Triple crash Harakiri Mayrhofen

Ik lees overigens steeds vaker dat deze piste zwaar overschat wordt… Maar welke pistes behoren dan wel tot de moeilijkse van de Alpen? Ik vond zelf de muur bij Avoriaz echt geniaal, lekker uitdagend door de grote buckels :)

Nicky4 op 17 mrt 2015 09:13

De zwarte muur inderdaad. De eerste keer dat ik er afging heb ik doodsangsten uitgestaan. Boven aan staan bij het begin van de piste en dat je kijk en dat je niet ziet waar het einde van de piste is.
Zo steil en dan met die hoge buckels. !!!

Eigenlijk is alleen het eerste stuk eng en de rest valt mee. Maar het blijft de piste die voor mij het aller engst was om er vanaf te gaan, of heb ik het mis ?

Maar het blijft de piste die voor mij het aller engst was om er vanaf te gaan, of heb ik het mis ?

HaringHighRichardt op 17 mrt 2015 10:14

Als jij dat zegt, dan zal het wel zo zijn… ;)

Maar het blijft de piste die voor mij het aller engst was om er vanaf te gaan, of heb ik het mis ?

HaringHighRichardt op 17 mrt 2015 10:14

Als jij dat zegt, dan zal het wel zo zijn… ;)

DSvier op 17 mrt 2015 11:29

Ja, dat is mijn mening maar iemand anders kan het wel een heel makkelijke afdaling vinden.

Harakiri ben ik ook afgeweest maar dat is al weer een hele tijd geleden en ik kan me er weinig van herinneren, heeft waarschijnlijk weinig indruk gemaakt. Zwarte muur in ieder geval wel.
En het flimpie, tja wat moet ik daar nu van zeggen ?

@VSteven Afgelopen voorjaar precies hetzelfde gezien op de Harakiri. Een vrouw met haar zoontje van ook een jaartje of 5-6 tussen de benen die glijdend de piste afkomt…
Uiteindelijk een medewerker van het skigebied die het jongetje veilig naar beneden bracht, en de vrouw kreeg een mooie preek.

Is het al winter?

@VSteven Afgelopen voorjaar precies hetzelfde gezien op de Harakiri. Een vrouw met haar zoontje van ook een jaartje of 5-6 tussen de benen die glijdend de piste afkomt…
Uiteindelijk een medewerker van het skigebied die het jongetje veilig naar beneden bracht, en de vrouw kreeg een mooie preek.

Edwin4 op 17 mrt 2015 15:15

‘‘Mama is bij je, dan kun je het makkelijk’’ lol

Gang is alles

Voor veel mensen geldt dat ze hun hersenen ook op vakantiestand zetten als ze aan het skiën zijn. Ik word daar wel eens een beetje moe van, maar zo lang als ze daarmee anderen niet lastig vallen, prima. Helaas zie je dat het vaak wel ten koste gaat van (de veiligheid van) anderen.

Met kinderen dit soort fratsen uithalen is helemaal bizar. Het zou in mij werkelijk niet opkomen om met een kind tussen de benen op dat soort pistes naar beneden te komen. Dat soort gedachten lijken vooral post te vatten bij mensen die juist zelf het skiën niet beheersen en vaak ook geen enkele moeite willen doen om het skiën te beheersen (want lessen kosten geld enzo…).

Met de steeds drukker wordende pistes komt het er nog een keer van dat ze een skibewijs in gaan voeren.

De vrouw in kwestie dacht inderdaad dat het allemaal wel kon.

Achja, thuiskomen met het verhaal van “Mijn kleine jongen is ook van de harakiri af gegaan” vond ze misschien wel heel leuk…

Is het al winter?

Voor veel mensen geldt dat ze hun hersenen ook op vakantiestand zetten als ze aan het skiën zijn. Ik word daar wel eens een beetje moe van, maar zo lang als ze daarmee anderen niet lastig vallen, prima. Helaas zie je dat het vaak wel ten koste gaat van (de veiligheid van) anderen.

Met kinderen dit soort fratsen uithalen is helemaal bizar. Het zou in mij werkelijk niet opkomen om met een kind tussen de benen op dat soort pistes naar beneden te komen. Dat soort gedachten lijken vooral post te vatten bij mensen die juist zelf het skiën niet beheersen en vaak ook geen enkele moeite willen doen om het skiën te beheersen (want lessen kosten geld enzo…).

Met de steeds drukker wordende pistes komt het er nog een keer van dat ze een skibewijs in gaan voeren.

DSvier op 17 mrt 2015 17:46

Afgelopen kerstvakantie ook meerdere keren gezien op de zwarte dalafdaling in Sölden. Weliswaar niet de zwaarste zwarte piste, maar wel heel druk, hobbelig en ijzig. Kinderen tussen de benen, kinderen aan een tuigje… Onverantwoord, zeker op de smalle stukken is het gevaarlijk. Met name in het trechtervormige gedeelte kort boven Hochsölden kan dat heel erg fout gaan.

❄️

@David23 Kinderen aan een tuigje… dat moet ik nog een keer meemaken lol

Gang is alles

@David23 Kinderen aan een tuigje… dat moet ik nog een keer meemaken lol

Jesper op 17 mrt 2015 21:03

Toevallig dit jaar nog eentje gezien, toch zie je ze minder haha

Is het al winter?

Ik snap overigens niet wat er te lachen valt @Jesper ! En ook sommige reacties laten te wensen over als je het mij vraagt. Iedereen hier is ook ooit ‘beginner’ geweest en zal wel eens een keer een stuiter hebben gemaakt, maar dat mag geen aanleiding zijn voor leedvermaak.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex, Natuurlijk heeft iedereen wel eens een stuiter gemaakt, maar wat heeft dat er mee te maken? Als beginner haalde ik het niet in m’n hoofd om een steile zwarte piste zoals de Harakiri af te gaan…

@Alex Hmm ik ben zeker ook beginner geweest en ben toen ook aardig vaak gevallen. Maar je gaat toch niet als beginner van zo’n steile piste af :P

Vind het zelf een komisch gezicht om allemaal mensen naar beneden te zien glijden
@Edwin4 Hmm dat is positief!

Gang is alles

Ik krijg bij het zien van de beelden het idee dat het een groep is van ongeveer tien mensen die gezamenlijk de helling afgaan. Lijkt me een typische groepssituatie waarin men geen rekening heeft gehouden met de zwakkere broeders. Bijna niemand komt trouwens normaal de helling af.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Iedereen is echt super judgemental.

Er zijn ook supermakkelijke zwarte pistes. stel je bent een beginner en je bent in je eerste of tweede skiweek van een zogenoemde zwarte piste afgeweest. Als dit een relatief makkelijke piste is dan is dat toch jouw referentiekader.

Kom je vervolgens zoals in dit geval bij de hara kiri en zie je zwart staan dan gaan bij jouw niet alarmbellen klinken. De enige gedachte is die moet ik ook proberen.

Mischien moeten de skigebieden eens kritisch kijken naar wat ze aanbieden en hoe ze het aangeven.
Er zit namelijk nogal wat verschil tussen bijvoorbeeld een blauwe piste hier en een blauwe piste daar.
Meer kleurtjes lijken mij helemaal niet gek.

@marcelhermus Er staat toch denk ik wel aangegeven aan het begin ‘‘nur für geübte skifahrer’’ ?
Hebben ze bij Langerzug (steile skiroute Lech) in ieder geval wel.

Denk ook wel dat ze borden er hebben staan van x procent en ‘‘vertical’’ oid. Dat moet toch menig beginner afschrikken zou je zeggen :P

Gang is alles

Iedereen is echt super judgemental.

Er zijn ook supermakkelijke zwarte pistes. stel je bent een beginner en je bent in je eerste of tweede skiweek van een zogenoemde zwarte pist

Mischien moeten de skigebieden eens kritisch kijken naar wat ze aanbieden en hoe ze het aangeven.
Er zit namelijk nogal wat verschil tussen bijvoorbeeld een blauwe piste hier en een blauwe piste daar.
Meer kleurtjes lijken mij helemaal niet gek.

marcelhermus op 21 mrt 2015 01:01

Als je bijvoorbeeld kijk naar Frankrijk. Wat in Oostenrijk Zwart is is in Frankrijk meestal (donker) rood

Het is helemaal niet erg dat iemand nog moet leren hoe hij/zij van een zwarte piste afkomt, maar huur dan voor je eigen veiligheid een skileraar. Zeker betaalbaar als je in een groep aan het skiën bent, zoals op het filmpje.

Skiklasjes overkomt dit nou nooit…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Iedereen is echt super judgemental.

Er zijn ook supermakkelijke zwarte pistes. stel je bent een beginner en je bent in je eerste of tweede skiweek van een zogenoemde zwarte piste afgeweest. Als dit een relatief makkelijke piste is dan is dat toch jouw referentiekader.

Kom je vervolgens zoals in dit geval bij de hara kiri en zie je zwart staan dan gaan bij jouw niet alarmbellen klinken. De enige gedachte is die moet ik ook proberen.

Mischien moeten de skigebieden eens kritisch kijken naar wat ze aanbieden en hoe ze het aangeven.
Er zit namelijk nogal wat verschil tussen bijvoorbeeld een blauwe piste hier en een blauwe piste daar.
Meer kleurtjes lijken mij helemaal niet gek.

marcelhermus op 21 mrt 2015 01:01

Leuk weetje: Harakiri betekend zelfmoord in het Japans, dat zegt toch genoeg over hoe stijl die piste is. En daarbij, volgens mij kan je de piste vanuit de lift zien en zo zou je kunnen beoordelen of je hem wel kan skiën of niet.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Het feit dat een goede skiër van het groepje alvast klaar gaat staan om te filmen, zegt ook wel iets.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Afgelopen woensdag helaas dit…Mayrhofen – Nach einem Sturz auf der sogenannten „Harakiri-Piste“ im Skigebiet Horberg/Penken im Zillertal ist am Mittwoch ein Urlauber aus Tschechien seinen Verletzungen erlegen. Der 67-Jährige war nach Angaben der Polizei auf der Strecke mit einem durchschnittlichen Gefälle von 78 Prozent über den Rand hinaus geraten und wurde gegen eine Lawinenverbauung geschleudert.Auf der als „schwarzer Piste“ ausgewiesenen Route „34“ war der Tourist mit seiner Tochter unterwegs. Reanimierungsversuche von Pistenrettung und des Notarztes eines Hubschraubers blieben erfolglos.

Groeten uit het dal

Karin

Haha Lache !

Afgelopen woensdag helaas dit…Mayrhofen – Nach einem Sturz auf der sogenannten „Harakiri-Piste“ im Skigebiet Horberg/Penken im Zillertal ist am Mittwoch ein Urlauber aus Tschechien seinen Verletzungen erlegen. Der 67-Jährige war nach Angaben der Polizei auf der Strecke mit einem durchschnittlichen Gefälle von 78 Prozent über den Rand hinaus geraten und wurde gegen eine Lawinenverbauung geschleudert.Auf der als „schwarzer Piste“ ausgewiesenen Route „34“ war der Tourist mit seiner Tochter unterwegs. Reanimierungsversuche von Pistenrettung und des Notarztes eines Hubschraubers blieben erfolglos.

Groeten uit het dal

karin4 op 21 mrt 2015 14:02

Hmm dat is minder

Gang is alles

vind toch dat er hier meteen nogal grof wordt be- en veroordeeld… “sukkels”, “losers”,…

Iedereen hier is natuurlijk weer de allerbeste skiër die nooit valt en Tombalabomba-gewijs van elke zwarte piste afkomt. Maar o wee wanneer we een filmpje zien van enkele skiërs die iets minder vlot van een steile piste afkomen. Het is zelfs eigenlijk moeilijk te zien hier hoe ze skiën, alleen uit de manier waarop ze glijden wordt al de conclusie getrokken dat het beginners zijn, en deze piste is alleen voorbehouden voor de absolute profs natuurlijk.

Ikzelf ben een redelijke skiër, ik ga ook quasi elke zwarte piste af (behalve wanneer ze erg buckelig liggen, dat is mijn ding niet), maar op een blauwe of rode piste heb ik een mooie stijl, op een zwarte ziet het er iets minder vlot uit, maar ik val wel zelden of nooit. Moet ik dan ook wegblijven van de zwarte pistes? Zijn die voorbehouden voor de absolute uitverkorenen (blijkbaar zijn de meeste posters hier absolute toppers die 24 weken per jaar op de latten staan zoals de locals, en eigenlijk allemaal prof hadden moeten zijn)?

Beetje typische wintersport hoogdraverigheid, “ik ben een topper en wanneer we een filmpje zien van iemand die valt of iets minder vlot naar beneden komt zal het wel een sukkelige beginner zijn die we eigenlijk van de pistes moeten houden…”.

Denis, met jouw wil ik wel een Weizzen drinken…

Denis, met jouw wil ik wel een Weizzen drinken…

Frank66 op 22 mrt 2015 09:26

Ik wel 2, de beste stuurlui (skiërs) zitten aan de kant (op het wintersport forum) !!!

@Denis Maar als je ooit in Mayrhofen bent geweest en over de Harakiri bent gegaan, dan weet je gewoon dat deze voor goed gevorderden is. Er staat niets voor niets een bord aan het begin van die piste, ALLEEN VOOR GEVORDERDE SKIERS/SNOWBOARDERS. Als je hier 30 minuten over doet om naar beneden te komen dan noem ik je eerlijk gezegd niet gevorderd…

A winter without powder isn't a winter!

Het is altijd makkelijk een oordeel te hebben over een ander,maar iedereen vergist of overschat haar of zijn kunnen wel eens.Als je met de stoeltjeslift over de piste gaat denk je dat valt wel mee,hierdoor word je al op het verkeerde been gezet ook het begin is breed. Ik zelf heb een hekel aan de Harikiri ik kan best aardig zwarte pistes skiën maar hier wordt je vaak verrast met erg ijzige stukken.Af en toe moet je je beperkingen toegeven,ik denk dat je dan ver gevorderd ben en er lekker omheen skiën.

Hmm ik heb er niet echt problemen mee als beginners zoals zij de zwarte piste doen, wordt alleen wel anders als ze mensen omver gaan kegelen of de hele piste innemen waardoor jij er niet langs kan als gemiddelde of gevorderde skiër/snowboarder.

Maar, dat neemt niet weg dat het een komisch gezicht is

Gang is alles

Kom op lieve mensen, dit topic werd een week geleden gewoon voor de fun geopend en dreigt nu weer helemaal te veranderen in een debat over verantwoordelijkheid en het be- en veroordelen van anderen. Laten we het toch eens gezellig houden met elkaar en niet van elke vlieg een olifant maken. Een serieuze discussie als deze is bij wijze van spreken al 100x op wintersporters voorbij gekomen.

Ik ben af en toe best eens in voor iets lichtzinnigs, en ja, daar hoort toch ook best wel eens wat leedvermaak bij. Zolang er geen doden of gewonden vallen moet dat m.i. ook gewoon rustig weleens kunnen. :) Op o.a. het alpinforum kan je zien dat dat ook goed functioneert.

blijkbaar zijn de meeste posters hier absolute toppers die 24 weken per jaar op de latten staan zoals de locals

Denis op 22 mrt 2015 08:48

Ahh, ik voel mee aangesproken! :P Ben immers ook een local, al zij het slechts een Sauerländer. ;)

Plaats een reactie