skihuur via touroperator leidt tot minder goed materiaal

Tip.

Wij gaan vaak op wintersport via grote touroperators. Deze bieden vaak de mogelijkheid om bij de boeking tegen korting skimateriaal te huren.
De lokale skiverhuur vertelde ons echter dat zij van de touroperators vervolgens zo weinig huurvergoeding ontvangen (30% van de huurprijs) dat zij daarom nooit het goede materiaal meegeven. Ze adviseerde om vooraf via internet direct bij de skiverhuur te reserveren. Dat levert ook een aanzienlijke korting op, en je krijgt dan wel het beste materiaal mee.

Tip.

Wij gaan vaak op wintersport via grote touroperators. Deze bieden vaak de mogelijkheid om bij de boeking tegen korting skimateriaal te huren.
De lokale skiverhuur vertelde ons echter dat zij van de touroperators vervolgens zo weinig huurvergoeding ontvangen (30% van de huurprijs) dat zij daarom nooit het goede materiaal meegeven. Ze adviseerde om vooraf via internet direct bij de skiverhuur te reserveren. Dat levert ook een aanzienlijke korting op, en je krijgt dan wel het beste materiaal mee.

egw op 22 jan. 2012 14:36

Ja en verdienen zij meer.
Dus ik neem zo`n verhaal van een skiverhuur ook maar met een korrel zout.

Ik heb dit jaar voor het eerst met een touroperator geboekt.
We zullen zien wat we aan materiaal krijgen.

Don`t eat yellow snow

Veel verhuurders hanteren diverse materiaalklassen. Als je via je touroperator boekt krijg je (dus) materiaal van de laagste klasse mee, tenzij je dat anders afgesproken hebt. Voor veel mensen voldoet dat materiaal gewoon prima.
Wil je graag het nieuwste van het nieuwste en/of beter materiaal kan je het inderdaad beter zelf regelen (vooraf via internet of terplekke)
Als je bijbetaald kan je ook wel beter/nieuwer materiaal meekrijgen.

Geloof er niets van, een verhuurder pakt iets uit het rek, schroeft het in de goede maat en geeft het mee.
Als hij moet gaan kijken naar het type boeking, vervolgens uit moet gaan rekenen wat voor hem het goedkoopst is en dan dat speciaal ofwel aan moet schaffen of uit moet gaan zoeken kost hem veel te veel moeite…

@ Ivo: Ik weet niet of het verhaal waar is maar wat jij zegt lijkt me heel gemakkelijk te omzeilen. Een skiverhuurder krijgt een boeking binnen en geeft direct de boeking een bepaald kenmerk mee zodat de medewerker in de skiverhuur op z’n schermpje ziet welke klasse materiaal hij/zij moet pakken.

Dat ze zelf 10.000 verschillende prijsafspraken maken met 10.000 verschillende touroperators is natuurlijk hun eigen idee (en probleem).

@ Ivo: Ik weet niet of het verhaal waar is maar wat jij zegt lijkt me heel gemakkelijk te omzeilen. Een skiverhuurder krijgt een boeking binnen en geeft direct de boeking een bepaald kenmerk mee zodat de medewerker in de skiverhuur op z’n schermpje ziet welke klasse materiaal hij/zij moet pakken.

Dat ze zelf 10.000 verschillende prijsafspraken maken met 10.000 verschillende touroperators is natuurlijk hun eigen idee (en probleem).

Martijnski op 22 jan. 2012 17:29

Lijkt mij idd ook, er zijn vaak maar drie tot vier klasses. Dat staat op het ticket dat je krijgt, dus daar kunnen ze niet echt mee sjoemelen. Vanuit de kant van de toeroperators geven ze natuurlijk altijd laagste klasse mee. Dan lijken de prijzen van hun totaalpakket lager :)

Volgens mij (heb niet zoveel ervaring met huren) kopen ze qua type ski’s een bulk in, en is er gewoonweg niet zo gek veel keus voor ze om mee te rommelen.

Bij de meeste touroperators kun je kiezen uit 3 klasses. Als je de goedkoopste variant kiest dan krijg je uiteraard ook het minste materiaal. Bij de duurste klasse krijg je gewoon het beste materiaal. Daarbij maakt het echt niet uit of je nu via een touroperator geboekt hebt of direct bij de winkel.
Dat je via een touroperator minder materiaal zou krijgen is dus echt onzin.

dit is onzin.

heb altijd top materiaal gekregen.
Dit ligt volledig aan de verhuurder.

Een goeie verhuurder heeft niet eens rommel liggen want die verkopen het na 2 a 3 jaar.

Nog nooit materiaal meegekregen waar ook maar iets aan mankeerde.

Verhaal lijkt me inderdaad grote onzin.

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

Aha, dit vertelde de verhuurder? Dan geloof ik dat direct, want die is onafhankelijk.

Natuurlijk niet, de verhuurder wil inderdaad het liefst dat je direct bij hem huurt, omdat hij dan niet hoeft te delen met de reisoperator.

Running against the wind

Volgens mij (heb niet zoveel ervaring met huren) kopen ze qua type ski’s een bulk in, en is er gewoonweg niet zo gek veel keus voor ze om mee te rommelen.

Ivo op 22 jan. 2012 17:51

Als je het niet weet kun je ook beter geen onzin gaan verkopen. Wat je zegt klopt namelijk echt totaal niet.

Bij de meeste verhuurders heb je 3 a 4 klasse en daartussen zit meestal een aardig verschil.
In de hoogste klasse mag je verwachten dat je ook echt het nieuwste materiaal mee krijgt.

Maar als je huurt via een touroperator en je niks afspreekt met betrekking tot een klasse dan zul je inderdaad niet het beste materiaal mee gaan krijgen.

We kregen het verhaal vorig jaar te horen. Dit jaar via internet rechtstreeks bij (andere) verhuurder gereserveerd. Met vroegboekkorting was de prijs bijna gelijk als bij de touroperator.
De ski’s stonden bij aankomst al klaar. Ook deze verhuurder bevestigde het verhaal, nieuwe ski’s geeft hij echt niet mee omdat vanwege de kleine marge die hij van de touroperator ontvangt.

@Henkie, de vriendelijkheid spat er werkelijk vanaf! Reageer ff normaal man!
Het is niet zo moeilijk, ze verhuren 3 a 4 klasses, en de ski’s in deze klasse kopen ze groot in. Geen onzin gewoon zelf gezien met mijn eigen ogen.

Ik heb zelf regelmatig via een touroperator, maar ook rechtstreeks gehuurd. Kan er nou niet echt verschil in ontdekken. Prijs via een touroperator is ietsje goedkoper, maar als je rechtstreeks boekt en een beetje op let heb je ook altijd korting, 15-30%.

Voordeel is wel dat ik redelijk lang ben, heb het idee dat ze de lengte welke ik nodig heb niet heel veel verhuren, waardoor je altijd redelijk nieuw en goed materiaal hebt.

Slechts een keer een klein mankement geconstateerd aan een huurski. Dit werd direct met excuses opgelost.

Op zichzelf is het een bekend verhaal, via bulk-inkoop van de touroperator hoef je niet op de VIP behandeling te rekenen bij de verhuurder (of in het hotel, etc.). Je krijgt in de praktijk waarvoor je betaald heb, niets minder en vaak niets meer. En je krijgt de standaard vriendelijkheid.

Het is gewoon een feit dat tientallen procenten aan marge verloren gaan bij de tussenpartijen zoals het reisbureau en touroperators (vaak meerdere, zoals een NL touroperator die reizen verkoopt van lokale operators). De verhuurder heeft een matige marge, maar wel een aanzienlijke gegarandeerde omzet.

Wie een individuele behandeling wilt (geld besparen en/of betere kwaliteit en/of meer aandacht), die kan beter zelf inkopen.
Een extraatje, dat geven winkeliers en hoteliers aan individuele klanten waarvan ze hopen dat ze terugkeren als klant. Via de touroperator ben je geen klant (!) maar een gast van de operator.

Maar niets ten nadele van boeken via het reisbureau, ik heb in het verleden menig (zomer)vakantie via het reisbureau geboekt vanwege het gemak en hun kennis van zaken. En de lokale medewerker zorgt er in principe voor dat alles goed wordt geregeld, vaak heb je er dan weinig omkijken naar.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

We kregen het verhaal vorig jaar te horen. Dit jaar via internet rechtstreeks bij (andere) verhuurder gereserveerd. Met vroegboekkorting was de prijs bijna gelijk als bij de touroperator. De ski’s stonden bij aankomst al klaar. Ook deze verhuurder bevestigde het verhaal, nieuwe ski’s geeft hij echt niet mee omdat vanwege de kleine marge die hij van de touroperator ontvangt.

EGW op 23 jan. 2012 12:01

er zit misschien een kern van waarheid in, maar ook de verhuurder preekt voor eigen parochie, en hoopt dat jij voortaan regelrecht bij hem boekt.

Running against the wind

De touroperator waar ik mee werk is er steeds duidelijk vermeld dat het de laagste klasse van ski’s is, heb je echter je eigen skibotten dan krijg je een upgrade van de klasse en wil je de topski’s dan moet je zelf opleggen. meestal krijg ik daar ter plaatse nog dan wel een extra korting voor de klanten.

RoCo

Plaats een reactie