Kitzsteinhorn Kaprun 20 t/m 25 April 2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzsteinhorn - Maiskogel

Mooi verhaal, lekker kort :p

Donderdag 23-04-2015

Op deze prachtige donderdag heb ik voor het eerst in de sneeuw geskied !

Jesper op 6 mei 2015 01:29

In wat voor materiaal skiede je daarvoor dan ? :p

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian thx yo

flauw, met sneeuwval joh

Gang is alles

Mooi verhaal, lekker kort :p

Donderdag 23-04-2015

Op deze prachtige donderdag heb ik voor het eerst in de sneeuw geskied !

Jesper op 6 mei 2015 01:29

In wat voor materiaal skiede je daarvoor dan ? :p

Jorian op 6 mei 2015 15:01

Ik denk op een borstelbaan :P

Wel een leuk verslag Jesper! Volgende keer gaan we naar Duitsland om te skiën :P Ben benieuwd naar je laatste dag

Carnas on Tour

Mooi verhaal, lekker kort :p

Donderdag 23-04-2015

Op deze prachtige donderdag heb ik voor het eerst in de sneeuw geskied !

Jesper op 6 mei 2015 01:29

In wat voor materiaal skiede je daarvoor dan ? :p

Jorian op 6 mei 2015 15:01

Ik denk op een borstelbaan :P

Svennoo op 6 mei 2015 15:56

De bekende borstelbaan van WratSchrokken?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Svennoo thx yo

En @Jorian wat zijn jullie weer vervelend D:

Gang is alles

Vrijdag 24-04-2015

Dé dag waar (bijna) iedereen het meeste zin in had, de dag waarop we zelf op avontuur mochten in het skigebied op de Kitzsteinhorn Gletscher! ’s Ochtends bij het ontbijt leek op de webcams een prachtige dag te worden, we zouden deze dag wel boven de wolken skiën!

Algemene informatie

Website
http://www.kitzsteinhorn.at

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/kaprunkitzsteinhorn/pisten…

Weer
’s Ochtends vroeg bewolking in het dal, in de loop van de ochtend overal zonnig.
Temperatuur was aangenaam, na de verse sneeuwval leek het wel alsof het koeler bleef.

Conditie pistes
Verse sneeuw was gevallen, dus al heel erg snel sneeuwhopen op de pistes. Een half uur andat de Kitz-&Keesliften geopend waren was de piste al verreweg van strak. Off piste daarentegen was het geweldig, 40-50 cm vers. Dit zorgde er dan ook voor dat er veel freeriders op de been waren. Toen wij de eerste rit met de Gletscherjet II namen waren er al erg veel sporen gezet bij Langwied.

Helaas hebben wij niet echt van de poeder kunnen genieten :P

Open liften/pistes
’s Ochtends werden er veel lawines getriggerd om zo langzaam aan alle liften open te doen. Toen om een uur of 10 de sleepliften open gingen stond er een lange rij, alles voor de fresh tracks / strakke piste ! Of ja… wij stonden er niet tussen.
Gipfelbahn, Sonnenkar 6er en Panoramabahn waren nog steeds dicht.

Sneeuwhoogte
Langwied ~120 cm
Alpincenter: 250 cm
Berg: 430 cm
^Op basis van wat er nieuw was gevallen

In de bus kregen we nog even te horen dat we natuurlijk geen zwarte pistes mochten doen, voorzichtig moesten doen… etc.
Mijn skicompagnon voor deze dag was meestal Josh, te herkennen aan zijn gele jas in de video die ik zo zal posten. Natuurlijk waren wij zo cool om deze waarschuwing in de wind te slaan en was ons idee om wanneer de Maurerlift open ging, die meteen te doen.

Na 1 afdaling vanaf de Gratbahn kwamen we een docent tegen, we gingen even met hem mee skiën. We besloten naar Langwied te gaan, deze piste was mooi lang en had een leuke hellingsgraad, op het einde gaat het een stukje omhoog maar als je genoeg vaart houdt is dat geen probleem.

Eenmaal boven aangekomen met de Langwiedboden kwamen we nog wat andere leerlingen tegen die ook meegingen.
Op naar de Kristallbahn. Toen we de afdaling v/d Kristallbahn zag ik mijn docent een alternatieve route nemen… het zal toch niet… en ja hoor, hij naam ons mee naar de Black Mamba.
Hij had het wel iets eerder mogen vertellen, ik skiede namelijk nog met mijn rugzak om en dat ging een stuk minder vloeiend dan zonder :x

null

^Ook in het dal lag sneeuw

null

^Bij het Alpincenter

null

^Bovenste deel v/d Kitzsteinhorn valt nog net te zien vanaf hier

null

^De eerste afdaling v/d dag naast de Gratbahn

null

^Blik naar rechts op de sleepliften die nog niet open waren

null

^Pistes werden nog geprepareerd

null

^Durfal zonder stokken

null

null

null

^Begin Langwiedabfahrt, in het dal was het nog bewolkt

null

^Erg breed en leuke hellingsgraad

null

^w0w

null

^Het einde van de Black Mamba, heb het helaas niet gefilmd / gefotografeerd vanaf boven omdat ik achteraan skiede en ik anders de mensen wel heel erg lang op me liet wachten

Na deze spannende, zwarte afdaling zijn we met nog een andere docent richting de sleepliften gegaan, die ook in bedrijf genomen waren. Om kwart voor elf stonden wij bij het dalstation v/d Keeslift.

null

^Bovenaan de Gratbahn, denk dat iedereen wel weet heo de berg heet…

null

^Genomen bij het bergstation v/d Keeslift, fenomenaal uitzicht, al zal het bovenaan de Gipfelbahn nog beter zijn.

null

^Blik naar rechts

null

^Piste met slepers ernaast

null

^de crew voor een deel v/d ochtend

Na de lange maar smalle afdaling gedaan te hebben was het tijd om te eten. Ik zat met een Nederlands koppel aan een tafel bij restaurant Gletschermühle. Ik weigerde om het taaie brood van onze Gasthof te eten x)
Gelukkig heb ik vorige dagen wel gegeten met mijn skiavonturiers.

Na deze stop van 10 minuten (soep wordt snel geserveerd) was het tijd voor de Maurergletscherlift, er lagen aardig wat sneeuwhopen op de piste maar dat maakte het er niet minder op. Als je als beginnende skiër langzaam afdaalt gaat het best :)

Hierna deden we nog een keer de Langwiedabfahrt, lag er nog geweldig bij! Zoals al eerder gezegd moet je aardig wat vaart houden om helemaal boven te komen bij de stoeltjeslift. Met dit in gedachte legde ik mijn ski’s al snel naast elkaar om zo veel mogelijk vaart te hebben. Met als gevolg dat ik van de grond loskwam bij een deel waar de helling steiler werd. Het deed mij een beetje denken aan deze video http://www.dumpert.nl/mediabase/6523942/e415981c/holy_fuck_z…
Alleen dan iets minder extreem. Gelukkig niet gevallen :)

Op verzoek van iemand uit het groepje gingen we nog even naar de Kristallbahn om vervolgens de Funslope te doen. Helaas was het alweer 13:40 eenmaal onderaan de Gratbahn… (14:15 stopten we er mee…)
Dat betekende dus dat we niet meer heel erg veel tijd hadden… Ik wilde graag nog een keer de afdaling bij de Maurerlift doen dus gingen we daar maar heen. Na deze zouden we nog naar de Sonnenkar 2er kunnen.

