Welk snowboard

Hallo (nogmaals).

Zouden jullie de rossignol one Magtek of jones mountain twin durven nemen als licht gevorderde?

En zo ja een voorkeur bij één van beide?

Ik zou sowieso voor een hybride gaan dus combinatie camber en rocker lijkt me ideaal .

Thanks.

En dus voor je magnetraction te slijpen heb je een speciale
kantenslijper nodig… Lekker onnuttig dus .

Je beperkt je gewoon in de planken keuze te fel

japser op 23 nov 2015 23:31

vijltje 90 graden gedraaid in de houder werkt ook prima.:P Laat je dat niet tegenhouden eventueel voor zo’n board te gaan, maar verwacht geen wonderen van het systeem.

Ik wil toch nogmaals noemen dat een testdag écht een uitkomst zal zijn voor je. Je kunt dan het hele scala aan boards proberen en zo in ieder geval even ervaren welke vorm jij prettig vindt. Dan heb je in ieder geval een uitgangspunt. Het is eeuwig zonde als je met een prachtig board eindigt wat toch nét niet helemaal bij jou past.

Meer dan een globaal advies is op afstand niet te geven. Zéker niet als je niet helemaal weet of je een voorkeur hebt voor een grotendeels rocker of grotendeels camber board.

Rocker-camber-rocker en camber-rocker-camber hoeven elkaar uiteindelijk niet eens veel te ontlopen, terwijl dit op papier wel zo lijkt. Simpel gezegd is het afhankelijk van de mate van rocker of camber of de meeste druk juist in het midden of op de punten van het board ligt. Meer druk in het midden betekend makkelijk draaien, vergevingsgezind, maar minder voorspanning en instabieler op hoge snelheid. Meer druk op de punten betekend meer techniek nodig voor je bochten, straft sneller af, meer ‘pop’ en stabieler op hoge snelheden.

Hieronder een voorbeeld van camber-rocker-camber, met op de eerste afbeelding een board wat zich globaal als camber zal gedragen (met een paar kleine voordelen van rocker) en eronder een afbeelding van een board wat zich voornamelijk als rocker zal gedragen (met een paar kleine voordelen van camber).

:D Je keuze is helemaal niet zo makkelijk, maar zo pik je in ieder geval weer wat op ;)

/edit:

Zouden jullie de rossignol one Magtek of jones mountain twin durven nemen als licht gevorderde?

Ben je een stevige rijder en blijf je veel op de piste, dan de rossignol. Ben je wat lichter en wil je een wat speelser board, dan de MT.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

null

null

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Hallo (nogmaals).

Zouden jullie de rossignol one Magtek of jones mountain twin durven nemen als licht gevorderde?

En zo ja een voorkeur bij één van beide?

Ik zou sowieso voor een hybride gaan dus combinatie camber en rocker lijkt me ideaal .

Thanks.

Axel-vt op 24 nov 2015 00:33

Hoi Axel-vt voor ons is het eigenlijk onmogelijk om voor jou een keuze te maken tussen deze 2 all mountain kampioenen, nu komen persoonlijke voorkeuren aan de orde die wij jou niet kunnen toefluisteren.
De rossignol wat stijver met een agressieve magnetraction en wat meer piste gericht, dus knalboard of de Jones mt minder stijf, mellow magnetraction, iets speelser en freeride georiënteerd.
Zoals alle Jones boards eten zij graag poeder als ontbijt

"respect the mountains"

Eens

En ik zou niet teveel op magnetractrion letten. Niet om de voordelen en niet om de nadelen. Het is maar een subtiel golfje he, geen dikke zaagtand. Je verkant niet per se veel sneller maar moet ook niet denken dat je ineens alle grip van de wereld op een harde piste hebt. Zie je een fijn bord met mt, koop t. Zie je een fijn bord zonder mt, koop t.

@McKuip inderdaad ook niet erop blindstaren.

