Softshell jas kiezen

Paclite is geloof ik een variant van de standaard Gore-Tex.

Dank je @Rogier! Ik ga maar even kijken wat er zoal te koop is. Maar eigenlijk is een donsjas dus best wel goed, omdat het nou ook weer niet zo vaak regent als ik ski. Jij als all year skier zal wel vaker in de regen op de ski’s staan!

@astrid71 In de regen niet zo vaak, maar wel in natte sneeuw ;-) En ik vind een donsjas als enige skijas snel te warm.

*bericht bewerkt door Rogier op 28 sep 2016 14:40

Click. Click. Peace

Gelukkig niet zo vaak in de regen @Rogier! Maar in de natte sneeuw is een waterdichte jas ook wel prettig! :-)
Ik ga nog maar even kijken wat ik doe. Ik heb het niet snel te warm, dus misschien ski ik nog maar een jaartje in mijn donsjas.

Overigens voor de geïnteresseerde (meelezers) onder ons, ik heb mijn jas uiteindelijk hier besteld:

http://www.funktionelles.de/Bekleidung/Herren/Jacken/Hardshe…

Er staan nog meer jassen op natuurlijk, en met hogere korting dan ik op Nederlandse webshops kon vinden. Verzendkosten waren in mijn geval gratis. De site is wel Duits.

@astrid71 Je kan prima de donsjas blijven dragen, en daarover een hardshell jas om je te beschermen tegen de regen. Ik draag bijvoorbeeld een Norrona Lofoten hardshell jas (dames model bestaat ook) met daaronder een dons-achtig jasje. Icm met een fleece en een thermo shirtje kan ik mijn kleding tot nu toe aan alle weertypen aanpassen.

@sjorsdk over mijn donsjas past geen hardshell meer, of het moet een hele ruime zijn. Mijn donsjas is wat dikker. Eigenlijk zou ik dus een hardshell met een dun donsje moeten kopen, maar dat wordt best wel weer duur. Lastig! :-)

Ik denk dat ik beter naar een echte winkel kan gaan, want het begint mij te duizelen :-) teveel keuze, en ik weet nu niet wat nou de juiste keuze zal zijn. Weet iemand wat een goede zaak is in de randstad, liefst nog met uitverkoop? Ik vond de skihut in Scheveningen trouwens een paar jaar geleden onsympathiek.

@Astrid71 ga eens langs bij diverse wintersportzaken om je goed te laten informeren, dan weet je beter wat er allemaal beschikbaar is. In principe kun je uitgaan van een 3-lagensysteem waarbij je eerst een thermolaag aan hebt, daar overheen een isolatielaag en dan de jas. Dit kan een softshell of hardshell zijn, maar net wat je zelf het meest plezierig vindt. Ga je in de regen of natte sneeuw toch nooit naar boven hoef je niet direct naar een hardshell te kijken, daar staat dan bijvoorbeeld een waterkolom op van 20.000mm. Dat getal geeft de doorlaatbaarheid van water weer, des te hoger het getal, des te minder snel komt er water door de jas naar binnen. Succes!

Hoewel de TS begon over een softshell en het uiteindelijk een interessant topic over oa hardshell’s is geworden :) en ik lees dat er toch nog wel wat geïnteresseerden zijn wil ik jullie deze ook niet onthouden.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/89671?page=32#last…

*bericht bewerkt door winterwonderland op 28 sep 2016 17:55

Aequilater Nubila

Mooie jas @winterwonderland! @marijnt dat ga ik doen! Eigenlijk heb ik nog een hele oude hardshell jas liggen, die ik niet zo mooi vind, maar in de regen of natte sneeuw maakt dat niet zo veel uit :-)
Eigenlijk ga ik met elk weer wel naar boven, maar in de regen vond ik het nooit zo leuk. Met een donsjas wordt dat heel klef.

Ik zelf heb een Spyder softshell prima ding met een skipas zak links op de borstkast (bij de meeste softshell jassen mis ik een skipasvakje op de arm of borst). Heerlijk voor de warme dagen, de koudere tijd van jaar draag ik wel veel liever een hardshell!!!

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 28 sep 2016 20:21

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

ik vroeg mij inderdaad nog af welke jas beter is op hele koude winderige dagen. Het lijkt mij dat de softshell te koud is, of hebben jullie hier andere ideën over?

Net zoals elke jas hangt dat er helemaal vanaf wat je er onder aan hebt. In alle gevallen zou ik werken in de veel besproken laagjes: thermo op de huid (draagt vocht af, houd je huid droog en dus warm), dan een tussenlaag voor warmte-isolatie (kunnen meerdere lagen zijn als je wil: fleece, donsjasje) en een buitenlaag die je vooral beschermt tegen wind en vocht. Dat kan hardshell zijn, softshell, een gevoerde ski-jas…

Een softshell jas kan vrij dun zijn, maar je hebt ook gevoerde jassen met dat materiaal als buitenste laag. Dus een eenduidig antwoord op je vraag is er denk ik niet, @Astrid71

*bericht bewerkt door GiGi op 29 sep 2016 13:42

dank voor je reactie @gigi! Ik ga kijken wat ik in de winkel vind.

dank voor je reactie @gigi! Ik ga kijken wat ik in de winkel vind.

astrid71 op 29 sep 2016 13:46

Als je een wat dikkere jas wil nemen, is het misschien handig om er een te kiezen die goede ventilatieritsen heeft (onder de arm meestal). Als het dat wat warmer is, raak je tenminste niet oververhit en kan je transpiratievocht wat uitdampen…

Je kan zelfs nog variëren in de basislaag (thermolaag). Die kan dun, dik, merinowool of synthetisch zijn. Een softshell vind ik persoonlijk vaak te koud in de winter, dan kies ik voor mijn hardshell (is wel een zeer robuuste Gore Tex pro, daar hangt een pro prijskaartje aan, maar dan heb je ook wat?). Die houdt tijdens activiteiten je lichaamswarmte goed vast en is een uitstekende windstopper. Ik heb ook een Gore Tex active jas (Paclite), maar die gebruik ik in de zomer en zit tijdens het wandelen standaard in mijn rugzak). Deze jas vind ik in de winter veel te koud. Een hardshell is in natte condities ook te preferen ten opzichte van een softshell. Een softshell kan wel wat hebben, maar is niet waterdicht zoals een hardshell.

*bericht bewerkt door Sarah1 op 29 sep 2016 17:25

Wellicht ten overvloede, maar hier vind je de verschillen tussen softshell en hardshell jassen:

https://www.zwerfkei.nl/keuzehulp/waterdichte-kleding#B706UA…

http://sport.infonu.nl/overige-sport/123235-wat-is-het-versc…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Dank je @jeffvdv! Ik had al wel het idee dat een hardshell echt waterdicht is. Maar een softshell vind ik mooier. Goede uitleg hierboven! :-)
Via internet vind ik het heel moeilijk bepalen of een softshell nou wel geschikt is voor skiën, omdat de prijzen zo verschillen. Je hebt ze onder de 100€ tot ergens in de 400. Dan vraag ik mij af of de goedkope wel warm genoeg is.
Ik heb nu maar besloten dat ik toch nog maar even geen nieuwe jas ga kopen. Mijn donsjas voldoet nog prima. Ik blijf wel kijken, en mocht ik toch heel enthousiast worden, dan koop ik er misschien toch een. Het blijft leuk om met wintersport bezig te zijn :-) en je wordt ook een beetje hebberig van al die mooie jassen:-)!

Ik zou voor de wintersport liever een hard shell kiezen. Met een goede hard shell weet je zeker dat er geen wind, water en sneeuw binnenkomt. Met een soft shell is het afwachten of deze voldoet. Als er toch wind of water door heen komt. Ben je niet blij als je in je stoeltjeslift zit boven 2000 meter. Brrr

Plaats een reactie