Silvretta Montafon 17 en 18 december 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Silvretta Montafon 17 en 18 december 2013 - Boven verwachting!

Gepland stond met vrienden een dagje Winterberg. Echter, 200 km rijden voor een 1 lift (Poppenberg), dat is zelfs voor een wintersportliefhebber te karig. "Wat nou als we naar de Alpen gaan?" vroeg 1 van mijn vrienden. Nou… waarom ook niet, als we de mogelijkheid hebben?
Nadat de weersverwachtingen al tijden niet bijster positief waren voor de Alpen, te benoemen te hoge temperaturen en een gebrek aan sneeuwval, de keuze gemaakt voor Silvretta Montafon, gezien de sneeuwzekerheid en actuele sneeuwomstandigheden. Gezien het slechts 2 dagen betrof en het liefst ook nog een beetje budget moest zijn, was Silvretta Montafon de ideale keus. Met slechts 800km vanaf Twente, een skipas voor slechts 20(!!!) euro per dag en een prima betaalbaar verblijf in Schruns, voldeed de bestemming zeer goed aan onze eisen.

Weer/temperatuur:
Dinsdag: Beetje sluierbewolking, veel zonuren, en 10 graden op 2000 meter. In het dal beduidend kouder. 3 graden op 700 meter.
Woensdag: Startend met meer sluierbewolking (geheel gedekte hemel), 4 graden op 2000 meter, 4 graden op 700 meter.

Sneeuwomstandigheden:
Ondanks dat de sneewgrens op zuidhellingen al richting de 2100 meter gaat, was het in het gebied zelf zeer goed te doen. Wel komen op sommige pistes wat stukjes gras en wat stenen er door, maar dit was alleszins nog prima te doen.
Afdalen vanaf 2000 meter naar het dal: beginnend met heerlijk compacte sneeuw, overgaand in papsneeuw op 1200 meter, te eindigen met harde sneeuw tot 700 meter.
Boven op de berg naar schatting een goede 70cm, dal: 30CM.
Duidelijk is wel dat het gebied nog maar weinig schade kan lijden, dan zullen pistes echt gesloten moeten gaan worden.

Wachttijden:
Welke wachtijden? Op zoek naar een betaalbaar prive skigebied? De week voor de kerst naar Silvretta Montafon! Soms het "alleen op de wereld" gevoel. Heerlijk!

Bevallen:

  • Zeer rustig
  • Zeer divers, afwisselend gebied. Hoog Alpin tot bospaden.
  • Rood is echt rood, zwart echt zwart. Blauw = rood. (zie negatieve punten)
  • Liften. Prachtige oude installaties afgewisseld met moderne stoeltjesliften. Geen "skifabriek" als bijvoorbeeld Hoch Zillertal
  • Prijzen (skipas is echt een lachertje). Goedkoopste van geheel Oostenrijk onder gebieden met meer dan 50KM?
  • Weer

Niet bevallen:

  • Liften draaien in spaarstand (traag)
  • Gebied absoluut ongeschikt voor de echte beginneling. (Blauw simpelweg te steil).
  • Nog enkele gesloten liften

Pistemap:

null

Op naar de beelden:

Aankomst, 6.30 uur na een snelle rit door de nacht, aan de Versettlabahn:

null

Gratis parkeren recht voor de lift:

null

Stilte voor de drukke kerstweek. Dit is 8.00 uur bij de ingang van de Versettlabahn:

null

Eerste lift naar boven. Uitkijkend vanaf Nova Stoba over de rode 60 richting het middenstation van de Versettlabahn. Dit was vroeger blauw maar is veranderd naar rood. Een goede keuze, want in menig gebied, gaat zeker het laatste deel door voor zwart:

null

Kijkend richting blauw 51:

null

Buiten-bar op de Nova Stoba: (fotogeniek weer ;) )

null

Kijkend vanaf de top van de Madrisellabahn richting Nova Stoba:

null

Kijkend vanaf de top van de Alplibahn (gesloten) op de tegenovergelegen zuid hellingen. De sneeuwgrens is erg hoog. Het Hochjoch gebied begint op de zuidflank precies hoog genoeg. Echter, zonder kunstsneeuw waren de plaatjes echt anders geweest.

null

Vanaf het hoogste punt van het gebied, de Hochalpinabahn. Oranje glazen zien er prachtig uit… van buiten. Van binnen krijg je er letterlijk hoofdpijn van.

null

Nogmaals, maar dan buiten.

null

Vanaf hetzelfde punt, kijkend naar zuid Duitsland.

null

De geniale Kreuzjochbahn. Het Hochjochgebied zijn we niet echt in geweest, maar zag er geniaal uit. Korte, smalle steile pistes, met prachtige oude Doppelmayr liften. Deze Kreuzjochbahn heeft 2 dalstationen en slechts 1 bergstation, te zien op de foto:

null

Volgende dag startte bewolkt. Dit is de 20D blauwe naar Casa Nova. Geweldig lange afdaling.

null

Witte daken in de dalen, groene hellingen op de bergen. Het kan met inversie-weer!

null

Oefenweide boven op de Valisera:

null

Blauw 20a. Prachtige panorama’s continu:

null

Vanaf Bergstation Madrisellabahn kijkend naar de tegenovergelegen zuid hellingen:

null

Had ik al gezegd, privéskigebied? De rode 42, normaal een slalom-tussen-de-mensen-door-piste om 14.00 uur. Iedereen succes volgende week ;)

null

Groeten van ons!

null

Conclusie:

Kijkend naar de huidige omstandigheden in de Alpen denk ik dat wij de juiste keuze hebben gemaakt. Het gebied was ontzettend rustig, de sneeuw was prima en de omstandigheden zowaar nog beter. 10 graden op 2000 meter wellicht warm en niet best voor de sneeuw, maar ik vond het persoonlijk heerlijk. De sneeuw leek er weinig onder te lijden, gezien het er slechts tussen de 1500 en 1100 meter papsneeuw ontstond. En laten er op die hoogte er nou nauwelijks pistes bevinden in dit gebied.
Een absolute aanrader voor iedereen die shortski zoekt in het laagseizoen.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 17:16

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Oeps!, per ongeluk onder "skigebieden" gepost en niet onder "reisverslagen". Moderator, zou 1 van jullie het even onder de goede rubriek kunnen plaatsen?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Mooi verslag! Die enkele gesloten liften en spaarstand is dan vaak het nadeel van het privéskigebied, maar privépistes zijn wel super ;)

Dank je wel voor je verslag, Thomas! Wij gaan de eerste week van februari voor het eerst naar Montafon (Silbertal). Heb er enorm veel zin in!

Skipas voor 20 euro? Was dat vanwege de sneeuwcondities of is dat standaardprijs?

Dank je wel voor je verslag, Thomas! Wij gaan de eerste week van februari voor het eerst naar Montafon (Silbertal). Heb er enorm veel zin in!

Skipas voor 20 euro? Was dat vanwege de sneeuwcondities of is dat standaardprijs?

Dennis12 op 19 dec. 2013 14:03

Standaardprijs! In het laagseizoen hanteren zij deze (ongelooflijk lage) prijs.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Nice!

Nice!

Dennis12 op 19 dec. 2013 14:12

Absoluut! En voor ons de reden om vaker dit gebied te gaan bezoeken in het laagseizoen. Uiteraard is wintersport een dure hobby, maar met dit soort prijzen is een shortski toch heel erg aantrekkelijk.
In vergelijking, Ischgl, wat hetzelfde aantal beschikbare kilometers pistes biedt op dit moment, vraagt €85(!).
Dat is meer dan het dubbele.

Het gebied biedt uitdaging, mooie afwisselingen, goede bereikbaarheid, geweldig landschappen en zeer vriendelijke Voralbergers voor echt een zeer scherpe prijs. Ons zien ze dus wederom terug!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Super verslag met mooie foto’s @Thomas!
20 euro voor een dag is inderdaad echt goedkoop :)

Erg leuk verslag met een hoop leuke foto’s! Kan al niet meer wachten tot feb om daar in dat geweldige skigebied mijn sporen te trekken. Alleen hoop ik nog op een hele mooie Dump/Dumps zal nog mooier zijn!

Silvretta Montafon Liefhebber

Leuk verslag en mooie foto’s!

@Thomas,

Mooi verslag en dito foto’s!:) Ik ga zelf eerste week februari een paar dagen naar dit gebied. Hadden jullie een speciale reden om niet in Hochjoch gebied te skiën? Je zat immers in Schruns dan is de Hochjochbahn een vrij logische keuze om omhoog te gaan toch? Ik heb zelf een verblijf 50 m van deze lift geboekt om de auto te laten staan. En natuurlijk de (dal)afdaling van 12 km. Ben wel benieuwd.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

nog 5 weken, dan ben ik er ook voor een midweekski. Ik hoop op meer sneeuw :)
mooi verslag en de foto’s geven een goede indruk. Heb er zin in!!!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Thomas,

Mooi verslag en dito foto’s!:) Ik ga zelf eerste week februari een paar dagen naar dit gebied. Hadden jullie een speciale reden om niet in Hochjoch gebied te skiën? Je zat immers in Schruns dan is de Hochjochbahn een vrij logische keuze om omhoog te gaan toch? Ik heb zelf een verblijf 50 m van deze lift geboekt om de auto te laten staan. En natuurlijk de (dal)afdaling van 12 km. Ben wel benieuwd.

Peter30 op 19 dec. 2013 22:17

Omdat 1 van ons een beginner was (nog nooit op ski’s gestaan), leek ons dit het beste opstappunt in het gebied. Het Hochjochgebied leek ons niet ideaal, gezien het rond de Kapellalpe niet een echt oefenterrein had. Boven op de Nova Stoba staat de 4 persoons stoeltjeslift Spatla, waarvan we dachten dat dit het beste oefenterrein was. Maar dat viel zwaar tegen. Achteraf weet ik dus niet of dat de juiste keuze was. Ik had het Hochjochgebied graag ook nog wat beter willen zien, maar dat komt dan ongetwijfeld de volgende keer.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Skipas voor 20 euro? Was dat vanwege de sneeuwcondities of is dat standaardprijs?

Dennis12 op 19 dec. 2013 14:03

Standaardprijs! In het laagseizoen hanteren zij deze (ongelooflijk lage) prijs.

Thomas op 19 dec. 2013 14:08

toch even een opmerking hierover: als ik op de site Montafon.at kijk zie ik dat het Voorseizoen (van 5 tot 20 december) de driedaagse skipas € 60 kost. Dat is inderdaad €20 per dag.
Voor dagkaartprijzen in het voorseizoen dien je contact op te nemen met de losse skigebiedjes in Montafon. En dan kun je uitkomen op €20 per dag, let op, tussen 5 en 20 december.

Het hoofd- en de nevenseizoen(en) hebben veel hogere prijzen…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Mooi verslag !

Geweldig verslag je hebt het er leuk gehad zo te zien! Lijkt mij ook nog wel is een leuk gebied om heen te gaan! Je kon er indd beter heen gaan dan alleen de Poppenberg :P

Gang is alles

Skipas voor 20 euro? Was dat vanwege de sneeuwcondities of is dat standaardprijs?

Dennis12 op 19 dec. 2013 14:03

Standaardprijs! In het laagseizoen hanteren zij deze (ongelooflijk lage) prijs.

Thomas op 19 dec. 2013 14:08

toch even een opmerking hierover: als ik op de site Montafon.at kijk zie ik dat het Voorseizoen (van 5 tot 20 december) de driedaagse skipas € 60 kost. Dat is inderdaad €20 per dag.
Voor dagkaartprijzen in het voorseizoen dien je contact op te nemen met de losse skigebiedjes in Montafon. En dan kun je uitkomen op €20 per dag, let op, tussen 5 en 20 december.

Het hoofd- en de nevenseizoen(en) hebben veel hogere prijzen…

Ferdinand op 22 dec. 2013 22:50

Zoals vermeld in de openingspost. Echter is de skipas, ongeacht voorwaarden etc, gewoon €20 in het voorseizoen. Ik snap dan ook niet wat je bedoeld met: "dien je contact op te nemen met de losse gebiedjes" en "kun je uitkomen op 20 euro".
Silvretta Montafon is gewoonweg 20 euro in het laagseizoen per dag. Pas is dan ook per dag te bestellen, of voor meerdere dagen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Zoals Thomas al zegt is de prijs alleen afhankelijk van het seizoen: Vorsaison (VS)
05.12.13 - 20.12.13
Hauptsaison (HS)
21.12.13- 10.01.14 / 25.01.14 - 16.03.14
Nebensaison (NS)
11.01.14 - 24.01.14 / 17.03.14 - 21.04.14

…en uiteraard de categorie waar je toe behoort oftewel je geboortejaar:)

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Hoi Thomas,

Leuk verslag! In dezelfde periode was ik ook in het Montafon gebied (Gaschurn). Ik zie zelfs mijn vriendin en moeder op een van je foto’s staan haha! Zeer mooi skigebied (ook voor de freeriders). Het Nova gebied is inderdaad wat minder geschikt voor beginners (het Hochjoch gedeelte juist weer wel).

Weet iemand goedkope overnachtingen in dit gebied?

Weet iemand goedkope overnachtingen in dit gebied?

Gast478 op 1 jan. 2014 18:04

Met hoeveel mensen wil je gaan?

4 personen,
2 volwassenen en 2 kinderen

4 personen,
2 volwassenen en 2 kinderen

Gast478 op 1 jan. 2014 20:36

Wij zaten in Haus Sander. Een ontzettend ruime, beetje gedateerd maar wel zeer schone, bovenverdieping in een huis, waarin beneden een Turks gezin woont. Lieve mensen!

zie: http://www.klettersteig-montafon.de/

Veel goedkoper vind je het niet!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

idd, ga ik niet overheen komen. ;-)

Is het te lopen naar de lift?

wow, dit is wel heel goedkoop zeg!
dank voor de tip!
gr
Philip

wow, dit is wel heel goedkoop zeg!
dank voor de tip!
gr
Philip

Gast478 op 2 jan. 2014 15:41

Nee, het is niet te lopen naar de lift, maar volgens mij stopte er wel een skibus op geen 50 meter.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

oké dank voor de info, maar hij is al bezet als ik wil(het hele seizoen al) ik wil namelijk in de voorjaarsvakantie van regio noord. iemand nog andere suggesties?

Ik heb al een topic geopend, wel zo

Hee! Dat ziet er zeker als de moeite waard uit zeg! Mijn oog was vorig jaar ook op dit gebied gevallen, maar omwille van de betere sneeuwomstandigheden hadden we toch maar voor Galtür gekozen… Na het lezen van dit reisverslag begint mijn zin om dit gebied te gaan bezoeken weer flink naar boven te komen!:D
Wel grappig, dat uit een teleurstelling (slechte sneeuwcondities Winterberg) zo’n positief alternatief kan voortkomen! Dat moeten meer mensen eens doen…
Bedankt voor de goede impressie die je mij hebt gegeven met jou interessant verslag!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ik heb op de internetpagina van Montafon gekeken maar de prijzen van 20 euro kan ik niet vinden. Wij willen eind maart ook nog een paar dagen naar Oostenrijk. Gezien de afstand is dit gebied zeker aantrekkelijk. Hoor graag of het wekelijk maar 20 euro is.

Jos

Plaats een reactie