Kwaliteit vs preparen van de pisten

Hi,
Vorige week een weekje heerlijk in La Plagne mogen vertoeven. Gelukkig was er voldoende sneeuw en hoewel ijzig koud, was er zeer weinig wind en elke dag zon. Niet veel om over te klagen dus.

Wat me wel opviel is dat men hier de pisten maar zeer weinig prepareert. Ik ben gewend dat de meeste pistes in een gebied 's ochtends van die mooie lijntjes hebben waar je heerlijk overheen knalt. In La Plagne ben ik die eigenlijk zelden tegen gekomen. Het leek alsof slechts enkele pistes zo nu en dan gedaan werden. Verder zijn er daar veel ‘Natur’ pistes waar helemaal niets aan wordt gedaan en zijn een aantal lange pistes dicht waarvan ik me afvraag of dat wel echt door te weinig sneeuw was want er lag echt overal een dikke laag.

Nu vraag ik mij dus af of dit iets specifiek voor La Plagne is of dat dit vanwege de kostencrisis in meerdere gebieden aan het gebeuren is. Iemand die hier meer verstand van heeft?

Het was een prima week maar als ik de keuze heb kies ik toch voor een paar uurtjes lekker glijden in de ochtend. Ben dus benieuwd of dit een lokaal iets is of iets dat nu vaker voorkomt.

Bijzonder. Ik was er afgelopen week ook en vond de pistes dagelijks goed geprepareerd. Vroeg in de ochtend overal de bekende corduroy. Wel veel harde kunstsneeuw, waardoor je je kanten echt scherp moest hebben. De meeste corduroy was rond 10 uur wel weg want het was relatief druk voor eind januari.
In Les Arcs was het niet anders.
De natur pistes worden uiteraard niet geprepareerd.

*bericht bewerkt door Hessel op 30 jan 2023 10:29

Eerder opstaan?

Eerder opstaan?

Geraertshoven op 30 jan 2023 10:30

Blijkbaar. Was inderdaad niet de 1e op de piste. Overigens lees ik inmiddels in meerdere reviews dezelfde reacties. Dus helemaal onwaar zal het niet zijn.

En welke lange pistes waren er dicht?
Les bois en mont de la guerre waren inderdaad dicht, maar dat zijn ze bijna altijd.
Les bois heb ik ondanks dat wel gedaan en was prima Onderin wel wat ijsplaatjes en hier en daar wat stenen, maar zeker niet slechter dan de afdaling naar Montchavin of Montalbert.
Ik vermoed dat ze deze willen sparen voor de februarivakanties.
Verder waren de zwarte pistes Bellecote, Derochoir, Crozats en Etroits dicht en ook die zijn zelden open. In het begin van de week was er veel wind wat voor ingewaaide sneeuw zorgde. Dat kan een reden zijn geweest om ze dicht te houden. Morblue was dan wel weer open en Gavotte ook. En dat zijn pistes die ook snel dicht gaan, maar nu dus niet.
En verder was zo’n beetje alles open.

*bericht bewerkt door Hessel op 30 jan 2023 11:04

De Natur-pistes zijn vergelijkbaar met ongeprepareerde skiroutes in Oostenrijk. St Anton heeft er daar bijvoorbeeld ook heel veel van, er zijn nu eenmaal veel mensen die juist ongeprepareerde pistes erg leuk vinden, en die mening deel ik bij verse sneeuw zeker!
Daarnaast is het in Frankrijk niet ongebruikelijk dat, uit kostenoverwegingen, in de rustige weken de rustige pistes niet iedere dag geprepareerd worden. Met de huidige energieprijzen, roep om duurzaamheid en personeelstekorten zou dat in de toekomst nog wel eens veel vaker voor kunnen gaan komen.

En welke lange pistes waren er dicht?
Les bois en mont de la guerre waren inderdaad dicht, maar dat zijn ze bijna altijd.
Les bois heb ik ondanks dat wel gedaan en was prima Onderin wel wat ijsplaatjes en hier en daar wat stenen, maar zeker niet slechter dan de afdaling naar Montchavin of Montalbert.
Ik vermoed dat ze deze willen sparen voor de februarivakanties.
Verder waren de zwarte pistes Bellecote, Derochoir, Crozats en Etroits dicht en ook die zijn zelden open. In het begin van de week was er veel wind wat voor ingewaaide sneeuw zorgde. Dat kan een reden zijn geweest om ze dicht te houden. Morblue was dan wel weer open en Gavotte ook. En dat zijn pistes die ook snel dicht gaan, maar nu dus niet.
En verder was zo’n beetje alles open.

Hessel op 30 jan 2023 10:43

Die bedoelde ik inderdaad. Ook de zwarte vanaf de gletsjer was bijvoorbeeld dicht. Ik zag inderdaad wel wat mensen de afgesloten paden negeren en gewoon die pistes pakken. En als ik jouw verhaal zo lees kan dat dus ook prima maar zijn daar ook weer redenen voor. Ook de voor competitie bedoelde pistes werden veelvuldig door wat minder ervaren skiers aan gedaan zag ik. Ik doe dat dan liever toch niet als er netjes een afgesloten banner voor staat. Maar goed, een brutaal mens heeft de halve wereld blijkbaar.

Ik snap dat je het allemaal wel mee vond vallen. Het was ook geen ramp. Echt niet elke blauwe en rode piste die niet als Natur aangemeld staat werd dagelijks geprepareerd. Dat zie je gewoon. Zorgt er niet voor dat het helemaal niet lekker skieen meer is. Maar top vond ik het ook niet. Met name richting de vrijdag heb ik mijn kanten nog een keer moeten laten slijpen om een beetje goede grip te houden. Ik vond het verschil met de andere gebieden gewoon groot. Val Thorens en Tignes bijvoorbeeld geen last gehad. Vandaar dat ik benieuwd was of dit iets normaals is voor La Plagne of dat dit in andere gebieden nu ook wat meer gebeurd.

Met 1 weekje per jaar skieen is het toch lastig om een goed beeld te krijgen van wat je nou wel en niet kan verwachten.

Dat slijpen was vooral nodig omdat de pistes met kunstsneeuw op veel plekken keihard waren. De temperatuur was ook echt laag. Diezelfde pistes zijn in het voorjaar al heel snel knollenvelden omdat ze dan zachter zijn. Bijvoorbeeld afgelopen week richting Bellecote erg weinig hobbels. Ook de drukke piste Carroley is in het voorjaar vaak een buckelpiste, nu bleef deze de hele dag redelijk mooi glad (de lift Salla was dicht, dus al het verkeer uit Les Arcs richting La Plagne ging over deze piste).
Dus eigenlijk bleven de pistes nu juist veel langer goed.
De competitiepiste in Belle Plagne werd slechts door een enkeling gebruikt. Wel waren er de hele week wel mensen aan het trainen en ook diverse klasjes daar bezig gezien.
In Plagne Centre zijn er wel eens vaker wat mensen die er onbevoegd af gaan, maar ook daar val je vrij snel op tussen de wedstrijdskiers. Ook zijn er via de skischolen nog best wat toeristen die er skitraining doen. Die hebben niet allemaal zo’n racepak aan. Zelf ook nog wat reuzenslalom gedaan daar.

De Natur-pistes zijn vergelijkbaar met ongeprepareerde skiroutes in Oostenrijk. St Anton heeft er daar bijvoorbeeld ook heel veel van, er zijn nu eenmaal veel mensen die juist ongeprepareerde pistes erg leuk vinden, en die mening deel ik bij verse sneeuw zeker!
Daarnaast is het in Frankrijk niet ongebruikelijk dat, uit kostenoverwegingen, in de rustige weken de rustige pistes niet iedere dag geprepareerd worden. Met de huidige energieprijzen, roep om duurzaamheid en personeelstekorten zou dat in de toekomst nog wel eens veel vaker voor kunnen gaan komen.

paolie op 30 jan 2023 11:22

Eigenlijk best oneerlijk. Je krijgt immers geen gereduceerd tarief…

Totales Vollidiot

De Natur-pistes zijn vergelijkbaar met ongeprepareerde skiroutes in Oostenrijk. St Anton heeft er daar bijvoorbeeld ook heel veel van, er zijn nu eenmaal veel mensen die juist ongeprepareerde pistes erg leuk vinden, en die mening deel ik bij verse sneeuw zeker!
Daarnaast is het in Frankrijk niet ongebruikelijk dat, uit kostenoverwegingen, in de rustige weken de rustige pistes niet iedere dag geprepareerd worden. Met de huidige energieprijzen, roep om duurzaamheid en personeelstekorten zou dat in de toekomst nog wel eens veel vaker voor kunnen gaan komen.

paolie op 30 jan 2023 11:22

Eigenlijk best oneerlijk. Je krijgt immers geen gereduceerd tarief…

Kdtl op 30 jan 2023 12:02

In de rustige weken heeft het skigebied toch ook minder opbrengsten?

Dat klopt. Maar het aanbod (bijv. 150 km mooie pistes!) wordt dan vrij eenzijdig gewijzigd.
Maar ik betaal nog steeds voor dat aanbod.

Tikkeltje (nou a) principieel; maar ik zou me best bekocht voelen als men besluit de pistes halfbakken te prepareren omdat het toch een rustige week is.

Totales Vollidiot

Wij waren twee weken geleden in Ski Amade en daar viel het ons ook op: veel pistes niet geprepareerd, en dat kennen we niet van vorige jaren. kostenoverweging? Zal best, maar je betaalt via je skipas niet alleen voor de liften, maar ook voor de rest van de infrastructuur. En om nou ‘s morgens al in een knollenveld van de vorige dag te staan…

Life is what happens while you were checking your phone

Tsja, in het hoogseizoen sta je soms na 11u ‘s ochtends al in knollenvelden, terwijl in de rustige weken je tegen sluitingstijd nog steeds ribbels tegen kan komen. Dat ze dan niet meteen weer alles 100% prepareren voor de volgende dag, daar kan ik best inkomen. Houdt de skipasprijs ook gewoon lager.

Bij weinig sneeuw is niet of nauwelijks prepareren soms een bewuste keuze. Ik heb dit wel eens gevraagd bij een rondleiding in Scheffau. Vooral de frees achter de Pistebully kan bij weinig of heel harde sneeuw veel stuk maken. ook de wind kan de ribbels
snel doen verdwijnen.
Wel viel mij op dat ook in Mayrhofen en omgeving enkele pistes afgesloten waren waar onder de Harakiri ,om onduidelijke redenen.

Zo te lezen hier en daar is dit een dingetje in dit seizoen: gesloten pistes ondanks sneeuwval en minder preparatie

Life is what happens while you were checking your phone

Ik moet toegeven dat ik gelijkaardige ervaringen heb in La Plagne. Bepaalde ‘normale’ rode en zelfs blauwe pistes werden niet geprepareerd. Vooral in de sector Montalbert - Aime 2000, maar bijvoorbeeld ook op de gletsjer. Daarnaast heb je natuurlijk nog de ‘natuurlijke’ pistes die überhaupt niet worden geprepareerd.

Als ik bovendien dan lees dat ervaringsdeskundigen op het forum stellen dat bijvoorbeeld de dalafdaling naar Champagny zelden wordt geopend, stel ik me daar toch vragen bij.

Mag ik me zo vrij voelen en off-topic een andere vraag stellen over La Plange?
Wij gaan in maart naar La Plagne (voor het eerst naar Frankrijk). Welke route zouden jullie ons aanraden? We vertrekken in de nacht van vrijdag op zaterdag vanuit regio Nijmegen.

Route via A2 richting België en vervolgens de A31 in Frankrijk richting Lyon
of
Route door Duitland via Köln, Frankfurt richting Bazel, Geneve in door naar La Plagne.

Qua km’s is er niet veel verschil tussen beide routes. En qua kosten zijn de tolkosten in Frankrijk aardig vergelijkbaar met de vignetkosten in Zwitserland.

Alvast bedankt. Ik hoor graag jullie ervaringen.

Ik vind zelf de route via Luxemburg/Frankrijk comfortabeler dan via de Duitse autobahn. Zeker op de peage betere voorzieningen dan in Duitsland.
Ook Zwitserland vind ik niet ideaal met om de 100 meter een andere maximumsnelheid.
Duitsland heeft dan weer als voordeel dat je op soms op sommige stukken wat sneller door kunt rijden, al boek je er ook weer niet heel veel tijdswinst mee.
Maar ik rij eigenlijk beide routes regelmatig, heb nou ook weer niet zo’n enorme voorkeur voor de een of de ander.

Wij prefereren vanuit Den Bosch echt via LU/FR.
Is qua tol wel 2x de CH-vignet kosten, maar rijdt een stuk prettiger.

Luik - Luxemburg - Nancy - Dijon enz.
Je kunt onder bij Dijon nog kiezen voor de A6 of de A39 ri. Lyon.
Kies je voor de A39, dan kan je ook nog via Genève/Annecy/Chambéry…

Elk jaar lijken er wel meer Natur pistes te komen, het zijn er inmiddels zoveel dat ik me afvraag of dat de vraag niet inmiddels overstijgt.

Ik tel maar liefst 20 (!) van deze pistes in La Plagne. En niet enkel de afgelegen pistes waar het wel een toegevoegde waarde kan hebben (bijv. Etroits), maar ook mooi rode pistes die interessant zijn voor een breed publiek (Mont de la Guerre, Inversens, Gavotte).

Lijkt toch verdacht veel op een kostenbesparende maatregel.

@KarelJansma vorige week waren Gavotte en Inversens gewoon geprepareerd. Hoewel Gavotte eigenlijk een Natur piste is. Inversens is dat niet en wordt ook gewoon dagelijks geprepareerd.
Mont de la Guerre heeft geen kunstsneeuw en is door de zuidhelling zelden open.
Les Bois is overigens deze week wel open (in de middag als terugbrenger naar Champagny), vorige week nog niet.

Vergelijkbare ervaringen in het Grand Massif afgelopen week. 40% van de liften dicht en zeker 25% van de pistes. Aan de hoeveelheid sneeuw lag het niet… Vanaf zaterdag werd 't wel beter en was bijna alles open.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

hier kan je normaal zien welke piste er geprepareerd wordt en waarom er piste dicht is en waarom er een lift dicht is.
Naar mijn ervaring is dit meestal wel vrij accuraat…

Dit is bv:
La plagne https://bulletin.lumiplan.pro/bulletin.php?station=la-plagne…

Les Arcs https://bulletin.lumiplan.pro/bulletin.php?station=les-arcs&…

hier kan je andere stations zien in Frankrijk
https://www.lumiplan.com/produit/les-stations-temps-reel/…

Elk jaar lijken er wel meer Natur pistes te komen, het zijn er inmiddels zoveel dat ik me afvraag of dat de vraag niet inmiddels overstijgt.

Ik tel maar liefst 20 (!) van deze pistes in La Plagne. En niet enkel de afgelegen pistes waar het wel een toegevoegde waarde kan hebben (bijv. Etroits), maar ook mooi rode pistes die interessant zijn voor een breed publiek (Mont de la Guerre, Inversens, Gavotte).

Lijkt toch verdacht veel op een kostenbesparende maatregel.

KarelJansma op 01 feb 2023 14:49

In St Anton alleen al tel ik 18 “natur” pistes (skiroutes). Samen met het gebied van Lech en Warth zijn er dat zelfs 54! En reken maar dat daar vraag naar is!

Plaats een reactie