bestaat het perfecte skigebied?

Ik ben al best in een aantal skigebieden geweest en gaan vrijwel ieder jaar weer naar een ander gebied. We vinden het leuk om nieuwe gebieden uit te proberen en ik hoop ook stiekem om het perfecte skigebied voor ons te vinden. Echter zijn we het nog niet tegen gekomen. We zijn wel kritisch, maar hebben het overal reuze naar onze zin. In de toekomst zou ik echter wel een gebied willen hebben waar ik wat langer achter elkaar naar toe kan/wil gaan.

De gebieden die we gehad hebben zijn:

Galtur (pistes en liften niet in dorp)
Fieberbrunn (piste en liften niet in het dorp)
Kirchberg (piste en liften niet in dorp en ligt te laag)
Brixen im thale (piste en liften niet in dorp en ligt te laag)
Ellmau ( Te laag)
Solden ( goed, prijsniveau wel hoog)
Gerlos ( afstand en geen fijn gebied aan gerlos kant/ party dorp)
Koningsleiten ( afstand, verder zeer goed)
Fiss ( dorp niet veel aan)
Saalbach ( te laag en geen zonneterras in dorp aan de piste)
Dolomitien ( prachtig maar erg ver weg)
Gaschurn ( geen dalafdaling en zonneterras in dorp aan de piste)
Kaltenbach ( ligt laag en daardoor dalafdaling vaak erg slecht)
Les deux alpes: ( nooit meer frankrijk)

Het waren allemaal supervakantie’s, maar vraag me toch af of het perfecte gebied voor ons eigenlijk wel bestaat.

Criteria:

-Oostenrijk
-Pistes tot in het dorp met eind van de piste een leuk zonneterras. Dit om de mensen die niet skiën ook te kunnen laten genieten op terras en naar de skiers te laten kijken zonder eerst een dure liftpas te hoeven kopen
-Oefenlift in dorp.
-Leuk dorpje met wat winkeltjes en barretjes en restaurants.
-Skigebied vanaf minimaal 1000 meter of hoger tot min 2300m of hoger.

  • vanaf 60km pistes
    -liefste dichtbij Nederland. ( ivm met kinderen in de auto)
    -Lange afdalingen
    -snelle liften
    -prijsniveau niet te hoog.
    -Geen partydorp zoals, St Anton en Ischgl.
    -Appartementen dicht bij piste en lift.

Hebben jullie dit ook of nemen jullie het gewoon voor lief dat er iets niet perfect is? Wij nemen het ook gewoon voor lief en gaan altijd weer met erg veel zin naar een nieuw gebied en gaan ook altijd met een goed gevoel weer naar huis, want wees eens eerlijk. Wat maakt het ook uit. Als je een berg met sneeuw hebt en een lift naar boven kun je skiën en dat is toch het belangrijkste.

Maar misschien heeft er iemand tips of hebben jullie wel je perfecte gebied gevonden en waarom?

@Ivo4, wat is er in Les deux alpes gebeurd?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus, slechte sneeuw, doordat er veel stenen doorheen kwamen, terwijl er wel genoeg lag.
Oude, langzame liften, weinig gezelligheid, appartementen te klein. Wordt nu schijnbaar wel beter in Frankrijk, maar HET wintersportgevoel heb ik gewoon meer in Oostenrijk. Verder heb ik niks tegen frankrijk hoor. Maar we dwalen af van dit topic.

Galtür vind ik ook wel grappig. Je moet hotel nemen aan de piste (Wirl) en dan zijn al je wensen vervuld.

  • leuk zonneterras…Check (Wirlerhof en Almhof)
  • snelle liften…Check
  • oefenpiste…Check (babypiste in dorp)
  • appartement dicht bij piste…Check
  • snelle liften…Check
  • partydorp…OW NOW…(voor wie wel wilt ligt Ischgl op 6km)
  • skigebied op 1500m- 2400m
  • enkel de 60km piste is effe teveel.

Anders deze site heeft een lekkere zoekmachine.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Het perfecte skigebied bestaat: Les Trois Vallees

Kijk ook eens naar het Gasteiner Tal (en dan vooral Dorfgastein) of Obertauern.

Los van het feit dat niets "Perfect" is (dat zou nl inhouden dat er geen enkele potentiele verbetering te bedenken zou zijn) zijn ook je criteria in sommige gevallen "vaag".
Bv "dichtbij NL" …
Wat is dichtbij? Maakt het nu echt zo veel uit die 100km extra naar bv Ischl tov Leermos te rijden?
Bv "Prijsnivo niet te hoog" …
Ook zo iets, de een heeft geen moeite met een bord spaghetti van € 17.50, de ander "zeurt" al over een Cola van € 3.00

Verder is jouw "perfecte" skigebied waarschijnlijk anders dan dat van mij (weet ik zelfs wel zeker, want ik ga veel liever naar Zwitserland, maar dat ter zijde).

Ik denk dan ook dat het antwoord op je vraag simpel is: Nee … Het perfecte skigebied bestaat niet …

Rob

Goede reply hierboven. Dus ik zou zeggen topic closed. Anders wordt het muggenziften.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Tuurlijk is voor iedereen het perfecte gebied anders. En voor iedereen zijn de criteria anders.
Ook is de vraag wat is jullie perfecte gebied en waarom. Dus waarom topic closed???

Ideen en ervaringen van wintersporters.nl gebruikers zijn nog steeds van harte welkom.

-Pistes tot in het dorp met eind van de piste een leuk zonneterras. Dit om de mensen die niet skiën ook te kunnen laten genieten op terras en naar de skiers te laten kijken zonder eerst een dure liftpas te hoeven kopen

Dit vind ik dus bijzonder belangrijk.

Ik ben verzot op Oostenrijk maar de weinige ervaring die ik daar heb leert met dat het daar overdag vooral “op de berg” is te doen. Allemaal heel leuk als je zelf skiet maar voor mensen die niet skiën (en buggy’s) is het wel een hele verhuis.

Ik zoek dus een gebied waar er heel wat pistes samenkomen in het dal (of in het dorp op hogere hoogte) en waar er ook heel wat zonneterrassen zijn zodat niet skiërs helemaal mee in de sfeer zitten maar niet in een gondell omhoog moeten…

In Frankijk vind je dat nog veel maar in Oostenrijk?

OK, omdat je "er op staat":

  • In een dag (af Utrecht) bereikbaar zonder de snelheidslimieten (incl. de advieslimiet in D) te overschrijden of bij nacht en ontij te moeten vertrekken resp. aankomen en met 2-3 pauze stops van min. 30-60 min
  • Bereikbaar per dagtrein ICE/EC), met max. 3 overstap en aankomst voor 18:00
  • Auto ter plekke overbodig
  • Sneeuwzeker
  • Goede infrastructuur
  • Afdalen tot in het dorp
  • Authentiek, maar levendig dorp, zonder "Anton aus Tirol" resp. AH
  • Landschappelijk fraaie omgeving
  • Wandelmogelijkheden, niet alleen beneden maar ook "boven"
  • Gereduceerde "skipas" voor niet-skiers
  • Goed middenklasse hotel waar de "Schnitzel met frites" niet op de menukaart staat en met een gezellig hoekje om te zitten resp. na te genieten
  • Hotel op max 500 van eerste lift
  • Hotelkamer met uitzicht op de bergen en balkon op de zon
  • Het gevoel als gast behandeld te worden, niet als klant

Zoals je ziet, hele andere criteria als die jij hanteert … zo zie je maar …

Welke gebieden daar aan voldoen? Tja …
Er zullen er vast wel meer zijn, maar oorden als Grindelwald en Adelboden scoren heel hoog.

Maakt het uit? Niet echt, het gaat erom dat je een week geniet van datgene wat iemand zoekt. En de een zoekt "dit", de ander "dat".

En om hier en daar nog wat jalouzie op te wekken: Ik rij as za nog even naar het eerst genoemde oord…

Rob

perfecte skigebieden:

  • Espace killy (300km pistes, Tignes + Val D’Isere). Neem een chalet in Val d’Isere
  • Les 3 Vallees (650km pistes). Neem een chalet in Meribel Mottaret

echt aaneengesloten gebieden, geen auto nodig
sneeuwzeker
zonzeker vergeleken met oostenrijk
slaap op/naast de piste
restaurants op/naast de piste
zeer snelle liften
gratis oefenliften in het centrum
meer en meer apres ski
winkeltjes

prijsniveau iets hoger

Les 2 Alpes is ongeveer slechtste keuze mogelijk in Frankrijk

Flims-Laax-Falera, heeft alles wat je wilt. Alleen 1 ding niet, het is gelegen in Zwitserland maar ik denk dat je Oostenrijk verkoos voor de afstand? Dus dan is dat geen probleem. Iets betaalbaars zal je er ook wel vinden en Falera is het zonnigst gelegen. Voila.

