Welke ski's?

Hallo allemaal, dit is mijn eerste topic op dit forum. Ik zit met een dilemma m.b.t. de ski’s die ik heb. Ik ben vorig jaar voor het eerst met vrienden op wintersportvakantie gegaan. Ik had besloten om te gaan skiën tijdens deze vakantie omdat ik in 2009 via mijn werk bij defensie had leren skiën in Noorwegen. Voorafgaand aan de wintersport heb ik tweedehands ski’s gekocht via een skiwinkel in de buurt. Dit zijn Völkl Unlimited AC ski’s met een lengte van 166 cm.

Tijdens de wintersport kon ik totaal niet uit de voeten met deze ski’s dus na 2 dagen maar besloten om andere ski’s te gaan huren. Ik heb gevraagd om beginnersski’s, waarvan ik het merk en type niet meer weet. Op deze ski’s kon ik een stuk beter uit de voeten en skiede ik voor mijn gevoel best lekker (blauwe en rode piste). Nu weer een paar keer indoor gaan skiën op de Völkl ski’s maar dat gaat wederom niet lekker. Klinkt misschien raar maar ik heb het gevoel dat ik de ski’s niet begrijp en daardoor niet controleren kan en niet doen wat ik wil.

Graag hoor ik van jullie advies, moet ik andere ski’s nemen, met deze ski’s verder gaan, of zijn de ski’s niet meer goed (ze komen volgens mij ongeveer uit 2004) . En welke ski’s adviseren jullie dan voor mij? Het liefst koop ik dat geval een goed tweedehands setje. Mijn lichaamslengte is 1.80 en ik weeg ongeveer 74kg.

Alvast bedankt voor de adviezen.

Zijn ze wel goed geslepen? heb ooit mijn ski’s bij een kluns laten slijpen en kon er totaal niet op weg komen, stuurde ook niet in bleef steeds hangen.
Over je ski zelf kan ik niets zeggen.

Dienten Die Alte schule

Dank je voor de reactie. Hoe kan ik merken of ze wel of niet goed geslepen zijn? Vooraf aan de wintersport heb ik ze laten waxen en slijpen bij de winkel waar ik de ski’s gekocht heb. Dus ik neem aan dat dit goed gedaan is.

Wat ik nog wil toevoegen aan mijn openingspost is dat het natuurlijk ook zo kan zijn dat ik nog meer training nodig heb. Maar sowieso los daarvan voelen de ski’s op niet prettig.

Militaire ski’s zijn iets heel anders dan piste ski’s. Meestal weinig getailleerd en met bindingen waarmee je ook kunt vellen.

Heb je les gehad vorig jaar? Op zich maken de meeste mensen de eerste 5 jaar zoveel progressie dat huren een betere optie is. En dan zou ik in je 3e of 4e jaar schoenen kopen en het jaar erop een ski waar je mee door kunt groeien tot pak hem beet je 10e of 12e jaar.

2e hands ski’s kopen is best lastig omdat je met een weinig aan kennis al snel ski’s koopt die niet geschikt zijn of bv te oud. Als een zaak je vorig jaar een ski heeft verkocht van toen 10 jaar oud dan hoop ik dat ze niet meer dan 50 euro vroegen.

Dat klopt SPAM, zijn geheel andere ski’s. Maar qua basistechniek is het toch wel redelijk hetzelfde. Voor wat betreft de ski’s kan ik deze tegen 70% van de aankoopwaarde omruilen tegen andere. Ik wil inderdaad ook wat lessen nemen. Misschien gaat het wat offtopic, maar hoe kan ik de wintersport qua lessen het best voorbereiden? Mijn idee erover is om in Nederland een aantal indoorlessen te nemen en dan ook nog een ochtend tijdens de wintersport zelf. Wat ik me afvraag is of het beter is om meer lessen tijdens de wintersport te nemen?

Als het ski’s zijn uit 2004 dan snap ik wel waarom je huur ski’s beter bevallen. Buiten het feit dat ze een hele andere taillering hebben tegenwoordig zijn ook de materialen beter waardoor je makkelijker kunt skiën. Verder kunnen je huidige ski’s last krijgen van materiaal moeheid. Als ze een foam binnenkant hebben dan zul je nauwelijks “vering” meer hebben in je ski. De veren in je binding worden ook minder in de loop der jaren.
In Nederland les nemen zal zeker helpen. Ik heb zelf nooit op een rolband gestaan maar veel mensen om mij heen zijn er erg enthousiast over. Als je in de buurt van een indoor skibaan woont zou ik daar enkele weken les nemen. Alles wat je daar al leert heb je gewonnen in de paar korte dagen dat je in de bergen bent. In Frankrijk krijg je vaak of 's morgen of 's middags les als je een groepsles neemt. Dan heb je buiten je les nog alle tijd om vrij te skien. Over het algemeen merk je dan snel dat je beter wordt. Dat werkt beter dan zelf een beetje te proberen.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

3 ochtenden 2 uur les van een prive leraar in de sneeuw zou ik aanraden. Lijkt duur maar ga het maar vergelijken met een week groepsles of les op een indoorbaan.
Tenzij je in de echte sneeuw op een indoor baan gaat lassen. Een bewegend tapijt is erg goed voor je techniek maar ik merk zelf dat het fors schakelen is tussen band en echte sneeuw.
@iorusroos die Volkls zijn van hout en houden wel redelijk zijn voorspanning. Maar alles van 10 jaar en ouder (ski’s en schoenen) zou ik met een grote boog omheen lopen.
2e hands zou ik niet snel iets van meer dan een paar jaar oud kopen en dan ook nog eens voor een sterk gereduceerde prijs.

Dank voor de reacties. Met bovenstaande kan ik wat! Ik heb echt mijn twijfels over de ski’s, te meer ik er nu aan terugdenk dat ik tijdens mijn wintersport op de huurski’s redelijk goed (in ieder geval veilig) rode pistes en zelfs een zwarte piste afkwam en i.c.m. mijn militaire ski-ervaring en dat ik nu de indoorbaan in Rucphen nog niet normaal naar beneden kom.

Qua materiaal ga ik het dan op basis van jullie adviezen ski’s huren. Ik denk wel dat ik een paar schoenen zelf koop met zooltjes op maat (zag ik hier op het forum). Ik denk namelijk dat eigen schoenen wel erg prettig zijn in het kader van beter wat duurder uit dan pijnlijke voeten. En ik verwacht dan schoenen te kunnen kopen waar ik de komende jaren mee vooruit kan.

Ik heb ondertussen hier ook al e.e.a over skischoenen en de flexwaarde van schoenen gelezen en hoe en wanneer je het best schoenen kan passen. Ik als beginner moet dan schoenen hebben met een redelijk lage flex waarde. Ik heb zelfs al schoenen gezien waarvan de flexwaarde versteld kan worden.

Welke schoen adviseren jullie mij gezien mijn ervaring en wensen ?
En hebben jullie nog adviezen tot winkels in Zeeland of het westen van Noord-Brabant, welke zich niet alleen door commercieel belang laten leiden maar ook door klantwensen?

Kan je nog iets meer toelichten over die ski’s? De Unlimited zou een redelijke allround carver moeten zijn. Wat heb je ervoor betaald? Weet je hoeveel erop is geskied? En weet je zeker dat ze uit 2004 komen? Een winkel die 10 jaar oude ski’s verkoopt zou ik sowieso niet al te serieus nemen, behalve om ze aan de muur te hangen. Als ze nieuwer zijn - wat ik dus hoop - dan zou het goed kunnen dat ze niet goed zijn geslepen of echt te intensief zijn gebruikt waardoor alles stijfheid eruit is. Wat gaat er mis als je ermee skiet? Zijn ze onrustig? Val je in de bochten? Onrustigheid zal eerder slijtage zijn, vallen in de bochten heeft met de kanten en dus het slijpen te maken.

Voor schoenen: neem schoenen die lekker zitten en voldoende steun bieden. De flex bij het ene merk is die van het andere merk niet. Dus daar moet je je niet blind op staren.
Ook interessant in dit kader: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5579/nooit-meer-ko… en https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5500/column-au… .

schoenen: flex 80 a 90 ook al verschilt dat wel iets per merk.

verder die schoenen die het beste passen. idd evt inclusief bakzooltje.
neem de tijd voor schoenen maak bij voorkeur een afspraak overdag door de week als het lukt en blijf weg uit zaken die maar een beperkt assortiment verkopen.
Advies qua goede zaken in het zuiden kan ik je niet geven.

Welke Völkl Unlimited AC type is het?,ook daar zit een heel groot verschil in.
De Völkl Unlimited AC serie begint met een beginners ski tot en met een ski voor vergevorderde/expert.
Heb je de laatste,dan kan ik mij ook voorstellen dat je daar niet mee uit de voeten kan.

Wat betreft de leeftijd van de ski’s kan ik het fout hebben. Ik heb net even gegoogled en ik kwam de ski tegen in en test van 2010, dus dat lijkt mij dan ook een goeie indicatie. Het zou dus ook gewoon een beginners ski moeten zijn. Voor de duidelijkheid heb ik even een plaatje bijgevoegd.

Mijn probleem met de ski’s is dat ze ‘zoekerig’ voelen en lastig / hard werken is om ze in een lijn te houden.

Hier een foto van dezelfde ski:

null

Heb je dat probleem (‘zoekerig’) alleen als je de plat op de sneeuw hebt liggen (en over een pad naar beneden glijdt bijvoorbeeld), of ook als je ze actief op de kanten skiet?

Ik heb dat vooral tijdens het glijden, dus de ski’s plat liggen.

In dat geval zou ik dit artikel eens lezen: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

Alsof ie stiekem heeft lopen meelezen hier, die @Rogier ;)

Mijn probleem met de ski’s is dat ze ‘zoekerig’ voelen en lastig / hard werken is om ze in een lijn te houden.

Ski-Novice op 24 nov 2015 09:46

In dat geval gaan lessen voor hetzelfde geld jou een pak meer opleveren dan nieuwe latten…
Kan ook nooit kwaad om eens te laten kijken of de kanten goed geslepen zijn (en de tip/tail werd afgebot).

In dat geval zou ik dit artikel eens lezen: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

Alsof ie stiekem heeft lopen meelezen hier, die @Rogier ;)

GiGi op 24 nov 2015 10:14

Dit keer niet. Artikel al in juni geschreven ;-)

Click. Click. Peace

Helder verhaal. Kan ik dan stellen dat ik nog te veel beginner ben voor deze ski en dat het niet verstandig is om op mijn wintersportvakantie in maart op deze ski’s te gaan skiën?
Of kan ik mijn ‘voordruk’ in Nederland door lessen te nemen snel verbeteren?

In tegenstelling wat in het artikel wordt geschreven ben ik nadrukkelijk niet op zoek naar een hardere ski, maar ligt mijn dilemma of dat de ski’s een mankement hebben of dat de ski’s te ‘moeilijk’ zijn voor mij en ik een mankement heb. ;-)

Ik zou inderdaad investeren in lessen. Op deze ski’s zou dat geen probleem moeten zijn, is mijn inschatting. Dus goede lessen zoeken, bijvoorbeeld in Nederland, op een rollerbaan of indoor hal. Dat levert het meeste op (maar dat staat dus eigenlijk los van deze ski’s, als je het mij vraagt).

Conclusie voor mij is dan dat de ski’s in ieder geval goed zijn, maar dat ik ze wel opnieuw laat slijpen. Maar vooral dat ik zelf lessen ga nemen. Het uiteindelijke doel is toch een geslaagde wintersportvakantie.

Alle reageerders bedankt voor de reacties, dat maakt het een vriendelijk en leerzaam forum!

Voordruk leren kun je perfect doen op een rollerbaan. als je al een beetje lekker skiet in de sneeuw is een rollerbaan the way to go als je het mij vraagt! Succes. En het allermooiste na een aantal lessen is skiën nog leuker ;-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie