priveles of groepsles

Wij gaan skieen gelijktijdig met vrienden die al jaren ervaring hebben.
Wij hebben zelf 6 x op de rollerbaan gestaan en 3u les op binnenbaan en 2uur les in winterberg. dit alles 1,5 a 2 jaar geleden
Rode piste is ons nog niet weggelegd, we kunnen beneden komen maar niet soepel.

We twijfelen tussen 5 dagen groepsles a 4 uur of 3 dagen, 2uur priveles met zijn tweeen
Prijs hiervan is ongeveer hetzelfde.

*bericht bewerkt door Bbtje op 19 dec 2021 20:05

Ik denk dat meters maken met een leraar t meest zinnig is. Dus dan heb je uiteindelijk meer aan groepsles. Ook omdat een groep wel kan helpen met motiveren

Ik denk dat meters maken met een leraar t meest zinnig is. Dus dan heb je uiteindelijk meer aan groepsles. Ook omdat een groep wel kan helpen met motiveren

kjiratsiekoedel op 19 dec 2021 20:07

Precies, zeker de eerste tijd, vooral meters maken!

Edwin van Riel

Totaal off topic maar wel gerelateerd, en eentje voor de ervaren skiers onder jullie… vanaf welk niveau heeft prive skiles dan zin?

Ik snap het meters maken, zeker eenmaal je de nodige gedetailleerde pointers hebt gekregen…maar die pointers krijgen is ook belangrijk?!

2 voorbeelden:

  • Iemand in onze groep is een redelijke beginner (tss niveau 4-5… afhankelijk vd situatie, steilte ploeg of parallel). Elke zondag in Jan en Feb gaat hij mee met de plaatselijke CAI (alpine club) ski lessen, dwz groepslessen. 2 jaar gedaan (2019 en 2020)… voor dit seizoens begin ging hij met ons mee maar nam ie een prive leraar onder de arm voor 2 uurtjes de afgelopen 3 ski dagen… zijn progressie is enorm…

  • Ik zelf. Typische lage lander skieer, die sinds 10 jaar een weekje per jaar meepikt…typische “ik kom overal vanaf maar als 't zwart of bukkels is dan ziet het er niet uit”. Nu een italiaanse vriendin en zoontje en permanent in de Dolomieten. Vriendin skiet op hoog niveau (regionale competitie, skiet sinds 3j)… dus ik moest bijtimmeren. De laatste 3 seizoenen toch een uurtje of 6 a 8 meegepikt. De afgelopen start week alvast 3 uurtjes gespreid over 2 dagen… en direct meegegeven wil werken aan “korte bochten op steile pistes” en “carving uitbreiden van de blauwe en licht rode cruisers naar iets rodere pistes”. Na 2 pistes gedaan te hebben zegt de leraar al: “je binnenbeen skiet niet actief mee wanneer je carved (staat te los), je knieen staan te dicht tegen elkaar (x benen) tijdens 't carven”… en dan werken we daar een uurtje aan en geeft hij oefeningen mee waar ik iets mee kan later alleen op de piste.

Heb 't idee dat gedetailleerde instructie toch echt wel goud waard is, op elk niveau. En ja daarna moet je meters maken… maar beter meters maken na goede tips dan een lijntje skiers volgen 5 dagen? Vandaag was ik met mijn vriendin op weg (zoon bij de grootouders achtergelaten) voor een half dagje skieen, San Pellegrino. Na een uurtje doortrekken op quasi lege pistes arriveren de bussen en start de kermis. Omstreeks 10u, half 11 zien we onder onze zetellift gewoon klas na klas na klas skieers in ploeg de leraar volgen en snowboarders op hun kont zitten tot ze hun eerste instructie krijgen. Hoeveel leer je dan op een dag?

Onze zoon is nu 2 jaar en 10 maanden en staat te springen om te skieen. Wij hebben alvast afgesproken dat hij met ons mag spelen (skietjes aan maar ook slee mee en gewoon lollen), maar dat hij gewoon dit jaar al een paar uurtjes prive les krijgt, en als ie 't leuk vind volgend jaar de volle meuk!

Soit lange off topic post, maar ben wel benieuwd hoe mensen dit aanpakken (groep vs prive instructie).

null

Onze ervaring met de kinderen en nu de kleinkinderen :

In vakantieperiodes zijn de groepjes dikwijls zéér divers qua nivo samengesteld en wordt er juist NIET veel meters gemaakt. Heel veel tijdverlies en wachten…wachten…en een paar meters maken.
Dit door allerlei hand-en spandiensten die door de leraar moet worden verleend.
Nu met de kleinkids : 2 d 2 a 3 uur privéles en voor de rest gaan met die banaan met ons.
Ps Ze waren toen 5 en 6 j.

Born to run. B.S.

Voor de kinderen is juist het sociale contact in het groepje onderdeel van de lol.
In hun eentje met een leraar zou zeker de oudste supersaai vinden. Wij hebben zelf pas als volwassene leren skien dus ik kan een kind ook niet echt goede tips geven als ze met ons mee zou gaan.(plus dat ze veel beter luisteren naar een echte leraar).
Dus de kinderen gaan in een klasje tot ze net zo goed kunnen skien als wij.

Voor volwassenen zou ik overgaan naar priveles zodra je op het niveua bent “ik kom overal naar beneden maar het ziet er niet uit”.
Hoewel mijn ervaring wel is dat als je buiten de vakanties gaat, je op een iets hoger dan beginnersniveau ook maar met 5-6 mensen in een klasje zit, omdat de meeste vakantiegangers vinden dat ze geen les meer nodig hebben. :-). maar met 15 a 20 man in een groep leer je idd niet zo heel erg veel.

Als je met meer dan 10 man in een groepje met 1 leraar komt, zou ik sowieso wegwezen daar 😂😂

Vind voor kinderen zeker groepsleden de voorkeur hebben. Ze trekken zich ook asn elkaar op en zien dat bij anderen ook niet alles vanzelf gaat.

Onze dochter heeft 10 of 12 keer bij de RAF groepsleden gevolgd, sprak toen echt geen woord Frans, maar kwam uiteindelijk na letterlijk iedere les met een lach beneden. Da’s het belangrijkste.

Edwin van Riel

@Asterino Ik snap je redenatie, dat goede aanwijzingen belangrijk zijn. Echter is leren skiën vooral een motorische vaardigheid. En veel minder een cognitieve vaardigheid. En dat betekend gewoon veel meters maken.

Daarbij verschilt het ook nog per individu. De één leert het beter door hele precieze aanwijzingen te krijgen en kan deze opvolgen. Een ander moet het gewoon ervaren. Gevalletje: “Eerst te zacht, dan te hard, en dan er tussenin is correct”.

Persoonlijk zou ik als “eerste keer in de sneeuw” wel voor groepsles gaan. Leren skiën is ook gewoon zwaar, dus genoeg rust is zeker belangrijk. Vaak merk je dat je na een nachtje slapen opeens een stuk beter skiët de volgende dag. Want dan worden al die geleerde nieuwe bewegingen doorgezet naar de kleine hersenen, en heb je er écht profijt van.

Daarbij is groepsles gewoon ontzettend leuk is mijn ervaring. En heb heel wat verschillende leraren gehad (3x skiën een week lang les, 8 uur per dag. En 4x snowboarden (van beginner tot opleiding als reisbegeleider zonder diploma). Meestal zit je in een groep wel aardig op hetzelfde niveau, en dan is er weinig mis met groepsles.

Priveles is, vind ik, handig als je iets specifieks wilt verbeteren. Of bijvoorbeeld ergens een angst voor hebt. Meer het fine-tunen en het afleren van slechte gewoontes. Want of je nu groeps of privéles doet, die gaan er toch wel insluipen. Maar tegen de tijd dat je wéét wat je wilt verbeteren en wat je slechte gewoontes zit, dan ben je al wat groepslessen verder.

Excuus, RAF=ESF natuurlijk. Kon hem niet meer aanpassen ;)

Edwin van Riel

Dankjewel voor de tips ;-) Onze zoon is nog erg klein (wordt 3 midden Februari), dus 't is vooral spelen in de sneeuw en af en toe wat wennen aan de skis… meer niet. Maar het groeps gevoel en het sociale (alle kiddos samen) is wel een leuk dingetje plus natuurlijk dat luisteren naar een leraar wel wat beter gaat dan naar paps of mams.

Voor volwassenen weet ik het zo nog niet. Heb zelf redelijk wat groepsles gehad als kind, tiener (eerste keer rond 11 j) maar herinner me van de groepslessen toch niet zoveel meer. Wel de “slalom” wedstrijd op 't einde van de week telkens en de medaille uitreiking ;-) Heb als volwassene geen groepsles meer gevolgd (en ben pas nu ik in de bergen woon prive les gaan nemen)… dus vandaar de vraag ;-)

Los van de discussie waar je meer van leert, je mede ski genoten die wel al ervaring hebben worden er niet blij van als jij 2 uur privé les hebt gehad en dan de rest van de week verwacht met hen mee te kunnen. Het niveauverschil is dan veel te groot, en dat komt het plezier wat zij hebben niet ten goede. Tenzij je goede afspraken maakt over het apart op pad gaan overdag. Zelfs het afspreken voor de lunch valt vaak tegen in grotere gebieden, omdat dichtbij het startpunt moet zijn rond de middag tegen kan vallen als je in een uithoek van het gebied bent. Mensen zonder wintersport ervaring denken hier vaak iets te makkelijk over naar mijn idee. Dus als je anders toch alleen of met z’n 2en bent kun je net zo goed groepsles nemen.

Misschien is het merkbaar maar dit is in ieder geval een frustratie die ik wel eens heb gehad :)

*bericht bewerkt door Juul op 20 dec 2021 12:47

kijk, Ik als topic starter heb hier iets aan ! bedankt voor jullie input !
Hoewel onze reisgenoten geen diehard sporters zijn en vooral voor de gezelligheid skieen,
hebben we toch besloten om 4 dagen groepsles te nemen (dag 5 is 1 januari) net als onze kinderen.
Hopelijk heeft smt mayerhofen geen hele grote groepen maar we wachten af.
bedankt ! we hebben we al zin in.

Los van de discussie waar je meer van leert, je mede ski genoten die wel al ervaring hebben worden er niet blij van als jij 2 uur privé les hebt gehad en dan de rest van de week verwacht met hen mee te kunnen. Het niveauverschil is dan veel te groot, en dat komt het plezier wat zij hebben niet ten goede. Tenzij je goede afspraken maakt over het apart op pad gaan overdag. Zelfs het afspreken voor de lunch valt vaak tegen in grotere gebieden, omdat dichtbij het startpunt moet zijn rond de middag tegen kan vallen als je in een uithoek van het gebied bent. Mensen zonder wintersport ervaring denken hier vaak iets te makkelijk over naar mijn idee. Dus als je anders toch alleen of met z’n 2en bent kun je net zo goed groepsles nemen.

Misschien is het merkbaar maar dit is in ieder geval een frustratie die ik wel eens heb gehad :)

Juul op 20 dec 2021 12:44

Afspraken maken is 't belangrijkste denk ik… Je hebt zeker wel een punt dat als er een aanzienlijk niveau verschil is en een deel van de groep 3x minder piste km’s doen dan gewoonlijk omdat ze altijd aan 't wachten zijn… dit de feest/ski vreugde aanzienlijk bederft.

Mijn familie komt af en toe uit Belgie naar hier (Dolomieten) en buiten een erg sportieve oom is 't niveau verschil wel duidelijk (zelfs met mij, praat bijlange niet over mijn vriendin)… maar da’s gewoon afspraken maken. Bv de voormiddag op les, samen lunchen en dan in de namiddag na de lunch op wat gezaperig tempo samen wat skieen.

Zelfs met mijn vriendin (en haar vrienden) doen we 't zo. Het eerste uurtje op de pistes zijn ze quasi leeg en wordt er geknald! Dat wilt zeggen dat ik mijn vriendin (en of vrienden) in de verte zie verdwijnen. Ik ga aardig hard, maar maak me totaal geen illusies dat ik haar kan bijhouden op een lege donkerrode piste. Na een uurtje beginnen de pistes vol te lopen en dan gaat de rem er toch een stukje meer op en zijn we wat gelijker qua snelheid en kunnen we gewoon samen skieen.

Gewoon goed afspraken maken ;-) Veel plezier op vakantie!

Mijn kinderen hebben steeds 3x 2u privéles (met 2) gehad en maken echt telkens enorme progressie op skiniveau.
De extra km’s maak ik wel met ze voor en na de echte les (en dan herhalen we vaak enkele oefeningen uit de les).
nadeel = minder groepservaring, maar die hebben ze thuis al heel veel omwille van sportclubs, chiro en andere na-schoolse activiteiten.

Als tiener/adolescent/volwassene kan je dat perfect ook zelf doen.
Buiten de (beperktere) lesuren om zoveel mogelijk de piste op en gelijkaardige dingen doen als in de les.

Maar: aangezien je zelf kinderen hebt is het ideaal om op dezelfde momenten les te nemen als je kinderen (principe samen uit, samen thuis). Met name in Frankrijk is het heel gebruikelijk dat de privélessen op andere momenten gegeven worden als de groepslessen.

Dit is een extra reden waarom wij voor privélessen voor de kinderen (en soms ook voor ons) gekozen hebben: als de kinderen elke dag in groepsles zitten, kan je samen nauwelijks ski-tijd doorbrengen en samen gezinservaringen opdoen, zeker al niet omdat ze op jonge leeftijd niet tot het sluiten van de liften op de piste willen zijn.

Glide on!

De privéles voor onze 2 kids is inmiddels geboekt in VT, nu alleen nog hopen dat we in Feb. mogen en kunnen afreizen ;)
We hebben dit keer gekozen voor 1 hele dag privéles, onze kinderen vinden het juist verschrikkelijk in groepjes.
Dit mede door de verstaanbaarheid, vragen trouwens altijd om NL leraren en NL groepjes maar helaas is dit vaak niet het geval.
Afgelopen 2x hebben ze geen les gehad en skiën redelijk maar techniek kan absoluut beter bij hogere snelheden.
Een tweede reden is dat in groepjes ze heel vaak langer stil staan en moeten wachten op de wat minder skiënde kinderen.
En ook voor ons geeft dagelijkse les altijd een soort van stress, precies om 09:00 bij de les zijn en dan precies om 11:45 weer terug moeten zijn.
Dit is iets wat wij liever niet hebben op vakantie.
Voorgaande 2 keren zonder les was het heerlijk!
Hele dagen te kunnen skiën met de kinderen en nu is het 1 dag les en voor de rest kunnen we lekkere lange tochten plannen.
Eerste lessen waren op hun 4e en 5e en ze zijn inmiddels 11 & 12 en qua niveau aan elkaar gewaagd.
Qua kosten… 1 dag privéles van 8 uur in VT is +/- even duur als 5 dagen les en netto houden ze er hopelijk meer techniek en ervaring aan over.
Maar onder aan de streep is ook belangrijk wat de kids er van vinden en die van ons vinden dit gewoon fijner (als ze dan echt moeten zeg maar)

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Lastige keuze en heel persoonlijk naar mijn mening.

Toen ik 25 was voor het eerst gaan skien, met collega’s mee voor een mini ski van 3 dagen.
Samen met 1 andere collega 2 * 2 uur prive les genomen. Ik had na 2 dagen een goed gevoel en merkte dat ik veilig naar beneden kon komen. Dag 3 met de rest van de groep zoveel mogelijk mee. Alles behalve zwart kwam ik “veilig” naar beneden. Vooral van de collega’s met veel ervaring nog veel bijgeleerd. Na terugkomst in Nederland direct volgende mini ski geboekt met vrienden… Kan me me nog herinneren dat ze in de bus heen zeiden: “We gaan niet overal op je wachten”. Wat heb ik gelachen toen ik na de eerste rode ijzige piste beneden in de sneeuw lag te lachen om hoe hun met veel “ervaring” naar beneden gingen. Inmiddels na aantal jaren elke keer dag of 9 in de sneeuw durf ik overal naar beneden. Helaas nu al 2 jaar niet geweest.
Het is toch beetje talent en veel oefenen.

Dit jaar gaat mijn broer voor eerst mee. Plan is dat hij eerste dag 3 uur prive les neemt en dat we de tweede dag met zijn 3e mee doen met de les. Zodat onze techniek beetje beter word en hij rustig de tijd heeft om het te leren. Ben benieuwd hoe na 5 jaar geen les dat weer gaat bevallen…

Wat ook nog van belang is te weten dat er in geval van grotere groepen na1 of enkele lessen gekeken wordt naar niveau en er een opsplitsing plaatsvindt. Wat je samen dacht te gaan doen gaat dat dus niet meer op. Ik spreek hier vanuit de ervaring van skilessen voor volwassenen. In Les Menuires had je overigens ook Proneige als lesgevende instantie die altijd kleinere groepen had, waarbij door enkelen ook Nederlands werd gesproken. Ik vond dat overigens niet van belang. Ook in Val Thorens ben ik Nederlandse skileraren tegengekomrn.

