Schaatspret in Nederland en België, februari 2012

Vandaag lekker geschaatst op het natuurijs in het Abtswoudse Bos te Delft:

De gehele video volgt later. Dit is vast een voorproefje. Wij zijn de eersten op het ijs. De gevaarlijke plekken zijn bij de vogelwakken. Onder de bruggen valt goed te schaatsen. IJsdikte over het algemeen 5 cm dik.

Schaats 3-eenheid bij (pieps, bijl en sonde)???

Schaats 3-eenheid bij (pieps, bijl en sonde)???

Martijnski op 2 feb. 2012 16:28

Ik dacht altijd dat de schaats 3-eenheid een duo was: Touw en ijshaken ;-)

If you snooze, you loose!

Wij hebben ook de pieper bij ons, zodat ze ons onder het ijs ook nog terug kunnen vinden;)

De schaatsplek waar wij vandaag te vinden waren is altijd als één van de eerste wateren in de regio dichtgevroren. Dit komt doordat het er erg ondiep (tot 1 m diep) is en redelijk beschut ligt.

Voordat we gingen schaatsen heb ik eerst een deel van het traject getest. Het ijs was massief genoeg om geen scheuren of zelfs wakken te maken door te stamen of met een zware boomstam. Verder was het ijs zo helder, dat door de onregelmatigheden in het ijs, de ijsdikte goed af te lezen viel.

Het geluid van het ijs tijdens het schaatsen klinkt zoals het behoort te klinken. Dit stuk was ook één van de dikkere stukken ijs. De eenden hebben hier het wak ook niet erg groot kunnen houden. Op andere plekken waren veel grotere wakken.

Waar het ijs dunner is, zet het ijs zich tijdens het schaatsen en springen de langsscheuren erin. Maar zoals blaffende honden niet bijten, zo is ijs waar met luide knallen scheuren in springen niet het ijs waar je doorheen zakt. Door het ijs zakken gaat, zoals ik het heb meegemaakt, altijd vrij geruisloos.

De weersvoorspelling verandert per halve dag. Nu wordt er weer strengere vorst verwacht. Wel nog steeds sneeuw voor morgen. Benieuwd hoeveel er daadwerkelijk gaat vallen?

Net even geschaatst hier in hattem op de uiterwaarden van de ijssel.
Maar als ik moest kiezen is skien toch echt veel leuker.

Wij vinden het allebei superleuk. Maar het voordeel van skiën is dat de kans dat je nat wordt aanzienlijk kleiner is.

Een vrouw zakte gisteren op de Ankeveense Plassen niet geruisloos door het ijs en logenstraft daarmee gelijk mijn bovenstaande verhaal:)

http://www.rtvnh.nl/nieuws/73265/Vrouwen+gaan+wel+over+&…

Een vrouw zakte gisteren op de Ankeveense Plassen niet geruisloos door het ijs en logenstraft daarmee gelijk mijn bovenstaande verhaal:)

36[/post]

Corrupte ijsmeester zeker ;)

schreven ze vandaag in de Belgische media: http://www.hln.be/hln/nl/956/Meer-Sport/article/detail/13885…

KirstenDeLaet op 1 feb. 2012 23:59

haha moet je de reacties eens lezen, wij Nederlanders zijn echt goed als je dat leest ;)

haha moet je de reacties eens lezen, wij Nederlanders zijn echt goed als je dat leest ;)

Frank op 2 feb. 2012 19:45

Er staat ook een reactie tussen van Kirsten DeLaet. Die naam zegt me wat :p

"Kirsten De Laet, Puurs
Schitterend! wat zijn Nederlanders toch een optimistisch volkje hé? beter dan al die azijnpissers, depressievelingen en zwartkijkers van Belgen. Of iemand het weet? het vriest in Nederland een pak harder dan bij ons ten lande… een deel van de Waddenzee is reeds bijna dichtgevroren… kijk maar op google! en zet een roze bril op hé mensen"

Uit hln.be

Dit is de definitieve video + tekst zoals ik die bij Youtube erop heb gezet.

Op donderdagmiddag 2 februari is het ijs in het Abtswoudse Bos dik genoeg (ongeveer 5 cm) om schaatstocht te maken. Eerst voorzichtig en daarna heerlijk schaatsend over de de meanderende kreek tussen het riet, soms met uitzicht op de polder en de oude boerderijen. De zon schijnt en in de verte is Rotterdam te zien en Delft is zeer nabij, maar toch ook weer ver weg in dit natuurpark.

Wij zijn de eersten op het ijs. De gevaarlijke plekken zijn bij de vogelwakken, maar onder de bruggen valt goed te schaatsen. Met nog een nacht vorst kan het alleen maar beter worden.

"…"
haha moet je de reacties eens lezen…

Frank op 2 feb. 2012 19:45

"…"

Er staat ook een reactie tussen van Kirsten DeLaet…
Uit hln.be

Niels op 2 feb. 2012 19:47

Kirsten timmert goed aan de weg:) Hij krijgt van mij een groen balkpuntje erbij:)

Als hij een link bij het bericht naar mijn video plaatst, nog een punt;)

@Paul, ik vermoed dat Kirsten, gezien haar naam, geen man maar een vrouw is. :)

Maar wel een erg leuk filmpje. Ik ga hier zaterdag ook maar eens een kijkje nemen!

