Met welke auto naar wintersport???

Vorige week met de Hyundai i20 naar oostenrijk gereden.
Misschien niet de ideale reisauto maar ben er toch gekomen.

null

Übung macht den meister!!!

Een keer mee op wintersport geweest, Mercedes R, heerlijk, lekker ruim en super comfortabel.

Skoda Octavia 1.8tsi 4x4 met winterbanden en skiluik. Geen skibox nodig en je kunt gewoon met 4 personen en ski’s veilig naar de alpen rijden.

null

SaintUsuge op 28 feb. 2013 08:35

Zoals u eerder opmerkte over uw 4x4 systeem is het rustig en veilig rijden.

Ik hoop wel dat u het besef heeft dat het alles behalve een permanent 4 wiel aangedreven auto is.

Het is een zogenaamd Haldex systeem in uw auto.

Dus uw aandrijving is op de voorwielen tenzij een andere situatie zich voordoet dan pas grijpt het 4-wielsysteem in. Daarbij remt een 4x4 geen fractie sneller als een voorwiel aangedreven auto.

Zie bron: http://www.goodyear.eu/nl_nl/tire-advice/safe-driving/drivin…
5. Denk eraan dat vierwielaandrijving slechts een verbeterde tweewielaandrijving is.
Alle vier de banden hebben een bepaald aandeel in de grip via de aandrijflijn, maar slechts twee ervan profiteren volledig van de kracht van de motor. Een auto met vierwielaandrijving kan op besneeuwde of gladde wegen niet beter remmen dan een auto met tweewielaandrijving.

Maar het zal inderdaad een fijne wintersport auto zijn echter ontspannen en vertrouwen op het 4x4 verhaal is in uw geval t.o.v. bijv. een Audi A6 quattro anders qua techniek die staat permanent aan.

Conclusie 2de hands misschien een leuke bijkomstigheid, afgezien van de mogelijke ellende qua lekken etc. en voor den Oostenrijker of bergbewoner een soort van must maar voor ons kikkerfiguren niet echt nodig en die 1, 2x per jaar naar de wintersport zal het Haldexsysteem misschien niet eens hebben hoeven werken.

Hm… 4x4 scheelt uiteraard wel, maar dan alleen omhoog of in bochten. Remmen en naar beneden nooit, maar dat weet volgens mij iedere koper. Al verbaas ik me nog weleens dat ik een BMW zie met sneeuwkettingen om de voorwielen… :-).

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Mijn vriendin bleek een foto te hebben op FB van de Laguna op winterbandjes en velgjes

null

en zoals hij er vandaag uitziet in het zonnetje.

null

Rijdt met mn Range Rover Sport,zalige auto waarmee je kan blijven rijden,af en toe wel stoppen om te tanken…en zeker ter plaatse heel handig dat je hem in de ‘sneeuwstand’ kan zetten,haalt ie je overal uit…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

Sinds jan 2012 richting wintersport met een Audi Q3 Quattro. Rijdt prima en zeker in de sneeuw. Hebben wij goed gemerkt tijdens de kerst richting Obertauern. Jaren daarvoor 3 Suzuki Grand Vitara’s gehad en dat ging ook prima.

@Yuri @Gast927: Ik ervaar in NL als ik in een SUV (X5, Q7 en Range Rover 2007) rijd ondanks het enorme gewicht, de zijwind gevoeligheid. Ik ben er nooit mee op wintersport geweest maar heb best lange afstanden gereden. Ook het hoge zwaartepunt met het nemen van klaverbladen vind ik ‘jammer’.
Met de luchtvering is een hoop verbeterd aan die stabiliteit maar ben benieuwd of jullie op weg naar de wintersport ook niet deze ervaring delen, lijkt mij voor de medepasagiers namelijk ook niet fijn. Een Volvo XC versie o.i.d. zou ik niemand kunnen aanraden, de wind slaat continu onder de wielkasten wat zorgt voor belachelijk veel geluid.

@The Taalman,
wel ik heb daar helemaal geen last van met de RR Sport,rij ook regelmatig rond in een RR Vogue Supercharged en deze helt wel enorm over in het bochten nemen alsook last van zijwind,de RR Sport echter ligt veel lager en heeft een superieure luchtvering,ook gaat hij bij hogere snelheid automaisch zichzelf iets laten zakken wat de wegligging zeker tengoede komt,ook is de aerodynamica van de Sport veel beter dan de Vogue…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

@Yuri: bedankt voor je antwoord en fijn dat jij wel een versie hebt waarbij het comfort prima voor elkaar is.

Ik vind het echt raar dat een RR Vogue Supercharged ‘toch wel de Bentley onder de SUV’s’ het minder goed voor elkaar heeft en grappig dat je mijn mening deelt omtrent zijwind en hellen.

Mijn fijnste wintersport (reis)auto is de Audi A6 Avant 3.0 Tdi quattro met het Bose of B&O systeem en luchtvering uiteraard. Ruimte voor alles en iedereen, enorm comfort, veilig, prachtige motor, mooie verbruikcijfers ook op hoge snelheid kortom een ‘value for money’ auto.

Maar ach mijn eigen Lagunaatje is ook een prettige reisauto alleen zo jammer dat ik geen 6-bak heb. Boven de 150 moet de ‘gelukkig duurdere’ Cabasse audio installatie even een paar tanden hoger worden gezet. Ach ja, ik roei met de riemen… maar goed de wintersport wordt dit jaar een A3 sportback 1.4 tfsi met 6 bak en die dingen rijden tevens heerlijk.

Leuk om te lezen dat je weltevreden bent met je aankoop!

Ja ben echt tevreden over mn RR Sport…lekker ook ingebouwd koelkastje en dvd schermen in hoofdsteunen etc…

Heb hem ook laten tunen,andere software,veel meer pk’s en koppel en toch amper 8 liter/100km…

Kortom zalige auto…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

Een auto van bijna 3 ton, 2.7 v6 diesel, 4x4, Aërodynamica van een zeecontainer en 8 liter gemmideld ? Daar zit ik bijna aan als ik een beetje doorrij met een superb 2.0…

Een auto van bijna 3 ton, 2.7 v6 diesel, 4x4, Aërodynamica van een zeecontainer en 8 liter gemmideld ? Daar zit ik bijna aan als ik een beetje doorrij met een superb 2.0…

.Robin op 6 mrt. 2013 12:16

.Robin

meen ik echt hoor,wel bij een normale snelheid van 120 km/uur he
door de software tuning is de motor meer vrijheid gegeven waardoor er meer pk en koppel loskomt maar de motor weliswaar minder moeite moet doen waardoor hij ook minder gaat verbruiken…
En aerodynamica van een zeecontainer ben ik niet met je eens hoor,spreek over mijn RR Sport he,niet over de Vogue die idd wat weg heeft van een container,de Sport weliswaar is veel lager en gestroomlijnder,en zoals ik al zei gaat ie iets zakken bij langere constante snelheid wat de lucht afvoer rond/over de auto ook tengoede komt…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

null

Zo gestroomlijnd vind ik dat toch niet. Mooie auto hoor, vooral vanbinnen vind ik, maar jouw verbruik lijkt me echt ontzettend laag. Ben je zeker dat de boordcomputer niet te hard liegt ? Ik heb het concept van de Sport nooit begrepen want hij weegt 200 kg meer dan een gewone RR.

Waar ik me op baseer: ik reed onlangs eens stukje met een X5. Ik reed overal de toegelaten snelheid en trok gewoon op. De rit was ongeveer een 60 km met 95 procent autostrade. Gemiddeld verbruik: 9.2 liter. En die stond op 19 inch velgen, heeft een betere aerodynamica, lichter, BMW staat wel bekend om hun vrij zuinige motoren,…

null

Zo gestroomlijnd vind ik dat toch niet. Mooie auto hoor, vooral vanbinnen vind ik, maar jouw verbruik lijkt me echt ontzettend laag. Ben je zeker dat de boordcomputer niet te hard liegt ? Ik heb het concept van de Sport nooit begrepen want hij weegt 200 kg meer dan een gewone RR.

Waar ik me op baseer: ik reed onlangs eens stukje met een X5. Ik reed overal de toegelaten snelheid en trok gewoon op. De rit was ongeveer een 60 km met 95 procent autostrade. Gemiddeld verbruik: 9.2 liter. En die stond op 19 inch velgen, heeft een betere aerodynamica, lichter, BMW staat wel bekend om hun vrij zuinige motoren,…

.Robin op 6 mrt. 2013 13:53

Haha ik begrijp je ongeloof maar ik lieg er echt niet om,technische uitleg was volgende,elke motorvariant per merk wordt gebruikt in verschillende versies,bvb een 1.9 tdi is dezelfde motor als een 2.0 of 2.2 tdi maar is electronisch meer of minder begrensd om zn toegelaten kracht niet te overschrijden en de betreffende auto in een bepaalde prijsklaase te kunne verkopen,deze begrenzing wordt door het veranderen van de software meer vrijheid gegeven,means,je motor gaat meer pk’s en koppel creeren maar ook veel lager in de toeren blijven omdat ie meer vrijheid heeft,dit resulteert dan in een lager verbruik,ik zweer het je echt,als ik 120 rijdt op cruise control en de baan is mooi vlak dan geeft ie aan 7.8-8.5 L/100 km;ga ik naar 130-140 dan gaat ie omhoog naar 10-10.5…mooie eraan is ook dat diegene die de software installeert strenge normen handhaaft zodat je motor niet kapot kan gereden worden,ze blijven dus maw steeds onder een bepaald percentage dat ze de motor tunen,hij doet ook rond de 1850 toeren tegen 120…probeer er ook een fotootje van mn pareltje bij te voegen maar lukt me niet.

Pain is temporarly but pride is 4ever...

Ja ben echt tevreden over mn RR Sport…lekker ook ingebouwd koelkastje en dvd schermen in hoofdsteunen etc…

Heb hem ook laten tunen,andere software,veel meer pk’s en koppel en toch amper 8 liter/100km…

Kortom zalige auto…

Yuri op 6 mrt. 2013 11:30

Vershillende keren met een RR sport van de ouders van een vriend van me op vakantie geweest, echter nooit 8 l op 100 km kunnen halen, eerder 1 op 8 ;)

Ja ben echt tevreden over mn RR Sport…lekker ook ingebouwd koelkastje en dvd schermen in hoofdsteunen etc…

Heb hem ook laten tunen,andere software,veel meer pk’s en koppel en toch amper 8 liter/100km…

Kortom zalige auto…

Yuri op 6 mrt. 2013 11:30

Vershillende keren met een RR sport van de ouders van een vriend van me op vakantie geweest, echter nooit 8 l op 100 km kunnen halen, eerder 1 op 8 ;)

Maarten17 op 6 mrt. 2013 14:56

@Maarten17,zoals ik al zei is mijn RR electronisch getuned waardoor het verbruik enorm gedaald is,als julie me niet gelob-ven neem dan kijkje op http://www.atm-chiptuning.com/ deze heren hebben het gedaan…heb verschillende vriende die ook hun auto gedaan hebben,van een Land Rover Discovery tot een Seat Ibiza en allen zeer tevreden…voornamelijk over het verbruik…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

Hm, wel apart dat je 8 liter haalt. Overigens prima hoor, maar de RR Sport verbruikt volgens het boekje al 11.9 - 20l op de 100 bij snelweg gebruik. En tuning maakt een auto wellicht iets zuiniger maar niet zoveel zuiniger.

Daarnaast, mijn 2.0l diesel automaat in 1300kg auto verbruikt bij 120km/h 5.6l en dan draait de motor 1800 toeren in de 8e versnelling. Bij 140km/h draai ik al 6.9liter op de 100. Kortom een auto die 1000KG zwaarder is, aerodynamica van een container en een zware 6 cilinder doet maar 1 liter meer?

Dan bent u waarschijnlijk 1 van de bestuurders onderweg waar ik mij aan irriteer die met 110km/h ineens tussen 2 vrachtwagens vandaan komt als ik 200+ op de klok heb.

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Robbert2. Haha nee ik ben zeker geen traagrijder,integendeel,ik gaf de vergelijkingen snelheid/verbruik alleen maar als voorbeelden…

Nogmaals lieg ik er niet om,maar check het ff op de site van dat tuning bedrijf…ik stond er zelf ook enorm versteld van hoe mn verbruik gedaald was,want toen ik de wagen nieuw aankocht zat ie idd op het door u opgezochte verbruik…vorig jaar Antwerpen-Val Gardena voor ons 1002 km en bij vertrek volgetankt en net voor aankomst weer getankt,weliswaar goed doorgereden doir Duitsland…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

@yuri, geloof je wel, niet echt iets om over te liegen ;)

Vind het enkel opmerkelijk

@Yuri, net wat Maarten71 schrijft. Ik snap wel dat je er niet over jokkebrokt, maar wellicht is de boordcomputer iets te optimistisch. Zou het zelf eens narekenen. Overigens heeft een RR als ik me niet vergis een 100liter tank, dus 1002km zou betekenen 1 op 10 gemiddeld met flink doorrijden. Netjes al is de term flink natuurlijk subjectief ;-).

Jammer dat mijn auto een leasert is en chip-tuning/remap niet is toegestaan. Benieuwd wat dat zou schelen. Ik doe overigens bij vol gas (220km/h en een beetje) 14.8 liter op de 100, vandaar dat ik verrast was.

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Idd was niet mn bedoeling er hier een discussieforum van te maken wat niets met skieen te maken heeft haha,mn RR is zuiniger na de tuning en dat is t belangrijkste toch…

Belangrijker is dat er nog maar een pak sneeuw gaat vallen in de Dolomieten…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

Ook niet mis…
http://www.vlavem.com/auction/auction/lot.asp?s=7F81E410C332…

Enkel je ski’s kwijtgeraken wordt een ander paar mouwen…

Ook niet mis…
http://www.vlavem.com/auction/auction/lot.asp?s=7F81E410C332…

Enkel je ski’s kwijtgeraken wordt een ander paar mouwen…

RV2980 op 6 mrt. 2013 18:51

nee mooi ding maar idd lastig je ski’s mee te nemen…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

@RV2980 - beetje proleten wagen… Iets met woonwagens. Ideale wintersport mobiel lijkt me dan eerder:

null

http://autos.brick7.nl/tweedehands/audi/rs6/62474.html…

Skiër | Völkl | Carven | Piste knaller

Idd was niet mn bedoeling er hier een discussieforum van te maken wat niets met skieen te maken heeft haha,mn RR is zuiniger na de tuning en dat is t belangrijkste toch…

Belangrijker is dat er nog maar een pak sneeuw gaat vallen in de Dolomieten…

Yuri op 6 mrt. 2013 18:18

Schiet mij maar lek, maar een RR kopen, een flink pak geld uitgeven voor een chiptuning en dan blij zijn dat ie zuiniger is…ik snap zoiets niet!

Idd was niet mn bedoeling er hier een discussieforum van te maken wat niets met skieen te maken heeft haha,mn RR is zuiniger na de tuning en dat is t belangrijkste toch…

Belangrijker is dat er nog maar een pak sneeuw gaat vallen in de Dolomieten…

Yuri op 6 mrt. 2013 18:18

Schiet mij maar lek, maar een RR kopen, een flink pak geld uitgeven voor een chiptuning en dan blij zijn dat ie zuiniger is…ik snap zoiets niet!

Edwin11 op 6 mrt. 2013 20:42

Beste Edwin11,gaat me niet om zuiniger zijn want toen ik de auto kocht had ik geen flauw benul dat ik dit ooit zou doen,is omdat een vriend van me met dezelfde auto het had laten doen en ik eens heb meegereden en schrok van het extra aantal pk’s en koppel,eerlijk gezegd toen ik de auto pas had schrok ik een beetje van het ‘dode’ gevoel als je de gas indrukte,duurde precies altijd ff voordat ie op toeren kwam en dat irriteerde me enorm,dat was mn bedoeling eigenlijk,dat ie zuiniger werd was gewoon een leuke bonus…en wat jij noemt flink geld uitgeven aan chiptuning,eerst ff informeren en dan pas comment geven,heeft me net geteld 300€ gekost,wordt via de laptop electronisch gedaan,stekker erin,uurtje werk en bam klaar…kijk hier maar ff voor een offerte voor je eigen auto als je me niet gelooft http://www.atm-chiptuning.com/

Pain is temporarly but pride is 4ever...

[mention=“122134”]@Yuri[/mention], net wat Maarten71 schrijft. Ik snap wel dat je er niet over jokkebrokt, maar wellicht is de boordcomputer iets te optimistisch. Zou het zelf eens narekenen. Overigens heeft een RR als ik me niet vergis een 100liter tank, dus 1002km zou betekenen 1 op 10 gemiddeld met flink doorrijden. Netjes al is de term flink natuurlijk subjectief ;-).

Jammer dat mijn auto een leasert is en chip-tuning/remap niet is toegestaan. Benieuwd wat dat zou schelen. Ik doe overigens bij vol gas (220km/h en een beetje) 14.8 liter op de 100, vandaar dat ik verrast was.

Robbert2 op 6 mrt. 2013 18:03

@Robert,maakt niet uit of je auto een lease is want het wordt electronisch gedaan en niet met een chip,dus ook niet op te sporen tenzij je hem op een testbank zou zetten,mooie eraan is dat je originel software bijgehouden wordt en er later weer gewoon ingegooid kan worden bij verkoop of einde lease van de wagen…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

Rij een Subaru Forester 2.5T AWD, rijd perfect in de bergen, H/L gearing.
Meeste mensen kijken ook raar op als ze het bekende ‘‘stoplichtsprintje’’ verliezen.

Wij rijden een volvo v70 2.4 d uit 2007, helaas zijn we ermee gestrand op de terugweg. Vocht in een connector van de injectoren bleek later. Erg vervelend maar gelukkig goede verzekering en meteen vervangend vervoer. Foto van de heenweg, overnachting aan de Chiemsee.

null

Plaats een reactie