Slowakije/Polen Tour deel 2: Roháče - Spálená (Tatrawest) 25-01-'15

Na een intensieve rit en eerste skidag doen we het vandaag wat rustiger aan. We hebben eerst even goed uitgeslapen, zodat we de rest van de week niet oververmoeid raakten. Omdat we maar een halve dag gingen skiën, hebben we voor het gebied van Roháče gekozen. Ook al is Roháče onderdeel van de Tatra (West-Tatra-gebergte), ligt het ver van de andere bezochte skigebieden. Dit omdat het gebied in een dal ten noorden van de kam ligt. Voor ons was het vanuit Nová Lesná ongeveer 1,5 uur rijden. Vanaf de Huty bergpas heb je bij mooi weer een prachtig uitzicht op het Liptovská Mara (een groot meer tussen de Lage Tatra en West-Tatra) en het skigebied Jasná Chopok. Bij ons was het natuurlijk weer mistig en de pas was daarbij ook erg glad. ;)

Vanaf Zuberec werd de weg weer aardig wat hobbeliger en glad. Ook hier weer geen ideale toegangsweg! Het kan alleen nog altijd wel slechter en wanneer je rustig rijdt, is er maar weinig aan de hand.

Landschappelijk is het gebied weer helemaal anders dan Vel’ká Rača. Het skigebied gaat tot een hoogte van 1500 meter en wordt omringd door bergen tot 2100 meter. In Slowakije kun je de hoogte van een gebied trouwens niet vergelijken met de Alpen. Aangezien Slowakije een landklimaat heeft, is het hier vaak een stuk kouder. Op een hoogte van 1500 meter in Slowakije kun je er wel 500 meter optellen voor de Alpen (±2000m) om ongeveer een vergelijking te maken. Zo kan je hier ook in een redelijk slechte winter (tot nu toe) in Slowakije ook gewoon prima skiën tot 500 meter hoogte.

Je kunt goed merken dat je niet meer in een laaggebergte zit. Ook hier is flink geïnvesteerd de afgelopen tijd. Afgelopen zomer is er een gloednieuwe 6-CLD/B van Leitner gebouwd. Zo maak je bijna 500 hoogtemeters in een kleine 7 minuten.

Site skigebied:
http://www.tatrawest.sk/

Pistekaart:

null

Prijs dagpas:
€ 25,-

Weer/Temperatuur:
Heerlijke verse sneeuwval met een temperatuur van een paar graden onder nul beneden op de parkeerplaats.

Gesloten:
De 4 persoons stoeltjeslift met daarbij de zwarte 6 en blauwe 7. De afdalingen hebben we toch kunnen doen ;)

Sneeuwcondities:
Heerlijk lichte poeder naast en soms ook op de piste. Op het steilstuk bij de rode 2 was het vrij ijzig met wat buckels. De andere pistes waren allemaal erg goed te doen. De blauwe 7 was zelfs geprepareerd met een vers laagje sneeuw er op. Op de zwarte 6 lag lekker wat verse sneeuw. Er lag genoeg om niet de grond te raken.

Wachttijden:
Bij de sleepliften af en toe even wachten, maar dat is verwaarloosbaar.

Beste piste:
Blauwe/Rode 8. Niet geprepareerd, en heerlijke Champagne-Powder :)

Slechtste piste:
Rode 2

+/-:

  • Mooie lange pistes
  • Nieuwe Leitner lift
  • Poederdag :)
  • Toegangsweg vrij slecht

GPS:

null

^iSkitracker

Gemiddelde snelheid incl. liften: 19 km/h
maximale snelheid: 59 km/h
Hoogste punt: 1508m
Aantal hoogtemeters geskied: 6022 hm
Aantal liften: 19
Pistekilometers: 29.60 km

Foto’s:

null

^In Nová Lesná bij ons appartement. Het is aan het sneeuwen en er ligt een mooi vers laagje

null

^Typisch voor Slowakije (en Polen ook), de grote hoeveelheid billboards langs de wegen.

null

^Huty bergpas

null

^Zuberec, een typisch Slowaaks dorpje

null

^De toegangsweg naar het skigebied door een mooi bos. Het is inmiddels flink aan het sneeuwen.

null

null

^Aangekomen op de grote parkeerplaats. Gelukkig staat hij niet vol. Na het skiën ging hier bijna iedereen met de auto een beetje driften in de sneeuw ;)

null

^Zoom naar het dalstation van de nieuwe Leitner lift

null

^Eerste steilstuk van de lift. De kap gaat automatisch mee naar beneden, waardoor de foto’s vanuit de lift wat blauw zijn. Achja, beter dan die felle oranje kappen.

null

^Bijna 2 km lang is deze lift

null

null

^Rode 1

null

^Het wat vlakkere middenstuk

null

^Super lift :)

null

Het laatste gedeelte. De zon probeert nog even door te komen, helaas lukt het niet en gaat het af en toe steeds harder sneeuwen.

null

^Bij het bergstation naar boven gekeken richting de Salatín (2047m)

null

^Heel even werd het zicht wat beter en kon je goed zien dat je al in een mooi gebergte zit. Hier de Zadný Salatín (1768m)

null

^Bergstation 6-CLD/B Roháče expres

null

^Blauw vind ik ook hier het beste passen.

null

^Bergstation van de gesloten 4-SB met daarnaast de nieuwe lift.

null

^Bovenste gedeelte van de rode 1/rode 3

null

^Terugblik

null

^Bergstation van de oude 4 persoons stoeltjeslift. Helaas nu niet open door het gebrek aan sneeuw beneden. Gelukkig ontsluit de nieuwe lift ook gewoon alle pistes.

null

null

^blauwe 1

null

^Een leuke hut met wat muziek en een après ski tent. Het kan alleen wat riskant zijn om precies onder de lift te eten. Er kan nog al eens wat sneeuw naar beneden vallen van de ski’s :p

null

^Terugblik naar boven

null

^Bergstation van de koppelbare sleeplift C

null

^Een mooie glooiende en redelijk uitdagende piste.

null

^Heerlijk, zo’n koppelbare sleeplift :) Lekker snel weer boven

null

null

^Blauwe/Rode 1

null

^Dalstation Lift C

null

^Deze verloopt parallel aan de stoeltjeslift

null

^Wat ons trouwens hier opviel, was dat hier iedereen goed kon skiën! Kwam vast zeker omdat er verder geen Nederlanders waren ;) Die hebben we de hele vakantie geen een gezien!

null

^In de koppelbare sleeplift

null

null

^Van Tatrapoma

null

^Ook de onderste sleeplift is van Tatrapoma, maar goed dat er plaatjes bij staan. Van de tekst is echt niets te begrijpen.

null

Eh? :P
Niets fouts aan hè, @SnowJan? ;)

null

^Koppelbare sleeplift D

null

^Oefenweide

null

^Oefenweide met de parkeerplaats

null

^Dalstation van de nieuwe stoeltjeslift

null

null

null

null

^Steilstuk bij de rode 2, hier waren er wat steentjes en ijsplaten te vinden

null

^Gesloten zwarte piste. Nouja, zoals je kunt zien is het duidelijk waarom deze gesloten is. Dit betekent natuurlijk niet dat deze niet te doen is ;) Prima harde onderlaag waardoor je ski’s er niet doorheen snijden. Lekkere poeder!

null

^En erg mooi steil!

null

^Ook hadden we nu eindelijk een beter uitzicht op de bergrug aan de overkant. Grote kans dat hier ergens wat beren rondlopen.

null

^Pittige zwarte piste!

null

^Zeker niet geschikt voor beginners

Conclusie:
Met de nieuwe Leitner lift is Roháče erg interessant om een dagje te doen. Mooie lange afdalingen en hier en daar is er ook wat super poeder te vinden. Ik ben van mening dat je dit gebiedje zeker mee moet nemen als je een skitrip naar Slowakije doet.
Klein maar heel erg fijn! :)

Na het skiën hebben we bij een restaurant aan de Huty-pas gegeten voor rond de 10 euro. Dat kun je zeker niet in de Alpenlanden! Het eten/drinken is erg goed en ook nog eens super goedkoop. Zo betaal je voor een halve liter bier tussen de 1,00 en 1,50 euro :)

>>> Rusín Ski (PL), Strednica - Ždiar, Ski Bachledova 26-01-'15 >>>

Wat een avonturiers zijn jullie toch ook, gewoon over de zwarte piste waar allemaal kleine boompjes uitsteken :P
Hmm die sleepliften zijn ook wel redelijk oud volgens mij?

Maar leuk verslag weer! Kek gebiedje voor een dag zo te zien :3

Gang is alles

Ziet er zeer goed uit. Die zwarte afdaling is inderdaad een uitdaging, als ik het zo bekijk. En zit er nou een bocht in die sleeplift? Zo ja, is dat dan niet heel apart? Ik ben benieuwd naar de rest, aangezien ze hier een nieuwe lift hebben, terwijl dit een klein gebiedje is. De grotere gebieden zullen vast nog beter zijn, neem ik aan.

Carnas on Tour

@Jesper, gelukkig waren het allemaal maar grassprieten of wat takjes, je kon nergens achter blijven haken gelukkig :p

Die koppelbare sleepliften van Tatrapoma zijn al inderdaad redelijk oud maar heel fijn en snel. Eer zitten ook erg vaak bochten in inderdaad.
@Svennoo, laat je verrassen ;)

Leuk verslag! ik ben ook een paar keer in Slowakije wezen boarden, beide keren in Jasna, het viel me daar toen ook op dat het niveau van de skieërs en boarders behoorlijk hoog was (al was ik toen zelf nog beginner, dus misschien was ik ook wel wat snel onder de indruk).

Ben benieuwd naar het verslag van Jasna, volgens mij is daar best wat veranderd sinds ik daar was.

Running against the wind

Het lijkt me een leuk gebiedje in een heel mooie omgeving!

Zoals gewoonlijk weer een leuk verslag!

❄️

@basso: Dat hebben we eigenlijk overal in Slowakije zo beleefd. Het niveau is er absoluut boven gemiddeld. Niet alleen door de Winterberg-bril gezien, maar ook door de Alpen-bril. Natuurlijk zijn er ook wel de nodige beginners, maar ook die kwamen wel veilig en gecontroleerd de berg af. Skileraren die we les zagen geven deden dit ook erg professioneel.

Ziet er weer prachtig uit Henri!

En die ene foto? nee joh niks fouts aan :p

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@ThijsMeeusen, danku danku. Ik ben benieuwd of @SnowJan het inmiddels al snapt haha :P

Ziet er goed uit :)
25 euro voor een skipas is ook niet duur en dan nog het goedkope eten en verblijf maakt een mooi studententarief :D. Ik heb zelf nog laatst gekeken voor polen(zakopane) maar zonder auto is dit eigenlijk geen doen. Misschien slowakije volgend jaar.

@valkie: Let wel dat Zakopane in Polen een drukke toeristische plaats en omgeving is. Er zitten weliswaar geen Nederlanders of Belgen, maar het zit er bomvol met Polen. Slowakije is dan toch een heel stuk rustiger.

Mooie foto’s weer! wat een wegen toch in slowakije :p
Grappig die koppelbare sleepliften, in het opzicht van de liften lijken deze gebieden veel op franse gebieden vind ik.
Wel mooi dat ze door heel slowakije en polen wel vernieuwingen hebben gedaan, zoals deze nieuwe Leitner. maakt de gebieden toch weer wat interessanter!

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian, gelukkig zijn de hoofdwegen en snelwegen dan wel weer heel goed :P

Frans en ik zijn in deze vakantie allebei fan geworden van koppelbare sleepliften haha. Lekker snel weer boven en het zijn vaak leuke liftjes.

Plaats een reactie