Hoeveelheid bagage busreis

Ik reis 4 februari met Bizztravel 10 dagen (7 nachten) met de bus naar Val Thorens. Op de reisbescheiden staat aangegeven dat je een reistas (geen koffer), een ski/board-set en een stuks handbagage mee mag nemen.

Het is voor mij de eerste keer dat ik met de bus op wintersport ga. Ik ben wel vaker met de bus op zomervakantie geweest, maar dan heb je toch net iets minder spullen bij je (ik althans).

Heeft iemand ervaring met busreizen naar de sneeuw, of goede tips hoe je je spullen zo goed en compact mogelijk mee kunt nemen? Zijn ze hier erg streng op, of is een extra tasje geen probleem?

Gewoon goede ruime koffer meenemen. Verder stop ik vaak wat handdoeken bij het snowboard in. Als handbagage neem ik ook een ruime tas mee.

Ik zou zeker geen extra tasje meenemen. Zorg er voor dat je de wat zwaardere dingen in je handbagage stopt en dat deze tas niet te groot is, maximaal een daypack rugzak(20-30 liter). Je koffer mag net zo groot zijn als je wilt alleen officieel niet zwaarder zijn dan 20 kg. Echter als je helpt bij het in de bus tillen doen ze vaak niet moeilijk over een beetje overgewicht. Verder kun je ook nog een hoop spul kwijt in je schoenen tas. Als je bijvoorbeeld wat flessen wijn mee wilt nemen dan passen deze perfect in je schoenen.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Als je 2 koffers bijhebt, kom dan op tijd en geef ze niet tegelijk af, schuif daarna nog eens aan.

Als je bijvoorbeeld wat flessen wijn mee wilt nemen dan passen deze perfect in je schoenen.

bartus op 22 jan. 2012 20:36

Dat is inderdaad een hele goede, was ik nog niet opgekomen (en het ligt zo voor de hand ;) ).

Als je 2 koffers bijhebt, kom dan op tijd en geef ze niet tegelijk af, schuif daarna nog eens aan.

dr dre op 22 jan. 2012 20:39

Twee grote koffers/tassen is een beetje veel (en ook een groot risico als ze hem niet accepteren…). Ik wil alleen voorkomen dat ik de verkeerde zaken thuis laat als ik moet kiezen;

Zul je net zien dat je dat extra setje handschoenen thuis laat, en je op de eerste dag je andere set sloopt ;).

Normaal doen ze er nooit moeilijk over, en als ze er moeilijk over zouden doen, met een glimlach bereik je veel. Als dat dan nog niet zou volstaan, maar dan heb je echt véél pech, dan geef je de 2 buschauffeurs iets voor te drinken en jouw bagage zal met fluwelen handschoenen worden ingeladen.

Ik had een sporttas een rugtas met spullen bij de hand.
Ik had nog een losse tas met mijn skischoenen en helm maar mocht van de chauffeur niet in het ruim. Dit terwijl er hele hutkoffers in gingen waar mijn spullen drie keer ingingen. Dus ik zou een grote tas volstoppen met zoveel mogelijk, en een vrij grote rugtas meenemen.
Er is overigens in de bus zelf nog genoeg ruimte voor je spullen…
Neem niet teveel mee, je zeult je voor je gevoel een ongeluk

Maar je moet er ook rekening mee houden dat een bus maar een bepaald gewicht mag vervoeren. Als iedereen met twee valiezen of één kleerkast toekomt, is de bus al snel overladen. Bij controle op het gewicht van de bus (en dat gebeurt wel eens in Duitsland) moet de boete door de passagiers betaald worden en kan de politie eisen dat het overtollige gewicht ter plaatse achter gelaten wordt. Tegen die mannen mag je dan al eens mooi glimlachen…

Als je bijvoorbeeld wat flessen wijn mee wilt nemen dan passen deze perfect in je schoenen.

bartus op 22 jan. 2012 20:36

Waarom zou je in vredesnaam flessen wijn vanuit NL naar je wintersportbestemming per bus (?!?!) mee willen nemen??
Zelfs in Val Thorens kun je prima Franse wijn kopen voor 3 a 4 Euro en 1,5 liter (+ 2 flessen) meesjouwen.
Hollanders…

Waar je bij het meenemen van een snowboard op moet letten is dat je de bindingen eraf schroeft. Hier zijn ze over het algemeen redelijk streng op.

Bedankt voor de tips zover. Hoewel ik snowboard en ski, neem ik alleen m’n ski’s mee, omdat de rest van de groep ook skiet (en je mag maar 1 set meenemen in de bus).

Maar ik ga zeker hier en daar nog wat spullen in de skitas/ schoenentas stoppen, dat creëert toch net wat extra ruimte.

@Tja: ik denk dat de poster bedoelt meenemen op de terugweg. Ik snap best dat je alleen wilt denken aan de heenreis, maar vroeg of laat gaat men weer terug naar NL en waar laat je dan je souveniertjes?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Wij reizen a.s. zondag met sunweb naar Maria Alm. Op de reisinfo staat dat we 1 koffer/tas mee mogen nemen en een skiuitrusting en handbagage. Mijn vraag was nu wordt onder de skiuitrusting ook een schoenentas verstaan, of kan ik die beter als handbagage meenemen en mijn eten voor onderweg etc. in mijn schoenen proppen:P

Koffer of tas
Ski of snowboard in zak
Ski of snowboardschoenen in tas
Dit mag alle 3.
Je bindingen van je snowboard af halen word gevraagd.
Ik zeg altijd dat de schroeven gelijmd zitten en heb er nog nooit last mee gehad. 7 x gogobus, 5 x sunweb bus.
Ook een beetje raar dat snowboardbindingen eraf moeten en van ski’s niet.

