Help ik snap de pistekaart niet (Penken, Rastkogel, Eggalm, etc)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mayrhofen

Wij naar Finkenberg en uit een video van Wintersport.nl blijkt dat meerdere gebieden mooi aan elkaar te knopen zijn. Maar op de pistekaart staan geen pijlen voor de richting dus ik snap niet helemaal hoe.

Wij gaan naar boven met de Finkenberger Almbahn. Stel ik wil vanaf daar naar het Rastkogel gebied (met de 150er Tux gondel). Hoe kom ik daar dan? En stel ik ga vanuit daar naar Eggalm door. Hoe kom ik dan uiteindelijk weer helemaal terug bij het bergstation van de Finkenberger Almbahn? Want vanwege gebrek aan dalafdalingen moet ik die aan het eind van de dag weer terug nemen.

Iemand bekend in dit gebied die er iets over kan zeggen?

Hier de pistekaart; https://www.zillertaltravel.nl/skigebieden/mayrhofen/pisteka…

null

Misschien helpt dit iets

Ik weet niet hoe vaak je al op wintersport bent geweest, maar dit is toch een vrij duidelijke pistekaart? Ik kan in ieder geval wel een paar veel onduidelijkere noemen.
Maar goed, naar de 150er Tux pak je piste 55, of eventueel 66 of een stukje 56.
Op de terugweg van de Eggalm pak je achtereenvolgens de Rastkogelbahn, Lämmerbichl, Horbergjoch en Wanglspitz en je kan weer naar de onderkant van de 150er Tux skiën, waar je de Nordhangbahn terug naar Finkenberg pakt.

Annoying skiers since 2003

Hi,

Vanuit Finkenberg kan je zoals je zelf al zei de 150er Tux nemen dit doe je door de “kom” in te skiën en helemaal links aan te houden. Vanuit de Rastkogel is het mogelijk om de dalafdaling te nemen naar de Eggalm en om dan terug te komen moet je ook helemaal naar het dal skiën en de lift naar de Rastkogel pakken. Vanaf daar kan je nog een andere lift nemen om vervolgens de oversteek richting Mayrhofen weer te maken. Als je er eenmaal bent wijst het wel voor zich; het staat ook goed aangegeven middels borden.

Kijk op openskimap.org, fatmap of reality3d app.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt voor jullie reacties, helemaal duidelijk! En de openskimap.org met hoogteringen is helemaal perfect!

Maar waarom is dit voor jullie zo duidelijk dan? Ik ski al meer dan tien jaar en heb hier vaker moeite mee.

Vanaf bergstation finkenberger almbahn lijkt het voor mij alsof die rode pistes die naar de 55 gaan omhoog lopen en dus niet gepakt kunnen worden. Waarom is het logisch dat deze juist naar beneden lopen?

Hetzelfde geldt voor meerdere pistes die ergens bij elkaar komen maar waar de stippen een stukje uit elkaar staan. Zoals beneden aan de 150tuxer gondel. Daar komen allemaal pistes bij elkaar maar zijn ook vele liften. Hoe weet ik of je die dan ook altijd allemaal kunt pakken? Want soms betekent zo’n punt dat je nog honderd meter met je spullen omhoog kunt lopen. Hoe haal je dat uit een kaart?

Vanuit Finkenberg rechtdoor omlaag dan linksaf 150 Tuxer dan kom ben je in het Rastkogel, Eggalm gebied
Rechtdoor omlaag rechtsaf Knorren lift kom je in het Penken gebied.
Klopt dat de stipjes iets uit elkaar liggen, dat zijn de liften ook maar je kan er zo langs skiën. Zeker als je vanuit Finkenberg komt.

Ik weet niet hoe vaak je al op wintersport bent geweest, maar dit is toch een vrij duidelijke pistekaart? Ik kan in ieder geval wel een paar veel onduidelijkere noemen.
Maar goed, naar de 150er Tux pak je piste 55, of eventueel 66 of een stukje 56.
Op de terugweg van de Eggalm pak je achtereenvolgens de Rastkogelbahn, Lämmerbichl, Horbergjoch en Wanglspitz en je kan weer naar de onderkant van de 150er Tux skiën, waar je de Nordhangbahn terug naar Finkenberg pakt.

sterko op 29 jan 2023 21:11

Je kunt vanaf de Rastkogelbahn in 1 keer naar de Horbergjoch komen, ookal staat dat niet helemaal lekker op de kaart. Dus de sleper Lammerbichl kun je skippen als je dat wilt.

Ik vind de optie van google maps met hoogtelijnen erg fijn om even te kijken hoe een gebied in elkaar zit.

De 150’er staat eigenlijk het hoogst in het dal bij Penken. Vanaf daar kun je door het dal naar beneden skiën, dus langs Knorren enz op. Met als onderste lift die die naar bovenaan de 12 gaat (da’s die zwarte Devils Run).

Google earth… Even 3D aanzetten op de knop rechtsonder en het lijkt alsof je met een drone door de bergen vliegt. Dan zie je duidelijk dat je vanaf het bergstation van de Finkenberger Almbahn een kom in skiet met onder andere de 150er Tux naar de Rastkogel

null

Ik vind de vraag van de topicstarter heel goed te begrijpen. Ik had 2 weken terug hetzelfde probleem. De kaart van dit gebied mist richtingspijltjes van de pistes, zeker daarboven bij de Finkenberg/Penkentenne. Dat lijkt inderdaad alsof het een afdaling is van Pepis kinderland naar de Penkentenne, maar dat is dus niet zo. Zo zijn er nog meer van dit soort onduidelijkheden op deze kaart. Waardeloos.

Bedankt voor jullie reacties, helemaal duidelijk! En de openskimap.org met hoogteringen is helemaal perfect!

Maar waarom is dit voor jullie zo duidelijk dan? Ik ski al meer dan tien jaar en heb hier vaker moeite mee.

Vanaf bergstation finkenberger almbahn lijkt het voor mij alsof die rode pistes die naar de 55 gaan omhoog lopen en dus niet gepakt kunnen worden. Waarom is het logisch dat deze juist naar beneden lopen?

Hetzelfde geldt voor meerdere pistes die ergens bij elkaar komen maar waar de stippen een stukje uit elkaar staan. Zoals beneden aan de 150tuxer gondel. Daar komen allemaal pistes bij elkaar maar zijn ook vele liften. Hoe weet ik of je die dan ook altijd allemaal kunt pakken? Want soms betekent zo’n punt dat je nog honderd meter met je spullen omhoog kunt lopen. Hoe haal je dat uit een kaart?

mrnn op 30 jan 2023 07:55

Die 55 loopt parallel aan een lift. Dat maakt voor mij vrij duidelijk wat boven en wat onder is.

Ik vind de vraag van de topicstarter heel goed te begrijpen. Ik had 2 weken terug hetzelfde probleem. De kaart van dit gebied mist richtingspijltjes van de pistes, zeker daarboven bij de Finkenberg/Penkentenne. Dat lijkt inderdaad alsof het een afdaling is van Pepis kinderland naar de Penkentenne, maar dat is dus niet zo. Zo zijn er nog meer van dit soort onduidelijkheden op deze kaart. Waardeloos.

Tim20 op 01 feb 2023 13:17

Ik ski al meer dan 30 jaar (vaak 2x per jaar) en ik ben in Oostenrijk in de meeste grote gebieden geweest. Ook ik vind de pistekaart van dit gebied zeer onduidelijk. Vorig jaar hier voor het eerst in 25 jaar weer een keer geweest. Als je het gebied een beetje leert kennen is het allemaal logisch en duidelijk. Maar vanaf een pistekaart is het vaak gokken hoe het uitkomt met afstanden en hoogte/richtingen

https://winter.intermaps.com/mayrhofen

Op de interactieve kaart kun je ook de hoogtes zien van de bergstations. 4er Nordhang zit op 2087 m en de Finkerberger Almbahn op 2090m. Zo kun je het ook een beetje inschatten.

*bericht bewerkt door EricH op 04 feb 2023 21:56

Inmiddels weer thuis kan ik nu uit ervaring spreken. Ook in de praktijk vonden wij het stuk bovenaan de Finkenberg gondel zeer onoverzichtelijk. Bij het uit de gondel komen zie je amper route nummers. Voor veel pistes en splitsingen zie je die pas verderop, nadat je een kant gekozen hebt en wat naar beneden skiet. De doorsteek richting piste 28/29 vonden we pas op de tweede dag. Ook het startpunt van de blauwe 51 vonden we pas na navraag bij een skileraar.

Dit is allemaal niet erg als je met ervaren skiërs bent, want dan kies je gewoon een kant en zie je het wel. Komt altijd goed en na paar keer snap je wel hoe en wat. Maar wij hadden een beginner mee die echt nog niet op rood durfde. Dat was een vrij kansloze onderneming met diverse keren een flink eind terug naar boven moeten lopen omdat het toch weer anders bleek te zitten.

Conclusie is dat de kaart én bewegwijzering matig is. Mede daardoor minder geschikt voor beginners.

*bericht bewerkt door mrnn op 08 feb 2023 16:57

Plaats een reactie