Nieuwe liften 2015-2016

Hoogst waarschijnlijk gaat de Übungshang bahn in Zürs (Ski Arlberg) vervangen worden door een 6 CLD/B met ook nog eens allemaal leuke extra’s erbij
Deze lift is eigenlijk echt een oefenlift of een lift om het skigebied te doorkruisen, het traject van deze lift is ook vrij kort. Maar voor beginnende skiërs/snowboarders die alleen onderin het skigebied blijven natuurlijk fijn al die extra’s.

null

Gang is alles

@RoteHersentote, Spieljoch zal niet direct verbonden worden met Hochfügen, dat is bijna niet mogelijk. Als er een verbinding komt, is het waarschijnlijk via de overkant van het dal bij de Geolsbahn richting de Wedelexpress/Top-Jet óf de Neuhüttenbahn.

HenriS op 27 mei 2015 21:21

@HenriS ; dat zag ik later ook pas. Vond de afstand toch ook wel aanzienlijk. Op het pistekaartje lijkt het bijna aangesloten, maar in werkelijkheid valt het behoorlijk tegen. Ongetwijfeld dat er al wel plannen voor bestaan…

Die verbinding zou dan via de helling onder de Kuhmesser moeten gaan. Die helling is té lawinegevaarlijk om liften te bouwen.

De kortste en meest logische verbinding is dus via Hochzillertal.

durf bijna niets melden over al die liften hier…wordt gezien als spam:)

ahhahhhahhha maar ga zo lekker door allemaal. We willen allemaal het goede nieuws hier toch lezen …

Hoogst waarschijnlijk gaat de Übungshang bahn in Zürs (Ski Arlberg) vervangen worden door een 6 CLD/B met ook nog eens allemaal leuke extra’s erbij
Deze lift is eigenlijk echt een oefenlift of een lift om het skigebied te doorkruisen, het traject van deze lift is ook vrij kort. Maar voor beginnende skiërs/snowboarders die alleen onderin het skigebied blijven natuurlijk fijn al die extra’s.

null

Jesper op 27 mei 2015 23:40

Dat is meestal het eerste liftje wat ik pak indien ik de auto op het parkeerterrein neerzet bij Zurs. Welkome aanvulling dus, aangezien dat 2 persoonsliftje eeeeeeeeeeeerg langzaam was :)

Afgelopen weekend aan het mountainbiken geweest in saalbach-hinterglemm. Dus uiteraard ook vlakbij de nieuwe verbinding geweest in een haast verlaten dal. Heb een paar foto’s er van gemaakt.

null
null

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Ferdinand Zeker mooi! Bedankt voor de foto’s. Hopelijk heb je een leuke vakantie gehad :P

Ik ben erg benieuw hoe het eindresultaat wordt.

Carnas on Tour

@svennoo thnx! We hebben 3 dagen gebiked, en 3 dagen telkens een ander avontuur meegemaakt. Missie geslaagd dus!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Aan de andere kant van de wereld: flinke investeringen in Park City (Utah) die zouden moeten gaan leiden tot het grootste verbonden skigebied in de VS. Twee oudere stoeltjesliften die vervangen worden en een nieuwe gondel die de twee deelgebieden PCMR en Canyons met elkaar verbindt.

null

In Crans- Montana, zal op het bergstation van Cry’der een Folie Douce komen…

http://www.lenouvelliste.ch/fr/valais/sierre/crans-montana-a…

Leuk voor de Amerikanen, kunnen ze eindelijk ook een beetje km’s gaan maken ;-)

Jammer dat naar daar vliegen altijd zo duur is :-p

Weet iemand of de Panoramabahn Geols een middelstation krijgt? Als we een matige winter krijgen zal het onderste stuk (zuidhelling, dalstation op ruim 1000 meter) het erg moeilijk krijgen en bestaat de kans dat de hele Geolskant dichtblijft…

❄️

Niet te veel overdrijven hè, zelfs in een matige winter kun je vaak nog prima skiën op een zuidhelling op 1000 meter.
De lift start op 1239m en krijgt geen middelstation.

Ligt eraan hoe geexposeerd die Geols helling ligt, ik ken de situatie daar niet. Wel die van Lanersbach, verderop inhet Zillertal, die is vrijwel identiek, ligt ook op 1250 meter pal zuid. Daar hebben ze wel slim gebruik gemaakt van het de omstandigheid dat het onderste stuk naar Vorderlanersbach door een vrij nauw dal loopt, dus de piste die “kleeft” op het onderste stuk tegen een schaduwhelling. Maar ook dan nog is die piste alleen dankzij kunstsneeuw tot 2e helft maart open.

Voor betrouwbare informatie over nieuwe infrastructuur is er 1 bron - alpinforum. Ook over dit onderwerp is er een eigen topic met daarin alle informatie http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=269…
Niet alleen alle geruchten (en of die waar zijn) maar ook de vergunning met daarin plattegrond en technische gegevens (er komt een flink meer voor water voor besneeuwing) en ook foto’s van de bouw.
Via deze link de vergunning http://fs1.directupload.net/images/user/150507/46jzalqz.pdf…

The older I get, the better I was

Verkeerd de bouwgegevens gelezen ;) las 1039 ipv 1239. Valt dus wel mee inderdaad.

❄️
❄️

Ik las eergisteren op de site van de Spieljoch dat alle contracten zijn getekend.
En dat ze al zijn begonnen met de bouw van de het dalstation.
Eindelijk, ik ski hier elk jaar en ze zeiden dat de lift er al zou staan in winter seizoen 12/13.
De nieuwe lift zal dan hopelijk ook een stap dichterbij Hochzillertal en Hochfügen zijn.
Deze lift wordt een 8-persoons cabinebaan.
De duur van de rit is bijna 6minuten.

@RoteHersentote, Spieljoch zal niet direct verbonden worden met Hochfügen, dat is bijna niet mogelijk. Als er een verbinding komt, is het waarschijnlijk via de overkant van het dal bij de Geolsbahn richting de Wedelexpress/Top-Jet óf de Neuhüttenbahn.

HenriS op 27 mei 2015 21:21

null

Niet te veel overdrijven hè, zelfs in een matige winter kun je vaak nog prima skiën op een zuidhelling op 1000 meter.
De lift start op 1239m en krijgt geen middelstation.

HenriS op 11 jun 2015 22:06

Nu moet ik wel zeggen dat ook ik, een geharde fanatiekeling, bang ben dat de Geols afdaling ook afgelopen Kerst dicht was, het hele gebied trouwens in de kerst week en daarna ging de Spieljochbahn zelf ook nog kapot, aangezien de zeer weinige sneeuwval in de week van Kerst. Ik hoop goede besneeuwing of inderdaad op een middelstation, maar volgens komt er geen middalstation vrees ik.
Ik heb een PDF-bestand gedownload van de Site van de Spieljoch.
hier even gekopieerd, hij wilde niet bijvoegen.
Baustart für „Panoramabahn Geols“ am Spieljoch.

Eröffnung: Dezember 2015

Baustart – Vorarbeiten an der Hochfügener Straße zur Errichtung der Talstation am 12. Mai 2015

Technische Daten zur Panoramabahn Geols:
Seilhöhe in der Talstation 1.239,01 m
Seilhöhe in der Bergstation 2.054,01 m
Höhenunterschied 815 m
Bahnlänge (waagrechte Länge) 1.818,30 m
Betriebslänge (schräge Länge) 1.992,60 m
Mittlere Neigung 48,82 %
Größte Neigung 64,9 %
Anzahl der Stützen 10 (davon 2 Doppelstützen)
Spurweite 6,1 m
Fahrzeuge: CWA Omega IV – 8 LWI
Anzahl 64 Stück
Fassungsraum 8 Personen
Nutzmasse ca. 640 kg
Abstand am Förderseil 71,33 m
Betriebsabwicklung: Berg- und Talbeförderung
Nennfahrgeschwindigkeit 6,0 m/s
Folgezeit der Fahrbetriebsmittel 11,89 s
Fahrzeit 5,67 min
Förderleistung 2.422 P/h

Het originele plan om een nieuwe gondel te bouwen is van een goeie 10 jaar geleden. Eerst de Geolsbahn, toen de Metzenjochbahn en nu is het dus de Panoramabahn Geols geworden.

Een middelstation maakt de lift weer een stuk duurder en je zit langer in de lift.

De nieuwe lift zal dan hopelijk ook een stap dichterbij Hochzillertal en Hochfügen zijn.

@RoteHersentote, Spieljoch zal niet direct verbonden worden met Hochfügen, dat is bijna niet mogelijk. Als er een verbinding komt, is het waarschijnlijk via de overkant van het dal bij de Geolsbahn richting de Wedelexpress/Top-Jet óf de Neuhüttenbahn.

HenriS op 27 mei 2015 21:21
fernando op 13 jun 2015 11:39

De liftverbinding zal dus (als het gaat gebeuren) via Hochzillertal gaan. De bus van dalstation Panoramabahn Geols -> Hochfügen is ook een optie.

Met de uitbreiding van de besneeuwingsinstallaties zal je ook gewoon tot het dalstation kunnen skiën. De kans dat de afdaling gesloten is, is met kerst natuurlijk groter, maar de Geolsbahn was vrijwel altijd open met kerst (behalve afgelopen kerst dan blijkbaar) en 1239 meter kun je nu niet echt laag noemen. De dalafdaling gaat tot 650 meter en is ook vaak goed te doen met kerst.

Het originele plan om een nieuwe gondel te bouwen is van een goeie 10 jaar geleden. Eerst de Geolsbahn, toen de Metzenjochbahn en nu is het dus de Panoramabahn Geols geworden.

Een middelstation maakt de lift weer een stuk duurder en je zit langer in de lift.

De nieuwe lift zal dan hopelijk ook een stap dichterbij Hochzillertal en Hochfügen zijn.

@RoteHersentote, Spieljoch zal niet direct verbonden worden met Hochfügen, dat is bijna niet mogelijk. Als er een verbinding komt, is het waarschijnlijk via de overkant van het dal bij de Geolsbahn richting de Wedelexpress/Top-Jet óf de Neuhüttenbahn.

HenriS op 27 mei 2015 21:21
fernando op 13 jun 2015 11:39

De liftverbinding zal dus (als het gaat gebeuren) via Hochzillertal gaan. De bus van dalstation Panoramabahn Geols -> Hochfügen is ook een optie.

Met de uitbreiding van de besneeuwingsinstallaties zal je ook gewoon tot het dalstation kunnen skiën. De kans dat de afdaling gesloten is, is met kerst natuurlijk groter, maar de Geolsbahn was vrijwel altijd open met kerst (behalve afgelopen kerst dan blijkbaar) en 1239 meter kun je nu niet echt laag noemen. De dalafdaling gaat tot 650 meter en is ook vaak goed te doen met kerst.

HenriS op 13 jun 2015 13:58

Het is de laatste twee jaar al crisis met sneeuw.
Maar gelukkig valt er na kerst meestal een wit cadeautje uit de lucht.
Echt een kerst wonder.

Na twee jaar kun je nog niet van een crisis spreken. Ja, ten opzichte van enkele tientallen jaren geleden zijn de winters minder sneeuw- en kourijk, maar de laatste jaren hebben we ook genoeg hele goede winters gehad.

❄️

@Fernando

Uhm, crisis met sneeuw? Wat bedoel je daar precies mee?
Even naar Spieljoch gekeken: 2 jaar geleden met kerst was alles behalve de dalafdaling gewoon geopend, wat gewoon een goed aanbod is voor de kerstweek. De dalafdaling was zelfs goed te doen, maar niet geschikt om open te zijn voor de grote massa mensen.
@David, minder sneeuw- en koudrijk zou ik niet meteen zo snel zeggen. Kijk maar eens naar vorig jaar de Zuidalpen, recordsneeuw. Voor de Nooralpen was het dan weer een ander verhaal, maar dat weet je ;)

null

Hierboven een eerste blik op het eindresultaat.
null

Het verloop van de nieuwe Hartkaiserbahn wordt ook al duidelijk, het middelstation blijft qua locatie relatief gelijk.
null

Het nieuwe bergstation. Ook is zichtbaar dat de funderingen voor de steunpilaren reeds klaar zijn.

*deze afbeeldingen zijn afkomstig van alpinforum.com, dus zijn niet van mij.