Board keuze
Persoonlijk vind ik een snowboard met traditional camber gewoon het beste, in ieder geval voor op de piste. Met beste bedoel ik niet te zeggen dat de andere niet deugen maar gewoon dat een board met camber van tip tot tail mijn voorkeur heeft. Heb je al eens eerder over trippel base van Bataleon gehoord? Heb 3 boards met tbt, flyer, goliath en de proto van vorig jaar. Allemaal heerlijke betrouwbare boards ongeacht sneeuwcondities.
Kanten
Ik woon in de buurt van bergen met en zonder glaciers. Tijdens de lente, zomer en winter maanden doorbreng ik vele vrije dagen op/naast de pistes. Ik maak dus vele kilometers maar slijp mijn kanten echt niet meer dan 1 keer per jaar. Vind mijn board zelfs het lekkerste boarden als de kanten niet al te scherp zijn.
Maar de kanten van een snowboard met reverse camber zal je waarschijnlijk veel meer moeten onderhouden.
Algemeen
Snowboards en eigenlijk alles is goedkoper in NL dan hier in noorwegen waar ik woon. Ben dus meerdere keer in NL bij snow shops wezen kijken naar uitrusting. Mijn tip is vertrouw niet te veel op wat de winkelier je aanbeveeld (persoonlijke ervaring het kan natuurlijk heel anders zijn van winkel tot winkel). Als je weet wat je wil ok maar als je echt nieuw bent in het sport is het een overweging waard om je eerste setje te kopen in een groot/modern wintersportplaats.

Hallo allemaal,

Na alle adviezen en meningen ben ik verder beginnen zoeken.

Uiteindelijk ben ik terug gekomen bij de Lib Tech.

Er zijn 3 boards hiervan die me interesseren en voor mij betaalbaar zijn:

  1. Libtech attack banana (hybrid rocker)
  2. Libtech attack banana Continental (classic rocker)
  3. Libtech skate banana (classic rocker)

De meeste mensen raden me aan om geen klassieke rocker of klassieke camber te komen maar een hybrid board. In theorie het beste van beiden gecombineerd.

Maar ‘Sneeuwbaard’ heeft me in een vroegere reactie eens gezegd dat ‘Gullwing’ toch een aparte manier van rijden is… En volgens mij staat er bij de omschrijving van Libtech attack Banana wel ergens Gullwing vermeld.

Het board heeft wel een flex van 7 en daar ben ik een beetje bang van maar volgens de commentaren zou dit board zelfs voor beginnelingen kunnen. Ikzelf zou me een lichtgevorderde willen noemen voor mensen die de voorgeschiedenis niet hebben gelezen.

Mag ik jullie advies hierin nog vragen aub.

Thanks!

Axel

Maar ‘Sneeuwbaard’ heeft me in een vroegere reactie eens gezegd dat ‘Gullwing’ toch een aparte manier van rijden is… En volgens mij staat er bij de omschrijving van Libtech attack Banana wel ergens Gullwing vermeld.

Axel-vt op 24 nov 2015 15:06

Lib tech noemt dit in dit geval ec2btx en dat lijkt inderdaad sprekend op het gullwing-profiel. Dit zijn vaak erg freestyle georiënteerde boardjes. Hier moet je écht van houden en daar kom je pas achter nadat je op een dergelijk board eens een paar afdalingen gedaan hebt. Geen verkeerd board, maar totaal verschillend van de richting die je op ging.

Op deze manier kan je blijven prijsschieten, maar je zal je nooit een serieus toegespitst advies kunnen krijgen die je verder helpt dan dat je nu al bent. Inmiddels ben ik geneigd te zeggen om voor de beste aanbieding te gaan onder de voorgestelde boardjes en dan hopen dat dit écht jouw boardje zal worden. Slecht zal het zeker niet zijn, maar mogelijk eindig je niet met de ideale match.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Weet je wat zo leuk is aan keuzes maken ???!!!
Dat je nooit weet of het de juiste is!!!

"respect the mountains"

foutje

Hallo,

@ snowbaard…

Ik zou graag gaan voor een board met magnetraction… (Of in die stijl) Daar zijn we begonnen en daar ga ik verder zoeken.

De keuzes zijn dan uiteraard beperkter.

En graag een hybride om van beide zaken toch wat te kunnen profiteren.

Wordt moeilijk…

Als ervaren boarder zou ik kiezen voor de rossignol one magtek of the jones mountain twin. Deze boards spreken me aan.

Maar voor een lichtgevorderde heb je niet zoveel keuze, als je magnetraction wil…

De Attack Banana’s zijn niet echt beginnersboardjes en moeten met kracht bereden worden.

Ik zou bij die jones of rossignol blijven…

Hallo,

Als ik alles overloop, kom ik ook telkens terug op de Jones Mountain Twin en de Rossignol One Magtek.

Nu heb ik een mail gestuurd naar Rossignol België en daar geraakt mijn mail zelfs niet binnen en Rossignol Nederland moet het antwoord hopelijk ook nog komen.

Op de website van Rossignol staat namelijk bij de

  • One Magtek --> Voor Experts
  • One Magtek Wide --> Voor geavanceerden.

Een expert ben ik verre van… Een geavanceerde… Dat begint (op goede sneeuw).

Nu ik weeg +/- 84 kg (zonder kledij en zonder schoenen) en de One Magtek 156 zou gaan van 59 kg tot 80 kg. Gezien ik geen expert ben, lijkt me een 156 toch perfect mits ik maar 176 cm groot ben.

Maar een One magtek Wide zou ook gaan en dat is van 59 kg tot 82 kg maar dat is dan 157 Wide (ipv 156).

Dus zou ik ervoor durven opteren om voor de Wide te gaan mits dit qua gewicht ook goed is, qua lengte is dit wel 1 cm langer dan waar ik normaal mee board maar omdat het een redelijk stijf board is, denk ik misschien toch niet de Wide maar een beetje kleiner. maar dan zit ik er met mijn gewicht serieus over als ik onder de 156 zak en dan wordt het board volgens mij ook weer wat te klein.

Ik heb schoenmaat 42 dus daar moet ik de wide niet voor nemen. Maar omdat de wide blijkbaar voor geavanceerden is en de normal voor experts? Kan dit sowieso al kloppen?

Het is wel een flex 7 maar het is een hybrid camber en dan mag het ook wat stiffer toch?

Wat is jullie mening hierover?

Nogmaals bedankt?

Waarom ga je niet gewoon een keer testen? Boards die mij op papier lekker leken vielen in praktijk tegen toen ik ze ging testen…

Testen = de remedie !!!
Je kunt onderhand alle merken wel opnoemen als potentieel

"respect the mountains"

Hallo,

Uiteraard weet ik dat testen het beste is maar dan zou je het in een volledig skigebied moeten doen… Alles soorten pistes en dan zal je nog verschillen voelen tussen de verschillende dagen qua frisheid, zware benen, enz…
Dus ook testen
En vergelijken lijkt me niet zo makkelijk.

Testen in Landgraaf gaat me niet veel wijzer maken vrees ik. Het zijn de moeilijkere pistes of ijzige pistes die voor mij moeilijk zijn en waarover ik advies wil.
Natuurlijk zal dat wel iets zeggen maar een board dat perfect aanvoelt na een uur boarden op een heel simpele piste, voelt niet noodzakelijk goed aan na een dag skiën op harde pistes…

En dan nog kan je mogelijk niet de merken proberen die je wilt want niet iedereen is op testdagen aanwezig.

Dus als er mensen zijn die mijn vraag van 24 nov 2015 om 19u47 willen beantwoorden?

Bedankt!

Met maat 42 moet je echt niet voor een wide gaan ongeacht de stijfheid.

@ easyrider…

Ik was dezelfde mening toegedaan.

Alleen stond op de site van Rossignol dus dat de wide versie voor geavanceerden was en de normal versie voor experts.

Dat is wel een verschil natuurlijk.

Er zijn ook nog wel iets flexibelere hybrid boards met magnatraction op de markt hoor. Rossignol Templar bijvoorbeeld, of een Smart Pickle. Maar goed, een One en een Mountain Twin zouden ook prima te rijden moeten zijn, daar kan je je geen buil aan vallen. Die stats die Rossignol erbij zet zou ik niet naar kijken. Als je dat serieus zou moeten nemen zouden ze haast geen boards verkopen want zoveel experts zijn er nu ook weer niet.

Overigens kan je op een indoor testdag snel genoeg merken of een boardje te veel of te weinig flex heeft lijkt me.

Ik denk dat je gewoon die Rossignol moet kopen. Daar ben je vanaf t begin al enthousiast over… koop m lekker. Het is echt geen pro board… en met jouw toch nog beperkte ervaring ga je er vast wel lol aan beleven. Of een ander bord nu 10% beter of anders is… tja… ga je het merken en doet het er toe? Ik denk dat je in the end met meerdere bordjes wel lol kan hebben… A wel, B wel…C wel. A zit in je hoofd dus haal die, straks krijg je nog spijt als je B haalt :)

Luister maar naar @easyrider. Wide is echt puur voor grote voeten.
Sites van dat soort ski en snowboard merken zijn vaak niet 100% vertaald en daarom moet je daar niet vanuit gaan.

Aeterna Nive

@axel-vt, tuurlijk zegt testen in snowworld niet alles over piste-rijden, maar hoe vaak heb je die specifieke condities waar jij een board voor wilt hebben?
Het geeft in ieder geval een indruk. En als je een board indoor al niet fijn vindt, dan zou ik 'm al niet nemen. Als je m wel fijn vindt heb je in ieder geval een selectie waar je wel uit kan kiezen.

