Nieuwe liften 2015-2016

wel opvallend dat er steeds meer 10-EUB gondels worden gebouwd

hier een overzicht van wat er seizoen 15/16 word gebouwd
http://wiki.alpinforum.com/index.php/Neue_Lifte_Saison_15/16…

hier nog een bouw webcame van mellau

null

En het moet allemaal voor de winter klaar zijn. Ongelooflijk wat een organisatie. Als ik het lijstje bekijk lijkt het wel dat Doppelmayr het wint van Leitner.

Sorry dat ik er weer ben maar ik hoorde van de winter in Sankt Anton am Arlberg van iemand die het weten kan dat het elektra verbruik van alle skiliften in Sankt Anton per dag net zoveel is als dat het hele dorp verbruikt in de zelfde periode.Daar heb ik inieder geval nooit bij stil gestaan. Hoezo skiën is miieu vriendelijk.Maar wel leuk

@Svennoo, 6 m/s is voor een stoeltjeslift snel, maar het is niet de eerste stoeltjeslift ter wereld met die snelheid. Is weer een mooi reclamepraatje ;)
Bijvoorbeeld de BMF liften met Porsche Design in o.a. Laax en Rusin Ski kunnen ook 6 m/s.

Zat vanochtend met een nederlandse (!) “Local” in de lift op de Stubaier gletscher en hij vertelde me dat er hier 55miljoen geïnvesteerd gaat worden o.a. in een 32 persoons cabinelift ter vervanging van de Eisgratbahn. Hij vroeg zich alleen af of het nog wel terugverdiend kan worden in de toekomst daar de Stubaier gletscher ruim 10m aan dikte ingeleverd heeft in de laatse jaren. Volgens hem waren niet (alleen ?) de hogere temperaturen het probleem, maar vooral het gebrek aan sneeuwval waardoor de gletscher onvoldoende “voeding” krijgt. Geïnvesteerd word er dus wel !

@Hooykaas Hoeft ook niet per jaar zo te zijn. Kwestie van sparen. Het zijn net mensen :P

@Jorian Maar dat is Flachau he… Op de site van SkiWelt stond dat het de snelste lift is, bedoelen ze waarschijnlijk het type lift mee.

Svennoo op 5 mei 2015 17:06

achterjet is ook een 8-mgd xD maar laat ze maar opscheppen in de skiwelt ;)

Edit: Nevermind, ik dacht dat je mer 8-er een kabinenlift bedoelde maar je bedoelde dus een 8persoons stoeltjeslift :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Naast de nieuwe verbinding met Fieberbrunn aan de noord zijde van het gebied komt Zell am See aan de zuidzijde ook steeds dichter naar het Skicircus Saalbach-Hinterglemm-Leogang toe. Zell am See gaat namelijk vanaf Viehhofen een nieuwe lift bouwen naar de top, deze wordt gebouwd langs de bestaande skiroute welke tegelijkertijd wordt omgebouwd tot piste.
http://skiinformatie.nl/verbinding-zell-am-see-kaprun-met-sa…

null

Enige wat nog echt mist om de verbinding compleet te maken (en wat eigenlijk al jaren echt een gemis is) is een lift vanaf Viehhofen naar de top, langs de bestaande dalafdaling.

@Visscher, klopt die komt er ook zeker, het is officieel aangekondigd, de eerste sektie zal men dit jaar al mee beginnen, en volgend jaar het tweede stuk. Als het mee zit wordt het skicircus een nog groter gebied door de samenwerking met Zell am See en Fieberbrunn, dit vanaf seizoen 2016/2017 is mij verteld tijdens mijn verblijf in Saalbach.

http://www.skiweltbrixental.nl/officieel-verbinding-zell-see…

Ah jammer, geen dalafdaling tot in Viehhofen… Hopelijk komt die in de toekomst.

❄️

Hmmm. Alleen jammer dat er nog geen lift komt vanuit Viehhoven naar SHFL zelf. Voorlopig was de dalafdaling de afgelopen 2 jaar in december dat ik daar was dicht richting Viehhoven.

Carnas on Tour

Zeer leuke verbinding maar zolang er nog geen goede verbinding met Viehhofen is van SHL buiten de bus om is het nog knap waardeloos om even lekker een rondje te skien…

@Svennoo: wij hadden dit jaar het geluk om eind januari/begin februari elk dag de dalafdaling richting Viehhofen te kunnen gebruiken in tegenstelling tot vorig jaar. Vorig jaar was ze blijkbaar maar 4 dagen open geweest , dit jaar bijna constant vanaf januari tot maart.

@Svennoo: wij hadden dit jaar het geluk om eind januari/begin februari elk dag de dalafdaling richting Viehhofen te kunnen gebruiken in tegenstelling tot vorig jaar. Vorig jaar was ze blijkbaar maar 4 dagen open geweest , dit jaar bijna constant vanaf januari tot maart.

Sarah op 8 mei 2015 20:14

Zolang ze er geen lift terug naar SHFL en geen besneeuwingsmechanisme plaatsen blijft die piste een pure gok, helaas. Het lijkt mij een leuke afdaling namelijk.

Carnas on Tour

Wat ik ervan gehoord heb is dat er vanaf Viehhofen ook een lift richting Asitz zal komen, maar het begin is er.

Na de nieuwe 6KSB Waldkopf van dit jaar (waar ik in het topic voor 2014-2015 over berichtte) is dit jaar volgens planning de Sudelfeldkopflift aan de beurt. En ook daarna bouwt Bayrischzell door: http://www.sudelfeld.de/modernisierung/

David23 op 9 feb 2015 20:03

Dit gebied ken ik helemaal niet. Is ook niet te vinden bij de skigebieden op deze site. Het pistenplan ziet er interessant uit. Ik heb nooit gesnapt dat er aan de Duitse kant van de alpen geen grotere gebieden liggen. De meeste wintersportgangers wonen aan die kant van de alpen. Misschien moeten ze daar maar eens naar Winterberg kijken wat er kan als je investeert. Wie weet hebben ze dat in Südelfeld gedaan…

@Frank9, er ontbreken een hele hoop skigebieden hier op de site.

Winterberg en Sudelfeld kun je natuurlijk niet met elkaar vergelijken. Waar moet Sudelfeld het geld vandaan halen om zo’n enorme investeringen te doen als Winterberg? Wat Winterberg kan is erg speciaal en kan niet elk willekeurig ander gebied zomaar doen. Sudelfeld heeft een concurrentie met andere skigebieden in Zuid-Duitsland en de gebieden in Oostenrijk.
Bovendien is er de afgelopen jaren veel protest geweest tegen de modernisering/uitbreiding van Sudelfeld. Ook al zouden ze graag willen bouwen, niet altijd lukt/mag het zomaar.

Ik ben benieuwd wat er de komende jaren ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. De nieuwe 6-CLD/B Waldkopf van dit jaar is ook verrassend kort trouwens, nog niet eens 700 meter met 226 hoogtemeters. De pistes naast de lift zien er interessant uit, dus de investering zal wel prima zijn :)

Wil Sudelfeld juist wat gaan voorstellen zullen ze toch een aantal sleepliften moeten vervangen door stoelliften, ook naar de top… .

Ik snap dat Südelfeld niet zo kan investeren als Winterberg. Zoveel nieuwe liften als daar gebouwd worden is extreem. Maar ik heb vaak het idee dat er in de andere Duitse gebieden nauwelijks geïnvesteerd wordt.

Kijk bijvoorbeeld naar het Schwarzwald, Feldberg. Dat gebied heeft een enorme potentie om toeristen uit Oostenrijk weg te snoepen. Maar tot dit jaar moest je nog te voet de weg over over om van het ene deelgebied in het andere te komen. De mooiste delen hebben nog oude sleepliften. Als het goed is komt er dit jaar eindelijk een nieuwe lift. Maar er zou veel meer kunnen. Als je ziet hoe druk het er nu al is komt er genoeg binnen dus dat is het probleem niet.

Ik heb begrepen dat de dorfbahn in Gerlos nog een jaartje duurt.

Over het geld verdienen. Dat valt erg mee hoor.
Veel skigebieden investeren jaarlijks 25-35% van hun inkomsten in verbeteringen. Dan hou je niet veel geld over hoor. Het is meer een rat-race. Je moet wel mee met de concurrentie, anders ga je kopje onder.

Je ziet ook dat kleinere gebieden soms gewoon sluiten omdat ze de investeringen niet kunnen opbrengen.

Zijn er al ergens nieuwe foto’s verschenen over de nieuwe lift vanuit Mayrhofen?

@EricH , kijk hier maar eens, het bautagebuch, het ziet er nu nog een beetje uit als een chaos…

http://www.mayrhofner-bergbahnen.com/de/einblicke/bautagebuc…

Certified ski-boy, glijbewijs
Let it snow, Let it snow, Let it Snow!!!

@OVI666,
Ben wel benieuwd naar deze ontwikkeling. Eindelijk dan daar ook de pistes altijd open door besneeuwing, ken alleen weinig wijs uit de pistekaart die ze erbij hebben gezet! Weet jij zo al vanwaar tot waar de lift gaat komen en de extra pistes?

LA NORMA😍☃️

@piefke

Ik kan het ook lastig uitlezen, maar ze gaan eindelijk meer gebruik maken van de brunn. Als ik het zo lees, lift, extra piste, en ook een wateropslag om sneeuw mee te kunnen maken in de betreffende hoek. Het lijkt er op dat de brunn regelmatiger open moet…

Let it snow, Let it snow, Let it Snow!!!

Vorig jaar werd ie al aangekondigd voor maar dat ging toen blijkbaar niet door want ik heb afgelopen winter nog in het oude 3-zittertje gezeten…maar volgend seizoen komt er een nieuwe gondel naar La Siala in de AlpenArena Flims Laax Falera.

Na jarenlang wachten zijn ze nu begonnen met het bouwen van de ‘‘Panoramabahn Geols’’. Mijn geliefde DSB Geols zijn ze aan het afbreken, en de nieuwe lift wordt een stuk naar onderen verlengd. (liftlengte: 2,2 km)

null

http://www.meinbezirk.at/schwaz/chronik/bahnbau-fuer-spieljo…

Tja, nog 3 jaar en dan zit jouw mooie rustige “Geols” vast aan Hoch Fügen. En dan kommen de kleppers van Kaltenbach…

1 jaar te vroeg voor mij… :(

❄️

@RoteHersentote, Spieljoch zal niet direct verbonden worden met Hochfügen, dat is bijna niet mogelijk. Als er een verbinding komt, is het waarschijnlijk via de overkant van het dal bij de Geolsbahn richting de Wedelexpress/Top-Jet óf de Neuhüttenbahn.

x

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie