Met welke auto naar wintersport???

Met onze i20 ben ik ongeveer zo’n 180 euro aan benzine kwijt. Valt allemaal best mee als ik het vergelijk met de rs4 waarmee ik een aantal keer naar Oostenrijk ben gereden. Heen en terug 5 x de tank volgooien. Denk dat het per wintersport zo’n 400 euro aan brandstof heeft gekost.

Übung macht den meister!!!

Met onze i20 ben ik ongeveer zo’n 180 euro aan benzine kwijt. Valt allemaal best mee als ik het vergelijk met de rs4 waarmee ik een aantal keer naar Oostenrijk ben gereden. Heen en terug 5 x de tank volgooien. Denk dat het per wintersport zo’n 400 euro aan brandstof heeft gekost.

RFKANGOO op 18 feb 2016 23:08

Maar welke van de twee gaat het meeste plezier bij het rijden brengen? :p
Zit nu overigens ook te kijken naar een nieuw voertuig en de totale kostenplaatjes (privé aankoop België, biv, wegenbelasting, verwacht onderhoud, verzekering, brandstofverbruik … maar niet herverkoopwaarde omdat’k die dingen toch oprijd als het kan). Laat het me zo samenvatten: “normale” familieauto’s in C of D segment waarbij je rekent dat je 300Kkm gaat rijden zitten rond de 25 - 30 ckm. Als je naar de wat stevigere modellen gaat (awd, quattro, etc.) kom ik uit rond de 29 - 34 ckm. Als’k naar een RS4 ga kijken >50ckm.

M’n huidige A4 2.0tdi is aan dieselkosten twee maal een volle tank heen en weer (2x850km) = ±120-140€ afhankelijk van waar/hoe ik tank. Maar m’n echte kost is gewoon 425€. Bij een RS4 is dat 986€ … en een glimlach.

Maar welke van de twee gaat het meeste plezier bij het rijden brengen? :p
Zit nu overigens ook te kijken naar een nieuw voertuig en de totale kostenplaatjes (privé aankoop België, biv, wegenbelasting, verwacht onderhoud, verzekering, brandstofverbruik … maar niet herverkoopwaarde omdat’k die dingen toch oprijd als het kan). Laat het me zo samenvatten: “normale” familieauto’s in C of D segment waarbij je rekent dat je 300Kkm gaat rijden zitten rond de 25 - 30 ckm. Als je naar de wat stevigere modellen gaat (awd, quattro, etc.) kom ik uit rond de 29 - 34 ckm. Als’k naar een RS4 ga kijken >50ckm.

M’n huidige A4 2.0tdi is aan dieselkosten twee maal een volle tank heen en weer (2x850km) = ±120-140€ afhankelijk van waar/hoe ik tank. Maar m’n echte kost is gewoon 425€. Bij een RS4 is dat 986€ … en een glimlach.

Lars3 op 19 feb 2016 09:50

Voor de meeste stervelingen is het een kwestie van proberen een persoonlijk acceptabel compromis te vinden in de driehoek kosten (TCO) + ratio + emotie waarbij voor mij (hoe rationeel ik ook ben --> het moet geschikt zijn voor dagelijks gebruik en vakanties) bij auto’s een flinke component emotie zit waarbij helaas vaak een sterke relatie zit met (stijgende) kosten… :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Met onze i20 ben ik ongeveer zo’n 180 euro aan benzine kwijt. Valt allemaal best mee als ik het vergelijk met de rs4 waarmee ik een aantal keer naar Oostenrijk ben gereden. Heen en terug 5 x de tank volgooien. Denk dat het per wintersport zo’n 400 euro aan brandstof heeft gekost.

RFKANGOO op 18 feb 2016 23:08

Dan rijdt zo’n RS4 toch nog een pak zuiniger dan een RS6… ;)

@DSvier maar als je nu met je RS6 netjes 120 km/u aanhoudt de gehele reis (of langzamer als de plaatselijke snelheidsbeperking dat vereisen) dan moet je toch wel 1:8 kunnen halen gemiddeld ? En dan gewoon RON95 erin… ;-)

900 km / 8 = ca. 113 liter * 1,30 = ca. 147,- --> heen en terug Oostenrijk voor minder dan 300 euro :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@DSvier maar als je nu met je RS6 netjes 120 km/u aanhoudt de gehele reis (of langzamer als de plaatselijke snelheidsbeperking dat vereisen) dan moet je toch wel 1:8 kunnen halen gemiddeld ? En dan gewoon RON95 erin… ;-)

900 km / 8 = ca. 113 liter * 1,30 = ca. 147,- --> heen en terug Oostenrijk voor minder dan 300 euro :-)

Chonn op 19 feb 2016 10:14

En toch, wie koopt een RS6 of Cupra om in Dld. 120 km/u te rijden? Het is kiezen of delen. Als je geen hoge kosten drempel wil hebben en toch nog gaspedaal wil trappen, moet je dan overstappen naar een vlotte diesel! Niet dat het helemaal vergelijkbaar is maar zoals ik al eerder zei, ik rij makkelijk 1;12,5 naar wintersport en ik hoef me in Dld helemaal niet in te houden. In Zwitserland heb ik (op de snelwegen) zoveel vaste en mobiele camera’s, dat snel rijden geen zin heeft.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@DSvier maar als je nu met je RS6 netjes 120 km/u aanhoudt de gehele reis (of langzamer als de plaatselijke snelheidsbeperking dat vereisen) dan moet je toch wel 1:8 kunnen halen gemiddeld ? En dan gewoon RON95 erin… ;-)

Schrik niet: constant met 120 km/u in de kou… 13,8 liter op de 100 km. In Nederland, zonder al te veel wind (dat kost nog meer brandstof). Zie maar eens constant te blijven rijden en tel er de bergen eens bij op.

900 km / 8 = ca. 113 liter * 1,30 = ca. 147,- --> heen en terug Oostenrijk voor minder dan 300 euro :-)

Chonn op 19 feb 2016 10:14

Ik rij ook ter plekke. En naar Italië (950 km vanaf mijn woning).

Maar goed, ik heb de RS6 niet gekocht uit economische overwegingen. ;)

Afgelopen november met men 2004 Seat Ibiza FR naar kaprun geweest.
Voornamelijk 140 km/u op de cruise control gereden en het laatste stuk voor München 160 km/u (klein uurtje).

Op de terugweg iemand van de ANWB gereden (duim gebroken mocht niet meer zelf rijden).
Deze man hield zich netjes aan de snelheid (boetes waren voor hemzelf vertelde hij ondanks mijn protest :) )

Gemiddeld verbruik heenweg: 1:13 en ongeveer € 100,-- aan brandstofkosten. Afstand ± 950 km
Gemiddeld verbruik terugweg: 1:14 en dezelfde brandstofkosten ongeveer. Afstand ± 950 km

Terwijl ik ‘om de deur’ (voornamelijk hele korte afstanden onder de 10 km) gemiddeld net 1:9 haal.

Mijn ervaring met sportievere auto’s (ibiza fr, 106gti, corsa sport en gsi, kadet gt) is dat deze op langere afstanden en dan wat steviger doorrijden niet persé een schadelijker verbruik hebben.

De ibiza kan niet wachten tot dat hij in maart weer richting oostenrijk mag iig :)

Hakuna Matata

Voor de meeste stervelingen is het een kwestie van proberen een persoonlijk acceptabel compromis te vinden in de driehoek kosten (TCO) + ratio + emotie waarbij voor mij (hoe rationeel ik ook ben --> het moet geschikt zijn voor dagelijks gebruik en vakanties) bij auto’s een flinke component emotie zit waarbij helaas vaak een sterke relatie zit met (stijgende) kosten… :-)

Chonn op 19 feb 2016 10:01

Tell me about it …

Als’k op ratio & TCO kijk, dan kom’k toch weer bij de relatief saaie keuzes uit.
Nuja, een mens kan wat valsspelen en de ratio oprekken door dingen te denken (zichzelf voor te liegen) zoals: “jaja, met 2 kinderen achteraan is de koffer toch gauw gevuld”, “ik rij veel in koudere gebieden, AWD/Quattro is nuttig” of “ik ga toch minder dan 20Kkm/jaar rijden, dus benzine is interessant” of “150/160 op cc kunnen rijden in Duitsland, mét marge, is toch veiliger naar mijn gevoel” of “sommige merken hebben toch al bewezen de rand te hebben opgezocht met winterbetrouwbaarheid”. Drie keer raden waar je dan uitkomt ;).

En dan komt Volvo met zo’n V90 ;) … of lijkt zo’n A6 3.0tfsi heel leuk ;).

Schrik niet: constant met 120 km/u in de kou… 13,8 liter op de 100 km. In Nederland, zonder al te veel wind (dat kost nog meer brandstof). Zie maar eens constant te blijven rijden en tel er de bergen eens bij op.

DSvier op 19 feb 2016 10:53

Een (voorloper van die van jouw) RS6 hebben we al met 25l/100km en meer door de bergen gejaagd (Kühtai - Innsbruck-Imst-Kühtai) :) … die rechterpedaal voelde toen gewoon als een kraantje dat aan de benzinetank was geschroefd.

Ik heb ooit eens 2 weken in Oostenrijk gezeten, nov 99, voor de opleiding tot ski- en snowboardinstructeur en reed toen elke dag uur heen en uur terug. Meest van tijd was dat met de S80 2,9l waarbij ik om de dag mocht tanken… En op de laatste dag ben ik toen met de XKR geweest, dat was natuurlijk helemaal lomp rijden. Met de XKR zijn wij toen ook van Nederland naar Oostenrijk en weer terug gereden. Op de heenweg in 3 uur tijd tank leeg en gemiddeld op ruim 160km/u uitgekomen… Dan was de 530i touring met V8 wat zuiniger in het gebruik!

Met mijn diesel BMW 320 reed ik altijd met één volle tank (65L) gemakkelijk naar de Franse skibestemmingen, tegen 1100 km, ongeveer 1/16. Dus één tank heen en één tank terug. Ter plaatse rijd ik niet.
Vorig jaar heb ik 'm ingeruild, 11 jaar oud met 450K op de teller. Met mijn nieuwe BMW 320 benzine moest ik dit jaar vaker tanken, dat was wel wennen.
Wat mij overigens opvalt is dat het verbruik met de duurdere benzine (98) aanzienlijk lager is dan met 95. Het verschil in prijs haal ik er ruimschoots uit. In Noord-Frankrijk let ik altijd erg op de snelheid, met ca. 90 km/h op de CC reed ik daar 1/20.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

De hogere octaan zorgt voor een betere verbranding bij motoren die daarop zijn ontwikkeld dan wel een groter vermogen hebben. Ik merk dat ook bij mijn 205 GTI

[quote]@DSvier

[quote]

Maar goed, ik heb de RS6 niet gekocht uit economische overwegingen. ;)

DSvier op 19 feb 2016 10:53

Rij zelf een getunede A5 3.0TDI, vroegen ze mij naar het zuinigere verbruik…alsof ik 'm daarvoor laat tunen, hahaha

Ik volg het topic en vind het leuk om het testosteron gehalte hier te zien.
Zonder een knuppel in dit draadje te willen gooien maar…

Ik ken maar weinig chauffeurs die ten tijde van hun wintersportreis echt de concentratie hebben om stevig en constant door te rijden, met comfort en veiligheid voorop.

In colonne rijden, ik doe het met enige regelmaat en dan vaak met flinke snelheden. De meeste mensen raken toch snel vermoeid en kunnen doorgaans het hoge of zeer hoge tempo niet aan.

Ik ken veel mensen die zich beklagen (ook hier op het forum) over vermoeidheid en wensen niet 's nachts te rijden of zijn het niet gewend om al meer dan 500km te rijden doorgaans ergens overnachten. Zoveel mensen en zoveel verschillen waar men wel of niet goed in is. Maar je eigen grens kennen en aangeven is prettig.

Ik rijd enorm veel voor mijn werk en de verschillende omstandigheden alleen al onderweg naar de wintersport toe doen mij denken, wie van jullie rijdt nu continu echt boven de 200km/u.

Ik ben ervoor getraind, opgeleid en heb de ervaring (werk en privé) met zeer veel verschillende bolides. Nee, ik ben zeker niet de beste chauffeur van NL (kom in de buurt ;-) ) maar ik mag en kan stellen dat ik weet wat rijden en sturen is en zeer comfortabel.

Een stukje plankgassen is bij veel spul al begrenst op 250km/u en alles boven de 180km/u is al hard…

Voor de gezinsmannen onder ons…velen willen het veiligste kinderzitje en een zeer veilige bolide rijden maar is het dan juist handig om te zeggen ten tijde van het duurste bezit in de auto (je/het gezin inclusief volle bepakking) laat ik hem eens volledig de sporen geven…op winterbanden in mogelijk winterse omstandigheden.

Het lijkt mij van niet, stukjes even doorhalen is fijn maar of een ieder van ons een soort acceleratiewedstrijdje aan het houden is met de medereizigers, ik zet er zo mijn vraagtekens bij.

Het ontbreekt mij dan echt het nut van de hele grote motoren. Een mooie 6 cylinder kan heel veel comfort bieden maar een 12 cylinder bijvoorbeeld in de Audi A8, het nut ontgaat mij volledig. De brandstofconsumptie ligt zoveel hoger en of je echt al die paarden gebruikt tijdens de reis. Het weegt in mijn ogen echt niet op tegen de iets mindere motoren.

Ikzelf ga met een goede vriend dus wij zijn met zijn 2-en. Ook wij willen veilig aankomen en rijden ALTIJD 's nachts dus rustig op de weg en dan kan je prima doorrijden (nooit geflitst dankzij Wikango en de vaste meldingen).
Vorig jaar om 21:30uur vertrokken vanuit het midden van het land. (A1 Naarden/Bussum naar Val Thorens) wij kwamen aan om 06:52uur. Dat is 9:22uur doorrijden over 1136km en dat met ‘slechts’ een Audietje A3 1.4 tfsi. Dan vraag ik mij echt af, losstaand van de fun die een grote motoristie kan geven wat je nog sneller zou willen doen. Daarnaast 4-wiel aangedreven of niet, ik zie maar weinig NL-ers van en naar hun wintersportbestemming rijden of zij deelnemen aan een overstuurwedstrijd met wijlen McRea aspiraties. Er wordt hier net gedaan of men al driftend de pas oprijdt. Ook wij spelen wel eens een klein beetje maar wij maken geen GoPro filmpjes zo van zie ons eens even een Power Slide maken.

Ik spreek op persoonlijke titel maar ik zou altijd gaan voor een value for money auto. Een Audi A6 3.0TDI geeft aan 5 personen veel comfort en ruimte, de brandstofkosten vallen enorm mee en het rijdt super. Dan vraag ik mij echt af hoeveel sneller of met hoeveel meer glimlach de ‘coureur’ naar de wintersport wenst af te reizen.

De dikke bolide kan veel aan maar of haar eigenaar/bestuurder het aankan is het tweede. Een dikke portomonee maakt nog geen coureur. Hetzelfde geldt met skiën, een kostbare outfit/gear maakt je nog geen pro…

Maar goed of jullie alhier continu wedstrijdje spelen (sommige met skiboxen op het dak) tussenaccelereren en steeds bijna tot de max van het kunnen rijden (getunede auto en wel)…

Ik heb zo mijn twijfels. ;-)

Maar goed, ik hoop niemand te hebben beledigd of op de tenen te hebben getrapt, ik merk het even op. Het is al heerlijk als je op flinke gemiddelde snelheden kan uitkomen in ons geval, wij doen geen wedstrijdje hoe laat en snel wij ergens willen komen. Wij rijden beiden stevig door en hebben het geluk te beschikken over een tankpas. Maar ook wij houden, vermoeidheid, weersomstandigheden etc. goed in de gaten 250km/u + rijden is doorgaans niet zo heel moeilijk, geconcentreerd hard blijven rijden voor je totale wintersportreis is andere koek.

De Audi A5 3.0Tdi handgeschakeld, wat een super snelle en fijne auto was dat…! Het genoegen gehad om tijden met de ‘eerste’ (zei de eigenaar altijd, geen idee of het waar is…) van NL te rijden. Mijn al geruime tijd ex-schoonvader vond het ook een leuke auto…en hij was een stukje sneller als de elektrische rolstoel van de buurvrouw. Zijn gezicht maar even negatief gemaakt, dat was hij zelf ook doorgaans ;-)

null

ps. erg vaak met ‘ik’ begonnen maar ga dat nu niet aanpassen ;-)

@Dsvier

Ja daar hebben we wel rekening mee houden ja. Anders komen we er nooit.

Zal ik doen!

Liefhebber van de heerlijke alpengerechten, strakke pistes en prachtige panorama's

Het nut van een Audi met een V12 ontgaat mij ook.(Benzine slurpers)
Maar een V12 van Ferrari is emotie natuurlijk.(Daar betaal je dan weer graag voor)
Alles is relatief

Heel veel tekst ;-)

Laagvlieger op 19 feb 2016 18:14

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?? Begin bijna te denken dat je jaloers bent op iedereen die een grotere of dikkere auto rijdt dan jij zelf??

Übung macht den meister!!!

@Lawine: praktisch 0 en je ski’s meenemen inclusief bagage blijft tikkie behelpen. Maar inderdaad een Audi met W12…want dat is het…het nut ontgaat mij volledig. Een 3.0liter voor die auto is prima te doen en zoals je zegt alles is relatief maar ik zie soms dingen graag in een perspectief. Ik vermoed dat er doorgaans weinig mensen die een Lambo, Ferrari kunnen betalen er daadwerkelijk ook mee naar de wintersport gaan. Al die pekel, steentjes en ellende…tenzij je Jon Olsson heet natuurlijk ;-) maar dan nog is het ergens krankzinnig, wel fun dat wel.

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?? Begin bijna te denken dat je jaloers bent op iedereen die een grotere of dikkere auto rijdt dan jij zelf??

RFKANGOO op 19 feb 2016 20:33

Houd die gedachte vast, dat zal het vast zijn…

[quote]Het nut van een Audi met een V12 ontgaat mij ook.(Benzine slurpers)
Maar een V12 van Ferrari is emotie natuurlijk.(Daar betaal je dan weer graag voor)
Alles is relatief

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?? Begin bijna te denken dat je jaloers bent op iedereen die een grotere of dikkere auto rijdt dan jij zelf??

RFKANGOO op 19 feb 2016 20:33

Houd die gedachte vast, dat zal het vast zijn…

Laagvlieger op 19 feb 2016 20:37

Dat is nog geen antwoord op mijn vraag.

Übung macht den meister!!!

@DSvier: die van jou was ook niet ter sprake. De Audi A8 W12 noemde ik wel…het nut van die auto ontgaat mij volledig en zeker om daarmee op wintersport te gaan.

Dat jij nog de goede V10 hebt uit de Gallardo is machtig evenals de nog goede rondrijdende Audi R8-en… toch jammer dat downsizen alhoewel de Turbo’s hun werk erg goed doen.

Super dat jij jouw Porsche een aantal jaar geleden op de Grüne Hölle hebt uitgelaten en zo te zien niet bang bent de auto daar de juiste sporen te geven. TOP!

Het is alleen zo zonde dat soms 1 foutje…er staan zoveel filmpjes op YT waarin het fout gaat.

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?? Begin bijna te denken dat je jaloers bent op iedereen die een grotere of dikkere auto rijdt dan jij zelf??

RFKANGOO op 19 feb 2016 20:33

Houd die gedachte vast, dat zal het vast zijn…

Laagvlieger op 19 feb 2016 20:37

Dat is nog geen antwoord op mijn vraag.

RFKANGOO op 19 feb 2016 21:00

Wat ik wilde zeggen, staat in veel tekst hierboven beschreven. Als jij begint te denken dat ik jaloers ben geef ik het antwoord op jouw vraag: Houd die gedachte vast, dat zal het vast zijn…en vul ik hem aan met lees nogmaals bovenstaand.

@laagvlieger

Wat ik raar vind is dat je in het ene bericht twijfelt aan iedereen die in een dure of snelle auto op wintersport gaat en in het andere bericht schrijf je dat je een zeer goede chauffeur bent die met de meest exclusieve auto’s en met zeer hoge snelheden over de weg scheurt. Zoiets komt bij mij gewoon een beetje raar over. Dat wil niet zeggen dat ik jouw verhaal niet geloof maar waarom zou je dan twijfelen aan het vervoersmiddel van anderen??

Übung macht den meister!!!

@DSvier bedankt voor het plaatsen van je filmpje.Tja een Lamborghini blok is natuurlijk ook puur emotie maar dat spreekt vanzelf.
Hoe snel ging je op het circuit ? (Kon ik niet goed inschatten.)

@DSvier bedankt voor het plaatsen van je filmpje.Tja een Lamborghini blok is natuurlijk ook puur emotie maar dat spreekt vanzelf.
Hoe snel ging je op het circuit ? (Kon ik niet goed inschatten.)

Lawine op 19 feb 2016 22:06

Kwa snelheid: 265 km/u op GPS bij Schwedenkreuz. Zou nog net wat harder kunnen, maar ik ga bij TF nooit tot het gaatje en dus lift ik dan ook net voor de jump daar.

Tijd: beste geklokte tijd was volgens mij een BTG van 7:38. Maar ik reed er in de goede jaren ook honderden rondes per jaar.

Hier wordt veel met spek geschoten, mijn gedacht!!!

En zo gaat de polarisering die al in een aantal topics zit hier ook gewoon voort… niet toevallig de typische luxe topics :)…

Misschien toch maar terug naar het oorspronkelijke topic over de auto die op wintersport wordt gereden?

Mijn lijstje van regelmatig gebruik over de jaren:
Audi 80cc uit 89 (denk ik)
VW Polo fox coupe uit de 80er jaren
Citroen c3 uit 04
Opel astra uit 02
Audi a4 1.9tdi uit 98
Audi a4 avant 2.0tdi uit 06

Alles gaat eigenlijk goed genoeg als je maar binnen de comfortzone vd auto blijft…

idd met onze aygo rij ik gewoon naar winterberg als het moet.

mijn eerste wintersport dat ik zelf een auto had reed ik erheen met een golfje 2 van 10 jaar oud, na een paar jaar de mogelijkheid om een nieuwe seat leon ts tdi te kunnen kopen en toen gingen we daarmee, en sinds 2006 een huis gekocht dus dan moet je ergens een beetje gaan downsizen, en op vakanties besparen hadden we geen zin in, dus een ford fusion gekocht want de vrouw wilde toch een hogere instap, vindt het nog steeds een spuuglelijke auto, maar wel een ruime kofferbak, tja snel is anders maar het gaat gewoon prima ook in de bergen heeft ie ons nooit in de steek gelaten, volgend jaar toch kijken of we die aygo in kunnen ruilen op een focus of een cmax, rijdt toch wat comfortabeler.

Plaats een reactie