De tien steilste skipistes in de alpen

Kwam tijdens het googelen onderstaande site tegen met de tien steilste pistes in de alpen. Wel leuk om te delen.
http://bergwijzer.nl/reportage/de-tien-steilste-skipistes-in…

1)Langer zug in Lech (Oostenrijk)
2)Gamsleiten in Obertauern (Oostenrijk)
3)Kandahar in Garmisch-Partenkirchen (Duitsland)
4)Die Strei in Kitbühel (Oostenrijk)
5)Harakiri in Mayrhofen (Oostenrijk)

null

6)Laber Nordhang n Oberammergau (Duitsland)
7)Mont Fort in Quatre Vallee (Zwitserland)
8)De muur in Avoriaz (Frankrijk)
9)Hohe Salve in Brixental (Oostenrijk)
10)Diabolo in Oostenrijk

De bron (met meer informatie en foto’s) is overigens http://www.20min.ch/winterspecial/news/story/Das-sind-die-st…

Heb zelf nog niet één van deze afdalingen mogen doen. Jullie ervaringen?

Op de site staat ook onderstaand filmpje van iemand die "in stijl" de Harakiri in Mayrhofen afkomt. Allemachtig…


.

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

O interessant! Ik had le Mur Suisse wel op een hogere plaats verwacht (nooit gedaan). Le Mont Fort vond ik goed te doen, die staat dan ook op 7. Ben benieuwd wat anderen van dit topic vinden! Maar steilheid zegt ook niet alles denk ik.

Serfaus

Vandaag de Hohe Salve in Brixen afgegaan. Het eerste stukje is behoorlijk stijl maar prima te doen zeker met deze sneeuwcondities.

De diaboloabfahrt ligt in het skigebied Golm montafon.
het is een piste met 74% helling.
Er wordt ook een race gehouden, kijk hier:

http://www.diabolorace.com/inhalt/at/Index.aspx

Hij is lekker kort maar wel pittig.

De overigen heb ik geen ervaring mee, de Harakiri was er nog niet toen ik daar vele jaren geleden was.

Loat goan

Harakiri heb ik een aantal keer gedaan, eigenlijk is het drie keer omgooien en je bent er, vond hem pittig maar niet bijzonder… beleef er weinig plezier an.

de streif in kitzbuhel, is awesome, de steile stukken worden niet geprepareerd (enkel met de hand voor de rennen??) is ook pittig, maar wel een dikke kick, bugels zo hoog dat je de afdaling niet ziet.

rest; geen ervaringen mee.

Addict.

K vond de muur in avoriaz anders wel even verschieten . Buckels waren hoger dan mezelf. Moet eerlijk bekennen dat ik er met men snowboard niet veel kon gaan doen of toch niet aan het begin van de piste. Zou die piste wel eens willen doen zonder die mega-buckels in het begin. K denk dat je dan even je adem inhoudt boven op de top want stijl is het daar echt wel.

Wel leuk om vanuit de lift die erboven loopt, te kijken naar en lachen met iedereen die aan het sukkelen is

ik ben vorig jaar of het jaar ervoor (niet zeker) aan de harakiri vorbijgegaan. De piste was zodanig stijl dat er op een heel deel van de piste gewoon geen sneeuw kon blijven liggen. :)

Dat kan kloppen dorisaen hij is niet altijd open.
Toen ik er vorig jaar was was hij wel open en hem 2x gedaan is goed te doen als er genoeg sneeuw ligt en hij open is.

De Streif, een zeer pittige afdaling vooral de Mausenfalle… Serieus, dat geeft een hele kick als je die hebt gedaan!

Worden 1,2 en 4 dan niet geprepareerd ? Want in Mayrhofen roepen ze toch al jaren dat ze de steilste geprepareerde piste van Oostenrijk hebben ?