Ik ben aan het suffen met Kirsten.

Ik denk dat het een goede keuze is om hier te gaan schaatsen. De grote vaarten in de omgeving zullen vannacht nog wel verder dichtvriezen, maar vandaag zag het er nog niet heel erg denderend uit met veel windwakken en ontbrekend ijs bij de bruggen.

Kijk alleen wel uit met sneeuw (vanaf morgen volgens de voorspelling) op het ijs, omdat dan zwakkere plekken niet meer zichtbaar zijn.

Wij zijn vandaag nadat de kids uit school waren naar de ijsbaan geweest, toch nog even een uurtje op het ijs gestaan :)

Kan niet wachten van het weekend maar eens lekker naar de forten rond Zeist of de slotgracht. Ideale plekken de mooiste wordt henschotermeer toertocht als we het redden met de kou.

Member of global cooling initiative

@Paul E: schitterend first tracks filmpje. Het ijs ziet er fantastisch uit. En dat geluid!

Moet helaas nog wachten tot het weekend, maar zo te zien moeten we zaterdag of zondag toch ergens kunnen schaatsen.

Paul hoe heb je nu de ijspolitie kunnen ontwijken vanwege het boerka verbod?

ik begrijp in de topictitel de combinatie schaatspret en Belgie niet helemaal,
waaruit maak je op dat er Belgen zijn die momenteel schaatspret hebben? hier in het forum althans?

Dat klopt wel cees belgen volgen nu het veldrijden dat is daar net zon grote sport als bij osn het schaatsen.
Ik ben vorige week nog live bij de nachtslalom geweest in schladming echt geweldig om als skifan een keer mee te maken.
Helemaal geweldig

Ik ben vorige week nog live bij de nachtslalom geweest in schladming echt geweldig om als skifan een keer mee te maken.
Helemaal geweldig

Ricardo op 2 feb. 2012 23:30

Vet! Volgend jaar is daar het wk schladming 2013.
Ik wil er bij zijn!

Ik weet het niels lijkt me ook heel gaaf.
Maar zon avondslalom is ook mooi hoor met een winnaar die een hollandse moeder heeft marcel hirscher echt geweldig het feest daarna ook.
Ben om half 1 gaan slapen moest de volgende dag weer skien maar super sfeer daar heerlijk als ik de wedtstrijdbeelden terugzie gewoon tranen in mijn ogen zo mooi

Paul hoe heb je nu de ijspolitie kunnen ontwijken vanwege het boerka verbod?

Cees op 2 feb. 2012 23:19

De ijspolitie is door het ijs gezakt. Ze zagen een roze olifant (mijn vrouw) en dachten die kunnen we wel hebben. Maar ze waren helaas te zwaar voor dit prille ijs;)

null

null

ik begrijp in de topictitel de combinatie schaatspret en Belgie niet helemaal,
waaruit maak je op dat er Belgen zijn die momenteel schaatspret hebben? hier in het forum althans?

Cees op 2 feb. 2012 23:25

Ik vond het vervelend in de topictitel de Belgen al bij voorbaat uit te sluiten, zoals bij het topic "Sneeuw in Nederland!". Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom ze niet zo bijdehand zijn geweest om een nieuw topic te openen, zoals "Sneeuw in België!".

"…"

Er staat ook een reactie tussen van Kirsten DeLaet. Die naam zegt me wat :p

"Kirsten De Laet, Puurs
Schitterend! wat zijn Nederlanders toch een optimistisch volkje hé? beter dan al die azijnpissers, depressievelingen en zwartkijkers van Belgen. Of iemand het weet? het vriest in Nederland een pak harder dan bij ons ten lande… een deel van de Waddenzee is reeds bijna dichtgevroren… kijk maar op google! en zet een roze bril op hé mensen"

Uit hln.be

Niels op 2 feb. 2012 19:47

Tja… om welke Kirsten, die trouwens vrouw is, zou het gaan denk je?

Ik heb dat berichtje niet zomaar geplaatst hoor, ik ben het gezeur en de ultra negatieve mentaliteit van mijn landgenoten stilaan kotsbeu aan het worden! Wat je ook doet of net niet, het is ook nooit goed of goed genoeg!

Zeuren en klagen dat kunnen ze maar een keertje positief zijn over iets lukt niet.

enfin, laten we maar terug OT gaan.

België is geen schaatsland zoals Nederland, daarom dat er geen apart topic hoeft aangemaakt. Ik ben gisterennamiddag de sloten, vijvers en waterlopen in mijn buurt gaan controleren op ijsdikte. Slechts enkele zijn dichtgevroren met amper een paar centimeter ijsdikte.
Dus schaatsen, wat ik overigens niet kan, zit er bij ons momenteel nog niet meteen aan te komen. ;)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Gisteren is in Nederland veel sneeuw gevallen. In Maasland en Schipluiden viel het echter wel mee.

