van Tasch naar Zermatt

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zermatt

goedemiddag allen,

ik heb een vraagje; wij gaan volgende week voor het eerst richting Zermatt. nu zit ons hotel in Tasch…
het Matterhorn Inn hotel om precies te zijn. Mijn vraag is kunnen wij vanuit daar gewoon met skies en skischoenen aan de trein in richting Zermatt om vervolgens bij een lift uit te stappen en te gaan skien? of hoe moet ik dit zien??

Gr. Jan

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 07 dec 2021 19:30

Tussen Tasch en Zermatt (eindstation) zijn geen tussenstops, en tegenover het station ligt de ingang van de Gornergratbahn, waarmee je meteen de berg oprijdt.

Ik durf het niet 100% zeker te zeggen, maar ik gok wel dat ze er bij die trein op in zijn gesteld dat er mensen met boots en ski’s instappen. Ik zou me er geen zorgen over maken. Ik zou wel even goed deze kaart in de gaten houden en pijlen welke liften en pistes er open zijn. Mocht je enkel willen skiën op de gletsjer, dan is het nog wel een heel stuk (berg op) lopen van het treinstation naar de skilift voor de gletsjer (gevalletje, been there, done that).

Misschien even bij het hotel pijlen of ze geen shuttle service aanbieden om naar Zermatt te rijden. Ik weet dat er genoeg shuttle services zijn die het aanbieden gezien de meeste auto’s in Tasch geparkeerd worden.

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 07 dec 2021 15:34

Tussen Tasch en Zermatt (eindstation) zijn geen tussenstops, en tegenover het station ligt de ingang van de Gornergratbahn, waarmee je meteen de berg oprijdt.

Morzel op 07 dec 2021 15:17

met andere woorden ik ga vanuit ons hotel met de skies op mn rug richting de trein dus. niet dat ik daar raar word aangekeken haha. vervolgens stappen we dus op bij de Gornergratbahn…

Ik durf het niet 100% zeker te zeggen, maar ik gok wel dat ze er bij die trein op in zijn gesteld dat er mensen met boots en ski’s instappen. Ik zou me er geen zorgen over maken. Ik zou wel even goed deze kaart in de gaten houden en pijlen welke liften en pistes er open zijn. Mocht je enkel willen skiën op de gletsjer, dan is het nog wel een heel stuk (berg op) lopen van het treinstation naar de skilift voor de gletsjer (gevalletje, been there, done that).

Misschien even bij het hotel pijlen of ze geen shuttle service aanbieden om naar Zermatt te rijden. Ik weet dat er genoeg shuttle services zijn die het aanbieden gezien de meeste auto’s in Tasch geparkeerd worden.

Rene op 07 dec 2021 15:23

lijkt me ook de enigste optie… want waar moet je anders met je spullen heen… dan sta je in Zermatt met je schoenen etc. wel lastig dat hier zo weinig over te vinden is eigenlijk… zo’n populair gebied. ben benieuwd hoe het daar is in ieder geval… kom al jaren in Oostenrijk maar door de 2G regel nu even afgeweken naar Zwitserland. en als je dan toch gaat dan maar gelijk naar Zermatt… haha

Tussen Tasch en Zermatt (eindstation) zijn geen tussenstops, en tegenover het station ligt de ingang van de Gornergratbahn, waarmee je meteen de berg oprijdt.

Morzel op 07 dec 2021 15:17

De Gornergratbahn is het treintje omhoog. Leuk maar erg traag. Voor de lift naar klein Matterhorn moet je een stuk met de (electro)bus. De opstapplaats daarvoor is net buiten het station.
De trein tussen Tasch en Zermatt is een “gewone” trein, zij het heel ruim voor alle bagage, en het station is een gewoon station. Een eindje lopen dus vanaf het perron. Ik zou daarom persoonlijk zeker niet op skischoenen in de trein gaan. Ski’s in de trein is geen enkel probleem. Je kunt er ook makkelijk blijven staan. (Erg ruim opgezet)

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 dec 2021 16:14

Tussen Tasch en Zermatt (eindstation) zijn geen tussenstops, en tegenover het station ligt de ingang van de Gornergratbahn, waarmee je meteen de berg oprijdt.

Morzel op 07 dec 2021 15:17

Dat is het treintje omhoog. Erg traag. Voor de lift naar klein Matterhorn moet je een stuk met de bus.
De trein tussen Tasch en Zermatt is een “gewone” trein, zij het heel ruim voor alle bagage, en het station is een gewoon station. Een eindje lopen dus vanaf het perron. Ik zou zeker niet op skischoenen in de trein gaan. Ski’s in de trein is geen enkel probleem. Je kunt er ook makkelijk blijven staan. (Erg ruim opgezet)

DrPhil op 07 dec 2021 16:00

maar je moet toch perse van tasch eerst naar Zermatt? in tasch zit geen lift die naar dit skigebied gaat??

Idd eerst met de trein naar Zermatt. In Tasch zit niks. Ik zou het in Tasch eerst even te voet verkennen. Dan zie je wat ik bedoel met een eindje lopen. (Ik zou persoonlijk simpele schoenen in mijn rugzak doen).
De Gornergratbaan is een tandradbaan, die begint net buiten het station in Zermatt. Daar is ook de bushalte richting klein Matterhorn.
Hou je er rekening mee dat je na 4 dagen een nieuwe PCR test moet laten doen?

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 dec 2021 16:27

Idd eerst met de trein naar Zermatt. In Tasch zit niks. Ik zou het in Tasch eerst even te voet verkennen. Dan zie je wat ik bedoel met een eindje lopen. (Ik zou persoonlijk simpele schoenen in mijn rugzak doen).
De Gornergratbaan is een tandradbaan, die begint net buiten het station in Zermatt. Daar is ook de bushalte richting klein Matterhorn.
Hou je er rekening mee dat je na 4 dagen een nieuwe PCR test moet laten doen?

DrPhil op 07 dec 2021 16:23

bedankt voor de info! yes dat weet ik… we gaan ook maar een ‘‘lang weekend’’ van donderdag tot maandag…
de vrouw begon over een verjaardags cadeau en dat ze wel graag een weekendje op de latten wou. dezelfde dag nog geboekt voordat ze zich bedenken haha.

maar voor mij dus een relatief onbekend gebied. dus bedankt voor de nuttige info!

Hotel zit rechtover het station, tot op de trein zelf 100 meter: da’s wel te doen op skiboots (Al volg ik wel @DrPhil zijn tip om gewone schoenen mee te nemen).
Aangekomen in Zermatt is de Gornergratbahn letterlijk de straat oversteken, maar dat is zoals gezegd een trage trein die met grote intervallen vertrekt: https://www.yumpu.com/en/document/read/65954808/fahrplan-win…
Een goede optie als je net voor vertrek kan opstappen, maar anders kan je beter de dorpsbus nemen (https://www.e-bus.ch/cms/output.php?id=433&fahrplan=1) of eventueel 600m tot aan het Sunnegga dalstation stappen

In ieder geval: plannen in de boodschap!

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 07 dec 2021 16:53

Nog een tip: de bus naar Klein Matterhorn (“de gletsjer”) is gratis met een geldige skipas. Die kun je kopen net naast het station (VVV) of anders bij de Gornergratbaan (het treintje). Die is ook inbegrepen in de skipas. Sowieso een belevenis als je hem helemaal naar de top pakt.
De tip van @Rene mbt de kaart is heel handig. Kijk voordat je een skipas koopt even op die kaart. De liften naar de gletsjer van Klein Matterhorn gaan snel dicht met slecht weer.
Hou tot slot rekening met veel reistijd. Ik schat de reistijd van Tasch naar de top van Klein Matterhorn op 1,5 uur.

bedankt voor de handige tips @DrPhil en @Rene als het eerst maar volgende week is ben in ieder geval heel benieuwd naar het gebied! maar al met al best spannend als je voor het eerst richting een nieuwe ski gebied gaat… toch altijd weer kijken hoe of wat precies!

Hou tot slot rekening met veel reistijd. Ik schat de reistijd van Tasch naar de top van Klein Matterhorn op 1,5 uur.

DrPhil op 07 dec 2021 16:50

Een niet te onderschatten tip! Ik vond het vanuit Zermatt zelf al een hele onderneming.

*bericht bewerkt door Rene op 07 dec 2021 16:57

Hotel zit rechtover het station, tot op de trein zelf 100 meter: da’s wel te doen op skiboots (Al volg ik wel @DrPhil zijn tip om gewone schoenen mee te nemen).

Ik ken het hotel. Kun je daar rechtstreeks komen? Of moet je eerst door het station?

