur en gebouwen die nog jarenlang gebruikt hadden kunnen worden, maar nu worden vervangen door een project dat maar liefst 10 miljoen extra besteedt aan architectonische vormgeving van liftstations.

Tegenstanders van het project hebben dan ook felle kritiek geuit op deze plannen en op het alsmaar stijgende bedrag dat op tafel moest moest worden gelegd voor het realiseren van het project. In maart 2015 was er nog sprake van 20,9 miljoen euro, maar inmiddels is dit gestegen naar een duizelingwekkend bedrag van maar liefst 58 miljoen euro.

De oude Patscherkofelbahn (beeld: blog.patscherkofelbahn.at)
De oude Patscherkofelbahn (beeld: blog.patscherkofelbahn.at)

Alpenhut in het gedrang

Daarnaast was de ligging van het bergstation in het voorjaar een groot probleem omdat deze direct langs het Schutzhaus, een beschermde hut van de Oostenrijkse Alpenvereniging (ÖAV) was gepland. Logischerwijs was de ÖAV hier fel op tegen en deze droeg vier mogelijke oplossingen aan. Ondanks de tegenstand is er op 26 april echter gewoon gestart met de bouw. Uiteindelijk is er in april door middel van een burgerinitiatief geëist dat het bergstation 70 meter moest worden verplaatst. Op 11 juni vond er een referendum plaats over het onderwerp en heeft de overgrote meerderheid voor het burgerinitiatief gestemd maar door de lage opkomst, die op slechts 4,3% lag, heeft dit niet tot verdere actie geleid. Eind juni kwamen de ÖAV en de stad Innsbruck toch nog tot een overeenkomst en betaalde de stad 350.000 euro aan de vereniging voor uitbreiding van het terras van de hut voor de verbetering van het uitzicht in de noordwestelijke richting, ter compensatie van het belemmerde uitzicht in zuidelijke richting.

Het Schutzhaus met het nieuwe bergstation (beeld: patscherkofelbahn.at)
Het Schutzhaus met het nieuwe bergstation (beeld: patscherkofelbahn.at)

Project bijna klaar

Ondanks alle protesten is het project inmiddels bijna afgerond. Naast de nieuwe gondel is er een verlichte rodelbaan aangelegd en is de kunstsneeuwinstallatie uitgebreid en gemoderniseerd. De nieuwe gondel draait aankomende december zijn eerste ronde, precies op tijd voor de start van het komende winterseizoen.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Al dat geld, waar komt dat bij dit soort projecten vandaan? De plaatselijke overheid dus (moet dit uit de gemeentebegroting komen? Of is er een extra belasting bijvoorbeeld?). En ook nog andere, private investeerders lijkt me? Aan wat voor partijen moet ik dan denken? Leningverstrekkers als banken en kapitaalclubs? Of ook nog andersoortige partijen?

Prima zo !! Dit is efficiënter en strategies een veel betere keus.

May the ski force be with you !!

Is dit niet gewoon staatssteun wat in strijd is met Europese concurrentie wetgeving? Als particulier skigebied kan je namelijk zoiets financieel nooit rondkrijgen bij een gebiedje van deze omvang. De meeste gebiedjes van deze omvang hebben überhaupt geen geld voor grote vernieuwingen, laat staan van deze omvang. En die gebieden in de ingeven raken hierdoor waarschijnlijk nog klanten kwijt ook…

Born to Ride

Het is in Oostenrijk toch heel normaal dat de gemeente de eigenaar/enig aandeelhouder is van een skigebied? Dus dan komen investeringen waarschijnlijk ook uit de winsten gedurende de seizoenen en wat ontbreekt wordt aangevuld met publieke middelen. Daar kunnen wij laaglanders van alles van vinden, maar voor de meeste inwoners van de gemeente is het toerisme hun primaire bron van inkomsten. Dus die zullen niet snel kiezen voor een politiek die tegen dat soort inmenging is.

Innsbruck ontvangt volgens mij jaarlijks busladingen toeristen vanwege hun olympische verleden en de mooie ligging tussen de bergen. Wat is er mooier voor zo’n plaats dan met een nieuwe gondel bijna het hele jaar door maximaal 2.600 personen per uur de berg op hijsen?

Eén lift voor het hele gebied voor 58 miljoen. Dat klinkt voor mij als gigantisch buiten proportie. Met 2600 personen per uur klinkt het voor mij niet geloofwaardig dat dit ooit winstgevend zal zijn. Hoe hebben ze dit project kunnen verantwoorden?

Is dit niet gewoon staatssteun wat in strijd is met Europese concurrentie wetgeving? Als particulier skigebied kan je namelijk zoiets financieel nooit rondkrijgen bij een gebiedje van deze omvang. De meeste gebiedjes van deze omvang hebben überhaupt geen geld voor grote vernieuwingen, laat staan van deze omvang. En die gebieden in de ingeven raken hierdoor waarschijnlijk nog klanten kwijt ook…

Matthias123 op 16 sep 2017 09:22

leuke vraag…

  1. Dat ligt er helemaal aan of dit een “logische” investering is. De stad (staat) kan eigenaar zijn van een bedrijf, dat gebeurt vaker (Schiphol, NS, havenbedrijf Rotterdam). Ze moeten zich alleen gedragen als een gewoon bedrijf. Als je kunt beargumenteren dat dit op de lange termijn quitte speelt (of winst maakt) dan is het geen steun. Misschien is het zelfs wel de enige manier om dit bedrijf te laten draaien (niet investeren is een zekere ondergang voor een skigebied, nietwaar).

  2. Het kan ook zijn dat dit een lokale kwestie is. De EU regels voor staatssteun gelden alleen voor gevallen waarbij er een grensoverschrijdend effect is. Als Innsbruck steun geeft en het resultaat is enkel dat er in het skigebied er naast (in Oostenrijk) minder mensen gaan skiën, dan valt dit niet onder de EU regels. Maar wanneer is iets een lokale kwestie? Daar heeft de Europese Commissie in een reeks besluiten aangaande staatssteun voor skigebieden het volgende over gezegd:

The Commission argued more specifically that cableway installations of local interest are those made in winter sports resorts with a number of facilities less than or equal to three, with overall length of not more than 3 km, or those with a number of hotel beds available less than or equal to 2000 and with a number of weekly pass sold not superior to the 15 % of the total number of passes sold. The criteria used in these decisions to identify the winter sports resorts with purely local interest or where the aid is not likely to affect trade between the Member States are identical to that invoked in the present case."

Dit is wel groter dan dat, dus dat werkt niet. Een hoop kleine gebiedjes in Italië, Griekenland en Frankrijk (en vast ook nog op andere plekken) zijn zo wel gered met staatssteun.

  1. Als dat niet werkt zijn is er misschien nog ruimte voor de steun in de uitzonderingen. Het is bijvoorbeeld toegestaan om steun te geven aan arme regio’s (gaat niet op voor Innsbruck) of “om de ontwikkeling van bepaalde vormen van economische bedrijvigheid of van bepaalde regionale economieën te vergemakkelijken, mits de voorwaarden waaronder het handelsverkeer plaatsvindt daardoor niet zodanig worden veranderd dat het gemeenschappelijk belang wordt geschaad”. Er moet dan wel sprake zijn van een algemeen beleid om die sector of regio te steunen, en dat is wat moeilijk te beargumenteren als de stad Innsbruck enkel haar eigen skigebied steunt. Wat misschien wél mag is bijvoorbeeld alle skigebieden een bepaalde belasting niet laten betalen ofzo.
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie