Drukte?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mayrhofen

Ik denk erover na om een skivakantie te boeken naar tux (zillertal 3000) in de periode 10-02-2023 tot 19-02-2023
Echter heb ik schrik dat het dan redelijk druk zou kunnen zijn aangezien de vakantieweken…
Heeft iemand enig idee als het effectief druk zou kunnen zijn of dat dit nog wel meevalt?

Ik ben in de kerstvakantie naar Les arcs geweest en daar was het op de zonnige dagen ongeloofelijk druk en dit wil ik niet meer meemaken (30 min aanschuiven aan een lift was niet uitzonderlijk).

Van te voren bedankt.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 26 sep 2022 11:23

Ja, dan is het redelijk druk.
Ik weet niet of het vergelijkbaar is met Les Arcs, maar in Les Arcs heb je het nadeel dat de hoofdroute van en naar de vanoise express eigenlijk altijd druk is omdat de kuddes nou eenmaal die hoofdroute wil volgen. En die kudde wil ook allemaal naar de Aguille Rouge. Andere delen van Les Arcs zijn stukken rustiger.
In Zillertal 3000 tref je die drukte vooral bij de grote zubringers zoals de rastkogelbahn en penkenbahn, bovenin verspreid het een beetje. Ook Eggalm is relatief rustig.

Hi, Ik ben vorig jaar in de voorjaarsvakantie in Tux geweest en de drukte viel reuze mee. Wij bleven zoveel mogelijk rondom de eggalm en de rastkogel, richting mayrhofen werd het wel een stuk drukker. Het skiën op de gletsjer is fantastisch en daar waren nauwelijks wachttijden; hooguit 5-10 minuten.

Mayrhofen verspreidt goed. Ik heb daar nooit langer dan enkele minuten op een lift gewacht. Behalve bij de grote gondel, daar sta je regelmatig wat langer te wachten.

null

Om maar als voorbeeld te dienen (niet van les arcs)
Op zonnige dagen hadden veel liften nog meer drukte als op deze foto.
Dit was echt helemaal niet aangenaam om iedere keer 20-30 min te verliezen om 1 keer omhoog te gaan.
Op de sneeuwdagen viel het goed mee (had het idee dat de franse locals vooral kwamen skien op de zonnige dagen wat wel logisch is)

Ik overweeg wel om toch te boeken in tux, hoop dan wel geen zulke toestanden meer mee te maken of op zijn minst niet bij alle liften.

Drukte is altijd moeilijk in foto’s te vatten. Hierboven staat dat het (ergens) meeviel met rijen van 10 minuten. 10 minuten bij een moderne lift betekent dat er zo 400 a 500 mensen voor je zijn.

Op de foto zullen er vast meer zijn, maar ook 400 mensen zijn best veel mensen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Drukte is altijd moeilijk in foto’s te vatten. Hierboven staat dat het (ergens) meeviel met rijen van 10 minuten. 10 minuten bij een moderne lift betekent dat er zo 400 a 500 mensen voor je zijn.

Op de foto zullen er vast meer zijn, maar ook 400 mensen zijn best veel mensen.

Roy83 op 24 sep 2022 19:14

Daar heb je wel gelijk in, maar de rij was echt niet te overzien toen bij de belangrijke liften en dit verpeste mijn vakantie behoorlijk.
Les arcs heeft ook wel redelijk veel verouderde tragere liften. Ik denk dat dit in zillertal 3000 een pak beter is als ik op skiresort kijk.

Inmiddels jaartje of 10 terug dat ik in Mayrhofen kwam, maar ik vond dat echt met afstand het drukste gebied waar ik geweest ben. Ruim 30 minuten wachten bij de dalgondel was geen uitzondering en ook bovenin een rommeltje op bepaalde kruispunten…

Je kunt er lekker (apres) skiën maar als je echt schrik hebt voor drukte moet dit niet je 1e keuze zijn.

Hmm, dan kan ik misschien beter voor kronplatz gaan 20-01 - 29-01 dat gaat absoluut veel rustiger zijn.

Tsja, heb in de vroege weken van februari wel eens in het Hochzillertal en de Zillertal Arena vertoefd. Vond toen de rijen en drukte zeer te overzien. Na twaalven is de lol er echter wel een beetje af op de hoofdassen, maar is het daarbuiten goed te doen.
Zillertal3000 zal neem ik aan toch vergelijkbaar zijn.

Kk denk dat je appels met peren aan het vergelijken bent: 11/02 Mayrhofen met 20/01 Kronplatz. Ik denk dat 20/1 Mayrhofen ook prima is… en 11/02 Kronplatz druk :-).
Kortom: het is eerder de week dan de plaats die het druk of rustig maakt.

Paulr

De drukte zal meevallen omdat je al in Tux bent, Dus heb je de tuxer 150 gondel vanuit Mayrhofen niet nodig s,morgens. Deze gondel kan behoorlijk druk zijn.

Aan de kant van Finkenberg is de Eggalm altijd erg rustig, hier heb ik nooit echt staan te wachten. Deze is aan Mayrhofen gekoppeld.

Finkenberg en Eggalm is bijna altijd prima te doen. Mayrhofen zelf kan in het centrale deel vrij druk zijn; maar geen “franse toestanden” Binnen 5 minuten zit je normaal gesproken zeker in de lift. Wat mij in de kerstvakantie opviel is dat het in Mayrhofen erg druk was;'maar in Zell (Zillertal Arena) aangenaam rustig. Het zit allemaal in dezelfde skipas; dus je kunt ook een paar dagen in een ander gebied skieen. Ahorn gebied schijnt ook wel duidelijk rustiger te zijn.

En blijf niet hangen in het centrale gedeelte; maar zoek de uithoeken van het gebied op.

Vanuit Tux zit je aan de rustige kant van het skigebied dat bij Mayrhofen ligt. Pas als je meer richting de Penkenbahn komt merk je dat het aanmerkelijk drukker is. Inderdaad is de 150 persoon cabinelift druk, maar toch gaat dat weer vrij snel en meestal sta je er maar 1x in. Als jij het zo plant dat je die pas einde van de middag pakt omdat je terug naar Tux wilt gaan zal het rustiger worden. De liften bij Mayrhofen en Zillertal algemeen zijn voornamelijk allemaal modern, ze lopen snel door waardoor je weinig echt lang staat te wachten. Succes!

Mayrhofen verspreidt goed. Ik heb daar nooit langer dan enkele minuten op een lift gewacht. Behalve bij de grote gondel, daar sta je regelmatig wat langer te wachten.

Robert7 op 24 sep 2022 17:53

Ben je daar dan ook wel eens in de voorjaarsvakantie geweest? Ik ben er vijf en zes jaar geleden twee keer in de voorjaarsvakantie Noord geweest en vond het er heel erg druk. In Finkenberg zelf hoefde je, als je heel vroeg was, niet te wachten voor de gondel. Maar daarna wel. Vooral bij die grote gondel. Dat duurde soms zo een half uur. Richting Eggalm werd het wel rustiger, maar om er te komen schoot in die twee weken niet echt op.
Het is wel een mooi gebied, zeker met Hintertux erbij en de mogelijkheid om een dagje (of meer) Zell am Ziller te doen.

Peter Pos

Wij zijn van 2 t/m 9 januari 2022 (2de week kerst) in Tux geweest. De eggalmbahn in de ochtend omhoog was nooit druk. Vaak gewoon doorlopen.
Hoe verder richting Mayrhofen je skiet hoe drukker het wordt, maar nergens lang moeten wachten.

Mayrhofen verspreidt goed. Ik heb daar nooit langer dan enkele minuten op een lift gewacht. Behalve bij de grote gondel, daar sta je regelmatig wat langer te wachten.

Robert7 op 24 sep 2022 17:53

Ben je daar dan ook wel eens in de voorjaarsvakantie geweest? Ik ben er vijf en zes jaar geleden twee keer in de voorjaarsvakantie Noord geweest en vond het er heel erg druk. In Finkenberg zelf hoefde je, als je heel vroeg was, niet te wachten voor de gondel. Maar daarna wel. Vooral bij die grote gondel. Dat duurde soms zo een half uur. Richting Eggalm werd het wel rustiger, maar om er te komen schoot in die twee weken niet echt op.
Het is wel een mooi gebied, zeker met Hintertux erbij en de mogelijkheid om een dagje (of meer) Zell am Ziller te doen.

peterpos op 27 sep 2022 23:16

Afgelopen februari nog in de voorjaarsvakantie. Wachttijd bij de gondel was 1-2 minuten. Bovendien heb je die maar 2 keer nodig, 1 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds. Dus nee, ook afgelopen februari vond ik de wachttijd enorm meevallen. Voor de rest, alleen boven in het dal van Penken, bij de 11 en 12 kan het druk zijn, maar ook daar was het minutenwerk voordat je weer in de lift zat. Vervolgens zijn we gewoon naar de kant van Finkenberg en Vorderlanersbach geskied. Leuke aan Zillertal is wel dat je iedere dag een ander gebied skiet, dus ook naar Hintertux, Zell, en Kaltenbach geweest.

Mayrhofen verspreidt goed. Ik heb daar nooit langer dan enkele minuten op een lift gewacht. Behalve bij de grote gondel, daar sta je regelmatig wat langer te wachten.

Robert7 op 24 sep 2022 17:53

Ben je daar dan ook wel eens in de voorjaarsvakantie geweest? Ik ben er vijf en zes jaar geleden twee keer in de voorjaarsvakantie Noord geweest en vond het er heel erg druk. In Finkenberg zelf hoefde je, als je heel vroeg was, niet te wachten voor de gondel. Maar daarna wel. Vooral bij die grote gondel. Dat duurde soms zo een half uur. Richting Eggalm werd het wel rustiger, maar om er te komen schoot in die twee weken niet echt op.
Het is wel een mooi gebied, zeker met Hintertux erbij en de mogelijkheid om een dagje (of meer) Zell am Ziller te doen.

peterpos op 27 sep 2022 23:16

Afgelopen februari nog in de voorjaarsvakantie. Wachttijd bij de gondel was 1-2 minuten. Bovendien heb je die maar 2 keer nodig, 1 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds. Dus nee, ook afgelopen februari vond ik de wachttijd enorm meevallen. Voor de rest, alleen boven in het dal van Penken, bij de 11 en 12 kan het druk zijn, maar ook daar was het minutenwerk voordat je weer in de lift zat. Vervolgens zijn we gewoon naar de kant van Finkenberg en Vorderlanersbach geskied. Leuke aan Zillertal is wel dat je iedere dag een ander gebied skiet, dus ook naar Hintertux, Zell, en Kaltenbach geweest.

Robert7 op 28 sep 2022 10:36

Waarom geloof ik dat niet?

Één keer in Mayerhofen geweest, wel al even gelden. In 2008, in de carnavalsvakantie. Nooit meer. Veel te druk. Hintertux was wel goed te doen evenals zell.

Ik denk dat de afgelopen twee jaar niet representatief waren voor de drukte in een normaal seizoen.

Sinds de Penkenbahn in 20145 is vervangen voor een 3S bahn loopt het vanuit Mayrhofen zelf een stuk beter door.

Afgelopen jaar zaten wij in Vorderlanersbach en dus met de Rastkogelbahn omhoog. Geen wachtrij gezien, begin februari. Richting de Penken zelf werd het wel wat gezelliger maar nooit echt druk. Zo goed als alle gondels en stoeltjesliften daar zijn vrij modern met hoge capaciteit. Kan niet perse echt een bottleneck aanwijzen op de 150’er Tux in de richting van Tux na (in de middag de andere kant op is hij een stuk rustiger).

Onverlet: vanaf de 150’er Tux de 63/64/75 nemen naar het dalstation van de 6er Lattenalm is erg de moeite waard want mooi lang!

Zoals hierboven al is aangegeven is de grootste ‘bottleneck’ de Penkenbahn omhoog, omdat de meeste mensen zo rond de klok van 9 in de ochtend bij de lift staan. Sinds deze lift is vervangen voor een exemplaar met hogere capaciteit zijn de ergste wachtrijen overigens wel voorbij.

Het is nu eenmaal een gegeven dat het in de kerst- en voorjaarsvakantie druk is. Wij zijn afgelopen maart ook nog wezen skiën in Hochfügen/Kaltenbach en dan kun je er echt een kanon afschieten.

Elk groot en populair gebied is redelijk druk in de piek weken. Kwestie van niet teveel aan storen en genieten van je vakantie.

Mayrhofen verspreidt goed. Ik heb daar nooit langer dan enkele minuten op een lift gewacht. Behalve bij de grote gondel, daar sta je regelmatig wat langer te wachten.

Robert7 op 24 sep 2022 17:53

Ben je daar dan ook wel eens in de voorjaarsvakantie geweest? Ik ben er vijf en zes jaar geleden twee keer in de voorjaarsvakantie Noord geweest en vond het er heel erg druk. In Finkenberg zelf hoefde je, als je heel vroeg was, niet te wachten voor de gondel. Maar daarna wel. Vooral bij die grote gondel. Dat duurde soms zo een half uur. Richting Eggalm werd het wel rustiger, maar om er te komen schoot in die twee weken niet echt op.
Het is wel een mooi gebied, zeker met Hintertux erbij en de mogelijkheid om een dagje (of meer) Zell am Ziller te doen.

peterpos op 27 sep 2022 23:16

Afgelopen februari nog in de voorjaarsvakantie. Wachttijd bij de gondel was 1-2 minuten. Bovendien heb je die maar 2 keer nodig, 1 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds. Dus nee, ook afgelopen februari vond ik de wachttijd enorm meevallen. Voor de rest, alleen boven in het dal van Penken, bij de 11 en 12 kan het druk zijn, maar ook daar was het minutenwerk voordat je weer in de lift zat. Vervolgens zijn we gewoon naar de kant van Finkenberg en Vorderlanersbach geskied. Leuke aan Zillertal is wel dat je iedere dag een ander gebied skiet, dus ook naar Hintertux, Zell, en Kaltenbach geweest.

Robert7 op 28 sep 2022 10:36

Waarom geloof ik dat niet?

DrPhil op 28 sep 2022 12:03

Ik heb geen idee waarom, in tegenstelling tot jouw beroep, ben ik niet getraind om mensen te beoordelen. Maar goed, dan geloof je me maar niet, de feiten veranderen er niet door.

Overigens, kijk ik naar je lijstje met gebieden, dan zie slechts 1 keer Hintertux en nul ervaringen met de rest van het Zillertal. Wij zijn er de afgelopen jaren diverse malen geweest. En eigenlijk nergens echt lang hoeven wachten, buiten de gondel 's ochtends in Zell. Maar ook dat was te voorkomen door wat vroeger te komen.

*bericht bewerkt door Robert7 op 30 sep 2022 14:07

Ik geloof het nog steeds niet 😉.

Voor alle duidelijkheid toch maar kronplatz geboekt in januari (zal rustiger zijn)
Zillertal 3000 kon ik niet naartoe in januari.
Allemaal bedankt voor de info maar ik waag de gok niet om terug in drukte terecht te komen.

Ik geloof het nog steeds niet 😉.

DrPhil op 30 sep 2022 14:27

Ik wel, ben er in de kerstvakantie 19 geweest, bij de eggalmbahn in lanersbach. Hoe verder richting mayr hoe drukker natuurlijk. Maar was toen, qua drukte, best te doen.
Was ik Nederlander, ik ging nergens anders naar toe. 😇
Maar slecht geprepareerde pistes, brrrrrr, die Oostenrijkers kennen er niks van in vergelijking met hun Italiaanse collega’s. 😳

Bla, bla, bla.

Ik geloof het nog steeds niet 😉.

DrPhil op 30 sep 2022 14:27

Ik wel, ben er in de kerstvakantie 19 geweest, bij de eggalmbahn in lanersbach. Hoe verder richting mayr hoe drukker natuurlijk. Maar was toen, qua drukte, best te doen.
Was ik Nederlander, ik ging nergens anders naar toe. 😇
Maar slecht geprepareerde pistes, brrrrrr, die Oostenrijkers kennen er niks van in vergelijking met hun Italiaanse collega’s. 😳

bartvwg op 30 sep 2022 18:51

Daar kan ik wel inkomen qua pistepreparatie, dat trok in Les arcs ook helemaal op niets.
Pistes met putten in enzo en zwarte pistes niet geprepareerd. (Dat wist ik wel op voorhand maar die zwarte lagen er heel slecht bij)
In italie bvb Reschen (shöneben) en kronplatz ook hebben ze echt pistes als biljartlakens, dat kan je echt enkel in Italie vinden.

*bericht bewerkt door JonasM op 01 okt 2022 14:14

Kerstvakantie + Frans hooggebergte is gewoon geen goede combinatie. Op die rostbodems hebben ze vaak tot midden/eind januari nodig om een serieus goed sneeuwdek te krijgen. Het is gewoon beter toeven laat in het seizoen dan vroeg.

Qua pistepreparatie: Op drukke plekken kunnen ook de Italianen het niet aan en is het niet optimaal. Maar nog altijd beter dan sommige Oostenrijkse resorts idd.

Ik geloof het nog steeds niet 😉.

DrPhil op 30 sep 2022 14:27

Dan moet je toch maar weer een keer gaan, lijkt me een goede reden 😋

Plaats een reactie