Ski's onderhouden en waxen

Beste,

In de eerste week van pasen gaan skiën met mijn nieuwe ski’s, en ja, sneeuw ligt er bij pasen meestal wat minder bij… In het begin viel het best goed mee, net bijgesneeuwd en goed weer, das dus top :)
Maar op het einde van de week lag er steeds sneller pap sneeuw (hele week volle zon gehad…).

Met tot gevolg: krassen in de nieuwe ski’s

Nu vraag ik me af wat ik moet doen, ik lees hier veel over waxen en dat zelf doen, dus wss ga ik me zelf zo’n set kopen om dat te doen. Maar nu las ik ook dat er voor ‘diepere krassen’ ptex gebruikt moet worden enzo.

Dus mijn vraag, wat moet ik hiermee doen, ptex en dan waxen, of waxen alleen omdat ze niet te diep zijn. Of naar de winkel :p

null

null

null

En bij het waxen, wat moet ik hiermee doen? Zijn zo van die dingen die er uit komen… Eraf halen of moet ik niet tot daar waxen? (weet niet eens of ze eraf kunnen hoor)

null

null

*bericht bewerkt door moderator op 14 apr 2015 11:08: Verhuisd naar juiste subforum

Zolang de krassen in de lengterichting zitten en niet door het belag heen gaan zou ik het lekker zo laten zitten. Wel balen van je nieuwe skis maar waarschijnlijk niet de laatste keer dat je een steentje zult raken. Enkel met wax afkrabben goed de wax uit de geul halen anders remt het (iets) af.
Als die dopjes er niet uit kunnen zou ik ze lekker laten zitten en tot daar waxen.

Übung macht den meister!!!

Dus nu gewoon waxen, en bij het schrapen ook goed in de snee gaan?

Wat is trouwens het beste, want hier zijn ook al veel verschillende meningen over:

  • Nu waxen, en schrapen

  • Nu waxen, en voor ik vertrek op skivakantie schrapen (zodat het minder uitdroogt)

( * of gewoon 2 x waxen ofzo :p )

Kan beide. :) Ik raad je wel aan om een clinic van bijvoorbeeld Holmenkol te volgen, die worden wel eens gegeven in Snowworld. Er staat echt té veel verkeerd informatie op internet!

Kan beide. :) Ik raad je wel aan om een clinic van bijvoorbeeld Holmenkol te volgen, die worden wel eens gegeven in Snowworld. Er staat echt té veel verkeerd informatie op internet!

Nipper op 14 apr 2015 12:25

Met waxen kan hij niet veel fout doen, toch?

Ja, heb het nog wel nooit gedaan, maar als ik dit goed volg?

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2287/Hoe-waxen%3F…

Dus kan ik het best bestellen en gewoon eens uitproberen? :)

De krassen zien er in mijn ogen niet ernstig genoeg uit om een ptex behandeling te laten doen. Helaas maar is niet anders.

De link van wintersporters is prima. Maar een clinic kan ik je wel aanraden, daar kun je vragen stellen over punten waar je nog over twijfelt of juist meer van wilt weten. Ik heb zelf een clinic gevolgd bij Skicenter Edelweiss in Brummen. Op youtube vindt je trouwens wel meer instructie filmpjes van bijv. Toko, Holmenkol etc.

Succes met het waxen!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ja een clinic volgen en zorgen dat je de strijkbout op een lage temperatuur zet.Ik zou persoonlijk even naar de ski winkel gaan voor een grote beurt dan kan je weer nieuw beginnen.

Ik pak in deze situatie met slechte piste altijd mijn oude ski’s dan doet het minder pijn.Misschien kan je ergens oude maar nog goede ski’s kopen handig voor de volgende keer.En uiteindelijk goedkoper.

kun je gewoon met P-tex dichtmaken hoor, geen probleem. Ik zou wel voor de transparante uitvoering gaan en niet voor de zwarte. Staat wat netter, ondanks dat het de onderkant is.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Dat soort oppervlakte krasjes gewoon laten voor wat ze zijn. Anders blijf je bezig en bestaat het belag van je ski na het volgende seizoen bijna geheel uit ptex…
Waxen is niet heel ingewikkeld, je hebt de wintersporters tutorial al gevonden. Gebruik in het begin gewoon basiswax (beginners gebruiken in de regel teveel wax, dus keep it cheap :) ), als je een beetje weet hoe het werkt kun je later ook met speciale waxen aan de slag.

Zelf slijpen kan ook, maar daarbij is het beter om eerst een clinic te volgen of van iemand te leren die dat goed kan. Goed slijpen is namelijk iets lastiger.

Voor nu zou ik de ski’s waxen en wegzetten. Schrapen voor vertrek in het nieuwe seizoen. Eventueel dan ook een vers laagje wax aanbrengen voor de omstandigheden ter plaatse, maar dat is meer voor de pro’s (speciaalwax en zo)

Succes

Bedankt voor de reacties allemaal :-)

Hmm, het is idd wel zo dat het na 5 seizoenen dan voornamelijk uit ptex bestaat, dus zal nog wachten en gewoon al eens beginnen met waxen :-) Slijpen ga ik idd nog niet doen, en na 1 week skiën zal het nog wel mee vallen zeker? En dan volgend jaar eens naar de winkel mee gaan ofzo.

En dan universele wax (standaard denk ik, want deze is tussen -7 graden en de 8 graden ofzo, en met pasen is het dan toch meer deze)?

Mvg,

Ik was aan het denken om een nieuw topic aan te maken, maar ik stel mijn vraag maar hier.

Wordt er überhaupt in de wintersportgebieden wel eens echt goed, handmatig gewaxt? Vaak als ik mijn ski’s laat waxen heb ik ze binnen 15 minuten weer gewaxt terug. Zijn ze dan echt gewaxt of alleen even over een band gehaald?
In januari mijn ski’s laten waxen bij de Intersport, onderaan de Ahornbahn in Mayrhofen. Het midden van de ski’s ziet er nog mooi zwart uit, maar de buitenkant is alweer licht grijs… Zojuist maar eens een wax setje besteld, dus ik ga het maar eens zelf proberen. :-)

Als je ze binnen 15 minuten weer terug hebt zijn ze niet op de hand gewaxt, of héél slecht.

Het handmatig waxen in de bergen kan wel maar moet je naar vragen maar kost geen 10 euro.Voor de fijnproevers onder ons is het beter.Handmatig slijpen is vele malen beter ze halen er dan niet zoveel vanaf als met de machine. En zo doe je langer met je ski’s. Belangrijk omdat de kwaliteit van een low_end ski steeds slechter word qua materiaal dan om de concurrentie de baas te blijven en het financiële resultaat van de fabriek intressant te houden.Nogmaals niet mijn woorden maar van de mensen die op de werkvloer staan.
Trouwens voor een high_end ski is het ook beter.Hoe meer je je gaat verdiepen in skiën en alles wat er mee samen hangt hoe ingewikkelder het gaat worden lijkt het.

Vaak als ik mijn ski’s laat waxen heb ik ze binnen 15 minuten weer gewaxt terug. Zijn ze dan echt gewaxt of alleen even over een band gehaald.

bram82 op 15 apr 2015 14:10

Bij veel skishops zijn ze door een machine van 30.000 Euro tot 50.000 Euro gehaald, scherp geslepen en zit er echte warme wax op. Vaak zit er universele witte wax op. Het is niet slecht, het is zeker niet verkeerd, helemaal niets mis mee, eerlijk gezegd bespaar je jezelf een hoop tijd en moeite.

Desalnietemin is handmatig waxen beter, zeker als je het zelf doet. Als je een laag wax over je ski’s doet met een waxijzer en daarna (met 15 min tussenpauzes!) drie keer waxt, dan zit de wax dieper dan met welke waxmachine dan ook. En je kunt zelf je favoriete wax kiezen. Na 20 keer achter elkaar waxen weet je zeker dat het belag verzadigd is :-)

Als je hele scherpe ski’s wilt hebben, zelf slijpen op 88 graden, want menig slijpmachine in de skishop staat op hooguit 89 graden.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Dus nog een reden meer om het zelf te doen :)

Trouwens, is dit een goede borstel? (niet voor reclame te maken he)

http://nl.decathlon.be/borstel-ski-snowboard-swix-borstel-br…

@starsfighter Of het een goede borstel is weet ik niet, heb daar geen ervaring mee, maar zo’n combi lijkt mij persoonlijk niets. Ik gebruik zelf losse borstels van o.a. Holmenkol dus een aparte brons, een nylon hard, een nylon zacht en een paardenhaar borstel. Vaak zie je complete waxsets met borstels en waxijzer etc., misschien moet je daar eens naar zoeken. Heb zelf als basis een Holmenkol waxset gekocht en daarnaast extra borstels etc.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Jeetje jij bent goed equipped met al die borstels.Misschien kan je aan het forum even uitleggen wanneer je ze moet gebruiken brons ,nylon hard ,nylon zacht, paardenhaar en wat zo’n waxset kost met waxijzer alleen als je tijd hebt hoor! @chonn Bedankt alvast

Even nog een correctie: het is een koper borstel (zo wordt het verkocht) en geen brons, maar het zou ook brons kunnen zijn immers daar zit ook koper in verwerkt en een klein deel tin :)

De koper (of brons) en harde nylon borstel gebruik ik voornamelijk voor reiniging van het belag voor het waxen. Overigens de koper borstel kun je ook gebruiken voor na het hot waxen, maar dat doe ik zelf niet.

Na waxen en afschrapen van het wax gebruik ik eerst de nylon (hard) en vervolgens de nylon zacht en als laatste ronde de paardenhaar borstel voor de finishing touch. Ik gebruik zelf overigens een natuurvriendelijk (biologisch afbreekbare) universeel wax van holmenkol. Heb nog niet geexperimenteerd met andere type single purpose waxen, heb ze wel in huis maar nog geen behoefte toe gehad.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Hmm oke, dan eens zien of ik ergens anders een borstel te pakken krijg :)

Bedankt voor de goede hulp allemaal! :)

Mvg,

Om er nog eens op terug te komen, ben aan het kijken om ineens een set te kopen, deze leek me wel goed:

http://www.skiwebshop.be/holmenkol-skiwaxset

MAAR:
Er zit geen koperen borstel bij… In de plaats ervan zit er Padset bij, waarvan ze zeggen:

Voor u begint met waxen dient u de oude waxlaag te verwijderen, dat kunt u doen met de Padset: met dit schuursponsje ruwt u het belag op, waarna u met de Wax Ab de wax gemakkelijk kunt verwijderen. Het is belangrijk dat alle vuilresten zijn verwijderd alvorens te beginnen met aanbrengen van de nieuwe waxlaag.

De wax Ab remover zou ik dan eig niet gebruiken, ik neem aan dat de wax er wel af is na een week skiën + met een koperen borstel zou het er mee af gaan (maar hoe zit het met die padset?)

Mvg,

Schuursponsje of padset begrijp ik niet. Ik gebruik dit nooit. Wax ab ook niet.
Oude wax verwijderen doe je door heet te waxen en de nog warme wax meteeb schrapen. Dan trek je het vuil mee uit het belag.

Ik denk persoonlijk dat een startset met ijzer, borstels, wax en schraper goedkoper kan. Hou je geld over voor vijltjes voor het slijpen :)

Verder zie ik dat de site het filmpje van Geertje van dit forum gebruikt. Kan ze die club even bellen om de royalties af te tikken :D

Schuursponsje of padset begrijp ik niet. Ik gebruik dit nooit. Wax ab ook niet.
Oude wax verwijderen doe je door heet te waxen en de nog warme wax meteeb schrapen. Dan trek je het vuil mee uit het belag.

Ik denk persoonlijk dat een startset met ijzer, borstels, wax en schraper goedkoper kan. Hou je geld over voor vijltjes voor het slijpen :)

Verder zie ik dat de site het filmpje van Geertje van dit forum gebruikt. Kan ze die club even bellen om de royalties af te tikken :D

Hessel op 28 apr 2015 21:57

Idd, zag ook dat ze het filmpje gebruikten :p Dacht dat ze mss al toestemming hadden gevraagd, maar dat weet ik niet ;)

En dit dan? Maar hier is een combinatie gemaakt van nylon met paardenhaar precies? Volgens sommigen is dit een universele borstel?

http://www.ebay.nl/itm/HOLMENKOL-Skiwax-Set-Skiwachs-Worldcu…

even voor alle doe-het-zelvers: schuursponsje of padset gebruik wanneer je 1: nadat je met P-tex heb gerepareerd en je de overtollige P-tex hebt verwijderd om structuur"op te halen" en 2: om net voor je gaat waxen het belag op te schonen en het mohair te verwijderen. Geleerd van iemand uit Bilthoven… :)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Dus het zou eventueel wel de bronzen borstel kunnen vervangen?

En is dit setje al wat beter? qua prijs? En iemand die het merk kent en weet of het goed/slecht is?

http://www.ebay.nl/itm/SKINFOX-Skiwachs-Set-7-teilig-mit-Sma…

mvg,

Nou Machiel, bedrijven die geen bezoekadres en een KvK nummer op hun website hebben staan wantrouw ik als de pest.

@Hans-
Dit is een beginnend bedrijf wat inderdaad (nog) geen KvK heeft. Maar is wel BTW plichtig, dus ingeschreven bij de belastingdienst.

Wat betreft het bezoekadres, dit is omdat het een klein bedrijfje is die vanuit thuis werkt.

Het was alleen maar een mogelijke optie voor degene die er vraag voor hadden.

Live to ride, ride to live.

Plaats een reactie