Skischool stopt plots met groepslessen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Lermoos

2 januari naar Lermoos, zin in! In september lessen geboekt en betaald, afgelopen vrijdag nog contact om te checken of alles in orde was, check. Gisteren ontvingen we mail vd skischool dat ze om logistieke redenen stoppen met groepslessen, en nog wel prive aanbieden. Mijn klomp brak… Koop je een mooie vakantie, regel je alles, is er plots geen skiles meer! Mijn zoontje is 7,heeft echt les nodig. Snel de enige andere skischool gemaild en ik duim keihard(wrrs ben ik niet de enige die nu wil overstappen) maar ik vraag me af in hoeverre een skischool een soort van verplichting heeft naar afnemers of dat zij zomaar wat dagen van te voren mogen zeggen : helaas, zoek het maar uit… Echt heel erg vervelend dit…herkenbaar? Of wellicht oplossingen? Bedankt!

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 14 dec 2021 09:26

Ik vrees dat dit een beetje de huidige situatie is. Iedereen is gevaccineerd/genezen behalve de kinderen onder de 12 jaar. Ik wil mijn kinderen ook in de klas doen, maar heb ook wel weer twijfels ivm Covid. 10 (vreemde) kinderen bij elkaar, lekker in de gondel, spelen tijdens de lunch. De discussie dat de scholen in NL misschien dicht moeten is er niet voor niets.

Ik vind de privélessen dus wel een goede oplossing. Ik zou die pakken. Leren ze bovendien heel veel van.

Ik zou direct een mail sturen naar de skischool en vragen wat zij voor oplossing bieden?
Of misschien eers de algemene voorwaarden van de school goed doorpluizen, want daar staat vast iets in over annlulering van hun uit.
Maar misschien willen ze je zoon een paar uur priveles geven voor de prijs van de groepsles, Of kunnen zij iets regelen met de andere skischool of een skischool een dorpje verder op?

Wij hebben dezelfde mail gehad.
Ik heb gister avond gelijk bij de ander skischool een online boeking gedaan, en ook betaald.

De prijzen van de prive lessen zijn vele malen duurder dan de groepslessen, en wij hebben 2 verschillende kinderen de 1 skiet heel goed, de ander is bangig, als je die bij elkaar in de prive les zet, hebben ze er ook niks aan, denk ik…

Wat ik uit de mail kon halen, is dat je je geld terug kan vragen, en dat heb ik ook gedaan.
Nu hopen dat ze dit ook echt gaan doen…

Maar aan de andere kant twijfel ik toch ook wel, ivm de corona en vreemde in de klas en lift, zoals ook hier wordt aangegeven…

*bericht bewerkt door cw26 op 14 dec 2021 09:30

@cw26 Ik heb die school gemaild maar nog geen reactie. Heb jij dat via de site gedaan? Ik wil halve dagen les boeken en dat kon ik via de site niet kiezen, vandaar mijn mail ipv aanmelden via de site… Ik hoor graag van je

@Loesch83, ik heb hele dagen geboekt, het prijsverschil tussen halve dagen of heel was bij de andere skischool volgens mij nihil ( weet het zo niet meer maar dacht aan 20 euro?? ), vandaar dat we voor hele dagen hebben gekozen.
We laten ze meestal de eerste 2 a 3 dagen hele dagen skieen, en daarna halve, en dan gaan we nog op pad met ze. Het hangt er ook een beetje vanaf in wat voor groepje ze zitten. Vorige klikte de oudste heel goed met 3 andere jongens, dus die hebben toen heel veel samen in de ski klas gezeten.

@cw26 oke goede tip. Mag je zo ‘weghouden’ uit de klas zeg maar als je dat wil?
Bedankt weer!

Mijn ervaring (voor mijn eigen kinderen) is dat je met 3x2 uur privéles (per 2) vaak evenveel technische vooruitgang boekt als met 5x3.5 uur groepsles (met 12) = Frans les-systeem waar bijna nooit in hele dagen met lunch gewerkt wordt.

Toegegeven, wanneer we samen skiën, geef ik ook nog wel techniektips of herhaal ik oefeningen die ze met de instructeur hebben gedaan (onder het mom van, laat eens zien wat jullie vandaag extra bijgeleerd hebben).

Misschien kan de skischool wel iets regelen om in mini-groepjes van 4 kinderen van hetzelfde niveau les te geven (met minder contacturen).
De uitdaging zal zijn om genoeg skileraren te vinden (hoewel met, 1/2e of 1/3e van het aantal contacturen moet dat ook wel te regelen zijn).

Vragen staat vrij richting de skischool, uiteindelijk zijn het ook ondernemers die tevreden klanten moeten hebben.

Glide on!

@ Loesch83, ja mijn ervaring is dat als je het zegt tegen de juf dat het die laatst 2 a 3 middagen vaak geen probleem is.
Sommige kinderen zijn ook op het einde gewoon moe, en willen lekker ff zwemmen of zo, of ff bijtanken op de bank…

Maar ik zat gisteren ook stom verbaasd naar de mail te kijken. Dacht eerst het is iets van een grap of zo… Maar nee, het staat nu ook op de website van de skischool

Als “les” je hoofdbezorgheid is, zijn een paar privé-lessen afgewisseld met wat aandacht van mama/papa op de piste een valabel alternatief dat niet (veel) duurder hoeft te zijn (zie ook naar wat @Vivace zegt). Als je je zorgen maakt over je eigen ski-voormiddag, dan moet je je maar de vraag stellen hoe het gaat lopen met de rest van de vakantie als één van de lesgenootjes van je kind na dag 1 positief test.

De realiteit is dat de omikron-variant behoorlijk besmettelijk is, en dat gevaccineerden tot een paar weken na hun booster weinig tot geen bescherming lijken te hebben tegen besmetting (gelukkig lijkt het er wel op dat bescherming tegen de zwaarste ziektevormen stand houdt). Kinderen onder 12 zijn amper gevaccineerd, en hebben bij de laatste golf een belangrijk aandeel in de besmettingen. Het lijkt mij dan ook logisch dat we even gas terug moeten nemen om te zien hoe we dit moeten aanpakken. Nog niet zo heel lang geleden gingen we ervan uit dat vaccinatie van een voldoende grote groep een rem op de besmettingen ging zetten (en dat leek ook het geval), maar de afgelopen tijd is gebleken dat we die notie naar de prullenbak mogen verwijzen en we moeten bijsturen.

Ik kan me dan ook voorstellen dat een skischool vindt dat ze dat niet op een verantwoorde manier kan georganiseerd krijgen, en dat ze alternatieven probeert aan te bieden. Voor hetzelfde geld geraken alle skileraars de week voordien besmet, en sta jij daar zonder alternatief (en de skischool zonder inkomsten). Het feit dat die beslissing enkele weken van tevoren wordt genomen en duidelijk gecommuniceerd vind ik een pluspunt, de periode lijkt me een redelijk compromis tussen wat je redelijkerwijs kan voorspellen en voldoende tijd te geven aan je klanten om na te denken over alternatieven.

Bij skischolen die dezelfde beslissing voor zich uit blijven schuiven loop je het risico dat je als klant pas enkele dagen van tevoren weet waar je aan toe bent.

@morzel, dank voor je reactie. Zoals het er nu naar uitziet gaat hij prive les krijgen. Ik ‘moet’ niet zelf skien, dit zou ik dit jaar voor het eerst gaan doen, andere jaren verlies ik hem niet uit het zicht en er is me verteld dit los te laten en zelf te gaan. Aandacht van ons is er voldoende maar onze ervaring is dat als het hem niet lukt , hij wel zijn frustratie aan ons durft te uiten en niet meer wil. Dit doet hij niet doet bij een skileraar. Komt goed, we gaan er iets van maken!

Ik ‘moet’ niet zelf skien, dit zou ik dit jaar voor het eerst gaan doen, andere jaren verlies ik hem niet uit het zicht en er is me verteld dit los te laten en zelf te gaan.

Die raad zou ik je ook gegeven hebben: de aanwezigheid van ouders verandert bij (jonge) kinderen vaak de dynamiek van de les. Het kan allemaal heel erg spannend zijn: dingen doen die je nog niet kan (of kent), met mensen die je vaak nog nooit bent tegengekomen. Sommige kinderen hebben een natuurlijke nieuwsgierigheid die het meteen van die onzekerheid wint, anderen moeten de kat een beetje uit de boom kijken. Hoe lang dat duurt, is verschillend voor elk kind, elke leraar en elk lesgroepje. Als reddingsboei mama tijdens die aanpassingsperiode dan naast het klasje staat, is het moeilijker om over die drempel te geraken.

Om maar te zwijgen van de mama’s en papa’s zelf. Volgens mij wordt er op 1 september aan de schoolpoort meer door hen gejankt dan door de kleine die voor het eerst naar school gaat 😉.

Komt goed, we gaan er iets van maken!

Loesch83 op 14 dec 2021 10:47

Dat is het belangrijkste. Daar hebben we allemaal ondertussen lang genoeg op gewacht.

Goeie Loesch,

(Off Topic) Toen mijn kinderen voor het eerst op les gingen leerde de juffen en meesters ze de eerste dag een liedje. Ik weet niet meer hoe het ging, maar de strekking was “Eltern weg!” Ouders wegwezen, vermaak jezelf."

Na een dag kwamen ze luid lachend achter de leraar aan en konden ze niet wachten op de volgende dag. Mijn ervaring was juist het geven van een keuze (ik wil niet meer) zorgt voor problemen. Bij ons was er geen discussie: Toen ze klein waren (ze begonnen toen ze 4 waren): 5 dagen les incl lunch, 0 dagen met papa & mama mee. En ze hebben nooit tegenzin gehad. Aan het einde van de dag (15:00) deden we altijd een wedstrijdje wie er het meeste was gevallen die dag (want van vallen leer je). Met altijd een van de volwassenen als winnaar (beetje jokken). Inmiddels zijn ze ouder en doen we het 50/50. Ze leren zo veel in de klas dat ze die 3 dagen volledig met ons mee kunnen. Het kost wat tijd, maar later pluk je er de vruchten van.

(on topic): Ik ga ook maar even bellen met de skischool. Ik kan me echt goed voorstellen dat ze het Covid technisch niet voor elkaar krijgen.

*bericht bewerkt door JaapD op 14 dec 2021 11:51

Helemaal mee eens JaapD. Kinderen kunnen ongelofelijk veel en zijn vaak niet de beperkende factor, enkele uitzonderingen daargelaten zijn het helaas vaak de ouders met vaste overtuigingen die hun kinderen beperken.

Begrijp me goed, bijna iedere ouder doet dit met de beste bedoelingen maar kinderen opvoeden is nou eenmaal een continu proces van loslaten. En dat vindt niet iedereen even makkelijk.

Maar nu weer on topic: als je met meerdere kinderen op vakantie gaat kan je er mischien voor kiezen om met een eigen groepje privé les te regelen. Een andere optie is om dan maar in Nederland op een rolbaan les te gaan nemen. Mijn ervaring is dat ze dan al behoorlijk uit de voeten kunnen in de sneeuw. Lessen ter plaatse zijn dan nog steeds wenselijk maar als dat geen optie is dan is dat even niet anders.

Wij hebben de meiden laten beginnen op een rolbaan, met daarnaast 3 volle dagen les in de sneeuw. Nu met 11 en 13 sleep ik ze overal mee vanaf. Na de eerste 12 lessen rolbaan hebben we ze een keer meegenomen naar Willingen en daar bleek dat ze prima konden volgen. Nu volgen wij 😉

*bericht bewerkt door marklit op 14 dec 2021 13:30

@marklit, niet mogelijk, was wel een fijne oplossing geweest… we gaan met ons gezinnetje van 3, hij heeft helaas geen broer of zus. Maar ik heb contact met de skischool, we gaan er vast wel uitkomen.
Bedankt allemaal voor de tips!

Plaats een reactie