We splitsten op, 2 van ons wilden niet nog een keer zwart dus bleven Josh en ik over.
Na de zwarte piste gedaan te hebben konden we nog net een extra lift meenemen (Sonnenkar 2er) dachten we. Helaas kwam Josh vast te zitten en kreeg hij z’n ski niet meer aan…
Nja, boze leraren wachtten ons op bij Gletscherjet II en ons skiavontuur was wederom te vroeg beëindigd.

null

^Langwiedabfahrt

null

^Zoom op de dorpen

null

^Even lachen

null

^Vanaf bergstation Maurergletscherlift, je ziet een paal van Gletscherjet 4 en de Kitzsteinhorn

null

^Mensen waren bezig met iets aan de zijkant v/d piste

null

^Piste 5b was trouwens gesloten, ik denk door lawinegevaar
Niet dat deze kleine lawines er wat mee te doen hebben maar toch

null

^Sneeuw in het dal was helemaal weg

null

^Mooi overzicht

Skitracker

null

http://www.iskitracker.com/tracks/shared/EkTLWDjVsTqRWemworx…
Deze dag maar liefst 69 km/u gegaan, waarschijnlijk op het laatste stuk van de Langwiedabfahrt :P

Eenmaal terug bij de Gasthof was het spullen bij een pakken, eten en vertrekken. Om 19:00 vertrokken we richting Barneveld. De reis verliep soepel, half 7 ’s ochtends was ik thuis.

Conclusie
Deze week heb ik dus leren skiën, mijn techniek is nog verreweg van perfect maar ik kom gecontroleerd de berg af.

Pros & Cons Excursieweek 2015

Pros
-4 dagen in de sneeuw
-Ik kan nu skiën en snowboarden
-Nieuwe mensen ontmoet
-Restaurant Gletschermühle
-Condities konden niet beter
-Onze skileraar
-Gekke video’s geschoten met gopro van @Snowjan
-Skigebied positief verrast qua grootte

Cons
-Begonnen te laat, eindigden te vroeg met skiën
-Eerste 3 dagen weinig tot geen tijd om zelf een rondje te maken
-Gasthof was erg slecht
-Geen enkele dag goed ontbijt / diner
-Heenreis hele dag in het licht in de bus
-Skidepot bij Alpincenter, niet bij Langwied

Tot slot
Nog twee onbewerkte video’s van mijn skikunsten.
De eerste is afdaling 6 (rood)


De tweede is afdaling 5a (zwart) en nog een deel door de verse sneeuw, al was dit niet zo spannend als ik gedacht had

Ik ga proberen om nog een edit van alle beelden te maken maar vraag me niet hoe.

Bedankt allemaal voor het lezen van deze verslagen, hoop dat ze deze lentedagen toch nog iets beter gemaakt hebben, al is het niet heel erg lenteachtig weer de laatste tijd

Voor de rest staat nog een dagje Hintertuxer Gletscher op de planning in de zomervakantie, als we dit ook daadwerkelijk gaan doen zal ik hierover een verslag maken.

Greotjes

Gang is alles

Voor een eerste keer kun je al echt goed skiën! Super! :D
Na mijn eerste paar dagen kon ik nog steeds niet veel, ik stond alleen maar te huilen :P

Mooi verslag verder, heb wel een beter beeld van Kitzsteinhorn gekregen. Mij lijkt het voor deze periode een leuk skigebied als het zo lekker rustig is.

Leuk verslag! Dat skiën ziet er niet slecht uit na maar 3 dagen les!

#proudtobepartofleswintersporters

Maar wacht even, de gast op de filmpjes heeft geen gele jas aan @jesper ! Je bent ons toch niet aan het oplichten he ;-)

Bedankt voor de geweldige verslagen, @Jesper! En ook op dat tweede filmpje op minuut 6:11… ‘‘Oh.’’ :P

Carnas on Tour

@HenriS Hahaha thanks, maar jij was dan ook een stuk jonger denk ik :P
@vic2000 Thx yo!
@Rene

null

Gang is alles

@Svennoo Bedankt ! Ja ik zat heel eventjes vast met m’n ski haha

Gang is alles

Wauw! Wat een fenomenaal mooie laatste dag! Zeker voor de tijd van het jaar! Bofkont!:D
Mooie foto’s en filmpjes ook weer! Ik had die nieuwe liftpalen btw niet zo groot verwacht…
Haha de GoPro zakte een beetje op het laatst:p Hadden wij ook de eerste keer xp
Trouwens, je bent gemaakt voor de wintersport! Je kan al even goed skiën als ik… DX

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan Thx yo, had ik vantevoren niet gedacht dat we in zulke condities zouden zitten.
Danku danku danku, die liftpalen zijn inderdaad groot
Waar zakte die ? ik zie het niet :o
hehehe, tja kan er ook niks aan doen dat ik een natuurtalent ben…

Gang is alles

Mooi verslag! Wel grappig dat je net zo bent beginnen leren skiën als mij. Wij moesten de eerste drie dagen telkens een bergje van 20 meter oplopen en dan terug afskiën, daarna hebben we pas kennisgemaakt met een sleep of ankerlift :)

Wat een condities! En dat skiën gaat duidelijk al vlot, nice!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Mathijs! Thanks! Oh jeetje, ben ik blij dat wij maar een ochtend lang omhoog hoefden te lopen :P
@Lieven Zeg dat wel :P! Thanks :)

Gang is alles

Lekker verslag je hoor! En ik verbaas me over je skikunsten! Volgend seizoen houd je ons wel bij ;).

Mooi verslag! Wel grappig dat je net zo bent beginnen leren skiën als mij. Wij moesten de eerste drie dagen telkens een bergje van 20 meter oplopen en dan terug afskiën, daarna hebben we pas kennisgemaakt met een sleep of ankerlift :)

Mathijs! op 7 mei 2015 12:57

Dat moest ik als kereltje van 5 ook :(

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@HenriS Hahaha thanks, maar jij was dan ook een stuk jonger denk ik :P

Jesper op 6 mei 2015 22:48

Jep, 3 jaar ;)

Lekker verslag je hoor! En ik verbaas me over je skikunsten! Volgend seizoen houd je ons wel bij ;).

Mooi verslag! Wel grappig dat je net zo bent beginnen leren skiën als mij. Wij moesten de eerste drie dagen telkens een bergje van 20 meter oplopen en dan terug afskiën, daarna hebben we pas kennisgemaakt met een sleep of ankerlift :)

Mathijs! op 7 mei 2015 12:57

Dat moest ik als kereltje van 5 ook :(

ThijsMeeusen op 7 mei 2015 16:30

Hmm dat moest ik als jongen van 13 met schoolkamp vorig jaar ook… voordat we kennismaakten met de sleep/stoeltjeslift ;)

#proudtobepartofleswintersporters

prima geskied hoor, voor je eerste week! mooie foto’s ook gemaakt, met mooie overzichten van de gletscher :)
om je vraag te beantwoorden: Grossglockner?

Certified ski-boy, glijbewijs

Leuke actiebeelden!

@ThijsMeeusen We zullen zien :P
@HenriS hehe
@vic2000 drama
@Jorian thx yo, is dat een serieus antwoord ?
@Tiny-M Bedankt :)

Gang is alles

@Jesper ja, maar het kan bij nader inzien ook de Jungfraujoch zijn

Certified ski-boy, glijbewijs

Netjess ! Valt me op dat het al zo vlotjes gaat! Zit zelf ook eraan te denken om eens te gaan skien na 7 jaar snowboarden. Nog tips?

@Jorian dacht al… het is inderdaad de Jungfraujoch, al is dat geen berg
@snowboard4life Thanks :)
tips…
-Doe de veiligheidsdingen bij je stokken af als je de lift in gaat
Wat wil je nog meer weten ? xd

Gang is alles

Ik heb een foutje bij mezelf gespot,

null

^Dit is niet de Langwiedabfahrt, maar het laatste deel van de afdaling naar de Kristallbahn x.x

Gang is alles

Leuk verslag!

@joepiedepoepie Thanks :)

Gang is alles

Hahaha @jesper
Nog geen concrete plannen hoor. Blijf gewoon snowboarden omdat ik niet opnieuw wil beginnen. Wil me eerst een beetje richten op befginnen met freeriden. Lijkt me nog gaver dan op de piste.

Plaats een reactie