Welke ski neem ik best?

Hallo allen
Ik geraak er maar niet uit welke ski ik best zou aankopen.
Gegevens: Mijn eigen niveau zou een goede 6 moeten zijn op de hier meest gebruikte schaal. Ik ben 1,78m groot en 93kg zwaar. Conditie niet fantastisch. 13 weken ski ervaring maar maar wel meer dan 20 jaar geleden. In 2020 opnieuw begonnen en een atomic nomad smoke Ti gehuurd waarmee ik bijzonder goed overweg kon na al die jaren niet te hebben geskied.
Ik zoek een ski voor op de piste waarmee ik zowel traag als sneller goed uit de voeten kan en ook korte als langere bochten mee kan skiën. Ook zou het fijn zijn als als de ski zijn werk nog doet op een verspoorde piste.
Na wat opzoekingswerk en lezen van reviews is dit mijn shortlist maar ik kan mijn keuze niet maken.

  • Rossignol hero elite Mt Ti
  • Rossignol hero elite plus ti
  • Atomic redster x9 wb9
    Alvast bedankt voor de input.

null

Dit was een van de favorieten. De test staat op deze site. Nationale skitest Pisteracers. Deze past in het lijstje wat jij hebt opgegeven.

Momenteel te krijgen voor 425 bij Goofkens. https://www.goofkensport.be/nl/484-salomon-s-2fmax-blast-170…

Een Blast is voor niveau 6 veel te hoog.
Eerst was er hier een lopende reclamezuil voor Atomic, en nu een lopende reclamezuil voor de Blast.

null

Dit was een van de favorieten. De test staat op deze site. Nationale skitest Pisteracers. Deze past in het lijstje wat jij hebt opgegeven.

Momenteel te krijgen voor 425 bij Goofkens. https://www.goofkensport.be/nl/484-salomon-s-2fmax-blast-170…

Marko2 op 18 dec 2021 13:06

Dit is echt!!! geen ski voor een niveau 6 skier. Omdat jij het een fijne ski vindt, betekent niet dat ie ook geschikt is voor ander he.

De 170 heeft een iets kortere radius (15 m). Deze zal meer op de korte en middellange bocht scoren maar ook lange bochten gaan gewoon goed. Ik heb jaren op een vergelijkbare ski geskiet (de voorganger). Heerlijke skis.

De voorganger is NIET vergelijkbaar!!!

Er is helemaal geen vergelijkbare voorganger. Tjonge wat een onzin.

oT: Hero Plus vond ik een fijne ski. Maar dat is wel meer een slalomski. Moet je van houden. Ik dacht eerder aan een Salomon S/Max 8.

  • Rossignol hero elite Mt Ti
  • Rossignol hero elite plus ti
  • Atomic redster x9 wb9
    Alvast bedankt voor de input.

Denk dat dit eigenlijk wel een goed lijstje is met ski’s die redelijk vergevingsgezind zijn en nog wat groeimarge hebben. De Hero MT zou misschien net iets te zacht kunnen zijn voor je stats, toch wanneer je op snelheid skiet.
Skiën verleer je niet. Ik heb ook een lange pauze moeten nemen. Wat ik wel kan aanraden is een paar (privé) lessen te nemen om de “nieuwe” manier van skiën wat onder de knie te krijgen. Zelf zou ik nog wat ski’s uitproberen met de nieuwe techniek vooraleer een setje aan te schaffen.

ik heb Elan Wingman 78C’s. Ben er echt heel tevreden van, redelijk wat reviews van gelezen en ik denk dat die ook wel wat voor u kunnen zijn.

Na nog wat verder reviews en testen te bekijken is de de Elan wingman 78 Ti ook een kandidaat. Van mijn lijstje in de openingspost lijkt mij de Rossignol Hero mt Ti nog het meest bij mij aan te sluiten.
Iemand ervaring met de elan wingman Ti?

@hulst, dit is je kans.

Ik heb de Wingman 78 C PS, die ik momenteel wekelijks indoor gebruik, maar die ik vorig jaar, toen pas aangeschaft, een week in Trois Vallees gebruikt. Daar heb ik heerlijk blauw/rood getoerd door het hele gebied. En je gaan eind januari ook weer mee naar Les Menuires. Die skiet zoals de test in de 50e editie van het wintersportmagazine verwoord. “Heel erg goede ski die van veel markten thuis is; demping goed, korte en lange bochten, goede grip, superstabiel en uitstekende carvehulp”. Ik heb het niet zelf verzonnen. Lees het maar na. De ti zal iets pittiger zijn. Wat trouwens opvalt is dat alle Elan Wingmans goed scoren. Ook bijv. de 82ti. Op You tube vindt je legio filmjes. Ik maak wel 1 opmerking. Ik ben 1.75 e weeg nauwelijks 70 kg. Mijn Wingman is erg licht maar wel erg degelijk van bouw, zoals trouwens vele Elans. Ik heb ze gekocht omdat ik het vanwege mijn leeftijd wat rustiger aan wil doen. Ik heb ook nog de Amphibio 12ti en had de 16ti. Beiden heerlijke ski’s voor het betere zowel kortere als langere bochtenwerk. Ook de Wingmans hebben het nieuwere amphibio systeem met linker en rechter ski. Overigens…het zijn niet direkt de favorieten van @DrPhil. Maar hij slaagt er altijd in mij uit mijn tent te lokken. @stevenr. Voor jouw gewicht ben ik natuurlijk geen echte vergelijking. De 82ti lijkt ook een goede optie. Kiik maar eens naar de professionele testresultaten. Sowieso altijd leuk.

Hen48

Toch eens even terugkoppelen. Ik heb uiteindelijk de elan wingman 78ti in 1m68 aangeschaft en heb deze intussen 2 skiweken kunnen testen. Eerder een veilige keuze gemaakt om te vermijden dat de ski met mij skiet in plaats van andersom. Met mijn gewicht en skills heb ik niet de indruk dat de ski te kort komt of dat deze niet stabiel op snelheid is. Misschien dat de spoorvastheid bij snelle langbochten iets beter kan alhoewel dit ook aan mijn techniek kan liggen. Bij snelle carvebochten heb ik soms de indruk dat ik uit de bocht schuif ipv. echte gesneden carvebochten te maken.
De ski laat zich ook eenvoudig in bochten draaien zowel op steil als op vlak terrein. Slippende bochten maken en op laag tempo skiën gaat ook goed. Uiteindelijk ben ik wel tevreden met mijn keuze.
Ben wel benieuwd of de op het forum al besproken 82cti iets voor mij zou zijn.

Kan iemand me helpen …

Ski Niveau 6 … ? queskesecsa ?

Is er ergens een artikel waar ik kan weten welk niveau ik heb na +/-30 jaar :-) (ski sinds 1992)

*bericht bewerkt door evert op 01 feb 2023 16:44

Kan iemand me helpen …

Ski Niveau 6 … ? queskesecsa ?

Is er ergens een artikel waar ik kan weten welk niveau ik heb na +/-30 jaar :-) (ski sinds 1992)

evert op 01 feb 2023 16:40

Alstublieft: https://www.wintersport.be/forum/topic/118761

Bla, bla, bla.

Kan iemand me helpen …

Ski Niveau 6 … ? queskesecsa ?

Is er ergens een artikel waar ik kan weten welk niveau ik heb na +/-30 jaar :-) (ski sinds 1992)

evert op 01 feb 2023 16:40

Alstublieft: https://www.wintersport.be/forum/topic/118761

bartvwg op 01 feb 2023 16:53

Okay thx … 7 it is

Plaats een reactie