Vreemde adviezen skiën beginners

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schmittenhöhe

Ik zag dit artikel
https://www.wintersport.nl/specials/wintersport-voor-beginne…
Beginners naar Zell am See sturen… tamelijk sadistisch, want volgens mij - gezien de dalafdalingen, maar op een stuk Areit na, ook het overige gebied - een allesbehalve prettig gebied voor beginners.
Ook Kirchberg lijkt mij niet een uitgelezen plaats om voor het eerst de latten onder te binden. De Maierl1 blijft bovenin lastig.

Ik had in Oostenrijk eerder voor Fieberbrunn, St. Johann of Ellmau gekozen, Kaprun met de ideale oefenweide (die zowel Zell am See als Kirchberg niet hebben) en de heerlijke “Geheimtipp” Maiskogel is ook een fraaie optie.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Waarom een apart topoc openen om te reageren op een topic wat al bestaat?

Hier schrik ik van. Heb een wintersportvakantie geboekt naar Kirchberg met beginners erbij. Ik dacht dat je daar altijd via een blauwe piste naar beneden of verder het skigebied in kon. Kun je ook uitleggen wat er dan zo moeilijk is want ik zie het niet op de kaart.

Waarom een apart topoc openen om te reageren op een topic wat al bestaat?

Irene op 10 nov 2014 06:39

Omdat het geen topic is, maar een advertentie mermomt als artikel - de zogenaamde advertorial.

De genoemde bestemmingen en de links in het artikel zijn allemaal boekbaar in het aanbod van Bizztravel. Wat prima is, maar leuk om daar wel discussie over te voeren. Volgens mij hebben bijna alle mogelijk bestemmingen wel ergens een geschikte oefenweide voor de echte beginner (best leuk om een lijstje te maken van gebieden die dat niet aanbieden - La Grave wellicht?). De uitdaging - voor beginners en gebieden - is wat er daarna komt. Dat hangt natuurlijk ook erg af van de aanleg en angst van de beginner in kwestie. In bv Serfaus ben ik met een beginner na 1,5 dag skiles zonder problemen heen en weer naar Masner geweest. Terwijl mijn vriendin met 10 weken ervaring nog steeds met knikkende knieën bovenaan iedere rode piste staat. Maar goed, bij “de next step” is alleen vertrouwen op het blauw op een pistekaartje wel riskant…

Ben één keer in Zell am See geweest. Wat ik me herinner is: heel veel zon (Sonnenalm), lekker door de slush, en prima pistes voor beginners. Kan me dus wel voorstellen dat Zell am See in de lijst voorkomt.

Ben één keer in Zell am See geweest. Wat ik me herinner is: heel veel zon (Sonnenalm), lekker door de slush, en prima pistes voor beginners. Kan me dus wel voorstellen dat Zell am See in de lijst voorkomt.

CY325i op 10 nov 2014 10:10

Bovenin is het prima voor beginners, maar de afdalingen naar het dal zijn een drama. Zeker als de zon er lekker op heeft gestaan.

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb niet alleen vertrouwd op het pistekaartje hoor. Heb grondig onderzoek gedaan. Heb heel wat sites bezocht en mensen gesproken die er geweest zijn. Overal wordt Kirchberg als heel geschikt voor beginners beoordeeld. Daarom verbaasd mij het bericht van Harry en zou ik graag wat meer uitleg willen. Is dat ene stukje wat genoemd wordt dan niet te omzeilen?

Ik snap niet dat Harry, Fieberbrunn als gebied voor beginners voorstelt.

Dit gebied heeft niet veel blauwe pistes (alleen een paar hele korte). En de enige lange blauwe piste (no2) veranderd na 12.00 uur in een buckelpiste, die voor beginners echt niet leuk meer is.

Ik denk dat er echt leukere gebieden zijn om te beginnen met skiën (ook al ben je vaak de eerste dagen nog op de oefenweide). Maar het is is idd ook van de persoon afhankelijk. De een durft sneller wat meer, dan de ander.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Heb ooit in Kaprun de eerste skilessen gehad op de oefenweide daarna vrijsnel de omgeving in zoals Kitzsteinhorn, Maiskogel en ook op Sonnenalm, zoals @Alex al schrijft bovenin prima, echter dalafdaling kan een drama zijn, zeker aan het einde van de dag i.c.m. met een zonnige dag.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik snap niet dat Harry, Fieberbrunn als gebied voor beginners voorstelt.

Dit gebied heeft niet veel blauwe pistes (alleen een paar hele korte). En de enige lange blauwe piste (no2) veranderd na 12.00 uur in een buckelpiste, die voor beginners echt niet leuk meer is.
[/post]

nou ken ik het voorgestelde gebied niet, maar mijn ervaring in diverse gebieden is dat blauw bij het ene gebied rood bij een ander gebied is. Ook wel eens een “zwarte” piste genomen in frans gebied die in een ander gebied in Italie in de midden moot van rood valt. Er zit nog behoorlijk wat verschil in wat gebieden een bepaalde kleur geven. Er zijn gebieden die overwegend “rood” zijn die prima te doen zijn als beginner, maar er zijn ook meer dan genoeg gebieden die overwegen rood zijn die het de beginner niet makkelijk maken.

Ik vind daarom de algemene aanname fout, waar gesteld wordt dat een beginners gebied te herleiden is aan het aantal (km) blauwe pistes in een gebied. Of wanneer deze wordt afgezet tegenover rood en zwart in procenten.

Een beginners gebied zou anders beoordeelt moeten worden, o.a. zijn de liften makkelijk voor beginners, zijn er mogelijkheden om een gebied te doorkruisen met enkel blauwe/rode pistes, zijn er goede scholen in het gebied, zijn er oefenweides verspreid door het gebied, hoe verhouden de blauwe en rode pistes zich gemiddeld tot andere gebieden, wat is de gemiddelde dalingspercentage van een kleur piste in een gebied.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Birdheart haalt daar de kern aan … blindstaren op procentjes blauw of rood wil niets of niet veel zeggen.

Wat wil je trouwens aan beginners aanbieden? Dat is op zich al niet makkelijk te antwoorden. Voor de ene beginner is dat “goede skischool, goede herhalingspiste, niet te moeilijk” om technisch goed herhaald te worden. Die zal al lang tevreden zijn met een gebiedje als Imst, Patscherkofel, Hochzeiger, etc (let’s face it, de meeste mensen gaan hier niet eens van gehoord hebben). Een andere beginner gaat net gedreven zijn door uitdagingen en veranderingen en niet zo zeer het technische verhaal en eerder naar een Sölden, Kirchberg of zoiets gedreven worden (en dan toch hopen op een gondel naar beneden desnoods).

Als’k naar die lijst kijk, dan denk ik vooral dat een beginner die niet zo supergoed motorisch leert daar op een week niet half zo veel zal leren als wat mogelijk is …

Ik denk dat er echt leukere gebieden zijn om te beginnen met skiën (ook al ben je vaak de eerste dagen nog op de oefenweide). Maar het is is idd ook van de persoon afhankelijk. De een durft sneller wat meer, dan de ander.

Maartje op 10 nov 2014 10:49

Dat is precies wat ik ook bedoel, met de een durft sneller wat meer, dan de ander.

Het ene blauw is absoluut het andere niet. Dat verschilt heel erg van gebied. En het is inderdaad waar de betreffende “beginner” het meest belang bij heeft.

Ik vindt het moeilijk om te zeggen of een gebied voor een beginner geschikt is of niet (ik ga dan altijd van mijn eigen ervaring uit. Maar iedereen ervaart het natuurlijk anders).

Ik ben dus wel bekend in het skigebied van Fieberbrunn. Vandaar dat ik weet dat de lange blauwe piste ongeveer vanaf halverwege, rond 12.uur in een buckelpiste veranderd. De rest van de blauwe pistes zijn erg kort, of het zijn paadjes van de een naar de andere piste. Dit gebied heeft geen brede blauwe glooiende autobanen (zeg maar), als iemand hiernaar op zoek mocht zijn.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Kirchberg is prima voor beginners. Maak je daar maar geen zorgen om.
Je krijgt boven prima skiles en het is niet verplicht om als beginner (ook niet voor gevorderde) naar het dal te skiën, dus je kunt na een heerlijke dag les ook gewoon met de gondel naar beneden. Afhankelijk van de lesgroep zal de leraar vast nog wel eens wat moeilijkere pistes nemen. Genoeg blauwe pistes in Kirchberg en een paar keer dezelfde blauwe nemen las je die fijn vind is ook geen straf.

Kirchberg is prima voor beginners. Maak je daar maar geen zorgen om.
Je krijgt boven prima skiles en het is niet verplicht om als beginner (ook niet voor gevorderde) naar het dal te skiën, dus je kunt na een heerlijke dag les ook gewoon met de gondel naar beneden.

Ivo4 op 10 nov 2014 14:16

Dat dus, de meeste gebieden kan je toch wel kiezen of je een dalafdaling doet of gewoon de gondel pakt?
om dan om alleen een dal afdaling te roepen dat t waardeloos is is een beetje jammer.

Ik schreef de beoordeling uit eigen ervaring. In Fieberbrunn waren destijds de pistes perfect. Maierl 1 is standaard op het steilstuk bovenin een ijsbaan, de omleidingsroute ook niet prettig. Uiteraard wél een heel mooi skigebied, heb er zeker 30x vakantie gevierd. St. Johann daarentegen is voor beginners echt fijner en vooral Kaprun spreekt mij bijzonder aan met de opschakeling van oefenwei naar Maiskogel en dan door naar de gletscher, waar ook nog veel blauw te vinden is. Maar goed: Zell am See is voor pure beginners absoluut niet aan te raden, voor gevorderde skiërs echter een prima stek, met afwisselingsmogelijkheden richting Kaprun, Saalbach, Maria Alm, Mittersill-Kitzbühel, Weissee(geheimtipp) en het Gasteinertal op vrij korte afstand

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Een beetje doorzetter kan met een lesje of 2 rustig van de rode af. En anders gewoon eerst een lesje in Snowworld etc. of het Sauerland nemen?

He met een lesje of 2 de rode piste af! Dan kan je nog niet eens de sneeuwploeg perfect laat staan remmen. U bent blijkbaar goed verzekerd.

Waarom een apart topoc openen om te reageren op een topic wat al bestaat?

Irene op 10 nov 2014 06:39

niet zo erg hoor

Waarom een apart topoc openen om te reageren op een topic wat al bestaat?

Irene op 10 nov 2014 06:39

niet zo erg hoor

He met een lesje of 2 de rode piste af! Dan kan je nog niet eens de sneeuwploeg perfect laat staan remmen. U bent blijkbaar goed verzekerd.

Hooykaas op 13 nov 2014 12:24

Als je niet helemaal een houten Klaas bent, dan leer je al in je eerste privéles parallel skiën en remmen. Bij groepslessen zal dit vast wel anders zitten.

Don`t eat yellow snow

He met een lesje of 2 de rode piste af! Dan kan je nog niet eens de sneeuwploeg perfect laat staan remmen. U bent blijkbaar goed verzekerd.

Hooykaas op 13 nov 2014 12:24

Als je niet helemaal een houten Klaas bent, dan leer je al in je eerste privéles parallel skiën en remmen. Bij groepslessen zal dit vast wel anders zitten.

jaapm op 20 nov 2014 17:54

Iets leren en onder de knie hebben zijn twee verschillende dingen.

De ene rode piste is de andere niet. Misschien kan iemand na twee dagen privéles de makkelijkste rode piste af, maar gemiddelde rode piste lijkt mij overdreven. Eigen ervaring (en nee ben geen houten Klaas) en van anderen leert dat je stelling in zijn algemeenheid niet correct is.

Plaats een reactie