Hoi allemaal,

Dit is helaas een oud topic, maar vroeg me af of de ‘regels’ voor busreizen nog steeds hetzelfde zijn.
Over 2 weken ga ik voor het eerst met een busreis mee en wil eigenlijk een mega koffer meenemen (40x40x80cm), omdat ik namelijk ook het een en ander voor andere mee wil nemen die daar al een tijd zitten.
Op de website van interbus staat dat je een koffer van 30x70x80cm mee mag nemen. Mijn koffer is dus qua inhoud kleiner maar qua dikte groter. Doen ze daar moeilijk om?
Zou namelijk niet willen dat ik vanaf de instapplaats weer met de trein naar huis kan gaan.
Wie heeft hier ervaring mee?

over het algemeen doen ze nooit zo moeilijk, anders zeg je toch gewoon " sorry ik koop in Luxemburg een reep chocolade voor je als goedmaker" .

ervaring leert dat dit ook gewoon mensen zijn die geen gezeik willen en lekker op en neer willen rijden.

sowieso gaan ze niet alles lopen na meten, aankomen op de opstapplaats naampjes controleren inladen en doorgaan i.v.m. strak schema.

die 10 cm gaan ze jou echt niet voor laten staan.

overigens is mijn sporttas op wieltjes alleen al dikker dan 30 cm, nog nooit problemen mee gehad, over het algemeen is iedere weekendtas dikker dan 30 cm.

harde koffers weet ik niet of die echt gewaardeerd worden trouwens, ik zie ze wel ieder jaar voorbij komen en nog nooit hebben ze die geweigerd.

bel anders even met Interbus en vraag of die 10 cm verschil maakt, laat ze sowieso dan even kort en bondig een mailtje naar jou sturen met daarin dat de 10 cm niet uitmaakt etc. uitprinten en meenemen zodat je bij moeilijkheden de buschauffeur deze kan weerleggen.

ervaringen Husk, Sunweb & bizztravel.

don't count the days, make the days count !

Inderdaad doen chauffeurs meestal niet moeilijk over wat meer bagage, zolang je een beetje meetilt of zoals hierboven gezegd geef wat lekkers. Ik heb vaak genoeg een grote, harde koffer meegenomen bij zowel Sunweb, De Jong Intra, Bizztravel en Interbus. Ik heb eigenlijk nog nooit commentaar gehad, behalve een keer de vraag of ik mijn skileraar soms had meegenomen. Er zijn ook altijd genoeg mensen die maar een klein tasje meenemen of samen een tas delen (hoe doen ze dat toch?) en zo is het wat gewicht betreft weer in balans.

Ik moet zeggen dat het al weer een tijd geleden is met de bus. Maar ik had altijd een koffer en een Snowboard rollerbag mee.
Daar hebben ze nog nooit moeilijk over gedaan. (mede omdat de rollerbag makkelijk te stapelen is)

Ik heb jaaaaaren geleden geweten dat een dubbeldekbus te weinig plaats had in de kofferruimte om alle bagage in te zetten, de overige tassen werden toen op de stoelen gezet waar niemand zat.

Buschauffeur was wel boos en zei dat “de busmaatschappij vanaf volgend jaar sowieso altijd een weegschaal bij ging hebben voor de zakken”, voor wat ik een paar weken terug hoorde nemen ze inmiddels nog altijd geen weegschaal mee bij die maatschappij, ik zou je niet te veel zorgen maken.

Mijn ervaring is trouwens ook dat de meeste chauffeurs gemoedelijke mensen zijn, vaak proberen ze zelf nog wat te verdienen door gekoelde pils te verkopen aan democratische prijzen (zeker in Frankrijk waar alcohol niet langs de snelweg mag worden verkocht kan dit echt een must zijn). Vaak zijn dit nu eenmaal mensen die in bijberoep wat willen bijverdienen en liefst vanal overal snel ter plekke willen zijn. Heb in mijn studententijd geweten dat ze het gewoon toelieten dat er gerookt werd op de bus, zelf deden ze dit ook onderweg en als er niemand van de passagiers over zeurt :)

Als je naar Frankrijk gaat, GEEN wiet of andere drugs meepakken, Fransen kennen geen verschil in de verschillende soorten illegale drugs en de gendarmerie durft geregeld met honden door de bus gaan. Als ze je dan pakken ben je echt nog niet jarig.

Dank je voor jullie reacties!!!
Ik merk al dat ik me dus eigenlijk helemaal geen zorgen hoef te maken.
Neem gewoon die koffer mee, het is overigens niet echt een harde koffer dus het zal wel meevallen.
Ook ga ik in het laag seizoen, dus verwacht dat de bus ook niet vol zit. Althans dat hoop ik ;-)

@ DavidW Ik was niet van plan om wiet mee te nemen hoor, maar bedankt voor je tip ;-)

Als je naar Frankrijk gaat, GEEN wiet of andere drugs meepakken, Fransen kennen geen verschil in de verschillende soorten illegale drugs en de gendarmerie durft geregeld met honden door de bus gaan. Als ze je dan pakken ben je echt nog niet jarig.

DavidW op 23 feb 2015 16:12

Je wiet tape je natuurlijk onder de stoel van je buurman…

…of onder die van je vrouw als de kans wilt hebben op een rustige vakantie :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie