Waar in de Dolomieten? Tips gevraagd

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Graag zou ik tips horen van skiërs die de Dolomieten goed kennen.
Volgend jaar krokusvakantie (19-26 februari) willen we voor het eerst die kant op.
Welk dorp is aan te raden?
Wat zoeken we:

  • lange rode pistes, met hier en daar zeker wat mooi zwart
  • een goed te bereiken snowpark
  • evt de mogelijkheid om fraaie skiroutes / off piste met gids te kunnen doen
  • niet afhankelijk hoeven zijn van skibus; makkelijk te bereiken lift het gebied in (of liefste nog direct aan piste)
  • geen behoefte aan apresski. Kleinschalig heel fijn.
  • alles zal draaien om het skiën, lange dagen buiten actief. Geen noodzaak ander vermaak.

We hebben drie kinderen, tegen die tijd zijn ze 8,5 en 12 en 13 jaar oud. Skiën alledrie sinds peuterleeftijd, altijd les gehad en inmiddels de Swiss Snow Academy afgerond.

We hebben meestal geskied in Zwitserland (Val d’Anniviers, Quatre Vallées, PdS) en enkele keer Frankrijk.

Volgend jaar Dolomieten omdat we onderweg heenreis familie dagje zullen treffen in Söll, Oostenrijk. Vanuit daar zijn de Dolomieten goed bereikbaar. En we willen er al heel lang eens naar toe.

Hoor heel graag welk dorp jullie als uitgangspunt zouden adviseren 😊

❄️

De Dolomieten zijn groot en divers. Wil je aan de Sella Ronda, kijk dan naar Selva, St. Christina, Arabba, Colfosco of Corvara. San Cassiano kan ook.

Wil je iets verder van de Sella Ronda af (rustiger, m.i. niet minder mooi skiën, wel meer kleine ‘deelgebiedjes’), kijk dan naar bijvoorbeeld Pozza di Fassa, Moena en/of Obereggen. Je kunt ook overwegen om de hele vakantie in Drei Zinnen door te brengen.

En lees het Dolomiti Superski topic (I + II) eens door.

Mr. Slow

Sella Ronda is wat mij betreft geen must. Geloof zo dat er daarbuiten nog een heleboel moois is, waar het wellicht rustiger is. Zeker in het hoogseizoen.
Ooit ben ik, nog voor de kinderen er waren, in Ortisei geweest paar dagen, laagseizoen, toen was de Sella Ronda ook al erg druk.

Mooie vergezichten en relatieve rust belangrijker.
Maar vooral ook lekker uitdagende pistes.

❄️

Buiten de Sella Ronde kan ik je zeker Ski Center Latemar (Obereggen, Predazzo, Pampeago) aanraden, daarnaast zijn Kronplatz (St. Vigilio of Olang) en Drei Zinnen (Sexten) zeer aan te raden. Alle drie gebieden hebben mooie lange uitdagende pistes, een snowpark en dorpen direct aan de piste beschikbaar. Off piste is verschillend per skigebied.

Kronplatz kan druk zijn, Ski Center Latemar en Drei Zinnen zijn rustiger en landschappelijk gezien zeer fraai.

The older I get, the better I was

Vergeet La Villa niet. In Alta Badia met aansluiting naar de " Lagazuoi"😎

Verder vanuit La Villa naar Santa Croce, prachtig.😍

Makkelijke skiverbinding naar Val Gardena, Arabba, val Di Fassa…

Born to run. B.S.

Ik heb 2 jaar geleden vanuit Moena nagenoeg alle zuidelijke gebieden van de Dolomieten bezocht en dat is zo goed bevallen dat ik dat vorig jaar weer wilde doen (maar boel ging dicht) en dit jaar weer (maar boel is dicht) dus volgend jaar weer… ;)

Sella Ronda is fantastisch, maar ik vond de afzonderlijke gebiedjes wel zo magnifiek dat daar mijn insziens weinig tegenop kan. Uitschieters Latemar/Obereggen, San Martino di Castrozza en Passo San Pellegrino (vooral de kant naar Falcade). Vooral in San Martino kan het (buiten het seizoen) voorkomen dat je nagenoeg de hele parkeerplaats voor jezelf hebt. Het is een stukje rijden, maar de ligging is echt magnifiek.

*bericht bewerkt door Harm op 04 feb 2021 13:23

off piste is de Val de Mesdi wel de mooiste maar voor de kids iets te heftig lijkt me.
voldoende over te vinden op youtube.

Moena is een leuke uitvalsbasis inderdaad. Alternatief zou Falcade zijn, tussen San Pelegrino en Civetta in.

Ben zelf ook een fan van de kleinere gebiedjes (Civetta, Alleghe, Falcade-Passo San Pellegrino, San Martino).

Falcade-San Pellegrino (de Col margarita/falcade kant rood, San pellegrino kant eerder blauw) is erg leuk voor een paar dagen, maar je bent dicht genoeg om wat andere leuke gebiedjes te bezoeken.

Zowiezo mochten de pistes openen zijn dat de eerste plekjes die ik bezoek. Fotootje van Col Margarita (Falcade), met uitzicht op Pelmo en Civetta.

null

San Martino di Castrozza heeft inderdaad ook een aantal heerlijke en lange rode pistes. Zeker goed voor enkele dagen.

Oh heerlijk al deze tips! Dank jullie wel!
Zondag tijdens de sneeuwstorm thuis maar eens uitgebreid in verdiepen.

❄️

Een tip Hotel Sonnblick in Percha. Super Hotel. Met aankomst en vertrek mogelijk op zondag. Het is 2 minuten lopen naar het dal/treinstation waar je de lift instapt om naar boven te gaan de Kronplatz op. Of je neemt er de trein waar je ook nog naar de 3 zinnen kan gaan om te skiën of naar gitschberg-jochtal.

Ik heb vorige winter een roadtrip van 5 weken gemaakt door de Dolomieten en alle reeds genoemde gebieden bezocht. Behalve Drei Zinnen en Kronplatz.
De Dolomieten zijn uiterst geschikt om ergens een centrale thuisbasis te hebben en elke dag een nieuw gebied aan te doen. Elke dag weer een nieuw klein avontuur en genieten. Latemar, San Martino, Alpe Lusia, Carezza enz. Ik heb werkelijk niet het ski in/out gemist. Elke dag de auto pakken, door de bergen rijden en een gebied ontdekken. Waar je ook komt, het eten is fantastisch, de pistes perfect geprepareerd en de Italianen zijn vriendelijk en gastvrij.

Ik vond persoonlijk van het Sella Massief: Val di Fassa, Arraba, Alta Badia , via Lagazuoi naar Cortina uitdagender dan de andere zijde van het Sella Massief en ook minder druk. Ik vond de bergen ook ruiger en stijler. Je kan daar ook leuke skitours maken die te maken hebben met WOI, musea, bunkers en loopgraven. Spreekt jullie dit aan, dan zou ik iets boeken in Arraba of Alta Badia.

Dank iedereen voor de reacties hier. Alles op een rijtje samen met verdere informatie, komt Arabba bovenaan m’n lijstje. Vooral omdat je van daaruit vele kanten op kan met ook een ruim aanbod aan wat uitdagendere of lekker lange pistes. Nog niet alle interessante accommodaties hebben de mogelijkheid al te boeken voor volgend jaar, dus heb enkele mails gestuurd. Benieuwd!

❄️

Val Gardena of Schlerngebied. Zitten zelf al jaren met 2 kinderen (nu 15 en 13 jaar) in Seis am Schlern. In dit dal de meest gunstigste plaats ivm directe gondel naar de Seiseralm. De Seiseralm is, vinden wij, een heel mooi gebied. Vrij rustig, goede hutten, pistes zijn niet al te moeilijk maar het is erg relaxt skiën. Zelfs Peter Fill skiet hier regelmatig… ;-) Het snowpark is voor de kinderen (wij wagen ons er niet aan) geweldig. Het snowpark behoort tot de top van de wereld. Er is nog een snowpark in Val Gardana, iets minder groot maar ook erg leuk.
Vanaf Sieseralm kun je ook eenvoudig naar Val Gardena (Ortisei). Nu nog met de gondel naar beneden, hopelijk vanaf volgend jaar via de piste die ze opnieuw aan het aanleggen zijn.

In eerste instantie deden we alles per ski, alleen je merkt dan toch dat terugkomen niet altijd zonder tijdsdruk verloopt (zeker niet als je een skilocker boven op de alm hebt). Je bent afhankelijk van tijden van liften en een skibus. We kiezen er nu sinds 2 jaar voor om ook de auto te pakken en de auto bv in Selva of bij Plan de Gralba te parkeren. Hiermee komen we in Alte Badia, Lagazuoi, Cinque Torri, Arabba, Val di Fassa (tm Vigo). Afgelopen jaar zijn we naar de afgelegen gebieden Carezza en Latemar geweest, zelfs Predazzo was te doen (let wel op de bustijden). Voor dit jaar stond eigenlijk de Marmolada en Sottoguda op het programma, volgend jaar dan maar.
Onze dag bestaat wel uit vroeg opstaan, liefst 1 van de 1e liften pakken en de pas bij het sluiten weer stoppen.

Voordeel van Val Gardena en Schlerngebied is de aanreistijd. Je bent er snel vanaf de Autostrada.

*bericht bewerkt door wdj75 op 11 feb 2021 11:43

Arabba is goede keus (alsof er slechte keus is daar). Net als @Harm zat ik 2 jaar geleden in Moena om al die kleine(re) gebieden zoals Lusia, SAN Pellegrino, Latemar, Carezza etc te bezoeken en dat beviel zo goed dat we dat vorig seizoen weer wilde doen, maar ja, dat liep anders.

Zelf zit ik ook te denken aan iets soortgelijks, maar dan meer in het noorden, om 3 zinnen, kronplatz etc te doen.

Maar goed, volgens mij kan het niet fout gaan daar, zeker niet als je t niet erg vind om af en toe ook met de auto te gaan. Buiten de SR gebieden heb ik echt overal altijd goed kunnen parkeren.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
  • lange rode pistes, met hier en daar zeker wat mooi zwart

Is bijna op elke plek in de Dolomieten aanwezig (eerder blauw / rood dan rood / zwart in vergelijk met Zwitserland)

  • een goed te bereiken snowpark

Je kunt een mooi overzicht van snowparken vinden op https://www.dolomitisuperski.com/en/Experience/Snowpark…
Hoe meer blauwe balkjes, des te uitdagender het wordt.

  • evt de mogelijkheid om fraaie skiroutes / off piste met gids te kunnen doen

Skiroutes is wel een beetje het handelsmerk van skiën in de Dolomieten. Als je voor het eerst begint in de Dolomieten dan zou ik je willen adviseren om toch ergens in de buurt van de Sella Ronda te gaan zitten. Vanuit deze plaatsen kun je eindeloos veel toertochten verzinnen. Zeg maar dat je de hele dag geen enkele piste twee keer skiet. Denk bijvoorbeeld aan Santa Christina, Wolkenstein, Canazei, Arabba, Colfosco, Corvara of La Villa.

Off-piste heb ik hier niet veel gedaan. Maar als je in Arraba gaat zitten dan kun je in ieder geval gemakkelijk naar de Marmolada. Dat is zeg maar de eerst aangewezen plek voor offpiste. Daarnaast heb je de mogelijkheid om met gids van het Sella massief af te dalen; veel couloirs aanwezig.

  • niet afhankelijk hoeven zijn van skibus; makkelijk te bereiken lift het gebied in (of liefste nog direct aan piste)

Dan zou ik Colfosco op nr. 1 zetten met daarachter in willekeurige volgorde; Corvara, Arabba en Wolkenstein. Hoewel terecht vaak genoemd vanwege haar prachtige omgeving (en de mooiste afdaling van de Dolomieten), zou ik Orisei in de drukste week van het jaar vermijden. Er is hier maar één serieuze liftverbinding het dorp uit en dat is een bottleneck. Om die te ontwijken moet je de bus naar Wolkenstein nemen. In de praktijk neemt het 40 tot 90 minuten in beslag van deur tot aanvang ski-tocht.

  • geen behoefte aan apresski. Kleinschalig heel fijn.

Colfosco en Arabba zijn klein maar eigenlijk hebben ook alle grote dorpen in de Dolomieten een hele fijne/liefelijke ambiance.

  • alles zal draaien om het skiën, lange dagen buiten actief. Geen noodzaak ander vermaak.

Dit is wat mij betreft de reden om toch te beginnen op een plek die aan de Sella Ronda is gelegen. De Sella Ronda heeft aan alle kanten “uitlopers” om naar toe te skiën:

  • tochtje naar Santa Croce in Badia (met als lunch tip Rifugio Lee, zeker als het zonnig is)
  • “tochtje” naar Cinque Torri (super8 tour) en Lagazuoi (en als je niet vegetarisch bent ingesteld dan absoluut de mixed grill gaan eten bij Rifugio Scotoni). Deze tocht vereist dat je wat contant geld meeneemt voor een taxiverbinding tussen Armentarola (voor de deur bij Hotel Gran Ancei) en de gondellift naar de top van Lagazoi. Doe dan eerst de Super8 tour voordat je weer afdaalt naar Armentarola waar je ook wat contanten nodig hebt om de paardenlift te betalen. Overigens, de Super8 tour ligt geïsoleerd en is daardoor ook in het hoogseizoen een stuk rustiger. Lagazoi is daarentegen “wereldberoemd” vanwege de paardenlift onder aan de afdaling en kan rond het middag uur heel erg druk zijn.
  • tocht naar Cortina d’Ampezzo? Dit jaar schijnt er een nieuwe verbinding tussen de Super8 tour en Cortina d’Ampezzo te zijn. Ik heb em zelf nog niet gezien en heb dus totaal geen idee hoe dat in elkaar steekt. In theorie zou het mogelijk moeten zijn om zelfs tot in Cortina te skiën. Als dat waar is, dan heb je wel een dagtocht van de buitencategorie te pakken.
  • tocht naar de Marmolada. Let hier wel bij op dat je je tocht zo plant dat je buiten piek-uren aankomt bij de lift naar Marmolada (Funivie Marmolada) in Malga Ciapela. Dit is een serieuze bottleneck en als je het slecht treft dan duurt het 120 minuten voordat je boven staat.
  • de Panorama tour > “tochtje” naar Vigo di Fassa via Canazei (bevat twee korte busritjes - geld mee - busverbinding voor vertrek uitzoeken kan voorkomen dat je de verkeerde bus pakt). https://www.fassa.com/upload/document/Cartina-Val-di-Fassa-L…
  • als blijkt dat je de smaak voor toertochten te pakken hebt, dan vind je het misschien ook leuk om een toch via de Seiser alm te maken. Deze tocht kan ik alleen bij mooi weer aanraden. Dat doe je door via de Scecada naar Ortisei (aka Urtijëi) te skiën. Daar ski je tot de piste stopt en loop je via een stelsel van tunnel en roltrappen dwars door het dorp. Je ziet dan van zelf aan de overkant van het dorp een eitjeslift omhoog (PIZ SETEUR 1). Die neem je om vervolgens via een ziljoen kleine liftjes een rondje boven op de Alpe di Siusi te maken. Dit gebied is alleen maar gevuld easy-going blauwe afdalingen, maar is vooral de moeite vanwege het uitzicht en het iet wat avontuurlijke busritje wat je dan nog te wachten staat. Dat rondje eindigt uiteindelijk bij de FLORIAN lift. Daar kun je een bus pakken die je over een onverhard bospad terugbrengt naar skilift MONTE SEURA in buurt van St. Chrisitina. Vanaf dat punt kun je weer terug naar de Sella Ronda skiën.

We hebben drie kinderen, tegen die tijd zijn ze 8,5 en 12 en 13 jaar oud. Skiën alledrie sinds peuterleeftijd, altijd les gehad en inmiddels de Swiss Snow Academy afgerond.

Misschien is die tocht op de Alpe di Siusi toch niet zo’n goed idee ;) Althans, dat wandelen met materiaal door het dorp is misschien iets te veel van het goede. Maar ga absoluut via de Scecada naar Ortisei en maak je bij je kinderen onsterfelijk door bij Val d’Anna Hütte een apfelstrudel te bestellen.

We hebben meestal geskied in Zwitserland (Val d’Anniviers, Quatre Vallées, PdS) en enkele keer Frankrijk.

Ik ben niet bekend met Val d’Anniviers, PsD wel eens gedaan, maar heb meerdere weken in de Warren Smith Ski Academy te Verbier gezeten. Gemiddeld genomen is Quatre Vallées uitdagender skiën, maar de Dolomieten maken dat ruimschoots goed met langere tochten, lekkerder eten en mooiere vergezichten.

Volgend jaar Dolomieten omdat we onderweg heenreis familie dagje zullen treffen in Söll, Oostenrijk. Vanuit daar zijn de Dolomieten goed bereikbaar. En we willen er al heel lang eens naar toe.

Ik zou het echt niet doen als ik jou was 😉

Hoor heel graag welk dorp jullie als uitgangspunt zouden adviseren 😊

Mede vanwege de omvang en de verschillende leeftijden van de groep denk ik dat je jezelf een plezier doet om een dorp aan de Sella Ronda te nemen. Colfosco heeft goede ski-in / ski-out mogelijkheden. Arabba heeft veel liften het dorp uit die twee verschillende kanten uitgaan (en ze hebben hier een paar moderne liften gekregen). Wolkenstein en Corvara hebben liften waarmee je drie verschillende kanten uit kunt gaan.

Overigens alle andere suggesties zoals Moena, Carezza, Obereggen, Sexten, etc. Ze zijn wat mij betreft allemaal fantastisch en zeker de moeite om te bezoeken. Het vereist alleen meer “auto-tijd”.

Marije77 op 03 feb 2021 23:48

*bericht bewerkt door fheringa op 11 feb 2021 14:25

@fheringa: Wat een super opsomming! Zelfs een dolomietenganger als mijzelf haalt hier nog prima informatie uit.

Aftellen maar!

@fheringa wauw wat krijg ik nu extra zin 😃
Dank voor deze uitgebreide reactie.

❄️
Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://www.wintersport.nl/forum/topic/371462 https://www.wintersport.nl/forum/topic/423409

Als je echt vast voorpret wil :).

Het kostte heel wat uurtjes leesplezier, met heel wat inspiratie. Lijkt er op dat we elke dag wel een andere fraaie tocht kunnen maken.
Gaat helemaal goed komen volgend jaar 😃
Geboekt in Arabba.

Roy83 op 11 feb 2021 17:15
❄️

De super 8 tour (Cinque Torri) en de Lagazuoi, na alles wat ik gezien heb nog steeds mijn mooiste skidag!

Chapeau @fheringa, je vat bijna alles wat er over de Sella Ronda gebieden beschreven wordt op dit forum in 1 reactie samen 👏🏻

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik lees met plezier mee met dit topic. Heb zelf geen ervaring in Italië. Ben wel benieuwd als het hier over deelgebiedjes gaat of daar dan 1 skipas voor is of dat je dagpassen moet kopen.

Ik lees met plezier mee met dit topic. Heb zelf geen ervaring in Italië. Ben wel benieuwd als het hier over deelgebiedjes gaat of daar dan 1 skipas voor is of dat je dagpassen moet kopen.

jwgroeneveld op 20 feb 2021 10:20

Voor de Dolomieten heb je de Dolomiti superskipas. Google maar even, dan zie je hoe ontzettend veel kilometers je daarmee kunt skiën! 🤗

Ik lees met plezier mee met dit topic. Heb zelf geen ervaring in Italië. Ben wel benieuwd als het hier over deelgebiedjes gaat of daar dan 1 skipas voor is of dat je dagpassen moet kopen.

jwgroeneveld op 20 feb 2021 10:20

Het prijsverschil tussen een skipas voor een van de vele deelgebieden en die voor het enorme totale gebied is niet zo groot. Denk alleen aantrekkelijk om voor deelgebied te kopen als je echt alleen daar blijft.
In dit linkje alle deelgebieden die binnen de Dolomiti Superski vallen; https://www.skiinfo.nl/dolomiti-superski/prijs-skipas.html…

❄️

Plaats een reactie