Annulering door verhuurder

We hebben dit jaar direct na de krokusvakantie geboekt voor de krokusvakantie van 2017 in Ladis, Oostenrijk. Direct aanbetaald. Nu krijgen we van de verhuurder een mail dat ze de accomodatie ivm een “Pflegefall” in de familie voor eigen beheer nodig hebben. De aanbetaling storten ze terug. Volgens eigen zeggen mogen ze tot 3 maanden voor aankomst de accomodatie kostenloos (zonder compensatie) annuleren. Klopt/mag dit?

We hebben inmiddels iets anders gevonden dus er is geen nood.

Volgens mij staat zoiets idd in de standaard voorwaarden van Oostenrijkse onderkomens. Die accepteer je als je boekt. Er zijn ook redelijk wat verhuurders die weer eigen voorwaarden stellen. Lekker overzichtelijk.

Overigens werken die standaard-voorwaarden twee kanten op en kan je ook als huurder tot 3 maanden vantevoren gratis annuleren.

Fijn dat je iets anders hebt gevonden!

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee dingen. Ik heb het ooit gehad midden in de zomer en kom dus alleen nog kiezen uit duurdere alternatieven omdat de rest al weg was. Shit happens, geen energie aan besteden, want je schiet er toch niks mee op.

Ik had het een maand geleden. Geboekt in Skt Johann, via booking.com.

Belde die vrouw me om te zeggen dat de mede-eigenaren klacht hadden ingediend, omdat de appartementen in dat gebouw niet commercieel verhuurd mochten worden.
Helemaal in paniek, met de vraag of ik wou annuleren omdat booking anders aan haar de volle prijs zou aanrekenen.

Probleem was inderdaad dat ik dat half juni reeds geboekt had, en plots midden september iets anders moest gaan zoeken. Na dagen zoekwerk, eindelijk iets gevonden in Kirchdorf.

Dan heb ik het ook maar geannuleerd omdat voor de rest die dame steeds snel en correct antwoordde op mijn vragen en extra’s…Natuurlijk niet erg slim van haar om je appartement te verhuren zonder dat je weet of het kan.
Even nog aan gedacht om een gedeelte te eisen als schadevergoeding, maar ach dan ben je weer zo veel tijd en energie kwijt aan negatieve energie waar uiteindelijk niemand vrolijk van wordt.

Glij blij door die brei :-)

Shit happens, geen energie aan besteden, want je schiet er toch niks mee op.

Zjanke op 25 okt 2016 22:48

Eerst kwam een grote vloek want ik wist dat nagenoeg alles vol zat. 7 maanden geleden was er nog maar weinig beschikbaar. Maar tussen de 120 afwijzingen zat 1 goede treffer. Dus deze geboekt en de kater was vrij snel weg. Ik ga ook verder geen tijd spenderen om compensatie te vragen. Misschien klopt het verhaal van de verhuurder wel mbt een ziekte geval (Ik heb overigens mijn twijfels). Ik denkt eerder aan een vast klant, iemand die meer betaald of familie toch plotseling langs wil komen en dat een onbekende verhuurder hier plaats voor moet maken.

De ‘macht’ (mwa… macht…!?) die je als huurder in ieder geval altijd hebt is het schrijven van een review en dit dus in een review mee te nemen. Ook al ben je er natuurlijk nooit geweest, dus een echte review is het niet.

De ‘macht’ (mwa… macht…!?) die je als huurder in ieder geval altijd hebt is het schrijven van een review en dit dus in een review mee te nemen. Ook al ben je er natuurlijk nooit geweest, dus een echte review is het niet.

Sinn op 26 okt 2016 10:39

Daar schiet ik persoonlijk niets mee op en hiermee dreigen om compensatie te krijgen zie ik ook niet zitten omdat ik de exacte ins/outs niet ken. Mensen die structureel op iedere slak zout leggen om zelf iets beter van te worden zie ik ook niet zitten.

Behandel iemand zoals je zelf ook behandeld wil worden.

. Ik denkt eerder aan een vast klant, iemand die meer betaald of familie toch plotseling langs wil komen en dat een onbekende verhuurder hier plaats voor moet maken.

Dat gevoel had ik destijds ook :) Maar je kunt het toch niet aantonen dus je hebt geen appartement en compensatie is denk ik een heel groot vraagteken. Maar gelukkig heb je iets anders en hopelijk pakt dat heel goed uit. Ons alternatief wat we boekten was zomaar een plek waar we waarschijnlijk nog wel eens terug gaan komen.

De ‘macht’ (mwa… macht…!?) die je als huurder in ieder geval altijd hebt is het schrijven van een review en dit dus in een review mee te nemen. Ook al ben je er natuurlijk nooit geweest, dus een echte review is het niet.

Sinn op 26 okt 2016 10:39

Nou, die macht gaat niet zo ver als je er zelf niet geweest bent. Ik heb ooit een behoorlijk akkefietje gehad toen ik een appartement wilde boeken in Oostenrijk. Op een gegeven moment werd ik voor rotte vis uitgemaakt door de verhuurder, terwijl hij juist degene was die steeds aanvullende voorwaarden stelde of extra kosten in rekening wilde brengen. Uiteindelijk heb ik daarom ook niet geboekt, maar wel een goed onderbouwde en netjes geformuleerde review op Zoover achtergelaten. Waarin ik ook klip & klaar maakte dat ik uiteindelijk van de boeking heb afgezien. Toen de verhuurder daar achter kwam, heeft hij met Zoover contact opgenomen en duidelijk gemaakt dat de review verwijderd moest worden omdat ik er niet was geweest. En Zoover heeft zijn verzoek gehonoreerd.

Twee weken geleden telefoontje van TUI gekregen dat de verhuurders van ons in mei geboekte appartement voor de oud en nieuw week niet meer wilden verhuren. Nu hadden we natuurlijk niet voor niks al en mei geboekt want probeer nu nog maar eens wat te vinden voor die week (over dikke 2 maanden) wat niet de hoofdprijs kost. Ze boden wel €150,- voor het ongemak. We hadden juist een mooie goedkope optie (1300,- voor 5 personen inclusief 3 skipassen in Sankt Anton) dus we gaan al snel naar een meerpijs van 1500 euro. Na een tweetal pittige gesprekken hebben ze dit nog op weten te hogen naar €250,-

Het was wel schrikken om dus te ontdekken dat zelfs als je via een reisorganisatie boekt je zelf het risico draagt of je ook daadwerkelijk in appartement terecht kan.

Na een tweetal pittige gesprekken hebben ze dit nog op weten te hogen naar €250,-.

Helmert op 26 okt 2016 15:13

Heb je alleen €250,- gekregen of moet je een meerprijs van €250,- betalen?

Wel vreemd dat dit soort zaken door zo’n reisorganisatie niet is afgedekt. Misschien is het de macht van de verhuurder om bij een beter bot te kunnen annuleren.

Zou het niet meer dan billijk van Tui hebben gevonden dat ze het (hun) probleem voor de zelfde kosten hadden opgelost. Zij zijn een contract aangegaan met de verhuurder.
Als je zelf geannuleerd had, wat had je dan moeten betalen? vast wel meer zonder evt dokters verklaring of iets dergelijks.

Dienten Die Alte schule

Een reisorganisator mag een reis niet zomaar annuleren. Ze moeten een gelijkwaardig alternatief bieden, ook al is dit veel duurder. Als ze dit niet kunnen of niet willen dan moeten ze een schadevergoeding betalen + de extra kosten die je hebt gemaakt. Hier kun je alles lezen en zien hoe je dit aan moet pakken.
https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/pakketreizen/…

@skizoeker We kregen onze aanbetaling terug + €250 euro. We hebben uiteindelijk een alternatief in Frankrijk kunnen vinden voor 350 euro meer en we moeten 520km verder rijden.

Plaats een reactie