Zell am See krijgt nu ook de aansluiting met Skicircus, zie ik op verschillende media.
Zal dan de skipas van Skicircus automatisch ook geldig zijn in Zell am See? En wellicht ook Kaprun/kitzsteinhorn???

Bij twijfel....Doen!!

http://www.skiwelt.at/de/umbau-keatlift.html

Naast de nieuwe Hartkaiserbahn en Jochbahn is er nog een derde lift die vernieuwd wordt in Skiwelt. Söll gaat namelijk de stoeltjes van lift 43 (Keatbahn) een upgrade geven: stoelverwarming en kappen.

❄️

Zell am See krijgt nu ook de aansluiting met Skicircus, zie ik op verschillende media.
Zal dan de skipas van Skicircus automatisch ook geldig zijn in Zell am See? En wellicht ook Kaprun/kitzsteinhorn???

Joris321 op 24 jun 2015 13:33

Ik denk wel voor Zell am See, voor Kaprun denk ik niet. Misschien dat ze het hele systeem omgooien en drie skipassen gaan aanbieden. Een voor Zell am See - Kaprun, Skicircus SHFL - Zell am See en voor Skicircus SHFL - Zell am See - Kaprun. Dit lijkt mij ook het meest logische.

http://www.skiwelt.at/de/umbau-keatlift.html
Naast de nieuwe Hartkaiserbahn en Jochbahn is er nog een derde lift die vernieuwd wordt in Skiwelt. Söll gaat namelijk de stoeltjes van lift 43 (Keatbahn) een upgrade geven: stoelverwarming en kappen.

David23 op 24 jun 2015 14:03

Wel wat fijn. Heb wel eens mij ijzige kou in die lift gezeten. Zie alleen wel liever dat ze liften 21 (Hohe Salve I), 24 (Schernthannbahn), 31 (Kasbichlbahn) en 117 (Fleiding) upgraden.

Carnas on Tour

Zell am See krijgt nu ook de aansluiting met Skicircus, zie ik op verschillende media.

Zal dan de skipas van Skicircus automatisch ook geldig zijn in Zell am See? En wellicht ook Kaprun/kitzsteinhorn???

Joris321 op 24 jun 2015 13:33

Ik denk wel voor Zell am See, voor Kaprun denk ik niet. Misschien dat ze het hele systeem omgooien en drie skipassen gaan aanbieden. Een voor Zell am See - Kaprun, Skicircus SHFL - Zell am See en voor Skicircus SHFL - Zell am See - Kaprun. Dit lijkt mij ook het meest logische.

http://www.skiwelt.at/de/umbau-keatlift.html
Naast de nieuwe Hartkaiserbahn en Jochbahn is er nog een derde lift die vernieuwd wordt in Skiwelt. Söll gaat namelijk de stoeltjes van lift 43 (Keatbahn) een upgrade geven: stoelverwarming en kappen.

David23 op 24 jun 2015 14:03

Wel wat fijn. Heb wel eens mij ijzige kou in die lift gezeten. Zie alleen wel liever dat ze liften 21 (Hohe Salve I), 24 (Schernthannbahn), 31 (Kasbichlbahn) en 117 (Fleiding) upgraden.

Svennoo op 24 jun 2015 14:42

Inderdaad, 95% van de gasten die in Vorderglemm of Saalbach (laat staan Leogang, Hinterglemm of Fieberbrunn) verblijven zullen niet naar de Kitz gaan. Vanuit Fieberbrunn naar Zell is eigenlijk al te ver.

Schnernthann, Hohe Salve 1, Kasbichl, Salvista, Fleiding en in mindere mate Brixen-Hochbrixen en Hausberg zijn imo aan vervanging toe. De langere sleepliften in Ellmau op de berg (Ranhart en Schmiedalm) zouden ook wel vervangen kunnen worden.

❄️

Repost, kreeg een error.

liftverwarming…afgelopen kerst in Mayrhofen, ze stonden aan als het 10 graden boven nul was zodat de sneeuw extra lekker smelt onder je broek en zodra het koud was stonden ze uit?

Naar mijn gevoel werkt het (zeker voor mensen met kwalitatief ‘slechte’ skibroeken) vaak alleen maar averechts… want natte billen is ook met 10 graden boven nul niet fijn.

Plaats een reactie