Nieuwe liften in Zwitserland (2019-2020)

Henri op 02 augustus 2019· 11 reacties

Nieuwe Brüggerhorn stoeltjeslift in Arosa (arosalenzerheide.swiss)
Nieuwe Brüggerhorn stoeltjeslift in Arosa (arosalenzerheide.swiss)

Na de blogs over nieuwe liften in Oostenrijk, Italië en Frankrijk geef ik vandaag een overzicht van alle nieuwe liften in Zwitserland. Dit land loopt van oudsher wat achter in vernieuwingen maar er zijn dit jaar toch weer een aantal nieuwtjes te melden.

Vernieuwing Männlichenbahn in Grindelwald (Jungfrau Region)

De kleine rode cabines van de 40 jaar oude Männlichenbahn in het skigebied Jungfrau Region zijn sinds het einde van afgelopen seizoen verleden tijd. De gondel uit 1978 was met een lengte van meer dan 6 kilometer de langste gondel ter wereld en maakt nu plaats voor een moderne nieuwe 10-persoons gondel. De vernieuwing van de Männlichenbahn is onderdeel van het immense ‘V-project’ waarmee het skigebied beter wordt verbonden en reistijden worden verkort. Meer over het V-project volgt later deze zomer in een apart blog.

De oude Männlichenbahn vanuit Grindelwald met op de achtergrond de beroemde Eiger Nordwand (jungfrau.ch)
De oude Männlichenbahn vanuit Grindelwald met op de achtergrond de beroemde Eiger Nordwand (jungfrau.ch)

Nieuwe toegangsgondel voor Savognin

Deze zomer wordt er in het skigebied Savognin in Graubünden gewerkt aan de nieuwe gondel vanuit het dorp naar het middelstation Tigignas. Na 32 jaar trouwe dienst is de 4-persoons stoeltjeslift in april afgebroken. Direct daarna is men begonnen met de graaf- en betonwerkzaamheden. Deze zomer zal de Italiaanse liftfabrikant Leitner beginnen met de installatie van de lifttechniek. Met de 37 cabines heeft de lift in eerste instantie een capaciteit van 2000 personen per uur. Later kan dit worden uitgebreid naar maximaal 2600 personen per uur.

Het bergstation van de nieuwe gondel ligt direct naast het dalstation van de tweede sectie Tigignas Somtgant (savognin.graubuenden.ch)
Het bergstation van de nieuwe gondel ligt direct naast het dalstation van de tweede sectie Tigignas Somtgant (savognin.graubuenden.ch)

Pendelbaan creëert verbinding tussen Sedrun en Disentis

Twee jaar geleden had ik het al over de geplande verbinding tussen Sedrun en Disentis in Graubünden. Sinds het late voorjaar is de verbinding open en aankomende december is het dus voor wintersporters voor het eerst mogelijk om tussen Sedrun en Disentis op en neer te pendelen.

De nieuwe Cuolm da Vi pendelbaan maakt de verbinding tussen Sedrun (links) en het skigebied van Disentis (rechts) compleet
De nieuwe Cuolm da Vi pendelbaan maakt de verbinding tussen Sedrun (links) en het skigebied van Disentis (rechts) compleet

Het project omvat de nieuwe 70-persoons pendelbaan van Sedrun - Salins naar Cuolm da Vi in Disentis. Bij het bergstation (vlakbij de Parlets stoeltjeslift) ligt ook een nieuwe sleeplift met een blauwe piste. Zoals ik twee jaar geleden heb geschreven gaat het hier niet om een complete skitechnische verbinding tussen de twee gebieden. Het dalstation in Sedrun ligt niet bij de rest van het Cuolm Val skigebied.

Nieuwe Salins - Cuolm da Vi pendelbaan (disentis-sedrun.graubuenden.ch)
Nieuwe Salins - Cuolm da Vi pendelbaan (disentis-sedrun.graubuenden.ch)

Optimalisatie van verbinding Nendaz met de rest van Les Quatre Vallées

De onhandige verbinding tussen Nendaz en de rest van Les Quatre Vallées wordt vanaf aankomende winter verbeterd door de komst van de nieuwe 8-persoons gondel Prarion - Plan du Fou. De korte pendelbaan Plan du Fou worden afgebroken, maar de Les Fontaines sleeplift blijft ondanks de komst van de nieuwe gondel staan. Het dalstation zal direct langs de Prarion-Tracouet stoeltjeslift liggen. Het bergstation van de nieuwe lift wordt geheel geïntegreerd in het bergstation van de bestaande Siviez - Plan du Fou gondel.

De nieuwe gondel (groen) en de pendelbaan Plan du Fou (rood) die wordt afgebroken
De nieuwe gondel (groen) en de pendelbaan Plan du Fou (rood) die wordt afgebroken

De capaciteit wordt verdriedubbeld, tot in totaal 2400 personen per uur. De totale investering voor de nieuwe gondel en besneeuwingsinstallaties in de Plan du Fou en Greppon-Blanc sectoren ligt rond de 25 miljoen Zwitserse Frank.

Visualisatie van de nieuwe gondel in Nendaz (nvrm.ch)
Visualisatie van de nieuwe gondel in Nendaz (nvrm.ch)

Nieuwe gondel voor Flumserberg

De maar liefst 53 jaar oude Tannenboden - Maschgenkamm gondel in Flumserberg is de belangrijkste lift in het gebied en wordt deze zomer vervangen door een moderne 8-persoons gondel. De nieuwe gondel van Bartholet brengt wintersporters in 10 minuten naar 2020 meter hoogte.

Het oude (links) en nieuwe (rechts) dalstation van de Tannenboden - Maschgenkamm gondel in Flumserberg (wlw-ingenieure.ch)
Het oude (links) en nieuwe (rechts) dalstation van de Tannenboden - Maschgenkamm gondel in Flumserberg (wlw-ingenieure.ch)

Terwijl het lifttracé nagenoeg onveranderd blijft, wordt het oude dalstation afgebroken en iets in zuidoostelijke richting opnieuw gebouwd. Het vernieuwde dalstation Tannenboden biedt onder andere plaats aan een nieuw restaurant en een garage voor pistenbully’s. In totaal kost het project ongeveer 26 miljoen Zwitserse Frank.

Nieuwe gondel Tannenboden - Maschgenkamm (groen) in Flumserberg
Nieuwe gondel Tannenboden - Maschgenkamm (groen) in Flumserberg

Moderne stoeltjeslift vervangt twee oude liften in Grimentz

Na de succesvolle liftverbinding met Zinal in 2013 ondervond Grimentz de laatste jaren toenemende capaciteitsproblemen in het deelgebied onder de 3149 meter hoge Becs-de-Bosson. Drie sleepliften en één vastgeklemde stoeltjeslift ontsluiten prachtige skihellingen, maar konden tijdens het hoogseizoen niet genoeg wintersporters transporteren. Gevolg: lange wachtrijen.

Nieuwe Bendolla - Col du Pouce stoeltjeslift in Grimentz (rma.ch)
Nieuwe Bendolla - Col du Pouce stoeltjeslift in Grimentz (rma.ch)

Deze zomer wordt aan een project gewerkt om de 2-persoons stoeltjeslift Les Crêts en de Lona-1 sleeplift te vervangen door een 6-persoons stoeltjeslift. Het dalstation van de nieuwe lift wordt net ten zuiden van het restaurant Bendolla geplaatst. Binnen 7 minuten wordt de 2700 meter hoog gelegen Col du Pouce bereikt, wat ongeveer 100 hoogtemeters hoger ligt dan het bergstation van de Lona-1 sleeplift. Door deze ligging kan de kom bij de Becs-de-Bosson sleeplift worden bereikt zonder gebruik te maken van de Lona-2 sleeplift.

Nieuwe stoeltjeslift Engstlensee - Jochpass (titlis.ch)
Nieuwe stoeltjeslift Engstlensee - Jochpass (titlis.ch)

Overige nieuwe liften

  • Aletsch Arena: 10-persoons gondel Fiesch – Fiescheralp
  • Gstaad: 10-persoons gondel Eggli
  • Samnaun: 8-persoons stoeltjeslift Visnitzbahn (meer info volgt in een apart blog)
  • Engelberg: 6-persoons stoeltjeslift Engstlensee - Jochpass
  • Arosa - Lenzerheide: 6-persoons stoeltjeslift Brüggerhorn
Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Ah, dan zullen ze in Val Müstair ook proberen het zomertoerisme een boost te geven. Verrassende lift voor zo’n klein gebied.

Fijn dat die verbindingen in freeride-gebieden Quatre Vallées en Sedrun-Disentis (en Andermatt natuurlijk) verbeterd worden. Moet er maar weer eens heen (Quatre Vallées)…

Moet er maar weer eens heen (Quatre Vallées)…

GiGi op 2 aug 2019 09:16

Ik wil daar ook zel weer eens heen! Die couloirs op de Mont Fort staan me nog goed bij!

Click. Click. Peace

Fijn dat die verbindingen in freeride-gebieden Quatre Vallées en Sedrun-Disentis (en Andermatt natuurlijk) verbeterd worden. Moet er maar weer eens heen (Quatre Vallées)…

GiGi op 2 aug 2019 09:16

Ik zeg voorjaarsvakantie 2020. Gezellig ;). Maar wel lekker als die lift daar komt, nu altijd een stukje wat veel meer tijd kost dan je denkt.

*bericht bewerkt door evr66 op 02 aug 2019 13:45

Edwin van Riel

Half maart wil ik een freeride-weekje gaan organiseren (bestemming min of meer last-minute te kiezen, op basis van de base die er dan ligt o.a.). Dus wie weet.

Hoi Henri,

Ik lees regelmatig over het plan om de gebieden Meiringen-Hasliberg, Melchsee-Frutt en Engelberg Titlis samen te voegen tot een gebied. Weet jij toevallig hoe het er, wat betreft deze plannen betreft, voor staat?

groeten,
Olivier

Fijn die nieuwe stoeltjeslift in Grimentz! Die lange zwarte piste vanaf de Lona 2 is zo enorm fijn! Maar de oude 2 pers. Les Crets of de lange anker Becs-de-Bosson zijn beiden niet aantrekkelijk.
Mooi deze aanpassing dus!

❄️

Bedankt weer voor het overzicht @Henri

Ik word wel een beetje triest van al die gondels i.p.v. stoeltjesliften.

King of the hill

Hoi Henri,

Ik lees regelmatig over het plan om de gebieden Meiringen-Hasliberg, Melchsee-Frutt en Engelberg Titlis samen te voegen tot een gebied. Weet jij toevallig hoe het er, wat betreft deze plannen betreft, voor staat?

groeten,
Olivier

oli4.c op 5 aug 2019 18:53

@oli4.c er zijn plannen om een nieuwe haalbaarheidsstudie uit te voeren nadat een ander rapport o.a. problemen bij de financiering van het project had aangekaart. Het gaat nog jaren duren voordat er een uitgebreid goedgekeurd project op tafel ligt en er iets gebouwd mag worden.

*bericht bewerkt door Henri op 18 aug 2019 13:39

maar leven die mooie moguls onder plan du fou nog?

Fijn die nieuwe stoeltjeslift in Grimentz! Die lange zwarte piste vanaf de Lona 2 is zo enorm fijn! Maar de oude 2 pers. Les Crets of de lange anker Becs-de-Bosson zijn beiden niet aantrekkelijk.
Mooi deze aanpassing dus!

Marije77 op 5 aug 2019 21:54

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/7a0203db149a71f013874d92...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/282ffd20d3054497e07258cc...

Foto’s van Facebook geplukt; druk met de bouw. Geplande opening; begin dec 2019

❄️
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie