Vragen over ski’s

Ik zit er aan te denken om in de uitverkoop voor het eerst eens eigen materiaal aan te schaffen. Echter heb ik van de techniek nog niet echt veel kaas gegeten.

Ik heb vanaf mijn jeugd altijd aardig geskied. Ook altijd lessen gehad waarbij we met de lessen altijd Off piste gingen. Dit heb ik altijd gedaan op gehuurd materiaal en nooit echt op dat materiaal gelet. Vond het allemaal wel prima. Dit waren dus eerst lange latten (voordat er Carve ski’s waren) en daarna een stuk kortere fijnere latten.

Dit jaar voor eerst “premium” ski’s gehuurd. Want dat was beter zeiden ze :). Dit zijn rossingnol react 6 ski’s van 170cm (ben 185). De ski’s zijn makkelijk. En glijden erg soepel, zonder iets te doen maak ik meer snelheid dan collega skiërs op vlakke afdalingen.

Er vallen me echter 2 dingen op.

  1. Bij hogere snelheden rechtuit (+80) sporen ze niet mooi en moet ik met veel kracht corrigeren (vooral links)

  2. Bij steile afdelingen (zwart) mis ik grip op ijzige stukken. Ik heb het gevoel dat ik veel meer moet kantelen dan ik ooit heb gedaan.

Nu twijfel ik of dit door het type ski komt. Of dat mijn techniek toch minder wordt.

Wat is nu eigenlijk de vraag? De React 6 zijn instap skis, dus kan de ski zijn of je techniek ;-)

React 6 als premium verhuren, sluwe verhuurder 😉.
Hoe voelden ze boven de 100?

Oh sorry daarin ben ik niet echt duidelijk geweest.

Kan het onstabiele gedrag op hogere snelheden aan het type ski liggen ?. En zo ja wat voor een soort ski’s moet ik dan nemen om dat te voorkomen.

Maar als dit een instap ski is. Is het normaal dat deze als “premium” wordt verhuurd ?

Die rechte ski’s van vroeger waren wel goed om mooi rechtuit mee te gaan. Met een moderne carveski met korte radius is het veel meer werken om dat te doen. Goede balans, vlak houden en vanuit de enkels kanten om de ski op koers te houden.
Het korte antwoord op je vraag is dus: Het is je techniek. De ski die je hebt gehad is er daarnaast één die niet echt van snelheid houdt en je daarin dan ook niet het vertrouwen geeft.

Dat is eigenlijk het antwoord wat ik wou horen. Het klopt dus dat je met carve ski’s meer moet werken voor “recht naar beneden”.

En dit type is daar dus helemaal niet van ?
Heeft dat met de vorm te maken ? 126/73/110 of juist het materiaal ?

React 6 als premium verhuren, sluwe verhuurder 😉.
Hoe voelden ze boven de 100?

DrPhil op 03 mrt 2022 17:05

Eens, zeker geen kreet premium waardig. Pak dan een paar “echte” skis

Edwin van Riel

React 6 als premium verhuren, sluwe verhuurder 😉.
Hoe voelden ze boven de 100?

DrPhil op 03 mrt 2022 17:05

Daar ga ik dan nog wel een klacht over indienen. En boven de 100 doe ik niet zo gauw meer 😉 maar dat heeft toch met de leeftijd te maken

React 6 als premium verhuren, sluwe verhuurder 😉.
Hoe voelden ze boven de 100?

DrPhil op 03 mrt 2022 17:05

Eens, zeker geen kreet premium waardig. Pak dan een paar “echte” skis

evr66 op 03 mrt 2022 18:18

Ik heb ook totaal geen verstand van ski’s. Dus ze kunnen me van alles aansmeren.

Best wel raar eigenlijk, ik doe ook MTBen waar ik best slecht in ben, en daar weet ik wel alles van het materiaal af. Maar met skiën heeft me dat echt nooit “geboeid” want ik kwam toch wel beneden.

Je kunt op elke carveski hard naar beneden, maar dat voelt wel lekkerder op een stevige (race)ski met grote radius.
Blind kopen zou ik niet aanraden in jouw geval. Misschien voor een volgende trip toch weer huren, maar je van te voren wat inlezen in skicategorieën, de bijbehorende eigenschappen en hoe ze presteren in het echt (skitests lezen dus). En dan volgende zomer toeslaan. Sowieso zie ik wat minder aanbod nu. Misschien dat er na een seizoen zonder toch beter verkocht is, of juist iets minder geproduceerd.

En natuurlijk de opmerking die op elk ski forum weer terug komt:
“Heb je al goede, eigen schoenen?”
Als je wil gaan huren of testen, dan is het wel zo fijn om in ieder geval het schoeisel gedeelte goed te hebben.
Indien je die nog niet hebt, zou ik dat eerst doen, dan nog eens een paar dagen wat verschillende skies huren, zodat je een beetje een idee krijgt van wat je graag wil:
Snel of langzaam, levendig of kalm, vergevingsgezind gezind of veeleisend etc.

*bericht bewerkt door Slim op 03 mrt 2022 19:26

React 6 als premium verhuren, sluwe verhuurder 😉.
Hoe voelden ze boven de 100?

DrPhil op 03 mrt 2022 17:05

Daar ga ik dan nog wel een klacht over indienen. En boven de 100 doe ik niet zo gauw meer 😉 maar dat heeft toch met de leeftijd te maken

Sjod op 03 mrt 2022 18:30

Boven de 100 doen er maar heel weinig, tenzij volgens skitracks of vergelijkbare apps. Had er vandaag weer 1 in st, 101 of zo in de poeder, neem maar van mij asn, dat daar geen z.k van klopt. Voor 100+ moet je toch echt wel serieus je best gaan doen.

Edwin van Riel

Plaats een reactie