Nu lijk ik helemaal pro testen, maar moet eerlijk zijn dat ik mijn eerste board vorig jaar (toen 1 keer op wintersport geweest en pak m beet 5 keer indoor) ook gekocht heb door alleen maar te lezen op internet. En vooral met de gedachte: ik wen er vanzelf wel aan, want ik weet niet beter. Uiteindelijk nog steeds super blij mee.

@sneeuwbaard
En iedereen die wil reageren.

Er blijven voor mij op dit moment nog 2 keuzes qua keuze.

De Rossignol One Magtek en de Jones Mountain Twin. Beiden zijn volgens mij aan elkaar gewaagd en krijgen overal goede referenties.

Nu ik weeg 184 kg (naakt) en ben 176 cm groot. Omdat ik slechts een lichtgevorderde ben en niet de bedoeling heb om naar beneden te knallen maar eerder te cruisen op en naast de piste vroeg ik mij af of ik niet beter een iets kleiner boardje neem.

Bijvoorbeeld bij de Jones Mountain Twin de 154 cm of toch eerder de 157 cm?
Bij de One Magtek kan ik kiezen tussen de 153 cm en 156 cm.

Dus om wat makkelijker korter bochten te nemen denk ik dan beter de iets kortere versie maar door mijn gewicht zou ik dan de 157 of 156 cm moeten nemen.

Kan ik de kortere 153 of 154 cm nemen met een gewicht van 84 kg als ik niet perse wil knallen. Hij moet ook wel in diepere sneeuw tot zijn recht blijven komen maar met de rocker in tip en tail lijkt me dat geen probleem…

Je kan dat allemaal wel zien op de websites van de producenten maar dan zou ik een nog langer board moeten nemen en dat zie ik helemaal niet zitten.

Dus graag wat advies van boarders.

Thanks.

Met 184kg zou ik een wide snowboard onder elke voet binden

Ik heb de Jones Mountain Twin van vorig jaar. Is een alleskunner, echt overal goed in, piste, super grip op ijs, lekker wendbaar en rap en super in off piste terrein.

Ikzelf ben 186, weeg 85 kg en heb de 161 wide.

@axel-VT als ik Puur naar je gewicht kijk dan zou het board van 156(rossignol) of 157(Jones) het best bij je passen, aangezien je toch wat aan de zware kant bent (bmi lengte Vs gewicht) zou in niet korter gaan rijden.
Zet een wide board maar uit je hoofd, die heb je pas nodig bij schoenmaat 45+
Omdat ik je hoor twijfelen over de lengte van het board kies dan de rossignol deze is toch 1cm korter dan de Jones;-)

"respect the mountains"

@sneeuwbaard
En iedereen die wil reageren.

Er blijven voor mij op dit moment nog 2 keuzes qua keuze.

De Rossignol One Magtek en de Jones Mountain Twin. Beiden zijn volgens mij aan elkaar gewaagd en krijgen overal goede referenties.

Nu ik weeg 184 kg (naakt) en ben 176 cm groot. Omdat ik slechts een lichtgevorderde ben en niet de bedoeling heb om naar beneden te knallen maar eerder te cruisen op en naast de piste vroeg ik mij af of ik niet beter een iets kleiner boardje neem.

Bijvoorbeeld bij de Jones Mountain Twin de 154 cm of toch eerder de 157 cm?
Bij de One Magtek kan ik kiezen tussen de 153 cm en 156 cm.

Dus om wat makkelijker korter bochten te nemen denk ik dan beter de iets kortere versie maar door mijn gewicht zou ik dan de 157 of 156 cm moeten nemen.

Kan ik de kortere 153 of 154 cm nemen met een gewicht van 84 kg als ik niet perse wil knallen. Hij moet ook wel in diepere sneeuw tot zijn recht blijven komen maar met de rocker in tip en tail lijkt me dat geen probleem…

Je kan dat allemaal wel zien op de websites van de producenten maar dan zou ik een nog langer board moeten nemen en dat zie ik helemaal niet zitten.

Dus graag wat advies van boarders.

Thanks.

Axel-vt op 25 nov 2015 09:43

Neem de langere versies dus 157 voor de jones en 156 voor de rossignol. Door de rocker zal je plank wat korten aanvoelen dan die in werkelijkheid is en zodoende zullen de korte echt kort worden !

Ik sluit me aan bij beide heren hierboven. Nu moet je alleen voor jezelf bepalen welk type rijder je bent of wilt/gaat worden. Persoonlijk denk ik dat de Jones in 157 je het meest gelukkig gaat maken. De tekortkomingen zijn bij dit board alleen op hoge snelheid merkbaar. Tot zo’n 80km/u geeft het boardje op élk terrein veel vertrouwen en veel plezier!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie