Rollerbanen in Utrecht/NL

Hoi allen,

De vakantie staat alweer in de steigers en ondanks (of juist dankzij) de hitte, verlang ik weer naar sneeuw!
Nu vond ik de sneeuwbaan in Den Haag toch wat kort vorig jaar en is de langere in Zoetermeer blijkbaar gesloten én hoorde ik goede dingen over je techniek verbeteren op de rollerbaan, dus wil ik dat een keer proberen.
Ik kom alleen oude forumposts vinden over rollerbanen, dus hierbij een nieuw.

Mijn vragen:

  • heeft er iemand ervaring met de rollerbaan in Utrecht? (is ie aan te raden/moet ik juist ergens anders heen en waarheen dan?)
  • wat is jullie mening over de rollerbaan?

Beetje context: ik heb 3x wintersportervaring en hou voornamelijk van heerlijk cruisen (dus herhaaldelijk goede bochten proberen te maken), naast af en toe een (beheerst) sprintje. Vandaar dat ik dacht dat een technieklesje nog wel eens leuk kon zijn.

Groeten,
Sara

*bericht bewerkt door Rogier op Invalid Date

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Anders kan je sowieso in zo’n lekker los-vast groepje terecht voor regelmatig bezoek van indoor (sneeuw)banen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/314040

Ah cool! @GiGi: Volgens mij had je het hier ooit ooit ook al over :)
Gaan jullie op wel eens naar rollerbanen? (en dat wordt nog wat: dan moet ik in het bijzijn van allemaal liefhebbers m’n stuntelkunsten laten zien… Dat hoopte ik toch in splendid isolation te kunnen doen ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik heb zelf ook nog nooit op een rollerbaan geskied. Moet ik toch eens proberen. Ik heb een vriend die er een heeft en runt… moet toch wat te regelen zijn ;)

Waar is die baan? Er zijn er blijkbaar al aardig wat…

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Dat is Skicentrum Hillegom. Best een eindje weg dus.

Ski Fun in Amersfoort schijnt goed te zijn (zegt die vriend die er zelf een runt), en de mensen achter Klein Oostenrijk in Culemborg ken ik ook, zijn ook prima mensen. Kwaliteit van de baan of de lessen ken ik niet, overigens.

Ik heb vroeger 2 voor seizoenen bij Miezelmoe in Veenendaal les gehad en weer getraind voor de echte sneeuw. Behoorlijk pittig vond ik toen.Ga er nu niet meer heen ,maar als ik dit lees misschien weer eens proberen je gebruikt in ieder geval de juiste spieren.

Rollerbaan Ik vindt het niet veel met skiën te maken hebben.Of het moet zijn dat je de ijs plaat techniek wilt oefenen.@sneeuwbaard weet hoe ik er over denk ?. @lisa is voor.? Ik vindt het zonde van het geld en de energie en tijd.Ga liever een week-end naar Winterberg.We kunnen beter samen met @GiGi eens die richting op gaan als er sneeuw ligt.Leer je waarschijnlijk meer dan 40 uur rollerbaan.
En met het geld dat je daardoor over
hebt koop je een paar Nw ski’s.?

Absoluut oneens met @Hooykaas ’ post maar dat hardnekkige riedeltje blijft hij maar uitkramen. Heeft die baan in Utrecht geen open dag rond deze tijd, zodat je eens kennis kunt maken? En anders hebben ze ongetwijfeld een mogelijkheid tot een proefles, dan kan je zelf beoordelen of het wat voor je is.

Ik heb met dit weer wel zin in een
Bitch gevecht tussen hooykaas en lisa. ? over de zin en de onzin van de rollerbaan.

Wat @Userd zegt, totaal oneens @Hooykaas . Denk dat je zelf negatieve ervaringen hebt gehad op de band o.i.d. ? Ik heb mensen in een korte tijd echt zoveel beter zien gaan skiën door een 10/20 tal lessen op de baan. Juist omdat de band gelijk afstraft is er geen ruimte voor brak skiwerk. Ben ook erg benieuwd naar een goed argument dat je de band niets vind, maar dan ook een zinvol argument ipv “het glijd anders” o.i.d. Heel veel mensen hebben in ieder geval profijt gehad van lessen op deze manier, inclusief mezelf :)

@Ikbakerniksvan kom er maar in. Ik hoop dat je even tijd hebt!.Je kan het zo mooi verwoorden waarom technisch gezien met de rollerband je lichaam een andere houding aanneemt dan in de sneeuw.Het had geloof ik iets met de houding vlak voor het insturen te maken.@Hessel kom er maar in. Hij weet er ook veel vanaf als wedstrijd man.
Maar die jongens zijn na de vernieuwde uitvoering van het Forum niet erg actief meer komt mij voor.

@Lawine van rollerbanen weet ik niks. Het is ook geen wedstrijdterrein. Ik kan er dus niks over zeggen uit eigen ervaring.

Borstelbanen daarentegen zijn overigens prima, maar wel alsof je op ijzig terrein skiet.

Wat ik denk (maar dat hoeft dus niet perse waar te zijn):
Op een rollerbaan kun je vast en zeker het een en ander aan techniek leren, maar het is niet compleet denk ik, zo leer je op een rollerbaan niet omgaan met oneffenheden of verschillende omstandigheden. Tempo- of ritmewissels lijken me ook lastig op zo’n baan omdat de baan de snelheid bepaalt in plaats van de skier. Maar buiten dat kun je er denk ik prima aan basishouding en elementair bochtenwerk werken.

Het is ook niet zo zwart-wit hè, als je op een rollenbaan leert, mag je daarna ook best eens oefenen in de sneeuw. Omgekeerd is ook toegestaan, heb ik vernomen.
Uit eigen recente ervaring als absolute beginnende snowboarder; je bent op een rollenbaan veel intensiever bezig met het boarden, uiteraard worden de invloeden van buitenaf even gelaten voor wat ze zijn, al valt er wel wat met de snelheid van de baan te doen en een evt sprongetje kan ook geoefend worden, zag ik. Er worden tripjes georganiseerd naar sneeuwbanen om de oneffenheden e.d. te ervaren maar ook op zo’n indoorbaan houdt het dan verder wel op. Het echte werk, als in de combinatie van alles, komt pas als je buiten bent, ik vind het prettig als dan het technische gedeelte min of meer op orde is. Als gevorderd sneeuwskiër kom je ongenadig aan de beurt als je een rollenbaan niet gewend bent, het legt heel makkelijk je foutjes bloot en biedt vervolgens meteen de mogelijkheid om dat te corrigeren. Dat verschil merk je absoluut als je weer in de sneeuw bent, je skiet een stuk ‘smoother’.

Ah, leuk mensen een echte discussie!
Ik had niet verwacht (ach, ergens ook weer wel ;)) dat het zo’n discussie op zou roepen.
Conclusie blijft eigenlijk dat ik het best wil proberen: ik vind aan m’n techniek werken namelijk leuk en heb het idee dat m’n techniek niet echt consequent is (soms is het zo dat een heuveltje op de piste weer best goed uitkomt om weer even te stabiliseren bv: op de rollerband heb je dat soort factoren niet dus ben je echt op jezelf aangewezen…)
Overigens ben ik er wel bang voor genadeloos op m’n plaat te gaan op zon band… :/

Heeft er iemand nog op- aanmerkingen over de band in Utrecht?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik wil nog wel even reageren.Met de baan in Utrecht heb ik geen ervaring maar ziet er op de site wel goed uit moet ik zeggen maar alles hangt af of je een didactisch goede leraar treft waarmee je een klik hebt.

Toch vindt ik de rollerbaan te beperkt om de techniek te verfijnen.Leuk misschien voor de eerste paar lessen (als beginner) en vooral voor je conditie.
Ik wil de discussie niet weer over doen want die is hier al vele malen gevoerd.

https://www.wintersport.nl/forum /topic/234715
De topic: Vanaf volgend jaar weer de benen bij elkaar bij lessen.
Wordt uitgelegd hoe de houding op de ski’s moet zijn.
En dan is de rollerbaan veel te beperkt.Dat krijg je in die omgeving echt niet voor mekaar.

Ik wil nog wel even reageren.Met de baan in Utrecht heb ik geen ervaring maar ziet er op de site wel goed uit moet ik zeggen maar alles hangt af of je een didactisch goede leraar treft waarmee je een klik hebt.

Toch vindt ik de rollerbaan te beperkt om de techniek te verfijnen.Leuk misschien voor de eerste paar lessen (als beginner) en vooral voor je conditie.
Ik wil de discussie niet weer over doen want die is hier al vele malen gevoerd.

https://www.wintersport.nl/forum /topic/234715
De topic: Vanaf volgend jaar weer de benen bij elkaar bij lessen.
Wordt uitgelegd hoe de houding op de ski’s moet zijn.
En dan is de rollerbaan veel te beperkt.Dat krijg je in die omgeving echt niet voor mekaar.

Hooykaas op 16 sep 2016 08:29

Je link werkt niet of wel maar verwijst naar het forumoverzicht.
Je brengt je eigen mening overigens nu als voldongen feit, terwijl het echt niet meer dan jouw mening is. Heb je helaas wel vaker een handje van hier.
Wat externe info dan maar, om te voorkomen dat het een ‘ja maar jij…’ topic gaat worden: Neem Bode Miller bijv, iemand waarvan je toch mag zeggen dat hij wel ‘iets’ weet van skiën, is een iets andere mening toegedaan en is zijn eigen indoorbaan (mede) begonnen (Snöbahn).

Zelf ben ik afgelopen winter een keer of 10/15 naar de Rollerbaan in Nederweert gegaan ( snow-Peak ) en vond het geweldig leuk om te doen.

Ten eerste omdat je techniek echt verbeterd wordt en ten tweede is het een heerlijke workout.

Bij deze Rollerbaan ski je hooguit met twee mensen op de baan en de instructie is super oplettend. Wat heel belangrijk is om geen mega smakkerds te maken.

Ik zelf heb geen ervaring met de baan in Utrecht maar een goede vriend van mij gaat daar vaak heen en hoor positieve reacties.

Ik zou zeggen probeer het gewoon is…het is nog altijd leuker dan de sportschool ?

Ik wil nog wel even reageren.Met de baan in Utrecht heb ik geen ervaring maar ziet er op de site wel goed uit moet ik zeggen maar alles hangt af of je een didactisch goede leraar treft waarmee je een klik hebt.

Toch vindt ik de rollerbaan te beperkt om de techniek te verfijnen.Leuk misschien voor de eerste paar lessen (als beginner) en vooral voor je conditie.
Ik wil de discussie niet weer over doen want die is hier al vele malen gevoerd.

https://www.wintersport.nl/forum /topic/234715
De topic: Vanaf volgend jaar weer de benen bij elkaar bij lessen.
Wordt uitgelegd hoe de houding op de ski’s moet zijn.
En dan is de rollerbaan veel te beperkt.Dat krijg je in die omgeving echt niet voor mekaar.

Hooykaas op 16 sep 2016 08:29

Je link werkt niet of wel maar verwijst naar het forumoverzicht.
Je brengt je eigen mening overigens nu als voldongen feit, terwijl het echt niet meer dan jouw mening is. Heb je helaas wel vaker een handje van hier.
Wat externe info dan maar, om te voorkomen dat het een ‘ja maar jij…’ topic gaat worden: Neem Bode Miller bijv, iemand waarvan je toch mag zeggen dat hij wel ‘iets’ weet van skiën, is een iets andere mening toegedaan en is zijn eigen indoorbaan (mede) begonnen (Snöbahn).

Userd op 16 sep 2016 09:41

Wat een vijandelijke toon. Het lijkt me gezellig als we gewoon op een normale toon op elkaar reageren op een discussie als deze.

On topic: heb geen enkele ervaring met rollerbanen, maar een vriend van me heeft het gedaan en heeft er profijt van gehad. Ik denk dat het een persoonlijk iets is: ga het proberen, ervaar het en beslis voor jezelf of het voor jou nuttiging voelt/is.

Ik ken de baan in Amersfoort (Ski fun) en de baan in Leidsche Rijn in Utrecht (naam ben ik vergeten).

Beide banen hebben goede leraren. Ik vind de leraren overdag op de baan in Amersfoort wel veel beter dan de leraren 's avonds. 's Avonds staan er wat snellere jongens en overdag wat oudere mannen en vrouwen die ik zelf erg plezierig les vindt geven. De baan in Utrecht had voor mij een groot nadeel. De baan was wat smaller en er stonden drie mensen op de baan terwijl er in Amersfoort twee staan. Voor mensen met een niet zo’n goede motoriek en snel afgeleid is vond ik twee echt wel genoeg.

Verder vind ik het erg leuk om te doen. Maar het kost mij moeite om wat ik op de baan leer dat toe te passen in de bergen. In de bergen sta ik geen bochtjes te draaien met mijn neus naar het dal toe (dan breek ik gelijk mijn nek ben ik bang).

Ik volg sinds 2013 indoor ski (rollerbaan) lessen in Arnhem (Indoorski Arnhem) van november - december en vaak ook van januari-februari. We staan dan altijd met max. 2 personen op de baan. Waarbij afhankelijk van ervaring van de cursisten de baansnelheid en -stijlheid wordt aangepast door de docent.

Ik volg de cursussen vooral om conditie op te bouwen (prima workout inderdaad) en een beetje om de basistechniek bij te houden. Uiteraard is het ski gevoel heel anders op zo’n relatief stroeve en niet-zo’n-vergevingsgezinde rollerbaan en je bent beperkt tot de smalle breedte van de band zodat je vooral korte bochten oefent (is weer goed voor de conditie), maar bovenal: ik vind het leuk om te doen en mijn ski conditie is op peil als ik in de echte sneeuw aan de gang mag. En af en toe op een indoorskibaan met echte sneeuw in de aanloop naar de wintersportvakantie maakt mijn voorbereiding af.

Mijn kinderen volgen ook curssusen en ik zie (ze zijn beiden nog maar 2 - 3 jaar bezig) ze flinke sprongen maken op de rollerbaan maar ook vervolgens in de echte sneeuw. En ik zeg maar: hoe beter de techniek en conditie, hoe leuker het is en des te minder kans op blessures.

Kortom: ga vooral zelf eens proberen middels een proefles of het wat is voor je en of je de meerwaarde ervan in ziet.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Als je bij zoeken op het Forum ingeeft
“Vanaf volgend jaar weer de benen bij elkaar bij lessen”
En je drukt op : Search
Komt hij er wel uit.

Nog even dit:
Het is uitdrukkelijk mijn mening en uiteraard niet zalig makend.

Beste philip1991 maak je maar geen zorgen hoor!
Userd reageert zo altijd op mij.
De bekende Stier op rode lap effect.
Het is ooit begonnen toen hij vond dat ik veel te dure ski’s kocht.
Sindsdien ben ik de gebeten hond.
Maar ergens mag ik hem ook wel.

En wat Bode Miller betreft die preekt voor eigen parochie omdat hij er nu financieel belang bij heeft dat de zaken goed gepromoot worden en goed draaien.
Userd als jij een macdonalds koopt zeg je toch ook niet “Het is eigenlijk niet te eten als ik U was zou ik er niet heen gaan”

Nog even als reactie dan:
Te makkelijk @Hooykaas
Of jij dure ski’s koopt, geen idee en helemaal niet interessant, dus waar je dat vandaan haalt? Dat je regelmatig, laat ik het netjes zeggen, vooral jouw waarheid hier als (soort van) feit neerzet, dat is wat mij wél stoort aan jouw posts.
Wat je overigens met die link ( https://www.wintersport.nl/forum/topic/234715 ) wil duidelijk maken, mis ik even.

Maar om weer terug OT te gaan, zoals met alles zijn er voor- en tegenstanders, gewoon een proeflesje boeken en kijken of het iets is voor je.

*bericht bewerkt door Userd op 16 sep 2016 13:55

Offtopic: nu je het toch noemt, @Hooykaas: waar blijven de pics van de Zai’s ? :-) Ben toch wel benieuwd naar de looks ervan en je ervaring ermee. Ik heb een aantal Zai’s in een skiverhuur in Laax mogen aanschouwen, zagen er gelikt uit, alleen de huurprijs…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Verzoek aan beide heren om niet meer op de man te spelen (zowel in dit topic als mogelijk volgende) en ontopic te blijven. Dank!

mijn zoontje heeft vorig jaar op rollerbaan les gehad bij de kidsclub. ik vond het daar echt prima. Hij gaat nu vanaf november weer. in utrecht bij snowsport in utrecht
. Je moet alleen niet te lang wachten met boeken. het kan soms snel gaan met boekingen.

*bericht bewerkt door miepmiep op 26 sep 2016 13:52

Wij skien bij Delphindoorski in Ermelo. Leuke club, goede instruktie die op details let waardoor merkbaar de techniek verbetert, en inderdaad een goede workout als de snelheid wat hoger word en de helling een beetje steiler. We gaan het dit jaar weer doen en zienhet als een goede voorbereiding.

Snowsportcenter.nl zit in Utrecht, vlak aan de A2. Heb er zelf 20 lessen gehad en mijn kids ook. De kids gingen zo snel vooruit dat ze op wintersport zelf geen les in de sneeuw meer nodig hebben. Top leraren, weten echt waar ze mee bezig zijn! De ene keer sta je met 2 personen op de baan, soms met 3. Hangt ook af van het tijdstip dat je boekt natuurlijk. Ik heb zelfs weleens uurtje alleen gestaan, dan snak je echt af en toe naar een pauze!

Plaats een reactie