Afgescheurde kniebanden

Ik heb een afgescheurde voorste kruisband links en een uitgerekte kruisband rechts gekregen door een auto ongeluk.

Graag wil ik informatie wat de beste oplossing is. Opereren of niet.

Wat is jullie ervaring?

Wie van jullie skiet met afgescheurde voorste kruisband?

Wie heeft zich laten opereren en hoe was je herstel?

s.boersma

Kruisband laat je toch altijd opereren? Je kan er wel een “gewoon” mee doorlopen tot je operatie, maar (fatsoenlijk/normaal) sporten zit er naar mijn weten niet in. Zelf geen ervaring mee, maar wel bij vrienden meegemaakt. De hersteltijd na een kruisbandoperatie is minimaal 9 maanden! Lijkt mij uiterst onverstandig om op de latten te gaan staan met een afgescheurde kruisband, je knie is immers zo labiel als maar kan en daar zak je dan zo doorheen.

Not all who wander are lost

De enige persoon die je hier het beste over kan voorlichten is je chirurg, en eventueel een sportarts als je een second opion wil.
Over het algemeen gebeurt het afscheuren van kniebanden bij bijna alle skiërs wel een keer (maar dan niet door auto-ongelukken). Alle skiërs die ik ken hebben hun afgescheurde kniebanden laten opereren. Opgerekte kniebanden kan het nog goed komen, zonder operatie. Maar nogmaals, alleen een arts kan hier echt goed uitsluitsel over geven.

Click. Click. Peace

@Edwin. Niet helemaal, meestal is het wel operatie. Maar vorig jaar heeft bijvoorbeeld Pierre Vaultier de Olympische medaille snowboard-cross gewonnen met twee gescheurde kruisbanden… Daarmee wil ik niet zeggen dat het verstandig is. ;-)

Click. Click. Peace

Klopt, je kan het beste een afspraak maken met een sportarts of orthopeed. Ik heb zelf ook mijn voorste kruisband afgescheurd gehad en heb me daaraan laten opereren. Heeft vooral ook te maken met de andere sport die ik doe. Opereren geeft vooral toch een ‘veiliger’ gevoel in je knieën. Mocht je je toch niet willen laten opereren moeten je andere banden en spieren het overnemen en dus sterker worden.

Veel beterschap!

Ai dat is niet zo best, mijn vader heeft het ook gehad en daarbij hebben ze zijn band weg gehaald.
Mijn vader was toen verteld dat hij geen zware sporten meer kan doen maar dat deed hij ook niet vandaar dat ze het hebben weg gehaald(Leeftijd 55).
De keuze als je nog graag op wintersport wilt gaan lijkt mij dan ook echt om het te opereren maar je zult natuurlijk altijd extra voorzichtig blijven gezien er fysiek en mentaal altijd iets achter blijft hangen.

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn leeftijd is 68 jaar en heb als sporten skiën, schaatsen, rotsklimmen en nordic walking.
Ik heb mij laten vertellen dat gezien mijn leeftijd het niet vanzelfsprekend is het te opereren.
Het zou fijn zijn positieve reacties te horen, tenminste als die er zijn.
Men zegt dat je ook goed zonder kunt, in aanmerking genomen dat andere spieren de functies overnemen.

s.boersma

Toen ik 26 was, scheurde ik een kruisband en een zijband tijdens het skiën. Om een lang verhaal kort te maken: de operatie mislukte, de kruisband is uiteindelijk ‘losgeknipt’ en ik kan mijn been niet meer helemaal buigen. Zin in een hersteloperatie had ik echt niet meer. Skiën doe ik echter wel (en dat lukt zelfs zonder brace). Ik zorg ervoor dat ik goed getraind heb (fitness) en dat de spieren van mijn benen alles op kunnen vangen. Dat lukt prima als ik maar goed naar mijn lijf luister: als ik niet voldoende druk op mijn ski’s kan zetten, betekent dit dat mijn benen en ik te vermoeid zijn om verder te skiën. Dan stop ik en ga de volgende dag weer verder. In plaats van zes uur per dag skiën, worden het er dan vijf. Daar is mee te leven: ik doe dit zo al bijna 24 jaar. Zonder kruisband gaat het dus ook!

Irmy dank je wel voor je reactie. Ik kikker er helemaal van op. Inderdaad je spieren sterk houden is belangrijk.

s.boersma

Vorig jaar september mijn voorste kruisband afgescheurd, 4 maanden later twee weken volle bak geskied. Wel uit voorzorg een kniebrace gekocht ( Bauerfeind genutrain ) en gebruikt. Halverwege de vakantie de brace afgedaan om te ervaren of het ook zonder ging en ook dit ging prima. Aangezien de brace me een veilig gevoel gaf, toch maar weer omgedaan ondanks dat het denk ik niet nodig was.

Aangezien ik in het dagelijks leven geen last heb van een instabiele knie, kan hardlopen, fitnessen en al dan niet met brace kan skien, heb ik in samenspraak met de orthopeed besloten voorlopig niet te gaan opereren.

Ik ( en hij ) denk dat je prima kunt functioneren zonder kruisband, indien je er voor zorgt dat je de spieren rond je knie goed traint en in conditie houdt.
Is je knie erg instabiel, dan zou ik niet twijfelen over een operatie, maar het gewoon laten doen.

Succes met beslissen.

Ik ben overigens 35 jaar en ben in goede conditie, dat kan uitmaken.

Ik heb mijn kruisband op mijn 19 ingescheurd en aan het einde van de revalidatie mijn kruisband afgescheurd. De keuze voor een operatie is een persoonlijke, voor mij was niet opereren geen optie. Functioneren in het dagelijks leven ging prima, maar een sprintje naar de bus of trein was niet prettig. Snowboarden dus geen optie.

Ik ben een aantal maanden later geopereerd en heb geen moment spijt gehad. Met name de eerste twee maanden staat je leven in het teken van je geopereerde knie. Eerst op krukken lopen en 6 dagen in de week naar de fysio. Dat het negen à 10 maanden duurt voordat je volledig hersteld bent heeft te maken met het feit dat het stuk spier wat gebruikt wordt om een kruisband van te maken vast moet groeien en dat duurt nu eenmaal zo lang.

Ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik geopereerd ben. Ik kan, mag en doe alles weer! Wat in mijn geval betekent dat ik iedere dag een uur fiets van en naar mijn werk, 4 uur in de week roller derby (full contact sport op rolschaatsen), af en toe nog 5 km ofzo hardloop en natuurlijk wintersport . Ik heb mijn kniebrace alleen nog om met boarden en dat is echt meer een gewoonte en een veilig gevoel dan dat het nodig is. Mijn bovenbeenspieren zijn nu namelijk sterker dan aan het einde van mijn revalidatie.

Ben inmiddels 30

Succes met de keuze!

Let it snow, let snow, let it snow!

Zonder mezelf op te hemelen maar ik moet zeggen dat ik veel ervaring heb met voorste kruisbanden. Veel bekende sporters hebben gerevalideerd bij ons waaronder bijv. Ruud van Nistelrooy 2x. Gemiddeld zie ik zo’n 40 voorste kruisband patienten per jaar omdat daar onze expertise van de (fysio)praktijk op ligt.

Om een ander voorbeeld te geven. Pieter van de Hoogenband heeft ook een gescheurde kruisband en heeft meerdere olympisch plakken gewonnen, echter heeft hij de kruisband niet nodig bij zijn sport.

Een gescheurde kruisband bij de ene persoon kan heel anders zijn dan bij een andere persoon. Dit is natuurlijk heel afhankelijk van de hulpvraag van de persoon. Wil je weer het huishouden kunnen doen of wil je op hoog niveau kunnen sporten. Andere facetten zoals leeftijd spelen natuurlijk ook mee. Slijtage op de langere termijn, spierkorset dat om de knie zit, gebruik van brace of niet.

Om de speling op de voorste kruisband in kaart te brengen kun je in verschillende fysiotherapie praktijken een kneelax meting uit laten voeren. Deze brengt in kaart hoeveel speling er zit op de voorste op de achterste kruisband van het niet aangedane been en het aangedane been. Dit wordt met elkaar vergeleken en je ziet dan de toename van speling, en of de VKB geheel is afgescheur --> geen aanslag meer heeft of dat hij mogelijk nog intact is maar opgerekt. Ook zou je bij een opgerekte kruisband de speling in kaart willen brengen. Ik vind een speling van rond de 6 mm normaal tot een marge van 9mm.

Biodextest, dit is een test waarbij je heel precies de spierkracht van het onderbeen in kaart brengt zodat je ook weer kan vergelijken tussen links en rechts en normwaarden. Als je deze test hebt gedaan weet je fysio precies waar hij op moet gaan trainen, bijv. snelkracht van de quadriceps van het aangedane been, of de hamstrings bdz etc.

Meten is weten, en dat heb je nodig als je geen natte vingerwerk revalidatie wil hebben, maar een revalidatie op maat.

Indien je een gescheurde kruisband hebt stel je je automatisch de vraag: zou ik een operatie overwegen, ja of nee. Het nadeel van niet opereren is dat er meer wrijving plaatsvind waarna er op de langere termijn ook meer slijtage plaats vind en je eerder aan een nieuwe knie moet denken. Aan de andere kant zorgen meniscus operatie en vkb operatie ook voor meer slijtage, er wordt in je knie gegaan waardoor het kapsel van de knie wordt doorgeprikt en nooit meer dezelfde druk zal hebben als voor een operatie, dit heeft tot gevolg dat de sensibele input (het gevoel van de knie) nooit 100% meer wordt, mogelijk wel 95% en bij andere 80%.

Leeftijd, de meeste mensen die gezien worden voor een VKB OK zijn tussen de 18-30 jaar. Indien je wat meer op leeftijd bent is vaak de hulpvraag richting sport niet zo hoog en zijn deze mensen zelf al minder belastbaar waardoor de revalidatie mogelijk iets langer verloopt dan bij een jonger iemand. Veel mensen die meer op leeftijd zijn kiezen daarom voor een traject om 8-12 weken hun knie optimaal op trainen om hier de stabiliteit uit te halen en mogelijk een brace erbij te gebruiken.

Passieve stabiliteit: stabiliteit van de knie wat gevormd word door de binnen/buiten band, voorste en achterste kruisband, meniscus en het kapsel van de knie. Dit zijn allemaal structuren waar je zelf weinig invloed op uit kan oefenen, indien deze echt kapot is zal een orthopeed met de knie aan de slag moeten.

passieve stabileit: de structeren waar je als persoon wel invloed op uit kunt oefenen, pezen en spieren. Deze zijn trainbaar. Als bijv. de VKB geheel kapot is kun je in het bewuste veel opvangen met de spieren om de knie. Echter als je opeens een tik van achteren krijgt is het veel moeilijker om deze spieren direct aan te spannen en zul je mogelijk nog door je knie gaan.

Om stabliteit te trainen dien je bij een sportcentrum of fysiotherapie praktijk niet in de vaste apparaten te trainen. Dit is iets wat bij veel praktijken gebeurd omdat het makkelijk is. Je traint alleen maar lompe kracht en het is totaal niet functioneel, want hoevaak komt het voor dat je tijdens je sportbeoefening een leg extension moet uitvoeren. Soms gebruik ik deze apparaten wel als ik een heel specifiek op een spiergroep gaat trainen omdat je bij deze apparaten wel een spiergroep makkelijk kan isoleren. In mijn visie zal de nadruk moeten liggen op het trainen met losse dumbels en halterstangen waarbij je dus veel meer moet stabiliseren in de gehele keten van je lichaam beginnende bij de enkel, knie, heup en rug wat je in je dagelijks leven of in de sport ook moet doen. Hier zou ook een opbouw in toegepast dienen te worden naar coordinatieve oefeningen, naar kracht uithoudingsvermogen, hypertrofie, snelkracht, explosieve kracht, en plyometrie. (hier zitten nog een aantal stappen tussen maar zal deze niet allemaal noemen) en mogelijk sport specifiek.

Indien je nagenoeg nooit door je knie gaat, weinig pijn, en je hulpvraag niet op contactsport licht, kun je mogelijk al met krachttraining icm een brace vooruit.

Heb je echter meer pijnklachten, komt dit vaak door de meniscus die ook aangedaan is of door de instabiliteit van de knie waardoor andere structuren overbelast worden. De kruisband zelf kan geen pijn doen omdat hier geen sensible sensoren inzitten. Dan is het mogelijk wel zaak om een operatie toe te passen, dit kan dan een kijk operatie zijn met een menisectomie (gedeeltelijke verwijdering van de meniscus), meniscushechting, of een OK waar ze alle rommel in de knie bij verwijderen, of laatste optie een gehele reconstructie.

Qua VKB revalidatie moet je inderdaad op zo’n 6 maanden tellen richtingen algeheel functioneren in de thuissituatie tot 8-9 maanden tot sportspecifiek. waarbij je 2-3x per week aan het trainen bent. Bij ons komen mensen 2x een uur trainen gericht op kracht en 1x pw een van de functionele groep afhankelijk in welk stadium van de revalidatie je je bevind.

Ik wens je iig heel veel suc6 in je keuze, maar zoals ik hierboven heb beschreven is de keuze van een operatie zeer afhankelijk van een aantal facetten.
Ik merk er al vaker vragen zijn geweest over een VKB ruptuur, mogelijk als er interesse is wil ik hier wel een keertje iets schrijven over de revalidatie met foto’s enzo erbij, dan is het ook meteen wat duidelijker en ik vind het erg leuk om hier over te vertellen.

Zo is het en niet anders, Rob-board!

Met name de zin “Een gescheurde kruisband bij de ene persoon kan heel anders zijn dan bij een andere persoon” is waar een ieder met een VKB ruptuur zich bewust van moet zijn. Je kunt gewoon niet voor 100% afgaan op de ervaringen/ meningen van lotgenoten, en zult echt naar je eigen situatie moeten kijken.

@Rob-board geweldig en enorm waardevol zo’n reactie! Ik stuur je een PM want dit is zeker een interesant onderwerp om een keer op in te gaan.

Click. Click. Peace

Rob-board dank je wel voor je uitgebreide uitleg en alle anderen natuurlijk ook,

s.boersma

@ s.boersma ik ski nu toch ook al een goede 9 jaar 3a4x per winter met een afgescheurde kruisband. Nog geen 1 dag problemen gehad maar je moet wel een aangepaste sportbrace aandoen. En wij zijn zeker geen Zondags skiërs ;-) Het is zoals Rob-board zegt, de 1ne persoon is de andere niet. Ik zak er na zoveel jaren ook haast nooit meer door omdat de spieren rond de knie zich na al die tijd ook versterkt hebben.

Plaats een reactie