Toch is het schaatsen door de sneeuw op de Vlaardinger Vaart naar de Vlietlanden zwaar.

Schaatsers zijn op 2 plaatsen door het ijs gezakt, omdat ze geen weet hebben van de zwakke plekken in het ijs. Gelukkig zijn er al redelijk wat schaatsers voor mij die met hun schaatssporen de route gemarkeerd hebben.

Bij het vallen van de avond spreken we twee schaatsers die naar Vlaardingen zijn geweest en op de Vlietlanden en weer terug schaatsen naar Wateringen waar ze gestart zijn.

null

veluwemeer zaterdag 4 februari

Cees,

Dat ziet er aanlokkelijk uit.

Wij zijn vandaag naar een meer geweest met een skilift. Nou ja … waterskilift. Met après-skate hut. Begeleid door de muziek van de dj die in de schaatshut schaatste iedereen rondjes over verschillende schoongeveegde banen.

Ook daar zag ik iemand al een halve aanslag op je dochter plegen. Dit zinloos geweld blijft dus niet alleen beperkt tot de skipistes.

Mooie beelden met de camera op het ijs :)

Vandaag een mooie schaatstocht gemaakt en ontelbare molens gezien in Kinderdijk en alle omringde dorpen:

null

null

null

Eerst een stuk met mijn vrouw en dochter geschaatst en daarna alleen kilometers gaan maken. Ik voel mijn benen goed na het schaatsen door de sneeuw, die nu al een stuk compacter is geworden door de instraling van de zon. Maar waar de sneeuw weg was geveegd door de bewoners langs het riviertje de Alblas was het lekker glijden.

Na middernacht volgt de volledige video van deze dag.

Zondagmiddag 5 februari 2012 is een mooie Molentocht van 50 km te maken vanuit Alblasserdam naar Kinderdijk over de lage boezem langs een woud van molens en daarna terug over de hoge boezem.

null

null

null

Doordat er veel sneeuw op het ijs ligt, is het voor mijn vrouw en dochter te zwaar en keren we na een aantal kilometer richting Groot-Ammers te hebben geschaatst terug naar Alblasserdam.

null

null

null

Hierna ga ik alleen verder via Oud-Alblas, Bleskensgraaf, Gijbeland, Molenaarsgraaf en Vuilendam naar Ottoland.

null

Het ijs is door de bewoners en ijsclub goed geveegd en nergens hoef je het ijs af.

null

Wel zijn er drie plekken waar je door de dorpen moet klunen naar een volgend stuk ijs.

Vanaf Ottoland richting Groot-Ammers ligt er weer veel sneeuw op het ijs. En kraakt de ijsvloer behoorlijk. Er zijn veel schaatsers over heen gegaan, maar betrouwbaar klinkt het ijs niet.

null

Aangekomen bij de boezem is de terugtocht naar Alblasserdam.

null

Na afloop voel ik mijn benen goed, de laatste kilometers waren zwaar.

null

Bij de schaatstochten die ik gisteren en vandaag heb gemaakt lag onder iedere brug en langs ieder gemaal ijs (m.u.v. één brug vandaag). Dit is een uitzonderlijke situatie die ik lang niet heb meegemaakt.

Dit maakt de kans, dat eerdaags heel veel toertochten worden gestart, erg groot. Als het goed blijft vriezen is er zelfs kans, dat begin volgende week de 200 km toertochten van start gaan.

De Overijsselse Merentocht, waar ik bij sta ingeschreven kampt vooralsnog met dezelfde problemen als de Elfstedentocht. Dus op dit moment is het maar de vraag of één van deze tochten of een andere tocht wordt verreden.

Vandaag heb ik een verkorte versie van de Westland Schaatstoertocht van 30 km gereden als training. De start is bij Uitspanning Vlietzicht bij Vlaardingen. Na een korte rit over het schoongeveegde maar desondanks zware ijs van de Vlietlanden, schaats ik via Schipluiden richting De Lier, Naaldwijk en Kwintsheul. In Kwintsheul ligt de enige brug waar gekluund moet worden, daarom keer ik om richting Wateringen en Rijswijk. Uiteindelijk keer ik via de route langs 't Woudt terug naar mijn startpunt.

De sneeuw van afgelopen vrijdag is gesmolten en weer bevroren. Dit sneeuwijs of kwalster, waar de afgelopen dagen druk doorheen is geschaatst, is een aanslag op de benen. De enige goede stukken zijn rondom Wateringen en Schipluiden.

Heel Nederland heeft last van Elfstedenkoorts en er wordt volop gespeculeerd over het wel of niet doorgaan van deze tocht. Je hoort bijna niks anders meer. Ik vraag me daarom af waarom dit topic waar wel elke dag keihard live geschaatst en nul gespeculeerd wordt zo weinig reacties krijgt.

Schaatsen er dan zo weinig bezoekers van dit forum?
Of is het weer de sensatiezucht van ons Nederlanders? Veel roepen maar niks doen. Lijkt wel een beetje op het meeting topic :)

Plaats een reactie