Tips voor wintersport 2017? Snowboarder

Ik voeg mij af of iemand een tip heeft voor de wintersport 2017.

Wij willen begin maart 2017 graag op wintersport. Wij zijn al vaker in Duitsland en Oostenrijk geweest. Wij snowboarden beide en zijn licht gevorderd. Rood lukt redelijk.

Wat zoeken wij:
GEBIED: (LAND MAAKT NIET UIT!)

  • Wij zoeken een gebied dat goed is voor licht gevorderde snowboarders, het liefste zo min mogelijk sleepliftjes.
  • Het liefste een niet al te groot gebied
  • Een wat hoger gelegen gebied omdat we " pas" in maart willen gaan.

HOTEL:

  • Een hotel met halfpension zou lekker zijn, anders inclusief ontbijt.
  • Het zou mooi zijn als het hotel aan / dichtbij de piste (zonder bus makkelijk te bereiken) zou liggen.
  • Het hotel hoeft niet per se in een bruisend Apresski dorp te liggen, als er maar wel iets te doen is 's avonds.

BOEKEN:
Waar kan je het beste een reis boeken voor 2 personen, het liefste inclusief skipas maar mag ook zonder.

Misschien is dit allemaal wel een beetje (te)veel gevraagd, val me er niet op aan. Ik probeer het, wie weet vind ik wat leuks met jullie tips?!

Bedankt alvast! :-)

Als je niet veel waarde hecht aan idyllische dorpjes komt Flaine (https://www.wintersport.nl/dorpen/flaine) bij mij als eerste naar boven. Het gebied (Grand Massif) is wel vrij groot (265km piste meen ik) maar de kom van Flaine biedt veel variatie en voor zover ik mij kan herinneren nauwelijks sleepjes. Bijna alle accommodaties in het dorp liggen op kruipafstand van de piste…

Als je niet genoeg hebt aan de kom van Flaine kun je altijd nog uitwijken naar Samoëns of Morillon waar ook prachtige pistes heen lopen…

Voordeel aan dit gebied is dat het erg sneeuwzeker is, onder de rook van de Mont Blanc…

Het ligt er aan wanneer je in maart gaan, maar zeker begin maar zou ik me helemaal geen zorgen maken over de hoeveelheid sneeuw. Normaal gesproken ligt er dan nog een dik pak tot diep in de dalen. Maart is qua sneeuwzekerheid zo ongeveer de beste maand om te gaan. Zeker als je een dorp heb boven de pak hem beet 1200m in Frankrijk en 1000m in Oostenrijk is de hoeveelheid sneeuw meestal gewoon enorm.

Wanneer jullie dicht aan de piste willen zitten (ski-in ski-out) dan kom je al snel op Frankrijk uit. Flaine is hierboven genoemd en is een aardige optie, maar de pistes in de kom van Flaine zijn wel vrij pittig voor beginnende boarders over het algemeen.

Wanneer je de sneeuwzekerheid niet vertrouwd zou je bijv. naar een Alpe D’Huez kunnen kijken. Dit ligt hoog, en heeft nagenoeg geen sleepliften. Het voordeel voor een beginnende boarder is dat het daar rond het dorp eenvoudig is qua pistes, en hoe verder je naar de rand van het gebied gaat hoe moeilijker het wordt. Een andere optie is bijv st Francois longchamps, dit is een iets kleiner gebied en heeft ook veel eenvoudige pistes en de sleepliften zijn daar goed te vermijden. Het voordeel is ook dat het niet duur is, en door de hoogte van 1650m hoef je je over de hoeveelheid sneeuw ook niet druk te maken, wij zaten hier afgelopen winter in de laatste week van maart en er lag nog een dik pak.

Born to Ride

Breuil-Cervinia! Heerlijk snowboarden, lange, brede, glooiende pistes, niet druk, wij hebben geen één sleepliftje hoeven te nemen en het ligt heel hoog (het dorp niet, maar het grootste deel van het gebied wel). Ik zou qua hotel wel in Cervinia gaan zitten, in Valtournenche moet je voor de lift hoe dan ook een heel stuk naar beneden lopen (en aan het einde dus omhoog), tenzij je daar een acco aan de dalafdaling boekt, maar als er te weinig sneeuw is, heb je daar weinig aan…
Enne, goed eten, goede espresso mocht je er van houden ;)

Flaine heeft inderdaad vrij pittige pistes en eerlijk gezegd ben ik in de rest van het gebied nog best wat onhandige verbindingsstukken tegengekomen.

Heb je verder nog eisen qua kosten, aantal km?
Bij mij komt Ischgl nog op -> goede verbindingen over het algemeen. Veel pistes die niet al te moeilijk zijn (al kun je natuurlijk best nog wat uitdaging opzoeken). Genoeg hotels daar, maar echt goedkoop is het niet.

Avoriaz in Portes Du Soleil is een mooie uitvalsbasis omringd door pistes waar je veel routes kan maken waarbij slepers makkelijk te ontwijken zijn. Hier wel nog wat vlakke stukken, maar met een beetje vaart kom je de meesten wel over.

Verder denk ik nog aan Königsleiten (Alpenwelt resort) of Tignes, maar er is nog zoveel meer. Kijk ook even voor leuke aanbiedingen op sites als Sunweb of Bizztravel.

Edit Oh wacht, lees net dat je niet al te groot gebied wil. Avoriaz zou je een beperkte pas kunnen doen i.p.v. heel Portes Du Soleil, Königsleiten valt qua grootte ook wel mee.

Plaats een reactie