BSFE vs VSSF

Iemand die het verschil weet tussen BSFE en VSSF ?
Voor u initiator te doen ?
Graag op vlak van verder groeien(instructeur,…), moeilijkheid tussen de 2(welke is moeilijker/makkelijker) , doorgroeien naar franse/zwitserse/italiaans/oostenrijkse skischool ?

VSSF is een organisatie erkend door de Vlaamse overheid en werkt samen met de Vlaamse trainerschool van Bloso.
BVSI/BSFE is dan terug een privé organisatie die niet erkend is door de Vlaamse overheid.

Verschil tussen beide opleidingen.
Toelatingsproef:
Men spreekt dat de toelatingsproef van de VSSF moeilijker is dan die van de BSFE.

Stageweek:
Ik denk dat beide opleidingen goed vergelijkbaar zijn. Zowel ski/snb technisch. De Vssf is vooral geïnspireerd op de Franse opleidingen(ENSA) terwijl de BSFE vooral gericht is op de oostenrijkse skischool.
Het slagingspercentage bij VSSF zal normaal ietsje hoger liggen omdat daar de toelatingsproef iets strenger wordt afgenomen.

Nog een verschil met BSFE kan je je initiator volgen in de frigo. dus makkelijker dan in de Alpen. Bij de vssf niet.

Theorie:
Bij de VSSF heb je 1 of 2 vakken meer bij de initiator dan bij de BSFE. Dus is terug ietsje moeilijker.

Lesgeven:
Met beide initiator diploma’s kan je terecht bij alle Belgische touroperators om les te geven.

Wil je professioneel doorgroeien naar een echte skischool:
Frankrijk:
Kan je pas beginnen les geven als je trainer A bent bij VSSF als stagiar. Om volwaardig gediplomeerd les te geven moet je dan nog voor de Eurotest (reuzenslalom) slagen. En ook volwaardig skiër worden. Dus ook volledige opleiding op ski’s.
Dus praktisch moeilijk haalbaar.
Opleiding BVSI heeft naar mijn weten geen doorstroming naar de Franse skischool.

Oostenrijk:
Wil je daar les gaan geven op professioneel gebied raad ik u aan om u anwärter te halen ipv uw initiator. Dit is de vergelijkbare skiopleiding van de Oostenrijks skischool tov de initiator.
Met dit diploma kan je bij alle skischolen gaan werken in Oostenrijk. Als je echt professioneel wil worden moet je wel Staalich geprüft zijn. Dus ook de cursussen Landes 1&2 + Alpinkurs+ … volgen.
Om les te geven moet je in Oostenrijk geen officieel diploma hebben. Natuurlijk gaan ze meestal wel een anwärter voornemen op een initiator.
De directeur van skischool kiest hier wie hij al dan niet aanneemt als skileraar. De directeur van de skischool is wel altijd staatlich geprüft.

Zwitserland is zowat hetzelfde verhaal als Oostenrijk.

Van italië weet ik het niet.

Besluit.
Vssf staat gekend voor de iets moeilijkere opleiding dan bvsi/BSFE. Alhoewel dit qua ski/snb technisch niveau volgens mij heel miniem is. De theorie is bij de Vssf wel een stuk zwaarder.
Vssf biedt naar eigen zeggen meer doorstroom mogelijkheden naar het buitenland omdat ze erkend zijn.
Beide diploma’s zijn evenwaardig en je kan bij iedere touroperator terecht.

Als je professioneel je beroep er wil van maken:
Frankrijk: Vssf trainer A en doorstroom naar ENSA
Oostenrijk: Anwarter volgen en doorgroeien tot staatlich
Zwitserland: Grundausbildung en de verschillende stufes volgen

Hopelijk was dit duidelijk.
Als je nog vragen hebt stel ze gerust

Super antwoord :-) bedankt !

Enig idee waar je in België anwarter kan aanvangen ?
http://www.snowsportsacademy.nl is de enige die ik kan doen met de afstand (landgraaf is “maar” 2u rijden)!

Voor zover weet ik nergens in België.
Misschien bij Icebreak maar dit ben ik niet zeker.
http://www.icebreak.eu/

Anwärter kan je in België aanvangen bij http://www.snowprojects.be

Heb mijn Anwärter gehaald in Kaprun op de Kitzsteinhorn bij het Alpinzentrum. Is nu 8 jaar geleden, schijn nu bijscholingscursus te moeten doen, omdat anders de geldigheid van dat diploma verlopen is. Klopt dat???

Vorige week sprak ik tegen een erg ervaren skimonitor bij een Belgische organisatie. Hij meende dat je bij bvsi juist meer doorgroeimogelijkheden hebt (althans wat Oostenrijk betreft), omdat zij wel erkend zijn als nationale skibond. Hij raadde me dus aan voor bvsi te gaan.

Ik lees echter verschillende dingen. Wat is er nu precies juist? :)

Plaats een reactie