Met welke auto naar wintersport???

Ach, ik joeg haar ook met een noodvaart over diverse circuits, dus ik was haar nukken wel gewoon. Het is uiteindelijk een kwestie van jezelf aanpassen aan de situatie. Dus als het glad is gewoon lekker een beetje driften, maar alleen als je zeker weet dat je de weg voor jezelf hebt. En waar het druk is gewoon tempo Twingo.

Het voordeel is dat als je voor de eerste lift gaat je meestal de weg voor jezelf hebt. ;)

@franksplinter, excuus, was gister een lange dag! :)

Met de Landrover Discovery Sport, heerlijk!

null

null

rechts op de foto:
al jaren deze (en vorige) C8 a rato van 2x per jaar richting Oostenrijk en/of Italie.
In combinatie met een grote Hapro geeft dit véél plaats binnenin, zelfs met 5 of 6 inzittenden incl volledige uitrusting.
Geen Duits scheurijzer maar tegen 150 een heerlijke reismachine en heeft me nooit in de steek gelaten.
Dankzij de obligate Michelin Alpin slechts enkele keren moeten kettingen leggen.

Met de Landrover Discovery Sport, heerlijk!

null

JoepvdB op 27 jan 2016 20:55

@JoepvdB
Prachtig reis auto waar je echt bijna overal boven komt.

May the ski force be with you !!

Voor het eerst met de Volvo V70 ben benieuwd

null

Volvo v 70
Nee dan toch veel liever de koffers en de ski’s met
het vliegtuig en ga ik zelf veel liever met de Pagani Huayra V 12 er ligt toch geen sneeuw op de weg.Wat een auto.
Keep dreaming Lawine

Als ik alles kon kiezen hield ik het het gewoon bij een leuk toyotatje.

null

Doe die maar! Landcruiser 200, met een 4.5L V8.

Achja, voorlopig niks te klagen met een Lexus RX-300 (2005 op gas)

Voor tweede keer met een Volvo V60 D6. Bevalt prima met thule 900 op het dak en awd als het glad is.

Renault Grand Espace, heerlijke reiswagen met de familie (4 kids). Genoeg ruimte voor alle bagage en fatsoenlijke zitplaatsen voor iedereen.

Dit jaar en vorig jaar met een Passat, kom je prima mee op bestemming. En andere jaren met een BMW diesel of V70 op gas. Kan je allemaal prima mee doorrijden en je komt er gewoon. Alleen de BMW was een sedan en dan is het met vier man toch noodzakelijk efficiënt inpakken.

Nog nooit kettingen hoeven leggen, beetje met beleid rijden. Hoewel ik er bij de V70 nog wel een keer voor ‘vrees’ ivm veel power op de voorwielen icm automaat.

ik ga gewoon met mijn Lexus IS250 met rwd naar Zwitserland, moet wel heel gek/glad zijn als je een rwd niet meer op de weg kan houden. snelheid aan passen en ECT snow + traction controll + ECT power= grip zat. al deze systemen zorgen voor een slechte gasrespons dus heb je minder snel een wheelspin… en anders lijkt me zo’n Landcruiser van @Bas. of een RX of LX ook nog wel wat!

@Bas. Dat is ook ongeveer mijn droomauto. Dan wel graag met tankpas…

Click. Click. Peace

Afgelopen jaren met BMW 520 diesel. Heerlijke reisauto. Nu met BMW 418d ook helemaal niets mis mee. Achterwielaandrijving rijdt heerlijk, behalve als er teveel sneeuw ligt, do mij dan maar voorwiel (of nog liever fourwheel) aandrijving.

@JBRacing: De gebruikelijke layout, motor voorin en aandrijving achter is op sneeuw en ijs niet best.

Alles kan natuurlijk, maar je bent als eerste toe aan kettingen.

Al die elektronische hulpmiddelen op de toyota zijn natuurlijk heel fijn voor de gemiddelde bestuurder, maar je krijgt er niet meer grip mee. Dat vereist andere banden of een sperdif, maar dat zal waarschijnlijk niet eens optioneel zijn.

Als de gang er eenmaal in zit is het verschil tussen FWD, RWD of 4WD marginaal als het gaat om op de weg houden, dat wel. Het is dus geen veiligheidsrisico.

Ik heb ook achterwielaandrijving op mijn sprinter als ik ga skiën. Nooit problemen mee gehad in de sneeuw in combinatie met goede winterbanden ;). Zou zelfs niets anders meer willen.
Ik heb ook sperdif op mijn achteras maar dit is niet aan te raden in de sneeuw. Dan heb je totaal geen controle meer over je achterste… Is wel eens leuk op een parking ofzo :p

Zoals op pagina 2 van dit topic te lezen valt gingen wij altijd per X5 richting de sneeuw. Had deze X5 o.a. in verband met de frequente wintersporttripjes waar de 4 wd in combinatie met goede winterbanden zich meerdere malen hebben bewezen. Helaas vond een Fransman het in 2013 nodig om er op Corsica in een blinde bocht frontaal op te rijden :(. Ook dan ben je overigens blij met zo’n tank want wij kwamen er ongeschonden uit. Daarna een V70 Classic en een V70 D5 gereden, maar het X5-virus kriebelde toch weer ivm regelmatig wintersport en trekken auto-ambulance + circuit-auto dus ruim een jaar geleden toch weer een X5 gekocht.

Eergisteren terug gekomen uit Serfaus en hij beviel wederom erg goed als reisauto. Wel handig dat je op zo’n vakantie bv maar 1x hoeft te tanken :). Hieronder nog een fotootje waarbij hij een beetje ingesneeuwd was in Vallandry vorig jaar.

null

null

Hee Paskal, ik lees altijd graag je verslagen van je Clio op de NS ;)

Het gaat een beetje lastig samen met het sneeuwseizoen, maar ook dat seizoen mag van mij wel weer beginnen.

Heeft @Paskal zijn 205 “aan de wilgen gehangen”?

De 205(-en) van Paskal is(zijn) inderdaad aan de spreekwoordelijke wilgen gehangen!

Denk je redelijk anonomiem op een wintersportforum aanwezig te kunnen zijn… niet dus :) Voor de wintersporters: NS staat voor Nordschleife (het oude circuit van de Nüburgring) waar ik regelmatig mijn rondjes rij. @DSvier: na 18 jaar diverse 205 GTi-tjes te hebben gereden vond ik het tijd voor wat moderners en zodoende verplaats ik me tegenwoordig in een fors aangepaste Clio RS op het circuit:

null

On-topic: de X5 bevalt is een heerlijke wintersportauto en gaat moeiteloos om met onderstaande omstandigheden :).

null

Anoniem op het internet… In theorie is dat mogelijk @Paskal, maar dan moet je geen websites hebben als ring-world. ;)

Ziet er goed uit die Clio. Ik hou wel van een beetje opvallend kleurtje op de velgen zoals je weet (tenminste, als je inmiddels hebt uitgevogeld wie ik ben).

mental note: in 2016 toch maar weer eens tijd vrij maken voor een paar rondjes op de Ring

Tussen al het bovengenoemde brandstofslurpende geweld even een ander geluid… Voorheen een aantal jaren met een Nissan Almera Tino uit 2004 naar de Alpen geweest. Dakkoffer erop, vier personen erin. Blij dat ik bijna 1 op 10 kon halen. Zuipschuit! En nog niet eens fatsoenlijk willen klimmen ook niet…Na 160.000 km olie verbruik opgelopen naar 1 op 250 km. Toch maar inruilen.
Een Renault Clio Estate uit 2014 gekocht met slechts 27.000 km op de teller. Lekker snel ten opzichte van de Tino, al kan je het bijna niet voorstellen van een 1,8 ltr naar een 3 cil. 0,9 ltr motorretje.
Vorige week een dagje Sauerland gedaan, met dakkoffer en 4 peronen erin. Rijgedrag niet anders dan met de Tino. Brandstof verbruik 1 op 18 :-) !!
Volgende week dinsdag op naar de (verse) sneeuw en half maart nog een keer. Da’s pas genieten van je nieuwe occasion:-)

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

Tsja, dat Japanse auto’s veel betrouwbaarder zouden zijn dan Europese auto’s is een hardnekkige fabel afkomstig uit (vooral) begin jaren 90 toen kostenreducties inderdaad voor wat problemen zorgden bij Europese auto’s.

Al levert de trend voor downsizing ook weer relatief veel problemen op. 1:18 met dakkoffer is wel een prestatie!

Of “Het nieuwe rijden” waarbij er wordt geadviseerd om te schakelen bij 2500 tpm, en dan al die vakantiegangers met de sleurhut over de Brennerpas stilvallend omdat ze te weinig toeren maken…

1:18 met dakkoffer… is voor mij een utopie, lukt me wellicht helling af rijdend als ik rustig 90 km/u rij :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Marijnt, dat nieuwe rijden viel mij de laatste keer ook op bij de eco diesels onderweg, vielen ze bijna stil op de fernpas.
Als ik in mijn andere auto rijdt zie ik het pijltje altijd als teken dat ik weer omhoog moet richting de alpen! :D

Vroeger met de auto van mijn ouders zette ik de automaat altijd in de sportstand, die kwam niet eens onder de 2500 toeren!

Blijft een interessant topic om te volgen dit… Na jaren een volvo station diesel te hebben gebruik (handig, zuinig en snel als het moest) nu de keuze tussen een Amerikaan die zonder dakkoffer al bijna 1 op 6 doet maar wel 4x4 heeft of een Koreaan die wel redelijk zuinig is maar geen 4x4 heeft. Beiden staan op winterbanden , dus ik beslis last minute afhankelijk van de weersomstandigheden, welke ik kies.

Wij rijden met een BMW 535 touring (met dakkoffer) de sneeuw tegemoet. In november 2015 heb ik nieuwe winterbanden laten leggen van Nokian. Zonder overmoedig te worden…zalige bandjes!!

Plaats een reactie