Welke ski en welke lengte?

Ik ben opzoek naar een nieuwe ski, maar welke?

Ik weeg 75Kg en 1,84m lang. Skie al 25 jaar (1x per jaar)
Nu heb ik een setje Atomic Supercross. Nu ik ook met mijn kind ga skien vind ik deze veel te zwaar. Ik wil rustig kunnen cruisen en een beetje kunnen “rommelen” net naast de piste. Als ik een keer gas wil geven moet dat ook kunnen. Iemand een idee? Weet zelf niet of ik goed doe aan een Allmountain ski. (max. 400 euro)

Why work if you can ski!

Kijk alvast eens hier:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/227622

Nu zit ik ongeveer in dezelfde positie. Ik wou ook eerst voor een All mountain gaan.
Maar dan blijft het probleem dat deze veel zwaarder ‘draaien’ dan een piste ski.
Het is niet zozeer het gewicht van de ski, maar hoe makkelijk je van kant kan wisselen. Dan moet je je ook nog eens afvragen of je lange of meer korte bochten wil maken.
Hou er ook rekening mee dat je kinderen andere radius hebben.

Daarom dat ik nu twijfel tussen twee piste ski’s

https://www.wintersport.nl/forum/topic/219598

Glij blij door die brei :-)

@EgonDekker, als je nog wat meer info geeft over je voorkeuren en skistijl, kunnen we je gerichter helpen. Ben je bijvoorbeeld iemand van de korte bochten, of juist van de lange? SKi je agressief (veel energie), of juist lui? Hou je van een serieuze ski (die je blind kan vertrouwen op snelheid, maar die wat meer wek kost in diepe sneeuw en buckels), of juist van een levendige, speelse ski (die van elke hoop een jumpje maakt)? Gebruik je goede skitechniek, of eerder kracht om lastige passages te nemen?

Er zijn zo veel goede ski’s tegenwoordig, dat dit soort zaken erg goed kunnen helpen bij het terugbrengen van 50 suggesties naar 5…

Hier wat skireviews die in de afgelopen maanden op dit forum heb gepost…

Als je van korte bochten houdt en richting een slalomski wil: https://www.wintersport.nl/forum/topic/197174
Als je juist van lange bochten houdt en eerder richting GS/RC wil (en een paar all-rounders): https://www.wintersport.nl/forum/topic/207943
Over ski’s waar je hard op kan, maar niet hard op hoeft: https://www.wintersport.nl/forum/topic/217165
En over all-mountain ski’s (hoewel ik denk dat je zo breed niet wil): https://www.wintersport.nl/forum/topic/210109

Nog meer onafhankelijke skireviews en profielen van de testers (match de tester, dan heb je een grote kans dat de ski’s die hij fijn vindt jou ook bevallen): http://www.yellowgentian.com/ski-reviews

Het belangrijkste: kijk naar de eigenschappen van ski’s en naar jouw eigen wensen (en kijk dus niet naar labels als ‘all-mountain’ of ‘high performance’ die een marketingafdeling eraan geeft). Als je meer wil weten over de ingrediënten van ski’s die de meeste invloed hebben op hun gedrag, zie hier: https://www.wintersport.nl/forum/topic/200191

Ik wil met minder energie kunnen skien. Ik was van het korte bochten werk (snelle korte kanten wissel) , maar moet dit ook een beetje afleren. Word toch ook een dagje ouder (35 en geen 20 meer).
Een levedige speelse ski zal het denk ik wel moeten zijn. Hou er inderdaad ook wel van om zo nu en dan een jumpje te maken, de bocht afsnijden van een bospad, stukje tussen de bomen enz. Ik probeer altijd zoveel mogelijk techniek te gebruiken, dus netjes skien en snelheid beperken / onder controle houden. Blind racen wil ik niet.

Why work if you can ski!

Dan is er één ski die aan al je eisen voldoet: de Blizzard Power X8 (181). Alleen valt die buiten budget: voor minder dan 495 heb ik hem niet gezien.

Andere usual suspects zijn:

  • Salomon X-Drive 8.0 in 182 (buiten budget ook, helaas)
  • Fischer Progressor F19 in 182 (gezien binnen budget: https://www.ski-andmore.de/fischer-progressor-f19-ti-rsx-12-…)
  • Völkl RTM 81. Deze heb ik zelf niet geskied, maar wel een aantal andere mannen wiens oordeel ik vaak goed kan volgen. Bij Völkl hebben ze echter wel een heel andere oplossing gebruikt voor het skibaar houden van de ski in alle omstandigheden zonder daar torsiestijfheid voor op te geven. Maar dat moet je echt fijn vinden. Dus deze ski moet je zeker eerst testen. Ik heb een RTM zien staan bij Duijvestein in Zoetermeer, waar je hem gratis kan testen op de baan.

Dan zou ik zeker voor de F19 gaan in 182.

Super bedankt voor de reacties.
Is de 177cm ook nog een optie? Is de 182cm niet iets te lang aangezien ikzelf 1,84 ben.

Why work if you can ski!

.Snelle jongens snelle kantewissel wat mij betreft.

177 kan. Maar ik zou voor mezelf (1.82, 85 kg) de 182 kopen.

Mijn ski’s zijn 163cm.(stockli globe spirit). Ik zelf ben 176cm/85kg.

Volgens sommige tabellen op internet zou ik wat langere ski’s moeten hebben(170-179).

Zou dat nou echt zoveel verschil uitmaken?

Ik zou zeggen: probeer het eens. Ik heb dat uitgebreid gedaan en mijn conclusie is dat het behoorlijk kan uitmaken (beetje afhankelijk van het type ski).

Krijg net te horen dat de vrouw ook nog nieuwe skies wil.
Ze heeft nu een setje Rossignol Attraxion 1 van 162cm
Ze is veel beter gaan skien en vind dat ze klapperen als ze wat harder gaat. (lijkt mij ook logisch met deze skies)
Skiet met de voetjes tegen elkaar en kont naar achter (LOL), ze is dus geen carver.
Ze weegt tussen de 65 en 70 kilo en is 173cm.

Zou een setje Fischer Progressor F17w iets kunnen zijn?
Van dames skies heb ik echt geen kaas gegeten.

Why work if you can ski!

Wat is wat harder? En heeft het misschien verband met te weinig druk naar voren houden (zeker ook omdat je schrijft dat ze haar derrière te veel naar achter heeft staan volgens je observatie)? Of zijn de ski’s echt zo slap en weinig gedempt? Ofwel zijn de ski’s wel schuld aan het klapperen en zou betere techniek dit kunnen verhelpen (en wellicht meer op kanten, dus carven) ?

Uiteraard kan je vrouw gewoon iets nieuws willen, niet omdat het moet maar omdat het kan (en je haar hebt aangestoken met je vernieuwingsdrang) :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Wat is wat harder? En heeft het misschien verband met te weinig druk naar voren houden (zeker ook omdat je schrijft dat ze haar derrière te veel naar achter heeft staan volgens je observatie)? Of zijn de ski’s echt zo slap en weinig gedempt? Ofwel zijn de ski’s wel schuld aan het klapperen en zou betere techniek dit kunnen verhelpen (en wellicht meer op kanten, dus carven) ?

Uiteraard kan je vrouw gewoon iets nieuws willen, niet omdat het moet maar omdat het kan (en je haar hebt aangestoken met je vernieuwingsdrang) :-)

Chonn op 10 feb 2016 22:47

LOL nee waar techniek is goed (geen echte carver, ouderwetse stijl) ze heeft gewoon een echte dames houding. Het ligt echt aan de ski. Ze is deze "ontgroeit¨ Dit zijn haar eerste skies en was beginner toe we deze hebben aangeschaft.

Why work if you can ski!

Hoe gaat dat trouwens met bestellen via bijv de Duitse websites met verzendkosten maar vooral invoerrechten?
Komt er dan nog veel boven de verkoopprijs op?
Of praat je niet over invoerrechten, omdat het binnen de EU is?

Europa Maurice alleen beetje vervoer

Heb de FISCHER Progressor F19 besteld. 338 + 15 euro verzendkosten.
100 euro goedkoper dan de goedkoopste in Nederland.

Why work if you can ski!

Paar euro meer of minder misschien door de BTW. Maar dat berekend de shop direct door normaal gesproken, dus dat zie je voor je afrekent. Invoerrechten ed. doen we niet aan binnen Europa inderdaad

@egondekker, wanneer ga je ze uitproberen?

Glij blij door die brei :-)

@Coldfeet Ga volgende week vrijdag richting Kirchberg. Eerder ergens anders nog proberen gaat niet lukken. Kom om in het werk.
Hoop trouwens dat ze op tijd binnen zijn.

Why work if you can ski!

Ik weet niet waar je ze vandaan hebt, ik heb dezelfde bij Ski&More gekocht, dat was drie dagen toen had ik ze al binnen.

Veel plezier, ik hoor het dan wel over 2 weken wat je er van vond :-)

Glij blij door die brei :-)

En @franksplinter gaat ook laten horen wat hij ervan vind! Dat worden 2 nuttige reviews binnenkort…:-)

LA NORMA😍☃️

Let wel ff op. De meeste online webshops monteren wel bindingen maar stellen ze niet af. Dus ff de avond van aankomst naar een shop en de juiste DIN waarde laten instellen. Tenzij je natuurlijk die uitzondering getroffen hebt die het al gedaan heeft.

Er zijn hier wax adepten die het fijn vinden als hun nieuwe skietje voor gebruik ook nog ff gewaxt wordt dat kun je dan mooi ook ff laten doen en ben je de volgende ochtend het mannetje! :-)

Bij de verkoop zit er een dunne laag fabriekswax op. Dat houdt 1 A2 dagen dus je kunt ook direct skieen en dan na 1 of 2 dagen een waxbeurtje laten doen, net wat je wil.

Op de valreep zijn ze binnen! (F19) Pakket was iets beschadigd dus dat geeft prblemen met leveren. Zelf maar naar depot gereden op te inspecteren. Zat klein gaatje in de verpakking (denk door de stoppers) voor de rest niks aan de hand. Nu nog even afstellen en gaan.

Why work if you can ski!

Op de valreep zijn ze binnen! (F19) Pakket was iets beschadigd dus dat geeft prblemen met leveren. Zelf maar naar depot gereden op te inspecteren. Zat klein gaatje in de verpakking (denk door de stoppers) voor de rest niks aan de hand. Nu nog even afstellen en gaan.

EgonDekker op 19 feb 2016 11:07

Veel plezier op de Progressors (F19), denk dat je er veel plezier op gaat hebben. Heb ze zelf ook geskied en vond ze erg prettig skieen. Ook nog fijn te skieen op wat minder vlakke pistes.

@Menn0 hoe vond je ze gaan als je snel rechtdoor ging? En als je korte bochten wou nemen? Die dubbele radius lijkt me meer een marketing item.
@egondekker : veel plezier op vakantie, al weet ik niet of je dit nog leest. Ik neem aan dat je al onderweg bent :-)

Nu zou ik nog iemand moeten vinden die de Salomon X-Pro SW geprobeerd heeft, blijkbaar een type dat in testen heel goed scoort, maar niemand gebruikt :-)

Oh ja, @Piefke : tot morgen LOL

Glij blij door die brei :-)

@Menn0 hoe vond je ze gaan als je snel rechtdoor ging? En als je korte bochten wou nemen? Die dubbele radius lijkt me meer een marketing item.

Ik had geen problemen met de rechtdoor :). Maar zonder gekheid, Ik heb er een aantal afdaling op de gletschers van Solden mee gemaakt. Een ski die voor mijn techniek en niveau, heel veel vertrouwen gaf en direct reageerde, en ook het klein beetje rocker was prettig op een al wat hobbeligere piste aan het einde van de dag.

Ik heb niet genoeg ski’s getest om te zeggen dat de dubbele radius mij opviel.

Was een ski die op de short list stond om gekocht te worden. Dat is nu een ski geworden uit een andere klasse, de Völkl Kendo.

Even een update uit Aschau (kirchberg). Veel te warm! Slush slush en nog een slush. De Progressor F19 gaat er door als boter. Echt een fijne ski. De ski geeft veel vertrouwen en reageert goed. Ik vind de lange en korte bocht prima gaan. Ik ben erg tevreden. Ook op hoge snelheid vind ik dat hij stabiel blijft. Dus na 3 dagen nog geen klachten.

Why work if you can ski!

Plaats een reactie