Krokusvakantie

Wanneer is de massale uittocht voor de krokusvakantie?
Officieel is deze van 19 tot 26 februari voor alle regio’s, maar wordt dit advies een beetje gevolgd?
Onze gemeente gaat een week later. Heb ik hiermee geluk, of maakt het geen snars uit?

Vraag je dit om de drukte tijdens de wintersport?

Andere landen hebben ook krokusvakantie. Dus niet alleen de Nederlanders zorgen voor drukte. Dus ook al hebben de Nederlanders geen vakantie, dan is de kans aanwezig dat andere landen wel vakantie hebben. Er is vast wel ergens een website te vinden die de Europese vakanties op een rijtje heeft.

life is a beach, or a pile of snow

Belgie heeft van 5 tot 12 maart pas krokusvakantie. Dus van ons zal je alvast geen last hebben ;-)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

De grote uittocht vanuit Nederland naar de alpen is inderdaad het weekend van 19 februari. Voorgaande jaren was dit ook flink file rijden.

Grote uittocht is idd 19 januari. Alleen in het zuiden des lands houd niet iedereen hier zich aan ivm carnaval (5 maart). De Belgen hebben dan ook vakantie. De Duitsers zijn al voor het carnavalsweekend aan de beurt, dus die zul je ook wel tegenkomen

In Frankrijk zijn er in totaal 4 weken 'februari’vakantie, zoals ze dat hier noemen. Van 12 februari tot 12 maart. De week van 19 tot 26 februari is het drukst, gevolgd door de week van 26 februari tot 5 maart.

Hm, interessant. De massa gaat op 19 februari en de brabo’s op 5 maart. Zit ik er net tussenin.
Ook in DLD zijn er geen officiele vakanties die week:
http://www.schulferien.org

Het zal vast geen vrije doorgang zijn, maar het zal vast schelen!

Het ligt er net aan waar je naartoe wilt. Richting Oostenrijk kan men op flinke files rekenen, maar richting Zwitserland valt dat reuze mee. Overigens is voor Oostenrijk ook een groot verschil. Het westen van Tirol en Vorarlberg is lang niet zo rampzalig als bijv. het Zillertal of Kitzbühel.

Richting Frankrijk weet ik niks. Ik ben altijd met een nachtbus richting de Franse Alpen gereden.

Zillertal dus…
Als Vorarlberg (via A7, Ulm, Memmingen dus) niet zo’n probleem is, is het probleem dus München - Kufstein en verder.
We gaan vrijdagmiddag/avond rijden tot vlak voor het Zillertal en zo optimistisch als ik ben, verwacht ik toch zeker wel aan het einde van de avond aan te komen.

Oei, dat gaat knap lastig worden. Via München is al helemaal moeilijk. Je zou goed de Fernpass kunnen proberen. Die heeft vaak alleen op die zaterdag last van opstoppingen, maar vrijdag avond zal dat wel meevallen.

Ik weet niet waar je in Nederland vandaan moet komen, maar de route via Kassel is altijd vrij. Vanaf Kassel kan je dan de gehele A7 uitrijden tot Oostenrijk.

Frans, wou je zeggen dat ik midden-DLD al problemen kan verwachten?
Ik kom uit Zuid Holland Zuid en ga via Eindhoven/Venlo en dan de A61/A8 (Stuttgart). Zonder oponthoud zou ik rond 20u in de buurt van München moeten zijn. Hapje eten, dus zeg 21u.

De A61 zal vast geen problemen opleveren. Echter over de A8 krijg ik een beetje kromme tenen. Het eerste stuk tot Stuttgart zal allemaal wel meevallen, maar het gehele stuk over Augsburg richting München is niet bepaald optimaal met veel wegwerkzaamheden.

Ik zou eventueel nadenken over een alternatief route. De A6 over Heilbronn is dan eigenlijk de enige denkbare, maar die snelweg heeft ook al z’n mankementen. Dan ziet het ernaar uit dat je het beste de A8 maar moet nemen en dan eventueel bij Ulm de A7 op moet richting Füssen en Innsbruck. Dan kom je dus over de Fernpass en hou je de passages langs Augsburg, München, Rosenheim en Kufstein mis.

Wij rijden altijd op vrijdagavond weg naar het Zillertal. Wij vertrekken vanaf Nijmegen en gaan via Keulen en volgen de A3 en gaan dan over op de A9 naar München en dan op de ring over op de A8 naar Kufstein. Wij hebben, op een enkele kleine file na, eigenlijk nog nooit echt problemen gehad met drukte op de weg. Nu rijden wij wel altijd op vrijdagavond en in de nacht, maar je hebt geen problemen met files. Bij münchen hebben we altijd het geluk dat we goed door kunnen rijden. Meestal komen we daar mooi voor de drukte op de ring. Toen we in het begin gingen, reden we altijd om 4 uur in de nacht weg. Hierdoor kwamen we in de topdrukte al in de problemen bij Frankfurt en daarna nog eens bij München. Door in de avond op vrijdag te vertrekken, blijf je de drukte mooi voor.
De A61 ben ik geen fan van. Vooral door de vele baustelle en doordat deze grotendeels 2-baans is. Of dit moet ondertussen veranderd zijn. Op de 61 is het in vakantieperioden een drukte van jewelste. Via de 61 zijn we 1 van de eerste keren richting het Zillertal gereden, maar door de ervaring die we daar opdeden, hadden we besloten om een alternatieve route te zoeken. Hierdoor kwamen we op bovengenoemde uit. Veelal 3-baans en minder drukte. Let wel, dit is eigen ervaring.

Als je trouwens via Venlo gaat, dan kun je bij Venlo de A40 aanhouden richting Duisburg en dan bij Duisburg de A3 opgaan. Dan kom je op de route zoals wij die volgen. Succes met je keuze.

De A40 is een ook een drama met wegwerkzaamheden en vanuit Venlo is de A3-A9 route behoorlijk om. Zeker op vrijdag middag is de A40 een drama van jawelste. De A61-A8 is dan eigenlijk de meest gangbare weg. En eerlijk is eerlijk de A61 is niet een hele fijne snelweg, maar ook weer niet zo’n grote ramp. En 's Avonds zal dat allemaal wel meevallen.

Overigens als je via de A8 (vanuit Karlsruhe) naar München rijdt, kan je er ook altijd nog voor kiezen om de middenring (B2R) te nemen. Dan kan je het zuidelijk stukje van de ring pakken en heb je geen problemen met de A99 die alleen via het noorden gaat. Het is ook nog eens een stuk korter. Maar als er op de A99 niks aan de hand is, is de snelweg (A8-A99-A8) aanhouden natuurijk veruit het handigste.

Wat betreft de middenring: Op de A8 vanuit Karlsruhe rij je dan via de A99 richting Lindau en vervolgens de A96 nemen richting München-Zentrum. Op de middenring aangekomen gewoon de borden A8 Salzburg volgen.

Echter als je al vanaf de A8 uit Karlsruhe komt is de Fernpass een veel meer voor de hand liggende route. Dan kan je bij Ulm zo de A7 op richting Füssen en Innsbruck.

Dat stukje A40 wat je dan treft, valt niet te vergelijken met de 61. Ben jij iedere vrijdag trouwens op de de A40? Maar goed, wat betreft het omrijden heb je dan gelijk, maar dat doen de meesten al als ze via eindhoven naar Venlo rijden m.i. Wat vindt je van de route die ik verder heb beschreven Frans? Wat is jouw ervaring daarmee?

wie heeft ervaring om zaterdags( 19 feb) in de krokus om een uur of 10,11 uur s’morgens te vertrekken achter de file aan.

@ Greta : indien je een beetje pech hebt, dan haal je de files gewoon in!
Luister vooral goed naar de verkeersinfo, en stippel enige alternatieven uit, desnoods secundair. Maar dan liefst zo ver mogelijk van snelwegen vandaan!
Iedereen een veilige reis gewenst!

Het is het beste gebruik te maken van een goed navigatiesysteem met up to date verkeersinfo. Er is mij op die manier al verscheidene malen geadviseerd vanaf Venlo de A40 - A3 - A9 te nemen. T.a.v. tijd meestal de kortste route.

Op een klein gebied (Sachsen) na heeft Duitsland geen vakantie volgende week. Dus ik begrijp het probleem niet zo… Ik zal het vrijdag wel merken…

Ik rij al wel 20 jaar de 61 en dat blijf ik doen heerlijk rustig en weinig tot geen file.iets om maar dat scheelt 50 kilometer .De 3 vind ik een drama giga druk en een benzine slurpende route.
Maar aub blijf allemaal lekker de 3 rijden dan neem ik er zaterdag nog een paar hahaha

Gewoon lekker op zondag gaan rijden, zowel heen als terug! Dan heb je helemaal geen/nauwelijks files, en ook geen vrachtverkeer! Bovendien gaan er op zaterdag al heel veel terug, en is het behoorlijk rustig op de pistes.

Je kunt toch niet overal van zondag tot zondag boeken!!!

@Johan487. Nee, historisch is zaterdag - zaterdag gegroeid, maar als je zoekt zijn er diverse zondag - zondag apartementen/huisjes te vinden. En al staat er zaterdag wisseldag, dan is soms de zondag tot zondag best bespreekbaar (want na zo’n krokusvakantie is er een week met veel minder boekingen!). Hotels zijn hier ook best voor te vinden, als je maar vroeg boekt! Wij slagen er toch iedere keer weer in om iets te vinden, gewoon een kwestie van vroeg boeken en een dialoog aangaan!

Het zal vast kunnen, dat snap ik. Maar jouw antwoord zegt hetzelfde als mijn antwoord.

Hi vakantievierders… Ik rij al 18 jaar die kant op en neer een paar keer per jaar (kom uit Tirol, woon in Haarlem :-)

Wij gaan ook deze keer weer met de rest mee dit weekend, want inmiddels hebben we schoolgaande kinderen en zijn aan de vakanties gebonden.

Vrijdag middag wordt in Nederland weer een ramp, maar Duitsland zal s’avonds gewoon doorrijden. Let op de A8 werken ze op het moment tussen Karlsruhe en Stuttgart. En probeer uiteraard die A3 te mijden mits je kan.

Probeer de grote steden tijdens de spits te mijden (Köln, Frankfurt, Stuttgart, München). De lekkerste route is uiteraard de A61 dan A8 en dan waar je ook weer naartoe moet verder. Maar A3 - A5 - A8 is ook best oké.

Zaterdag ochtend zou ik gewoon effen wachten en op de ANWB site voor Nederland kijken en op http://www.verkehrsinfo.de/ voor Duitsland. Maar ga van een ding uit, de valleien en tunnels in Oostenrijk staan zaterdag ochtend tot min. 13:00 muurvast! Dus vertrek niet te vroeg mits je echt op zaterdag moet rijden.

Het absoluut lekkerst is zaterdag op zondag rijden… !!! Je rijdt er zo door en er is ook geen vrachtverkeer onderweg (die mogen zondags in DE en AT niet rijden).

Succes iedereen EN WINTERBANDEN niet vergeten… het gaat sneeuwen !!!

als je over munchen moet!, ga dan door munchen en neem de mitte ring om het centrum,paar stoplichten maar en schilt je uren file rijden om munchen heen !!!
en is nog leuk ook ff door de stad

@arjen:
Klopt inderdaad. De middenring (B2R) van München gaat vele malen sneller dan de buitenring (A99). Er zijn heel veel mensen die deze optie niet kennen en/of standaard er vanuit gaan dat die enkele verkeerslichten niet sneller zullen zijn.

Wij komen uit Noord Holland. Wij nemen overdag altijd de 61 en dan via de A8 of de A6 naar de A7. Dit jaar gaan wij naar Italie en wij reizen nu 's nachts. Wellicht dat dit tot een ander advies leidt. We vertrekken morgen om 20 uur. Welke route is 's nachts aan te bevelen? Via de 3 of via de 61? Via Munchen of via de Fernpass?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Plaats een reactie