Naar de Noordkaap

Hallo,

Een vriend van me kwam naar me toe het verhaal dat die gasten die normaal de barrel tocht naar Dakar organiseren ( De amsterdam dakar challenge) nu in samenwerking met 3FM de Noordkaap Editie doen (voor de geïnteresseerden, hier kun je meer info vinden http://www.amsterdamdakar.com/Article.aspx?aid=708). Kort gezegd vertrek 9 december richting de Noordkaap. Onderweg kruis je Noorwegen Zweden Finland en verblijf je een nacht op de Noordkaap. Dit leek me natuurlijk ontzettend gaaf aangezien je eigenlijk niets hoeft te prepareren behalve je koelvloeistof, ruitenwisser vloeistof en natuurlijk verse winterbanden. Daarnaast duurt die trip maar 12 dagen dus ik hoef m’n vakantie dagen ook niet allemaal op te offeren.

Ik wil dit gaan doen in een Mg gt v8 uit 1976 en vroeg me af of iemand dit al een keer eerder heeft gedaan in zijn of haar auto. Ik ben namelijk op zoek naar tips. Temperaturen variëren zo tussen de -5 en -30. Dus als iemand tips heeft… graag!

MvG,

Jan

Jan echt een te gek idee en ik heb helaas geen tips voor je.

Niet helemaal hetzelfde maar komt toch in de buurt is deze special van Top Gear:






Dit is een 1,5 uur durende special opgeknipt in 6 x een kwartier. Met een auto naar de Noordpool, hoe vet is dat!

Hier zitten ongetwijfeld relevante tips tussen en is ook gewoon een geweldig gemaakte aflevering (MUST SEE!!!). Als je hier niet warm van wordt…

…aangezien je eigenlijk niets hoeft te prepareren behalve je koelvloeistof, ruitenwisser vloeistof en natuurlijk verse winterbanden.

Jan op 29 nov. 2011 13:04

Even snel aanvullen:

  • Winterolie is aan te raden;
  • Zorg voor een gezonde accu en/of vul deze bij en maak je polen schoon;
  • Besproei de rubbers met siliconenspray (en houd een spuitbusje hiervan in je jaszak);
I even pee standing sideways...

@ Michel: Dat vind ik een van de gaafste Top Gear uitzendingen aller tijden :)

@ Jan: Ik heb de link vluchtig gelezen, maar wat als je met pech naast de weg komt te staan? Dan komt de organisatie je helpen en zorgen dat je verder kunt? Reserve onderdelen zullen in die gebieden niet overal zo voor handen zijn. En waar overnacht je? In eigen mee te brengen tent of? Het lijkt me wel een ontzettend mooie trip. Ben benieuwd of je het gaat doen en zoja daarna naar je verslag!

Wat ik ervan weet, is dat je spijkerbanden nodig hebt.

Wat betreft de koelvloeistof van je radiator, die kun je het beste vervangen en opnieuw laten vullen met een lage menggraad (minder water toevoegen aan het concentraat).

Verder zou ik nooit in een oldtimer naar een gevaarlijk koud gebied gaan. Overal waar een klein beetje vocht zit (bijv. koplamp) kan 's nacht kapot vriezen. Onderschat de afkoelingsfactor niet, als het min 30 vriest en je hebt daarnaast ook wind, dan zal er een diepere vorst optreden. Voor midden Europa heb je dan koelvloeistof nodig die tot -40C gaat, voor de Noordkaap zou ik het niet durven zeggen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

"…"

Even snel aanvullen:

  • Winterolie is aan te raden;
  • Zorg voor een gezonde accu en/of vul deze bij en maak je polen schoon;
  • Besproei de rubbers met siliconenspray (en houd een spuitbusje hiervan in je jaszak);
Jack op 29 nov. 2011 15:54

Het lijkt mee ook dat je alle vloeistoffen met een min/max peil die niet verwarmd worden zoals eventuele stuurbekrachtiging, remolie,etc op de max wilt hebben. Dit aangezien het door het temperatuurverschil zal krimpen. Nu zal dit niet snel tot problemen leiden gok ik maar als het peil richting het minimum gaat zou ik er wat bij. gooien, just to be sure.

Motorolie zal wel meevallen aangezien dat toch wel opwarmt in de motor.

Kijk ook even of en hoe een eventuele airco reageert op zulke temperaturen.

Daarnaast zeker een ijskrabber meenemen :D

Hou er ook even rekening mee dat dit midden in de mørketid (donkertijd; poolnacht) is. Ik woon 350 kilometer ten noorden van de poolcirkel en hier komt de zon twee maanden niet op. Rijden bij schemerlicht (tussen 10 en 13 uur) gaat prima, maar je raakt snel vermoeid op lege wegen waar je maar 60 of 80 mag rijden. Zeker als je continu alert bent op rendieren of elanden op of naast de weg.

De omgeving is prachtig, maar daar zie je slechts drie uur per dag iets van, ik denk dat het belangrijk is om dat vooraf te weten.

Wat de kou betreft: je rijdt sowieso door Finnmark (Kautokeino, Karasjok) en daar kan het met gemak kouder dan -30 worden.

Concreet:
-Verstralers zijn bijna onmisbaar (onverlichte wegen)
-piggdekk (‘spijkerbanden’) houden je op de weg. Zeker op plekken waar de sneeuw zeer compact is gereden (sneeuwvrij bestaat hier niet) of als er ijs op de weg ligt (langs de kust/als het geregend heeft)
-Zorg ervoor dat je bij elk stadje een voorraadje eten inslaat. Het volgende dorp is vaak een paar uur verder.

Een boel gedoe, maar met een beetje geluk kun je tijdens die prachtige reis inderdaad het noorderlicht zien (neem een statief mee). Hier een voorproefje (van gisteren):

http://www.flickr.com/photos/62015790@N04/sets/7215762820613…

@Roy, mooie foto’s van noorderlicht!

In een ander topic heb ik een filmpje gezet met beelden vanuit ruimtevaartuigen van de nasa

https://www.wintersport.nl/forum/topic/24969?page=4…

Bijdrage 12:49

Mooi daarop is de aurora van bovenaf te zien als een grote ring. Het moet wel overweldigend zijn om dit in het echt te mogen zien.

ja, het noorderlicht is enorm gaaf. Ik was afgelopen zomer een paar dagen in Noorwegen, en heb het toen ook gezien. Ik had het helemaal niet verwacht, omdat het 's zomers vaak niet goed zichtbaar is, maar goed, we zaten bij het vuurtje, en opeens werd een groot deel van de hemel groen, heel bizar!

Running against the wind

Wordt dit ook uitgezonden op tv?

Goh, wordt een tocht met de auto tegenwoordig ook al als wintersport gezien? ;-)

Of is het doel om aan het eind van de trip een skisprong van de Noordkaap af te maken?

Jeremy Clarkson heeft er misschien sinds zijn akkefietje met de BBC gisteren wel spijt van dat hij daar destijds vanaf heeft gezien.

Een tip voor de liefhebbers van het Noorderlicht: zoek eens naar het programma "In search of the Northern Lights" gemaakt door Joanna Lumley. Ook een Brit(se) (bekend van o.a. Absolutely Fabulous), maar dan met meer gevoel voor humor dan Clarkson. Echt prachtige beelden van winter op de Lofoten en in de Finnmark.

Wauw, geweldige tocht! Afgelopen augustus op de noordkaap geweest, een nacht op het noordkaapplateau was toen al niet erg comfortabel… Maar het was wel licht! Wat mij opviel waren de slagbomen die in de winter de weg afsluiten. De sneeuwschuivers rijden volgens een dienstregeling waar je vervolgens in collonne achteraan rijdt. En al die rendieren die midden op de weg staan en echt geen stap opzij zetten.

En al die rendieren die midden op de weg staan en echt geen stap opzij zetten.

Lilian op 2 dec. 2011 23:01

Dat wordt dan veel rendierbiefstuk eten

Mag ik mee als bijrijder? :p

Never eat the yellow snow

Plaats een reactie