Mellau in april? Of toch ski alrberg?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg, Damüls - Mellau en Mellau

Graag zou ik jullie advies en/of ervaringen horen:

Wij hebben de mogelijkheid om begin april nog en weekje te pakken. wij willen graag naar AT en dan als liefst zo dichtbij mogelijk. Ik kom dan uit op Damuls/Mellau of ski Arlberg.

Mellau ligt op 690 meter…dan zit je dus gegarandeerd in het groen. De eerste lift neemt je daar direct naar 1400 meter dus dan zit je wrs wel goed. Een andere optie is om iets verder door te rijden en naar Warth te gaan. Dat lit al een stuk hoger (1290 dacht ik) en vanuit Warth ligt ski arlberg natuurlijk aan je voeten.

Wat denken jullie, wachten tot er meer duidelijk is over het weer en de temperatuur of sowieso Damuls/Mellau niet april doen?

Overigens hoeven we geen ski/out wel stappen elke dag in de auto.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 02 feb 2022 13:45

Ik zou me begin april niet te veel zorgen maken over een acco, zeker als je niet te veeleisend bent t.o.v. de lift. Dan kun je een paar dagen van te voren kiezen waar je heen gaat. Daar waar de sneeuw het beste is en het weer goed.

En naast hoogte, maakt de richting van de (ski)hellingen ook heel veel uit voor de sneeuw, zeker in het voorjaar. Kan zo 500 hoogtemeters schelen tussen een witte of bruine helling. De zon is al echt krachtig in het voorjaar en dan smelt de sneeuw letterlijk weg. Wat dat betreft zijn Arlberg en Mellau - Damüls allebei niet ideaal gelegen, relatief veel zuidelijk georiënteerde pistes. Als je meer kans op goede sneeuw zo laat in het seizoen wilt, zit je dan in bv Ischgl of de Gurgls beter.

Bedankt voor de tip 77steve en Simonko, Food for thought.
Mijn tactiek wordt zoveel mogelijk accommodaties selecteren maar zo laat mogelijk vastleggen.

Damüls - Mellau is een sneeuwzekere bestemming voor de paasvakantie. Ongeveer tien jaar geleden waren wij in de eerste week van de paasvakantie ter plaatse. Onze accommodatie bevond zich in Au (nabij het skigebied van Diedamskopf). We waren destijds zelfs nog lichtelijk verbaasd over de sneeuwhoeveelheden in het dal, hoewel de dalafdaling naar Schoppernau al gesloten was. Bovenaan het skigebied lag daarentegen meer dan voldoende sneeuw.
Het merendeel van onze skidagen brachten we door in Damüls. De sneeuwhoeveelheden waren meer dan toereikend en eigenlijk was het skigebied (in tegenstelling tot de bekendere eindeseizoensgebieden) bijzonder rustig. Enkel de dalafdaling vanaf de Rossstelle naar Mellau was officieel gesloten (uiteraard toch geprobeerd).

Vorarlberg is een bijzonder sneeuwrijke regio en het skigebied van Damüls - Mellau is ook een zogenaamd ‘schneeloch’. Hier valt meer gemiddeld genomen (veel) meer sneeuw dan andere Oostenrijkse skigebieden op vergelijkbare hoogtes. Daarom boekten we toen ook bijna één jaar op voorhand onze skivakantie, uiteraard biedt een last-minute boeking meer zekerheid over de actuele sneeuwcondities.

En naast hoogte, maakt de richting van de (ski)hellingen ook heel veel uit voor de sneeuw, zeker in het voorjaar. Kan zo 500 hoogtemeters schelen tussen een witte of bruine helling. De zon is al echt krachtig in het voorjaar en dan smelt de sneeuw letterlijk weg. Wat dat betreft zijn Arlberg en Mellau - Damüls allebei niet ideaal gelegen, relatief veel zuidelijk georiënteerde pistes. Als je meer kans op goede sneeuw zo laat in het seizoen wilt, zit je dan in bv Ischgl of de Gurgls beter.

77steve op 02 feb 2022 13:20

Deze reactie moet ik uit persoonlijke ondervinding tegenspreken. De oriëntatie van de hellingen is verspreid over verschillende richtingen en de gevallen sneeuwhoeveelheden volstaan vaak rijkelijk voor het skiën in het latere voorjaar.

Toch zijn noordhellingen belangrijk in het voorjaar. Niet alleen vanwege voldoende sneeuw, maar ook voor de kwaliteit er van. Als het niet extreem koud is dan warmen zuid en zuid oost hellingen zo snel op, dat je daar vaak om 13:00 al niet meer wil skien.
Hangt natuurlijk van allerlei dingen af.

Begin april is natuurlijk ook nog vroeg in het voorjaar, dus dan heb je op noordhellingen nog kans op lekkere poeder na een sneeuwbui.
Maar als het wat warmer is gewest, en geen verse sneeuw, dan kunnen die zuid- en zuid oosthellingen soms juist een voordeel zijn, als na een koude nacht de noordhellingen kei hard blijven.

Wat ik ook een voordeel vind voor skiën in het voorjaar, is als er (redelijk) wat liften zijn die van het midden naar de hoogste stukken gaan. Dan kun je lekker op de hoogste stukken op en neer yoyo’en en pas op het eind van de dag 1 keer door de prut afdalen.

Lekker afwachten en last minute gaan.
Genoeg te vinden tegen die tijd en dan zoek je gewoon de meest ideale plek uit.

Heb je al besloten Dinictus?
Wij gaan zondag naar Damüls, hotel aan de piste op 1.450m hoogte, en wisselen later in de week af met Diedamskopf en Warth-Schröcken/Lech. Het ziet er nog prima uit deze week en met de voorspelde lagere temperaturen voor volgende week lijkt het wel goed te komen.
Ik zou je begin volgende week kunnen laten weten hoe het er is mocht je nog last-minute gaan beslissen.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Oriëntatie van de hellingen is misschien wel het belangrijkst;) afgelopen weekend in Fiss waren de pistes aan de zuidkant om 10.00u al zacht, terwijl de noordkant om 15.00u 's middags nog hard is… om van sneeuw naast de pistes nog niet te spreken…

Let it snow

Denk eens aan Andermatt (CH).
Dat is 830 km vanaf Utrecht, en extreem makkelijk aan te rijden.

Groot voordeel van Andermatt tov de eerder genoemde bestemmingen is de kwaliteit van het skigebied en de sneeuw.
Andermatt is 1 van de meest sneeuwzekere bestemmingen in de hele Alpen. Door de ligging midden in de Alpen, op de grens van Zuid- en Noordalpen, pakken ze uit alle richtigen volop sneeuw mee.

Bovendien is de sneeuwkwaliteit ook nog eens zeer goed, omdat je kunt kiezen of je op Noordhellingen (Gemsstock), of Zuidwesthellingen (richting Sedrun en Disentis) gaat skieen. Zeker in April is het belangrijk om hoog en op het noorden te zitten, anders zit je om 1000 al in de slushpuppy snot sneeuw.

Het is een echt oud wintersport dorp met lange skitraditie en sfeer. En bovendien: het is weer eens wat anders dan altijd die afgezaagde plaatsen waar de grote meute steeds opnieuw weer naar toe gaan ;)

Hieronder links naar een verslag van deze site, en een 2e verslag met massa’s foto’s van Alpinforum
https://www.wintersport.nl/weblog/02/02/2022/reportage-de-dr…
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=66630…

Mijn advies: doe eens gek, en kies eens een originele bestemming!

*bericht bewerkt door Onnem op 24 mrt 2022 09:00

The older I get, the better I was

Plaats een reactie