Wel 'ns afgevraagd waarom Lech zo beroemd is? :-)

Voldoet aan al je eisen, behalve -wellicht- de prijs van acco. Alhoewel je er best redelijke ontbijtpensionnetjes kunt vinden. Appartementen zijn schaars.

portes du soleil absoluut
Dichtbij, ca.920 km vanaf utrecht
mooi groot gebied, sneeuwzeker
Gezellig gebied, leuke gezellige plaatsjes ( morzine, chatel)
Afdaling tot in het dorp, de meeste plaatsen in het gebied

Dus voor ons perfekt

-Oostenrijk, Ja Obertauern
-Pistes tot in het dorp Ja
-Oefenlift in dorp Ja, bij edelweiss baan met 3 keer blauw naar beneden. Lift ligt naast Wismeyerhaus
-Leuk dorpje met wat winkeltjes en barretjes en restaurants. Ja
-Skigebied vanaf minimaal 1000 meter of hoger tot min 2300m of hoger. Ja 1630 tot 2313 meter

  • vanaf 60km pistes, 100 km
    -liefste dichtbij Nederland. ( ivm met kinderen in de auto) 1000 km, laatste stuk wel de pas op. met sneeuw kettingen om.
    -Lange afdalingen Ja, kunt een rondje maken links of rechts om 2-3 uur skiën met kids Tauernrunde
    -snelle liften Ja bijna geen sleepliften en grote gondels en stoeltjes 4-6 pers.
    -prijsniveau niet te hoog. Ski pas met kerst 2 volw en 1 kind € 500
    -Geen partydorp zoals, St Anton en Ischgl. nvt
    -Appartementen dicht bij piste en lift. Hotel hebben wij gezeten, http://www.wismeyerhaus.at

Check: http://www.obertauern.com/winter/ski-snowboard/bergbahnen.html…

Mocht je erover denken om hier naar toe te gaan dan alternatieve route, nurnberg, regensburg, binnendoor staubing, landau, eggenfelden via de 20 naar Salzburg

Reactie betreft Gaschurn
Je schreef: Gaschurn ( geen dalafdaling en zonneterras in dorp aan de piste)
Je wens is: -Pistes tot in het dorp met eind van de piste een leuk zonneterras. Dit om de mensen die niet skiën ook te kunnen laten genieten op terras en naar de skiers te laten kijken zonder eerst een dure liftpas te hoeven kopen

Mijn ervaring
Gaschurn heeft halverwege op de piste een zonneterras bij een restaurant
Wandelaars (niet-skiers) kunnen een 5/6 daagse liftenkaart kopen voor ongeveer 50-60 euro
Dit is inclusief tickets voor elke dag een gratis ligstoel + deken
Dat is toch niet duur?

Maakt Wolkenstein in zuid Tirol een kans?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Dat vond hij te ver…ssstttt houden zo-:)

-Oostenrijk, Ja Obertauern
-Pistes tot in het dorp Ja
-Oefenlift in dorp Ja, bij edelweiss baan met 3 keer blauw naar beneden. Lift ligt naast Wismeyerhaus
-Leuk dorpje met wat winkeltjes en barretjes en restaurants. Ja
-Skigebied vanaf minimaal 1000 meter of hoger tot min 2300m of hoger. Ja 1630 tot 2313 meter

  • vanaf 60km pistes, 100 km
    -liefste dichtbij Nederland. ( ivm met kinderen in de auto) 1000 km, laatste stuk wel de pas op. met sneeuw kettingen om.
    -Lange afdalingen Ja, kunt een rondje maken links of rechts om 2-3 uur skiën met kids Tauernrunde
    -snelle liften Ja bijna geen sleepliften en grote gondels en stoeltjes 4-6 pers.
    -prijsniveau niet te hoog. Ski pas met kerst 2 volw en 1 kind € 500
    -Geen partydorp zoals, St Anton en Ischgl. nvt
    -Appartementen dicht bij piste en lift. Hotel hebben wij gezeten, http://www.wismeyerhaus.at

Check: http://www.obertauern.com/winter/ski-snowboard/bergbahnen.html…

Mocht je erover denken om hier naar toe te gaan dan alternatieve route, nurnberg, regensburg, binnendoor staubing, landau, eggenfelden via de 20 naar Salzburg

Gast927 op 20 mrt. 2013 20:55

Vind wel dat je hier op een paar punten toch wel uit de bocht gaat mbt Obertauern. Het is een fantastisch gebied, maareuh:

"Leuk dorpje met wat winkeltjes en barretjes en restaurants. Ja": echt leuk is het dorp niet, 1 vrij drukke weg met wat zijstraatjes waar eigenlijk weinig te beleven is (aprèsski is wel top, maar bevindt zich her en der). In elk geval geen gezellig, levendig autovrij dorp.

