prijzen eten in gebieden

Oostenrijk: Verschilt sterk per gebied en ook heel erg per restaurant. Simpele berghut is voor mij meer dan genoeg, dan kan je vak voor net iets meer dan een tientje een pasta en een drankje doen. Of voor €13 friet+worst/schnitzel + drankje.

Maar ben in St. Christoph ook weleens een restaurant binnengewandeld waar ze 8,50 voor een cola vroegen. Misschien dat alle foto’s van staatshoofden aan de muur een belletje hadden moeten doen rinkelen.

Zwitserland: Zowel in Morgins, Leukerbad als Engelberg zelfde prijzen tegengekomen als in Oostenrijk. Misschien ietsje hoger door de duurdere Frank. In luxure hotels/restaurants stijgt de prijs wel heel snel.

Duitsland: Vaak spotgoedkoop in eten en drinken op de piste. Maar vaak niet heel exclusief. Simpel bord pasta/friet of broodjes met wat worstjes en dan houdt het vaak wel op.

Frankrijk: Val Thorens was vaak wat duurder, maar bij de juiste tentjes heb je een redelijke prijs. Niet eens zo gek veel verschillend met Oostenrijk. Daarentegen zijn supermarkten wel vaak stuk duurder.
Les Sybelles was zelfs goedkoper dan veel Oostenrijkse pisterestaurants.

Italië: Nooit geweest.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ben in Italie, Oostenrijk en Frankrijk op wintersport geweest (en Zwitserland, maar Samnaun vanuit Ischgl, tel ik even niet mee)

Italie spant de kroon. Beste eten tegen beste prijzen. Misschien moet je een beetje weten waar je moet zijn, maar over het algemeen overal goed zo lang je de écht grote tenten mijdt (en die zijn er niet zo veel) Ik heb ter voorbereiding reisverslagen van Marlene gelezen en zo bij pareltjes uitgekomen. Prijzen prima, in ieder geval zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.

Oostenrijk: in meerdere gebieden geweest. Je moet het net treffen wat kwaliteit betreft. Kunt er goed eten, maar minder divers dan Italie en toch een hoger gehalte aan "vreetschuren". Prijzen vond ik over het algemeen meevallen.

Frankrijk: Sterk afhankelijk in welk gebied je bent. De grote, bekende gebieden moet je even zoeken, maar zijn zeker ook goede tenten met redelijke prijs/kwaliteitverhouding.

Concluderend: Mijn ervaring is dat Frankrijk het duurst is qua eten en drinken en qua prijs/kwaliteit kun je in elk gebied een goede deal krijgen, maar je moet ze wel weten te vinden.

Ik merk wel op dat veel mensen Andorra over het hoofd zien/niet kennen. Dit heeft de allergoedkoopste prijzen en het is een echt wintersportland. 1,5 euro voor een halve liter bier, 3 euro voor een hamburger op de piste evenals een heel broodje kaas met spek. Dit heeft natuurlijk ook een oorzaak, Andorra is belastingvrij waardoor alles gewoon goedkoop is!

@ Pien: Leuk om te lezen dat je mijn verslagen hebt gelezen.

Toch misschien maar een keertje Andorra in overweging nemen. Ken de gebieden daar alleen helemaal niet.

Zal nog niet voor de komende jaren zijn, maar misschien als ik student af ben ;)

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Nou, als ik die prijzen zo zie kan je daar beter naar toe als je nog student bent.

Ben zelf nooit in Andorra geweest, ken wel clubleden die er geweest zijn en die zijn erg positief.

Probleem is, dat ik het zo’n … eind weg vind.

Ja, maar het is dus niet heel veel verder weg, zeker niet omdat je allemaal tolweg kan rijden, dat maakt het wel duurder.

@Marlene: Ja, maar er gaan veel minder georganiseerde reizen naar toe. Nu zit ik voor €240,- incl. skipas en busreis een week in een gebied en moet ik alleen nog eten en drinken.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

FrankW:
Ik vind een factor 1.5 (1350 km voor AND versus 900 voor A/CH) anders best "veel".
Met effectief slechts een chauffeur is een dergelijke afstand vrijwel niet in een dag te doen.
Dus komen er weer hotelovernachtingen bij alsmede de nodige tolkilometers in F en je bent een groot deel van je besparing al weer kwijt.

@Rob en FrankW:

Het is 1264km naar Andorra: valt goed te doen. 's Avonds achter het stuur tegen 22u 's morgens met tussenin twee rustpauzes van een uur om 10u in Arinsal. Je moet (volgens Google maps) 11 keer tol betalen, dit varieert van kleine bedragen (

om verder te gaan:…, dit varieert van kleine bedragen (

Computer blokkeert totaal?! Waarom kan ik mijn vervolg niet typen?

Voor mij echt 1350 km (bron ANWB routeplanner).
En hoewel ieder daar het zijne/hare van mag denken, heb ik zo mijn mening over het rijden van dergelijke afstanden met een gemiddelde van ruim 100 …

ag wat is nou 400 km extra rijden?
voor mij is dat amsterdam op en neer :p

als ik het zo beredeneer is dat niet iets dat ik zeg doe ik niet.

maar Andorra trekt me niet echt :p

dus kwa prijzen van eten, patat met schnitzel en drank:

Oostenrijk: 13 euro gemiddeld
Frankrijk: 15 euro gemiddeld
Zwitserland: ?? iets duurder dan beide? eurotje of 16 dan?
Italie: 10 euro?

Italië 10 euro? Voor een schnitzel betaalde ik in Italië 17,70! Zonder drank! Pizza en paste is er wel goedkoop.

@Bertjan: Ik heb juist opgezocht dat men op de Piz Nair in Sankt Moritz een kleine 12 euro vraagt voor een Wiener worst met frietjes. Kwaliteit en kwantiteit ken ik natuurlijk niet, maar dit valt best mee. Voor een halve liter bier betaal je ongeveer 5,5 euro. Dit is toch wel betaalbaar voor een mondain Zwitsers gebied? Je kan het er natuurlijk ook gemakkelijk héél duur zoeken.

Andorra: 3 euro voor hamburger (met veel groentjes), 3 euro broodje kaas+spek, 2 euro frisdrank/bier.

Frankrijk: Pizza Baguette + cola (33cl)= 6 euro in het dorp van Valloire, op de piste spaghetti carbonara 9 euro zonder drank

Oostenrijk: Weet ik niet, nog niet geweest.
Italië: Weet ik niet, nog niet geweest.

Ik eet dan ook geen schnitzel als ik in Italië ben. Die kan je overal eten.
Gewoon een lekker bord pasta, gnocci of een (soms halve) pizza.

Dat is het voordeel van een groep met beginnende skiers/boarders. Wij gaan nu een aantal jaren naar Tsjechië. Daar hoef je je niet druk te maken over prijzen.

@Bertjan: Ik heb juist opgezocht dat men op de Piz Nair in Sankt Moritz een kleine 12 euro vraagt voor een Wiener worst met frietjes. Kwaliteit en kwantiteit ken ik natuurlijk niet, maar dit valt best mee. Voor een halve liter bier betaal je ongeveer 5,5 euro. Dit is toch wel betaalbaar voor een mondain Zwitsers gebied? Je kan het er natuurlijk ook gemakkelijk héél duur zoeken.

Andorra: 3 euro voor hamburger (met veel groentjes), 3 euro broodje kaas+spek, 2 euro frisdrank/bier.

Frankrijk: Pizza Baguette + cola (33cl)= 6 euro in het dorp van Valloire, op de piste spaghetti carbonara 9 euro zonder drank

Oostenrijk: Weet ik niet, nog niet geweest.
Italië: Weet ik niet, nog niet geweest.

Mathijs op 5 jan. 2012 16:53

Voor de duidelijkheid, een Wienerwurst is een knakworstje.

"…"

Voor de duidelijkheid, een Wienerwurst is een knakworstje.

RR op 5 jan. 2012 17:12

Je kon er ook Spaghetti Napoli krijgen voor 13 CH (=10,66 euro).

Zo`n Wienerwurst met friet heb je dus in Oostenrijk voor de helft. Als je een beetje zoekt zelfs voor minder.

Zo`n Wienerwurst met friet heb je dus in Oostenrijk voor de helft. Als je een beetje zoekt zelfs voor minder.

RR op 5 jan. 2012 17:24

Een wiener is wel wat langer dan een knakworst en je krijgt er altijd twee, of nou ja doorgaans dan. In Oostenrijk heb je die voor Eurotje of 9 dus vind het verschil wel meevallen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Dat Zwitserland wat duurder is weten we ondertussen en we weten allemaal ook waarom. Ik wou alleen maar aantonen dat 30 CH echt wel overdreven is.

na dan scheelt het allemaal ook niet zo gek veel.
alleen is italie iets goedkoper als ik het zo begrijp.

leuke discussie hier trouwens :p

Dat Zwitserland wat duurder is weten we ondertussen en we weten allemaal ook waarom. Ik wou alleen maar aantonen dat 30 CH echt wel overdreven is.

Mathijs op 5 jan. 2012 17:46

30Frank overdreven???

De eerste hits op google leveren 44 en 46 Frank op voor een schnitzeltje. Omgerekend dus 36 en 38euro.

Leuk dat op dit forum een echt typisch Nederlandse discussie gaande is, ofwel: wat kost dat???

Mijn ervaringen (in F,CH en A) zijn dat er in alledrie de landen dure en goedkope(re) tenten te vinden zijn.
Verder valt mij wel op dat je bij de grotere, bekende (en dus populaire) restaurants vaak aanzienlijk meer betaalt dan bij wat kleinere restaurantjes, terwijl de service vaak veel slechter is en het eten minder lekker.

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog gewoon je eigen eten meenemen. Ik nam vroeger nog wel eens broodjes mee naar boven, die ik dan op het sonnenterrasse opat. Nooit gezeur mee gehad, gewoon een groot glas cola (nu bier ;-) erbij en niemand die moeilijk deed.

En tenslotte: we hebben het over wintersport, dat kost nou eenmaal geld…

Als ik mag kiezen geef me italië maar veel beter eten
Maar eet ook geen knack worst enzo
Maar in val garden kan ik op veel plaatsen steak eten met gegrilde groenten voor 18 euro

In volgorde van de prijzen per land in bergrestaurants(er is een onderzoekje onder 1000 mensen gedaan die in alle 5 de landen zijn geweest, als je het onderzoekje wil zien, zeg het dan even, dan zoek ik het even voor je op)

  1. Zwitserland (veruit het hoogste, maar dan heb je ook wat) score: 43

  2. Frankrijk (prijs-kwaliteit verhouding zeer slecht) score: 29

  3. Oostenrijk score: 19

  4. Duitsland score: 18

  5. Italie score: 16

Prijs-kwaliteitverhouding:

  1. Italie score: 43

  2. Oostenrijk score: 42

  3. Duitsland score: 39

  4. Zwitserland score: 37

  5. Frankrijk (veruit het laagste) score: 14

Deze score betekent dus:

Zwitserland iets van 43 euro is 37 euro waard (CHF omgerekend in EURO)

Duitsland iets van 18 euro is 39 euro waard

Natuurlijk is iets van 18 euro geen 39 euro waard, maar dit is allemaal t.o.v. zwitserland, zwitserland is de basis.

Wat een discussie over paar knaken. Als dat een echt pijnpunt is beter andere hobby zoeken.
Of gewoon broodje eten in de lift of ergens langs de piste.

Plaats een reactie