Advies gevraagd: wat zijn de beste sneeuwkettingen?

Afgelopen week in Söll kwam ik er achter dat mijn Weissenfels M90 Quattro F10 sneeuwkettingen (zie afbeelding) heel erg makkelijk te monteren zijn, maar totaal niet geschikt zijn om een besneeuwde bergweg mee op te rijden. Na 100 meter stonden we vast op de berg en kon ik geen kant meer op. Het werd één groot drama.

null

Voorheen had ik simpele kettingen die prima werkte, maar het monteren was dan weer een drama.

Nu ben ik dus op zoek naar een ketting die zowel eenvoudig te monteren is maar ook daadwerkelijk doet wat die moet doen, namelijk grip leveren op een besneeuwde bergweg.

Graag jullie ervaringen en tips!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 24 jan 2022 18:00

Ik heb me net zelf een beetje verdiept hierin en ben bij Pewag Snox uitgekomen. Die zijn zelfspannend en eenvoudig op te leggen.
Praktijk ervaring heb ik er nog niet mee.

Maggi trak sport. Van de winter gebruikt gekocht erop en eraf in een vloek en een zucht. Werken prima.

Edwin van Riel

Gelukkig in de laatste 10 jaar nooit nodig gehaden dus ook niet kunnen testen. Wel inmiddels diverse maken doorverkocht en nieuwe aangeschaft. Steeds Pewag, nu speciaal voor SUV.

Hen48

Ik heb me net zelf een beetje verdiept hierin en ben bij Pewag Snox uitgekomen. Die zijn zelfspannend en eenvoudig op te leggen.
Praktijk ervaring heb ik er nog niet mee.

bram82 op 24 jan 2022 18:13

I second that. Wel ervaring met het erop leggen en dat ging relatief makkelijk.

Nog een liefhebber van de snox!

Met ervaring. En toepasbaar bij weinig ruimte in de wielkast zoals bij achterwiel aandrijvers

*bericht bewerkt door SPAM op 24 jan 2022 21:49

Welke je ook aanschaft, ik zou in ieder geval een paar keer oefenen met omleggen. Loopvlakkettingen zijn voor een kluns moeilijker dan normale kettingen voor iemand met een beetje ervaring.

Welke je ook aanschaft, ik zou in ieder geval een paar keer oefenen met omleggen. Loopvlakkettingen zijn voor een kluns moeilijker dan normale kettingen voor iemand met een beetje ervaring.

Martin7182 op 24 jan 2022 22:00

Met een achterwiel aangedreven wagen is dat nog best lastig. Je oefent en dat gaat goed, gooit 250 kg aan gear in de kofferbak en op locatie heb je nog 2 cm speelruimte. Vraag me niet hoe ik tot deze waarschuwing kom, iets met ervaring…

Voordeel van voorwiel aangedreven auto’s is dat ze door belading juist meer ruimte bieden.

Afgelopen week in Söll kwam ik er achter dat mijn Weissenfels M90 Quattro F10 sneeuwkettingen (zie afbeelding) heel erg makkelijk te monteren zijn, maar totaal niet geschikt zijn om een besneeuwde bergweg mee op te rijden. Na 100 meter stonden we vast op de berg en kon ik geen kant meer op. Het werd één groot drama.

Blister op 24 jan 2022 16:36

Maar wat ging er mis dan?
Geen grip?
Liepen ze er af?
Weissenfels is over het algemeen toch geen rommel

@SPAM, dan zou ik oefenen met ook 250 kg in de kofferbak. Wat ik alleen bedoel, de beste kettingen zijn die waar je genoeg ervaring mee hebt. Het zit 'm maar voor een klein deel in het materiaal.

Wel bijzonder…

Welke auto? Voor of achterwiel aandrijving? En aan de voor of achterwielen gemonteerd?

Maggi trak sport. Van de winter gebruikt gekocht erop en eraf in een vloek en een zucht. Werken prima.

evr66 op 24 jan 2022 18:25

Wat @evr66 zegt, gaat niks boven de Maggi Trak. Al heeft hij die helemaal niet nodig op zijn auto. ;)

*bericht bewerkt door GerritA op 25 jan 2022 02:35

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Maggi trak sport. Van de winter gebruikt gekocht erop en eraf in een vloek en een zucht. Werken prima.

evr66 op 24 jan 2022 18:25

Wat @evr66 zegt, gaat niks boven de Maggi Trak. Al heeft hij die helemaal niet nodig op zijn auto. ;)

GerritA op 25 jan 2022 02:34

En toch al een keer gebruikt, veiligheidshalve. Ook de grip van 4 wielen is beperkt op 100% ijs ;). We hebben niet allemaal het banden profiel van @gerrita ;)

2 weken terug schoof de (niet aangekoppelde) caravan (ondanks handrem en mover) gewoon over een ijzig weggetje draaiend naar beneden. Ging net goed. Ijs met water er overheen, geen topper qua grip als het andere wiel een stukje min of meer schoon asfalt heeft en daarop blokkeert hahaha.

Edwin van Riel

U bent niet toevallig de man die 3 weken geleden in Tignes 1800 niet omhoog raakte? Een Mercedes (achterwielaangedreven) met de kettingen op de voorwielen !?! En maar blijven proberen 😂😂

Euh TS noemt Söll als plaats van het onheil, dus da’s duidelijk niet Tignes 😉

Edwin van Riel

Het lijkt me dat er iets mis gaat. Je hebt erg goede kettingen op een geopende bergweg lijkt het me niet dat je met deze kettingen vast kan komen te zitten.

Waarom kwam je vast te zitten? Welke auto heb je? Wat was de situatie (ijs / verse sneeuw
) en wat voor een banden heb je onder je auto?

Click. Click. Peace

Wij hebben 3 jaar geleden vast gestaan op een ijzige weg in Oostenrijk, het gaat allemaal goed todat je een keer stil staat zeg maar.

Dit was met een 300pk voorwielaandrijving Leon Cupra en Maggi Trak sport kettingen.
Kwam niet meer van mn plek en gleed alleen maar achteruit. Kids en mams in volle paniek, ik even later ook…

Op een gegeven ogenblik en door teveel gassen raakte ketting nog los ook (centrifugaal krachten) en beschadigde o.a. de velg en spatbord.
Men zegt dat er teveel achterin de auto zat qua gewicht en er zo onvoldoende greep op de voorwielen was.
Zeg het maar, auto is verkocht en rijden nu quattro 😁

Wederom maggi trak voor aangeschaft, leggen er wel heel makkelijk om en zijn toch nog 1 van de best geteste kettingen. Mijn ervaring schaar ik onder incident en de omstandigheden.
Op hetzelfde stukje kwamen ook nog een BMW en een Toyota 4x4 vast te zitten. (Een octavia tokkelde iedereen met gemak voorbij)

https://www.dropbox.com/s/hvjk1vj04jhi6u1/vid-20190222-wa000…

*bericht bewerkt door Dree op 25 jan 2022 08:29

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Afgelopen week in Söll kwam ik er achter dat mijn Weissenfels M90 Quattro F10 sneeuwkettingen (zie afbeelding) heel erg makkelijk te monteren zijn, maar totaal niet geschikt zijn om een besneeuwde bergweg mee op te rijden. Na 100 meter stonden we vast op de berg en kon ik geen kant meer op. Het werd één groot drama.

Blister op 24 jan 2022 16:36

Maar wat ging er mis dan?
Geen grip?
Liepen ze er af?
Weissenfels is over het algemeen toch geen rommel

RvanE op 24 jan 2022 22:05

Dat vraag ik me ook af, die Weissenfels zijn prima kettingen, net zoals hun broertjes de RUD Centrax dingen alleen wat beterkoop. 🤔

Bla, bla, bla.

Net als hierboven nog een zeer tevreden gebruiker van Pewag Snox. Omleggen en eraf halen gaan heel eenvoudig (wel een keer oefenen natuurlijk) en zijn erg fijn met het rijden.

Maar voordat je nieuwe gaat kopen is het inderdaad handig als je eerst vaststelt waarom het met je huidige kettingen niet goed ging. Ligt het wel aan de kettingen?

Afgelopen week in Söll kwam ik er achter dat mijn Weissenfels M90 Quattro F10 sneeuwkettingen (zie afbeelding) heel erg makkelijk te monteren zijn, maar totaal niet geschikt zijn om een besneeuwde bergweg mee op te rijden. Na 100 meter stonden we vast op de berg en kon ik geen kant meer op. Het werd één groot drama.

Blister op 24 jan 2022 16:36

Maar wat ging er mis dan?
Geen grip?
Liepen ze er af?
Weissenfels is over het algemeen toch geen rommel

RvanE op 24 jan 2022 22:05

Vanaf de eerste meters merkte ik dat er geen constante grip was. Ik denk dat de stukken met ketting wel grip hadden, maar de 4 kunststof stukken geen/te weinig grip creëren. Dat vertaalde zich in de auto door hevige trillingen in de auto en schudden van de pook (veel meer dan ik gewend was bij andere kettingen). Ik dacht dat ik een beetje meer snelheid moest maken, maar dat loste de trillingen niet op. Iets verder op weg werd het wat steiler en daar hielt het rijden ook direct op. Totaal geen grip en geen enkele mogelijkheid om ook maar weer van de plek te komen. Een tegenligger heeft ons verteld dat we met die kettingen niet boven zouden komen aangezien het verderop nog steiler zou worden. Ik heb de route vooraf bekeken en deze was veel minder steil dan de weg naar Fiss bijvoorbeeld. Aangezien ik die met mijn oude kettingen makkelijk op kon, had ik deze situatie totaal niet verwacht.

Gezien het Weissenfels assortiment, de prijs, en de uitgebreide instructies verwachtte ik ook een professionele ketting, maar dit viel heel erg tegen. Uiteindelijk nog even met de eigenaar van ons onderkomen gesproken en die maakte direct een wegwerp gebaar toen we aangeven wat voor soort kettingen we hadden. Gelukkig heeft hij ons wel veilig met zijn trekker inclusief sneeuwkettingen naar boven weten te trekken en aan het einde van de vakantie weer naar beneden geleid.

Het lijkt me dat er iets mis gaat. Je hebt erg goede kettingen op een geopende bergweg lijkt het me niet dat je met deze kettingen vast kan komen te zitten.

Waarom kwam je vast te zitten? Welke auto heb je? Wat was de situatie (ijs / verse sneeuw
) en wat voor een banden heb je onder je auto?

Rogier op 25 jan 2022 07:51

We kwamen niet verder omdat de voorwielen geen grip kregen. Ik heb de kettingen aan het begin van de weg er op gelegd, voordat de weg omhoog begon te gaan. De route had ik vooraf bekeken. Ik heb een Nissan Primera met voorwiel aandrijving en vrijwel nieuwe winterbanden. Enkele jaren geleden met goedkope simpele kettingen bij hevige sneeuwval de weg naar Fiss opgereden zonder problemen. Die situatie was pittiger aangezien er veel sneeuw viel en er ook veel meer verkeer die weg omhoog ging. Deze weg was rustig. Er lag sneeuw, maar niet heel veel.

De Weissenfels had ik volgens de instructies op maat gemaakt. Die zaten dan ook perfect om de band maar gaven totaal geen grip op een weg waar andere auto’s zelfs zonder kettingen prima omhoog konden rijden.

U bent niet toevallig de man die 3 weken geleden in Tignes 1800 niet omhoog raakte? Een Mercedes (achterwielaangedreven) met de kettingen op de voorwielen !?! En maar blijven proberen 😂😂

dimitomba op 25 jan 2022 07:26

Ik ben geen ingenieur, maar ik weet wel dat ik de kettingen bij mijn auto op de voorwielen moet leggen ;)

Ik gebruik al meer dan 10 jaar, in verschillende maten, de Pewag Servo 9. Het is een ketting die specifiek gericht is op kleine ruimtes. Voor vertrek check ik altijd nog even de instructievideo. De afgelopen jaren meermaals nodig gehad “for the last mile” omhoog naar het huisje. Doet altijd trouw z’n werk, en is relatief makkelijk om te leggen.

Welke je ook aanschaft, ik zou in ieder geval een paar keer oefenen met omleggen. Loopvlakkettingen zijn voor een kluns moeilijker dan normale kettingen voor iemand met een beetje ervaring.

Martin7182 op 24 jan 2022 22:00

Ik had thuis de instructies doorgenomen en alles nog een keer gechecked zoals ik voor elke reis doe. Het monteren van de kettingen is een verademing, maar als je er de berg niet mee omhoog komt, dan heb je er uiteraard niets aan.

Net als hierboven nog een zeer tevreden gebruiker van Pewag Snox. Omleggen en eraf halen gaan heel eenvoudig (wel een keer oefenen natuurlijk) en zijn erg fijn met het rijden.

Maar voordat je nieuwe gaat kopen is het inderdaad handig als je eerst vaststelt waarom het met je huidige kettingen niet goed ging. Ligt het wel aan de kettingen?

Olafski op 25 jan 2022 08:35

Ik ben enkele jaren met de zelfde auto maar met andere kettingen (zie afbeelding) de hevig besneeuwde weg naar Fiss opgereden zonder problemen. Daar stonden destijds veel mensen met problemen terwijl ik rustig de berg op kon rijden.
Deze kettingen zijn alleen wat lastiger te monteren, vandaar dat ik ben gaan zoeken naar een alternatief.

null

Wel bijzonder…

Welke auto? Voor of achterwiel aandrijving? En aan de voor of achterwielen gemonteerd?

kjiratsiekoedel op 25 jan 2022 00:31

Nissan Primera, voorwielaandrijving en uiteraard ook de kettingen voor gemonteerd.
Eerder met andere kettingen gereden (zie foto bij bovenstaande reactie) en geen problemen met rijden ervaren, alleen wat lastig om er op te leggen.

Maggi trak sport. Van de winter gebruikt gekocht erop en eraf in een vloek en een zucht. Werken prima.

evr66 op 24 jan 2022 18:25

Wat @evr66 zegt, gaat niks boven de Maggi Trak. Al heeft hij die helemaal niet nodig op zijn auto. ;)

GerritA op 25 jan 2022 02:34

En toch al een keer gebruikt, veiligheidshalve. Ook de grip van 4 wielen is beperkt op 100% ijs ;). We hebben niet allemaal het banden profiel van @gerrita ;)

evr66 op 25 jan 2022 06:45

Flinke noppen zeggen niet zoveel, deze noppen zijn prima voor losse sneeuw maar bij ijssel heb toch echt sneeuwkettingen nodig. Rij daarom liever met de X-drive naar de sneeuw. ;)

null

*bericht bewerkt door GerritA op 25 jan 2022 11:04

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Yup, @gerrita als het echt hard ijs is, ontkom je er niet aan. Moet zeggen dat die maggi’s er zo gemakkelijk om- en afgaan, dat de drempel om het “even te doen” een stuk lager is. Dat was voor mij een reden om naar (te) dure kettingen te gaan. Ik ken mezelf, einde reis, donker, moe, slecht weer, laatste stukje, mwah, dat lukt ook nog wel hahaha. Dan echt geen zin om te gaan staan kl…ten met koude, natte handen.

Dit werkt echt super, binnen 3 minuten ben je weer onderweg. En die X-drive is ook wel fantastisch inderdaad ;)

Zou eigenlijk nog wel een lier voorop de cvan willen hebben en een paar stevige ogen aan de achterkant. Als je ziet waar je hem af en toe in moet rommelen ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 25 jan 2022 12:07

Edwin van Riel

Wel bijzonder…

Welke auto? Voor of achterwiel aandrijving? En aan de voor of achterwielen gemonteerd?

kjiratsiekoedel op 25 jan 2022 00:31

Nissan Primera, voorwielaandrijving en uiteraard ook de kettingen voor gemonteerd.
Eerder met andere kettingen gereden (zie foto bij bovenstaande reactie) en geen problemen met rijden ervaren, alleen wat lastig om er op te leggen.

Blister op 25 jan 2022 10:17

Zit er tractiecontrole op die wagen die toevallig nog aanstond?
Dat type loopvlakkettingen heeft natuurlijk wat minder grip dan een traditionele ketting, maar ik heb ze toch al een aantal maal gebruikt op een voorwieltrekker met veel meer vermogen, en ben er toch reeds overal mee bovengekomen.
(De mijne zijn RUD Centrax, dus vergelijkbaar concept)

Als het over gebruiksgemak gaat is dit systeem extreem simpel: https://www.sneeuwkettingenstore.com/konig-easy-fit-suv-255…

Heb ze een aantal weken terug uit voorzorg omgelegd om vanuit Les Sybelles naar beneden te rijden. Was achteraf niet nodig geweest, maar montage en demontage duurde echt letterlijk 45 seconden per wiel.
Spijtig dat ze onder m’n gebruikelijke resiwagen niet passen door de weinige plek in de wielkast.

Als ik het kettingprofiel zie van die Weizenfels M90 dan zie ik dat de ketting vooral in de draairichting ligt en niet dwars.
Daarbij relatief weinig ketting, wat ook nog in het midden van het wiel gepostioneerd is. En de verbindingsstukken zorgen m.i. ook voor minder grip.
Laat ik het zo zeggen, als ik de ketting zie, dan kijk ik niet verbaasd dat de grip hiervan minder is dan bij andere sneeuwkettingen.
Ketting wat diagonaal over de volle bandbreedte zit gespannen heeft simpelweg meer grip.

Zelf ben ik zeer te spreken over Pewag Servo 9 en Pewag Servomatic (ouder type). M.n. de laatste zijn heel eenvoudig en snel om te leggen. En spannen heel goed zelf na.

Wel bijzonder…

Welke auto? Voor of achterwiel aandrijving? En aan de voor of achterwielen gemonteerd?

kjiratsiekoedel op 25 jan 2022 00:31

Nissan Primera, voorwielaandrijving en uiteraard ook de kettingen voor gemonteerd.
Eerder met andere kettingen gereden (zie foto bij bovenstaande reactie) en geen problemen met rijden ervaren, alleen wat lastig om er op te leggen.

Blister op 25 jan 2022 10:17

Zit er tractiecontrole op die wagen die toevallig nog aanstond?
Dat type loopvlakkettingen heeft natuurlijk wat minder grip dan een traditionele ketting, maar ik heb ze toch al een aantal maal gebruikt op een voorwieltrekker met veel meer vermogen, en ben er toch reeds overal mee bovengekomen.
(De mijne zijn RUD Centrax, dus vergelijkbaar concept)

Als het over gebruiksgemak gaat is dit systeem extreem simpel: https://www.sneeuwkettingenstore.com/konig-easy-fit-suv-255…

Heb ze een aantal weken terug uit voorzorg omgelegd om vanuit Les Sybelles naar beneden te rijden. Was achteraf niet nodig geweest, maar montage en demontage duurde echt letterlijk 45 seconden per wiel.
Spijtig dat ze onder m’n gebruikelijke resiwagen niet passen door de weinige plek in de wielkast.

FORZAM op 25 jan 2022 12:43

De Primera heeft geen tractioncontrol, dus dat kan het probleem ook niet verklaren.

Plaats een reactie