"liefste dichtbij Nederland. ( ivm met kinderen in de auto) 1000 km, laatste stuk wel de pas op. met sneeuw kettingen om." Vanuit Brussel 1015km, dus vanuit NL nog een pak verder. Aanzienlijk verder dus dan de meeste andere Oostenrijkse skigebieden (zelfs verder dan bv Saalbach-Hinterglemm). En het laatste stuk met sneeuwkettingen? Bij mijn weten is de dorpsbaan en de weg ernaartoe quasi altijd sneeuwvrij.

"Lange afdalingen Ja, kunt een rondje maken links of rechts om 2-3 uur skiën met kids Tauernrunde"
Je kan idd een leuke ronde maken, maar lange afdalingen zijn er net niet, dat is bekend bij Obertauern.

Dus aub, als je reclame wil maken voor een verder supergebied, doe het dan aub wel correct.

Al eens aan Livigno gedacht.
Is wel Italië en de afstand vanaf jouw woonplaats ken ik niet. Maar voor de rest alles aanwezig.

De perfecte skigebied is persoonlijk lijkt me, persoonlijk vind ik Saalbach Hinterglemm voor mij de perfecte gebied.

Reden:

Criteria:

-Oostenrijk: Ook mijn voorkeur

-Pistes tot in het dorp met eind van de piste een leuk zonneterras: Hoef persoonlijk geen zonneterras maar het gebied opzich bied voor niet skiërs meer dan genoeg (tenminste mijn ouders heb ik niet horen klagen).

-Oefenlift in dorp: Is aanwezig

-Leuk dorpje met wat winkeltjes en barretjes en restaurants: Ook aanwezig, anders naar Hinterglemm

-Skigebied vanaf minimaal 1000 meter of hoger tot min 2300m of hoger: Ook tot 2100m

  • vanaf 60km pistes: Ook

-liefste dichtbij Nederland. ( ivm met kinderen in de auto): Ook (1032 km)

-Lange afdalingen: Ook

-snelle liften: ook

-prijsniveau niet te hoog: Ook

-Geen partydorp zoals, St Anton en Ischgl: Ook Saalbach is na 8 uur rustig

-Appartementen dicht bij piste en lift: Zat in Residence Saalbach direct aan de piste, uitgang complex 2x links of een keer rechts en je piste op.

Daarom is voor mij Saalbach de perfecte skigebied.

Alpbach eventueel? Met name Inneralpbach dan?
Is nu voldoende groot doordat het Skijuwel geworden is.

Go with the snow!

-Oostenrijk, Ja Obertauern

-Pistes tot in het dorp Ja
-Oefenlift in dorp Ja, bij edelweiss baan met 3 keer blauw naar beneden. Lift ligt naast Wismeyerhaus
-Leuk dorpje met wat winkeltjes en barretjes en restaurants. Ja
-Skigebied vanaf minimaal 1000 meter of hoger tot min 2300m of hoger. Ja 1630 tot 2313 meter

  • vanaf 60km pistes, 100 km
    -liefste dichtbij Nederland. ( ivm met kinderen in de auto) 1000 km, laatste stuk wel de pas op. met sneeuw kettingen om.
    -Lange afdalingen Ja, kunt een rondje maken links of rechts om 2-3 uur skiën met kids Tauernrunde
    -snelle liften Ja bijna geen sleepliften en grote gondels en stoeltjes 4-6 pers.
    -prijsniveau niet te hoog. Ski pas met kerst 2 volw en 1 kind € 500
    -Geen partydorp zoals, St Anton en Ischgl. nvt
    -Appartementen dicht bij piste en lift. Hotel hebben wij gezeten, http://www.wismeyerhaus.at

Check: http://www.obertauern.com/winter/ski-snowboard/bergbahnen.html…

Mocht je erover denken om hier naar toe te gaan dan alternatieve route, nurnberg, regensburg, binnendoor staubing, landau, eggenfelden via de 20 naar Salzburg

Gast927 op 20 mrt. 2013 20:55

Vind wel dat je hier op een paar punten toch wel uit de bocht gaat mbt Obertauern. Het is een fantastisch gebied, maareuh:

"Leuk dorpje met wat winkeltjes en barretjes en restaurants. Ja": echt leuk is het dorp niet, 1 vrij drukke weg met wat zijstraatjes waar eigenlijk weinig te beleven is (aprèsski is wel top, maar bevindt zich her en der). In elk geval geen gezellig, levendig autovrij dorp.

"liefste dichtbij Nederland. ( ivm met kinderen in de auto) 1000 km, laatste stuk wel de pas op. met sneeuw kettingen om." Vanuit Brussel 1015km, dus vanuit NL nog een pak verder. Aanzienlijk verder dus dan de meeste andere Oostenrijkse skigebieden (zelfs verder dan bv Saalbach-Hinterglemm). En het laatste stuk met sneeuwkettingen? Bij mijn weten is de dorpsbaan en de weg ernaartoe quasi altijd sneeuwvrij.

"Lange afdalingen Ja, kunt een rondje maken links of rechts om 2-3 uur skiën met kids Tauernrunde"
Je kan idd een leuke ronde maken, maar lange afdalingen zijn er net niet, dat is bekend bij Obertauern.

Dus aub, als je reclame wil maken voor een verder supergebied, doe het dan aub wel correct.

Denis op 21 mrt. 2013 09:03

Kan mij geheel niet vinden in jou reactie, jammer dat jij andere ervaringen hebt met Obertauern dan wij.

Dorp is prima met barretjes en restaurant die zijn er voldoende, Autovrij was volgens mij niet de vraag van Ivo4.

Voor ons was het van huisdeur tot wismeyerhaus 1007 km. Dus waar je de extra kilometers vandaan haalt is mij niet bekend. Of je moet in Zeeland of Den Helder wonen.
Dit jaar met de kerst op 21 dec. kwam je de pas niet zonder kettingen op en de weg was niet sneeuw vrij.

Lange afdalingen kun je er zeker maken kijk maar eens op de piste kaart, panormabahn via grunwaldkopf het dorp in en aan de andere kant de S7, Super7 de zehnerkarspitze en dan het dorp in.

Voldoet zeker aan de eisen die Ivo4 in zijn bericht schrijft. Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ik aangeef dat Obertauern een super ski gebied is.

Groeten, Harald

@Denis: Terechte reactie, ik ben er nog nooit geweest, maar ik weet zelfs dat wat gast 927 zegt niet altijd juist is. Obertauern is géén dorp, het is een verspreide bebouwing op een pashoogte langs een doorgaande weg. Je kan in Obertauern (naar gelezen beschrijvingen van het wintersportboekje) leuke tochten maken, maar juist geen lange afdalingen, alle afdalingen in Obertauern zijn aan de korte kant. Hoe ver de bestemming nu juist is maakt niet veel uit, Obertauern is een stuk verder rijden dan alle andere skigebieden in Oostenrijk tenzij je naar Karinthië of Osttirol gaat. Accomodaties in Obertauern zijn trouwens aan de dure kant, goedkoper kan je in lagergelegen dorpjes vinden.

Het perfecte skigebied voor mij:

-Land maak niet uit, Zwitserland heeft een streepje voor.
-Dichtbij of ver weg maak niet veel uit.
-Zonnig, liever geen schneeloch in hartje winter.
-Authentiek
-Grootte maak niet uit, liefst niet te groot, minimaal 20 kilometer. Het is belangrijk dat er nog leuke vele skigebieden in de omgeving zijn.
-Geen overdreven apres-ski
-Geen te makkelijke pistes
-Rustig!!! (zowel op de piste als aan de lift) Meer dan 5 minuten wachten is een echte afknapper.
-Lange afdalingen mogelijk
-Niet te duur.

Voor mij is het perfecte skigebied ook nog niet gevonden…

De eisen zijn:
-Lift en pistes moeten te voet bereikbaar zijn en dus tot in het dorp.

  • Graag 70 tot 120 pistekilometers.
    -Veel rood zwart mag ook.
    -Leuk authentiek dorp met leuke kern.
    -geen après-ski als in sölden en ischgl.
    -mooi funpark, veel boxen en jumps, niet teveel rails.
    -veel off-piste, wat makkelijk te bereiken is.
    -Leuke berghutten.
    -Skipas niet duurder dan 200€.
#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@Thijs8: Damüls komt dicht in de buurt, enkel zijn er niet echt veel uitdagende pistes te vinden in het skigebied.

@Mathijs!
ja daar heb je wel gelijk in. redelijk weinig liften voor zoveel kilometers ook.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

oei, idd jammer dat je Les 2 Alpes als enige referentie kader in Frankrijk hebt. Ik ga mee met gast 477.
Verder is Paradiski (vanuit Belle Plagne of Vallandry) ook een aanrader. 450km aaneengesloten km’s, acco aan de piste.
En het beste van 2 werelden: hooggelegen pistes, sneeuwzeker laat in het seizoen, en je kunt er ook mooie bosafdalingen maken bij Vallandry, Plagne Montalbert, Les Coches.

Plaats een reactie