Er wordt hier soms nogal minachtend over gedaan, maar hij mag er toch zijn hoor. Ik zou er niet graag op men neus gaan :)

Nog 4 weken, dan ga ik de mur Suisse doen. Rest van het lijstje nog niet gedaan. De tunnel in Alpe d’Huez of de Lauberhorn in Wengen, zijn ook aardige steile…

De streif word alleen geprepareerd voor de hanhenkammrennen, hierbij word half de landmacht ingezet omdat deze met helikopters en schepjes geprepareerd word, helling schijnt te steil te zijn voor de bullies. althans, bepaalde stukken dan van de afdaling.

tenminste dit is wat onze oostenrijkse gastvrouw me heeft uitgelecht.

zal er vanmiddag is induiken. als ik thuis ben van t werk

De Langerzug is officieel een ongeprepareerde route, maar sinds enige jaren wordt ie geprepareerd.
Begin is heel steil, nauw en met een bocht
Heerlijke piste op het noorden, altijd goede sneeuw.
Eindigt prachtig in een verlaten dal, om daarna terug te draaien met prachtig uitzicht op Lech.
Bovendien altijd rustig

Heb voorbije week voor de eerste keer de Harakiri gedaan na er al een aantal jaren naar gekeken te hebben. Het steile gedeelte viel al bij al goed mee (de sneeuwkwaliteit was ook top, aan het begin van de dag). Ik ben wel ten val gekomen (ik geef toe), maar dit was doordat ik na het steilste gedeelte wat minder aandachtig aan het skiën was… Heb er wel een aantal serieuze schuivers zien maken :-)
Maar de piste is inderdaad maar een kort stuk echt steil en dit heb je zeer snel achter de rug. daarna is het eigenlijk niet meer onder de noemer moeilijk te plaatsen.

Heb voorbije week voor de eerste keer de Harakiri gedaan na er al een aantal jaren naar gekeken te hebben. Het steile gedeelte viel al bij al goed mee (de sneeuwkwaliteit was ook top, aan het begin van de dag). Ik ben wel ten val gekomen (ik geef toe), maar dit was doordat ik na het steilste gedeelte wat minder aandachtig aan het skiën was… Heb er wel een aantal serieuze schuivers zien maken :-)

Sofie op 1 feb. 2012 16:29

als je slecht begint is hij heel vervelend, zolang je doorgaat op het steile stuk is hij idd goed te doen

Addict.

Gamsleiten op plaats 2? Vorige week meerdere keren op snelheid genomen, en vond de steilheid wel meevallen. Voor mijn gevoel was le mur Suisse (met name het eerste stuk) veel steiler…

Ik kwam deze tegen op youtube:

In mijn beleving is de "Mur de Suisse" een van de heftigste. Ook door de concave vorm van de helling (je kunt aan de begin de onderzijde of het einde niet zien) en de enorme buckels die erin liggen. Heb hem ooit eens 2x achter elkaar geskied als training, maar toen was ik na afloop aardig stuk.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Zoals alle pistes is de mur de suisse afhankelijk van de omstandigheden. Wij hebben deze een keer per ongeluk gedaan met 2 kinderen van 8 en 10. Mijn kinderen waren al een stukje onderweg voordat ik het door had, dat we hier eigenlijk maar niet overheen moeten gaan. ( we volgden een route)
Het had net goed gesneeuwd, geen manshoge bulten. Toen was deze prima te doen, ook met kinderen.
Maar ook wel eens gedaan, heel ijzig, manshoge bulten. Dan is hij erg moeilijk !! En dan wil je niet vallen. Ik heb mensen van boven tot beneden zien vallen, en meerdere keren over de kop zien gaan.

Hmm,
heb je dan de waarchuwingsborden aan het begin niet gezien??? En dat met kinderen?? :(

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Voor mijn gevoel is de Direttissima in Kitzbühel (niet in top 10) een stuk pittiger dan de Hohe Salve, die ik erg mee vond vallen.

IS dat de zwarte 38 in kirchberg die vondt ik helemaal makkelijk te doen.

Direttissima ligt toch in Fiss?

Ik ken geen van deze afdalingen, maar ik mag iedereen aanraden de Bettmerhorn in Walis een keer af te dalen, mijn ex vriendin, superskilerares, ging direct onderuit, dus ik moest alle zeilen bijzetten om zonder stürzen Runter zu fahren en datr lukte, voordeel geen rotsen enkel sneeuw en ijs.

Heb de Harakiri gedaan en was eerlijk gezegd niet onder de indruk. Stijl, ja. IJzig, ook. Maar heel breed, dus je kan rustig je bochten nemen waar je wil. Bovendien is het maar een kort stukje, en moest je toch beginnen schuiven, heb je beneden meer dan "uitloop" genoeg om veilig tot stilstand te komen.

Wat ik wel mis in dit lijstje is de Aiguille Rouge in Les Arcs (naast de speedpiste) en de Direttissima in Fiss (ook 70%).

Plaats een reactie