skiles nederland of op locatie?

Skiles (rollerbaan) in nl is momenteel voor 6 lessen, ruim 100 euro, keer 4 personen dus 400… ik zie in duitsland bedragen zoals 100 euro voor 3 middagen… wat is wijsheid?

Vergelijk prive of groepsles… ! Roller baan is efectiever maar over te algemeen minder leuk! Zeker als je begint!

Ik zou hier naar een hal met echte sneeuw gaan. Als je hier al de basis van het skiën leert, sta je niet de hele week op de oefenpiste terwijl je de mooiste pistes boven je in de bergen liggen.

Ik wilde eigenlijk lessen nemen en later nog een keertje naar een hal met echte sneeuw, of nog 1 les daar nemen. Is dat een idee?? Het is een klein groepje op de rollerbaan (4 p)

Tja, ik denk dat skiën leuk moet zijn. Een eerste ervaring op een rollerbaan hoeft niet zo leuk te zijn… Daarom denk ik dat je beter naar een skihal kunt gaan. Ik heb zelf leren skiën in snowworld landgraaf. Met 4 keer een uur prive les met 2 personen, en elke zelf keer wat oefenen na de les, konden mijn vrouw en ik parallel skiën. We hadden wel al snowboard ervaring. Daarna wel nog wat les in de bergen, maar je kunt al echt door het skigebied heen.

Als je een pure beginner bent dan is alleen lessen op een rollerbaan 1) veel minder leuk en 2) is het niet makkelijk om dan zomaar de lift in te stappen als je in de sneeuw bent aanbeland. Ik zou ook zeggen, neem les in de sneeuw, ter plekke of eerst in een indoorhal. Een rollerbaan is goed om je techniek te verfijnen als je daar later behoefte aan hebt.
Frank, als je al kunt boarden dan is leren skien een stuk makkelijker dan vanaf scratch, dat kun je volgens mij niet helemaal vergelijken.

Winterberg bij de 5 skischolen ca. € 55 voor 2 dagen en € 70-85 voor 3 dagen á ca. 3 uur les. Ideetje voor een lang weekend, of beter: op werkdagen. Wel even een goede school uitzoeken: Neue Skischule Winterberg, Skischule Poppenberg of Skischool Der Brabander. Ik werk zelf nog af en toe voor die laatste als lerarenopleider en als gewoon leraar.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Even afgezien van de prijs…

Het ligt eraan: als je een echte beginner bent en je wil gaan skiën, heb je er toch niks aan om zonder begeleiding op pad te gaan in een skigebied (als je anderen en jezelf niet tot last/gevaar wil zijn althans). Als je dan dus les neemt, kan je wel genieten van het in de sneeuw, in de bergen zijn, het skigebied zien, etc. En je leert ondertussen nog skiën ook. Probeer dat maar eens in Nederland.
Aan de andere kant, als je al zelf wel zelfstandig een helling af kan komen - zeg een blauwe piste - dan heeft lessen in Nederland meer zin. je kan dan hier al je techniek verbeteren, zodat je als je eenmaal in de bergen bent zelfstandig meer kan en niet vast zit aan vaste tijden, klasjes enzovoorts.

Als je nog helemaal niks kunt sta je de eerste dagen van je duurbetaalde skivakantie alleen maar op de oefenhelling in het dal als je daar pas les pakt. Dat vind ik dus zonde. Vandaar dat ik vind dat je de basis beter hier al kunt leren. Natuurlijk leer je echt skiën pas in de bergen. Maar als je al parallel kunt skiën kom je fatsoenlijk een blauwe piste af en kun je in de bergen leren hoe je een rode piste pakt (die zijn echt veel steiler dan een skihal) en ook nog genieten van je vakantie. @GiGi heeft natuurlijk wel een punt dat je na een paar lessen indoor niet meteen moet denken dat je zo veilig een heel skigebied in kunt.
@Hannah, daarom had ik erbij vermeld dat wij al konden snowboarden. Alleen was mijn vrouw daar niet zo’n held in, vandaar het skiën.

Ik heb mijn eerste snowboard meters op zo’n band gemaakt in 10 lessen, maar ik vind de toegevoegde waarde ervan vrij klein. Pas in de sneeuw kreeg ik een beetje het gevoel. Skiën heb ik op vakantie geleerd.
Je hebt niet veel aan een heel groot skigebied als je beginner bent, dus een dure skipas is dan ook een beetje zonde.
Het beste dus het skigebied afstemmen op je skills. Ik vind ski of snowboard les op vakantie helemaal niet vervelend. Je bent met gelijkgezinden op pad, je kunt van elkaar leren, maar ook lachen om elkaars gestuntel.
Tegelijkertijd geniet je ook van de omgeving, want na 1 of 2 dagen ga je als beginner ook gewoon de bergen in.
Ik zou het echt niet als iets negatiefs zien.

Ik een mijn vrouw hebben voor onze eerste wintersport nooit les gehad maar we hebben er wel voor gezorgd dat we het goed konden voordat we gingen ik was 13 een had totaal geen angst en na 8 uur was ik al aan het schansspringen! Dat zou je aanleg kunnen noemen maar het heeft ook veel met leeftijd te maken natuurlijk, mijn vrouw was 20 en die had dit jaar voor het eerst pas les genomen na 2 wintersporten want ik merkte dat ze het echt nodig had vanwege gebrek aan techniek en angst wat op latere leeftijd vaker voor komt, had het wellicht veel eerder moeten doen!! Wil je mijn mening weten ga hier naar een indoor hal en ga hier al een paar lessen nemen en ga een paar dagen skiën zeker voordat je nog op wintersport gaat en zorg dat je het al goed kunt want het lijkt me erg zonde als je niet overal naartoe kunt gaan en echt van de berg kunt genieten!

Ik zou combineren. Het is zonde als je je eerste duurbetaalde skivakantie driekwart van de tijd in de oefenweide je pizzapuntje staat te doen. Althans, dat vind ik. Maar geen les nemen is ook niet handig: dan lig je meer in de sneeuw dan dat je erop staat en maak je ook niet echt lekker gebruik van je skipas (je kunt het gebied amper door).

Kijk of je de basisbeginselen in Snowworld kan leren: paar lesjes om het gevoel met de sneeuw en de lift te krijgen. Eventueel aangevuld met lessen op de rollerbaan om wat focus op je techniek te krijgen. Dan kun je het gebied in duiken en kijken in hoeverre je je kan redden. Merk je dat het lastig is, kun je altijd nog wat lessen boeken. Maar dan ook qua tijd niet volle bak, zodat je ook nog wat van het gebied kan zien zonder gebonden te zijn :)

Ik ben ook voorstander van combinatie, tenminste als je al wat ski ervaring hebt.
Als je echt voor het eerst begint lijkt het mij prettiger om in/op echte sneeuw les te hebben. Maar ook dan zou ik voorstander zijn om in Nederland (indoor/buitenbaan) de eerste lessen te nemen om goed voorbereid (= gevoel, (zelf)vertrouwen en conditie) aan je skivakantie te beginnen en er het maximale eruit te halen.

Ik zelf en mijn kinderen gaan voor de vakantie eerst een paar weken lang op de rollerbaan voor conditie en de puntjes op de i en een paar keer indoor (bijv. snow world) om lekker te kunnen knallen tijdens de wintersport (waar de kinderen overigens ook skiles krijgen).

Ik zelf overweeg nog een paar uur privéles te nemen op de wintersportlocatie met een paar vrienden, zodat je elk jaar beter wordt en in mijn ogen door betere techniek je meer plezier hebt (juist ook in lastigere condities).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Skiles (rollerbaan) in nl is momenteel voor 6 lessen, ruim 100 euro, keer 4 personen dus 400… ik zie in duitsland bedragen zoals 100 euro voor 3 middagen… wat is wijsheid?

muup op 15 okt 2014 14:37

Kijk niet naar de prijs op korte termijn. Maar naar het product de skiles. Wat word je geleerd en hoe. Er is veel kaf onder het koren. Hoe kan je het kaf van het koren onderscheiden? Let op de aanwijzingen welke er gegeven worden. Vooral waar de knieen moeten zitten. Deze mogen niet naar binnen geduwd worden. Kijk op -spam- voor de nodige technische info. Skiplezier.

Als je voor het eerst gaat, neem altijd eerst les op een rollerskibaan, daar wordt de techniek het best en het snelst geleerd. Dat kan via de ploeg en dat kan ook direct parallel. Via de ploeg naar parallel is een lange en moeilijke weg met veel kans op het leren van verkeerde bewegingen. Skiplezier.

Vooral waar de knieen moeten zitten. Deze mogen niet naar binnen geduwd worden.

Guusski op 18 okt 2014 08:48

Om echt goed te carven moet je je buitenste knie juist naar binnen drukken. Niet bij je eerste lessen natuurlijk… Je post ruikt wat mij betreft naar reclame…

Via de ploeg naar parallel is een lange en moeilijke weg met veel kans op het leren van verkeerde bewegingen.

Guusski op 18 okt 2014 08:53

Dat heb ik in ieder geval niet zo ervaren.

Ik ben dit jaar voor het 1st gaan skiën. Heb geen lessen in Nederland genomen, wel in Oostenrijk. Is mij goed bevallen.

Voor mij was de belangrijkste overweging niet de prijs, maar de kwaliteit: waar leer ik het beste skiën? En dat is mijns inziens toch op echte sneeuw en niet op een kunstbaan in Nederland. Bovendien staan de skischolen in Oostenrijk goed aangeschreven.

Vooral waar de knieen moeten zitten. Deze mogen niet naar binnen geduwd worden.

Guusski op 18 okt 2014 08:48

Om echt goed te carven moet je je buitenste knie juist naar binnen drukken. Niet bij je eerste lessen natuurlijk… Je post ruikt wat mij betreft naar reclame…

Via de ploeg naar parallel is een lange en moeilijke weg met veel kans op het leren van verkeerde bewegingen.

Guusski op 18 okt 2014 08:53

Dat heb ik in ieder geval niet zo ervaren.

Frank9 op 18 okt 2014 15:45

Frank kijk eens wat er met het kniegewricht gebeurt als je deze naar binnen duwt? Dan ontstaat er een tegen natuurlijke houding van dit gewricht. Lijkt me niet goed. Iedereen zal hier tegen gewaarschuwd moeten worden om zo knie blessures te voorkomen. Want dit is oorzaak nr een in het krijgen van knie problemen.

Je kan beter je geld in je zak houden! Rollerbaan is veel en veel te duur.als je kijkt wat het per 10 min effectief skien kost.gebruik dat geld voor een weekend in de sneew met evt.les ski je veel meer voor de zelfe prijs!
en je hebt een leuk uitje en je wordt nog bruin ook!
Plus dat de rollerbaan eigenlijk de cursus achteruit skien is! Je kan je houding niet goed bepalen als je naar de grond kijkt want die is vlak ga je automatisch achterover staan terwijl je juist voorover moet staan met druk op je scheenbeen in je schoen dus moet je in de spiegel kijken voor de juiste hellingshoek maar dat is vaak lastig omdat je bang bent naar achter gekatepulteerd te worden

Skien leer je wat mij betreft het beste op een kunstskibaan, een buitenbaan wel te verstaan. Plastic matten zijn moeilijk om te leren, maar heb je het door wordt je in de sneeuw nooit meer verrast.
Wat je veel ziet is op wintersport dat er een ijsplaatje ligt en mensen er met bosjes op hun plaat gaan, vermakelijk om te zien overgens ;-) ;-).
Wintersport is wat mij betreft zonde om daar te moeten leren terwijl er zulke mooie afdalingen zijn…

Plus dat de rollerbaan eigenlijk de cursus achteruit skien is! Je kan je houding niet goed bepalen als je naar de grond kijkt want die is vlak ga je automatisch achterover staan terwijl je juist voorover moet staan met druk op je scheenbeen in je schoen dus moet je in de spiegel kijken voor de juiste hellingshoek maar dat is vaak lastig omdat je bang bent naar achter gekatepulteerd te worden

Hooykaas op 19 okt 2014 14:18

Kan het daarom niet juist heel nuttig zijn? Als je die techniek onder de knie hebt, dat je dan in de echte sneeuw altijd goed zit? Dat je op techniek naar beneden kan ipv op kracht? Omdat je snapt wat je doet?

Beste mike
nog even dit in de bergen komt nog iets belangrijks om de hoek kijken!
je zegt " als je de techniek onder de knie hebt zit je altijd goed"
we kennen het allemaal op de blauwe piste gaat alles 100 % en als we dan
op een zeer steile zwarte komen zijn we plots alles weer vergeten uit angt voor de hellingshoek!
Zo zie je maar alles zit tussen de oren! Dit is ook iets wat op een indoor of outdoor baan niet te
trainen is.

Ik zeg tegen elke leerling dat ze beter eerst een paar lessen in NL kunnen nemen en dan eenmaal op lokatie in de Alpen via een skischool. Je hebt dan de basis qua positie en techniek maar op de berg leer je pas echt skiën.

Skiën. What else.

Beste mike
nog even dit in de bergen komt nog iets belangrijks om de hoek kijken!
je zegt " als je de techniek onder de knie hebt zit je altijd goed"
we kennen het allemaal op de blauwe piste gaat alles 100 % en als we dan
op een zeer steile zwarte komen zijn we plots alles weer vergeten uit angt voor de hellingshoek!
Zo zie je maar alles zit tussen de oren! Dit is ook iets wat op een indoor of outdoor baan niet te
trainen is.

Hooykaas op 19 okt 2014 17:23

Je bent wel heel erg kort door de bocht. Angst ontstaat vaak doordat je beseft dat je de techniek en de techniek niet goed beheerst. Daarom kan er slecht op de skies bewogen worden en daar gaat het om. Bewegen op de ski’s aanpassen aan instabiliteit. Dat is juist perfect te leren op een rollerindoorbaan. Daar krijg je de meeste aandacht per minuut. Zowel van de leraar als van de ondergrond. Want daar worden per les uur de meeste meters gemaakt. Geen tijd verlies met omhoog gaan, wachten e.d. Dus daar sla je de plank totaal mis. @ John Je hebt gelijk als je stelt skien leer je pas echt in de bergen. Daar leer je alle bewegingen te maken op het juiste moment. Deze juiste bewegingen daar gaat het op. Deze leer je via o.a. het Harbskisystems dat wordt gegeven bij -spam- Daar leren ze je direct parallel te skien en te bewegen op de ski’s.

Beste redactie
wil je svp die spam van guusdki verwijderen .Ik praat uit ervaring wat betreft les daar en kan je verzekeren daar wordt je alle plezier ontnomen.

Op locatie. Als je nog nooit geskied hebt heb je waarschijnlijk ter plaatse ook nog skilessen nodig. In de bergen skiën is echt anders dan in Nederland skiën. Ik heb nu twee jaar les gehad in Oostenrijk en dit jaar volg ik voor het eerst lessen in Nederland. Op een rollerbaan. Ik vind het erg leuk maar ik weet ook waar ik het voor doe en wat ik wil verbeteren. Mijn kinderen blijven gewoon lessen in Oostenrijk.

Goede les is heel belangrijk. Dat leer je je zelf niet aan.
Een goede houding, en bewegingen.
Maakt volgens mij niet uit waar je het volgt, maar tussen ski leraren zit wel veel verschil.
Hier in nederland maar ook zeker in het buitenland.
Daar krijg je vaak zat les van een een of ander idioot die wel aardig kan skien maar er echt geen verstand van heeft. En al helemaal niet van les geven.

Bier, sex , en patatjes

Goede les is heel belangrijk. Dat leer je je zelf niet aan.
Een goede houding, en bewegingen.
Maakt volgens mij niet uit waar je het volgt, maar tussen ski leraren zit wel veel verschil.
Hier in nederland maar ook zeker in het buitenland.
Daar krijg je vaak zat les van een een of ander idioot die wel aardig kan skien maar er echt geen verstand van heeft. En al helemaal niet van les geven.

King_Thijs op 23 okt 2014 17:06

Maar nu de ham vraag hoe herken je ze. Zowel die goede als die slechte. Want je hebt volkomen gelijk. Zo is er ook verschil in skischolen en de methode om skien te leren. Ga vooraf informeren wat er gedaan wordt en hoe. Een goede leraar zal vragen wat er geleerd wil worden. Een slechte leraar zegt:" Dit gaan we vandaag doen" Houdt dus geen rekening met de motivaties van de leerlingen. Daarom niet tevreden stoppen en geld terug vragen. Doen we ook bij de bakker als het brood verbrand is. Skien is veel te leuk, maar wordt nog leuker als de basis goed is.

Beste mike
nog even dit in de bergen komt nog iets belangrijks om de hoek kijken!
je zegt " als je de techniek onder de knie hebt zit je altijd goed"
we kennen het allemaal op de blauwe piste gaat alles 100 % en als we dan
op een zeer steile zwarte komen zijn we plots alles weer vergeten uit angt voor de hellingshoek!
Zo zie je maar alles zit tussen de oren! Dit is ook iets wat op een indoor of outdoor baan niet te
trainen is.

Hooykaas op 19 okt 2014 17:23

Het is niet zo zwart/wit hè. Wat ik bedoel is dat als je de basistechniek hebt, je ter plekke de eenvoudige blauwe piste op kan. Vanuit daar moet je verder leren door te oefenen en door vallen en opstaan. Merk je dat het je in het begin niet lukt, kun je alsnog lessen ter plekke bij boeken. Maar je staat in elk geval niet compleet te harken.
Het is ook de kunst om pistes op niveau uit te zoeken. Als je weet dat je blauw kan, blijf je bij blauw. En doe je af en toe rood om te proberen, en kom je zwetend beneden. Als je net blauw kan, ga je niet naar steil zwart want natuurlijk lukt het je dan niet meer. Dan kom je op proportionaliteit: je moet in kleine stapjes opbouwen. Zo werkt het met lessen en pistekeuze ook.

Wat ik dus vooral wil zeggen is dat wat lessen op techniek op een indoor- of rollerbaan prima kunnen helpen als basis om blauwe pistes te gaan ontdekken. N.a.v. wat je daar leert, ga je verder oefenen en neem je eventueel weer lessen.

Guusski toch wat zeg je nu allemaal!
Een goede leraar zegt jou wat je moet doen!
En niet andersom alstublieft!
Hij of zij laat je eerst voor skien en dan bepaald hij wat je niveau is vervolgens ziet hij wat verbeterd kan worden en geeft je technische oefeningen bijvoorbeeld voor het bochtenwerk technische oefeningen voor de rechter bocht en de linker bocht anders zou je alleen de rechter bocht goed verbeteren en de anderen minder goed kunnen.dus je oefent altijd beide bochten.
dan zijn er evenwichts oefeningen ga zo maar door!
ik denk dat er wel 20 verschillende oefeningen zijn.
Dan worden verschillende pistes geskied bijvoorbeeld rood of zwart.
Endat met de juiste bevlogenheid en humor.
Aangezien het vakantie is en geen trainingskamp wordt s morgens de nadruk op techniek gelegt en s middags en tocht gemaakt om het geleerde in praktijk te brengen.
en daarna een kleine après ski maar dat wordt bijna niet meer gedaan met de klas
dus niks de leerling bepaald!
hoe kan dat ook anders als de leerling het nog moet leren en niet weet wat er moet gebeuren.
Niks geld terug vragen
dan moet je geen les nemen!
er is nog veel meer te vertellen maar dat voert hier te ver.

Plaats een reactie