Ik ken het hotel. Kun je daar rechtstreeks komen? Of moet je eerst door het station?

Je moet voor opstappen door het station (afstappen niet dacht ik), maar langs de ingang aan de kant van de bussen valt dat wel mee.

Hou tot slot rekening met veel reistijd. Ik schat de reistijd van Tasch naar de top van Klein Matterhorn op 1,5 uur.

Zeker, want ook de Matterhorn Express lift naar Tröckener Steg is duurt lang met al de tussenstops.

Persoonlijk vind ik de Sunnegga-Rothorn-Hohtälli-Gornergrat kant van het skigebied wel het mooist en zeker in deze tijd van het jaar qua weer het aangenaamst: boven op de gletscher kan het extreem koud zijn

Eens, ik vind Rothorn en Gornergrat ook verreweg het leukst.
De rit vanaf het dalstation naar Trockenersteg duurt volgens mij ca 30 minuten. Totaal naar de top: 45 minuten.
Trein Tasch-Zermatt is 12 minuten. Dan de bus naar het dalstation. 1,5u zou dus moeten lukken.

Ik zal morgen eens kijken wat er open is. Ben wel benieuwd.
Hier nog een foto van de shuttle (en het perron).
Hij rijdt elke 20 minuten zie ik, dus wel even goed plannen.

null

Je kunt vanaf tasch zo in trein stappen naar zermatt met skischoenen gaat prima je bent niet de enigste die dat doet. Aan de overkant van het station gaat een ski bus. Wij zijn er zo ingestapt en hebben niks betaald.

Groene lijn pakken ga je naar de gletsjer.

Ik ga komend weekend ook naar Zermatt. Is de kortste weg naar de gletsjer niet via de Furi? Ons hotel zit direct naast dat dalstation, daar had ik hem op uitgezocht eigenlijk…

Sportieve groet, Luuk

Jaren geleden ook in Tasch gezeten. In appartementen Monte Rosa, net iets voor Tasch zelfs. Ze hadden nota bene daar een apart perronetje, speciaal voor skiers naar Zermatt, dus gewoon skischoenen aan ! Zermatt is natuurlijk prachtig qua natuur en omgeving, maar hou inderdaad rekening met lange trein of liftverbindingen. Vakantie onderaan de Matterhorn betekent niet alleen genieten van het skien, maar ook van de treinreizen, liftjes en omgeving….

Paulr

Ik ga komend weekend ook naar Zermatt. Is de kortste weg naar de gletsjer niet via de Furi? Ons hotel zit direct naast dat dalstation, daar had ik hem op uitgezocht eigenlijk…

Luuk3 op 07 dec 2021 20:39

Ja. Daar kun je ook linksaf naar Gornergrat.

Ik ga komend weekend ook naar Zermatt. Is de kortste weg naar de gletsjer niet via de Furi? Ons hotel zit direct naast dat dalstation, daar had ik hem op uitgezocht eigenlijk…

Luuk3 op 07 dec 2021 20:39

Klopt. Dat dalstation is wat mij betreft de beste uitvalsbasis voor het hele gebied. Beneden en in het tussenstation kan je ook je ski’s in lockers achterlaten als je die dingen niet elke keer wil meeslepen naar het hotel.

@jankorf20, hoe is het bevallen, van Tasch naar Zermatt?

@jankorf20, hoe is het bevallen, van Tasch naar Zermatt?

DrPhil op 26 dec 2021 20:01

Geweldig @DrPhil! Treinen gaan om de 20 min skies hebben we de eerste dag gedragen naar de gondel, daar hebben we ze in een kluis gedaan. Zermatt is echt heel mooi! Nu hebben we ook echt super weer gehad!
Hele dagen zon, alle liften open ja echt genoten! ☀️

Dat is leuk om te horen. Hoe ver was het lopen van jullie hotel naar de trein? Kon je ergens binnendoor?

ons hotel zat precies tegenover het station, dus het was de weg oversteken en instappen! ideaal dus.
in Zermatt zelf kon je ook de skibus pakken naar de Furi gondel, maar omdat onze schoenen en skis daar in een kluis
stonden liepen we elke ochtend lekker ff dat stukje daarnaar toe! was heerlijk.

null

null

met 4 dagen dit weer! beter krijgen we het niet

Thx voor je antwoord. Ja, Zermatt is erg mooi!

Plaats een reactie