Hen48

“je binnenbeen skiet niet actief mee wanneer je carved (staat te los), je knieen staan te dicht tegen elkaar (x benen) tijdens 't carven”

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je juist te veel druk geeft op de binnenski @Asterino :).

En hoewel skien natuurlijk een motorische vaardigheid is, waar je door meters te maken vanzelf steeds makkelijker van pistes afkomt is het ook bij uitstek een sport waar mensen zichzelf heel verkeerde dingen aanleren. En dat zie je dan gelijk terug met 20 centimeter verse sneeuw op de piste, dan wordt het in menig gebied snel rustig :). Ik denk dat vanaf niveau X af en toe een paar uurtjes priveles een veel nuttiger tijdsbesteding is dan een week in een reguliere groep lessen.

*bericht bewerkt door Shane op 22 dec 2021 10:24

I can stick uphill ice, on my saucer...

“je binnenbeen skiet niet actief mee wanneer je carved (staat te los), je knieen staan te dicht tegen elkaar (x benen) tijdens 't carven”

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je juist te veel druk geeft op de binnenski @Asterino :).

En hoewel skien natuurlijk een motorische vaardigheid is, waar je door meters te maken vanzelf steeds makkelijker van pistes afkomt is het ook bij uitstek een sport waar mensen zichzelf heel verkeerde dingen aanleren. En dat zie je dan gelijk terug met 20 centimeter verse sneeuw op de piste, dan wordt het in menig gebied snel rustig :). Ik denk dat vanaf niveau X af en toe een paar uurtjes priveles een veel nuttiger tijdsbesteding is dan een week in een reguliere groep lessen.

Shane op 22 dec 2021 10:24

Denk ik ook… wat dan niveau “X” is laat ik in het midden ;-) Ik heb er in ieder geval veel baat bij… een paar uurtjes in 't begin van 't seizoen en dan regelmatig een uurtje bij. Natuurlijk is mijn situatie wat anders… ik kan niet gemakzuchtig worden of denken dat ik het allemaal wel kan, omdat mijn vriendin mij een spiegel voorhoudt en ik nooit haar niveau zal halen, maar toch alvast kan proberen om wat dichter te geraken.

Wat betreft de binnenski, heb er nu 6 skidagen opzitten van de 20 tot 25 dagen skieen die we normaal plannen (afhankelijk van dat nare virus natuurlijk)… de eerste paar uren les gaf de leraar vooral dat aan bij gesneden (carving) bochten, dat, mijn skis ver genoeg uit elkaar staan (schouderbreedte), maar dat ik de tijdens de bocht X benen krijg. hij zegt dat dat komt omdat ik mijn binnenste been naar binnenduw, en deze dus niet genoeg mee “kant” met de buitenste ski.

Hij dubbelcheckte deze diagnose door mij een stuk te laten skieen alleen op de buitenste ski (binnenbeen opheffen). Hij gaf me de oefening om traag carvend mijn hand op binnenkant van mijn binnenbeen knie te leggen en deze tijdens de bocht naar buiten te drukken (van binnen naar buiten) terwijl ik mijn dalhand op mijn dalheup hou en deze druk (angulatie). Kan 't niet echt goed uitleggen.

Soit het ziet er in ieder geval niet uit met X benen skieen ;-)

we zijn inmiddels terug van vakantie…
kinderen (8+11) hebben 4 dagen groepsles gehad en 1 dag met de vriendengroep geskiet. Ze kunnen inmiddels gecontroleerd van licht rood af.
wij zijn met 3en in een groepje gestart, mijn dochter van 14, man en ik. na de 2e dag ben ik op eigen vraag, na een minder snel groepje gegaan omdat ik angstig ben graag de controle heb. Mijn man en dochter hebben 3 dgn (4u) groepsles gehad en gaan van de rode piste af. Techniek: dochter in pflug, man met veel kracht paralell. Ik heb 5 dgn (4u) les gehad en kan netjes parallel skieen aldus skileraar. ik heb vooral techniek gedaan voor mijn controle. Ik durf van de baluwe piste af. Rood zou geen probleem zijn als de angst wat minder is.
Zo zie je maar dat er geen standaard advies mogelijk is…

Plaats een reactie