Goed alternatief voor Fischer Motive 80

Heb al een aantal keer zitten zoeken op dit forum, maar kom er met de bestaande topic voor mijn gevoel niet helemaal uit. Dus bij deze een nieuw topic, hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Toelichting:
De situatie is als volgt; eind 2014 heb ik een paar Fischer Motive 80 (2013/2014 model) gekocht als hoofd ski. En dit vind ik een heerlijke ski, nog nooit spijt van gehad! Wel miste ik soms wat ‘pit’ in de ski, de ski kan prima snelheid aan maar het ‘sportieve gevoel’ mis ik dan soms een beetje. Om die reden en als experiment heb ik er toen een Atomic Redster Edge SL erbij gekocht (ook 2013/2014 meen ik). Beide ski’s wissel ik af en het komt er eigenlijk op neer als ik op een (geprepareerde piste) moe wil worden ik de Atomic’s pak en als op (verspoorde piste) rustig/speels wil skiën ik de Fischer’s pak. Feitelijk kan ik op beide ski’s min of meer het zelfde bereiken dus wissel nooit tussendoor van ski op een dag, maar de ski’s voelen anders aan onder de voeten en afhankelijk van de dag kies ik dus of de ene of de andere ski.

Afgelopen jaren heb ik altijd met plezier op beide ski’s gestaan, maar dit jaar had ik voor het eerst dat ik de Fischer ski’s soms wat ‘soft’ vond. Kreeg nog steeds een lach op mijn gezicht als ik naar beneden ging en vind het een heerlijke allrounder, maar soms wenste ik wat meer de stijfheid uit mijn Atomic ski. Wellicht dat het komt omdat de ski wat ouder is en dit gewoon wat minder is geworden, of ik heb hem op te strakke piste te sportief willen skiën. Hoe dan ook, ik zit nu te overwegen om mijn Fischers te vervangen, en dan bij voorkeur voor iets dat tussen de Fischer en de Atomic in zit. Iets sportiever dus, maar wil het speelse niet kwijt raken.

Vraag:
Wat is anno 2023 een goede vervanging van de Fischer Motive 80, die iets meer pit mag hebben dan de fischer maar niet het speelse karakter verliest.

Zelf heb ik volgende modellen wel gevonden, maar vraag me af of ik hiermee echt iets anders krijg, of gewoon een andere heerlijke ski die het zelfde doet als mijn Motive 80.

  • Salomon XDR 80 ti
  • K2 Konic ti
  • Salomon stance 80
  • Fischer RC ONE 82 GT

Zoals bovenstaande lijst laat zien hoef ik niet perse een nieuwe ski, een 2 jaar gebruikt model is ook prima. Ga altijd met andere op pad en de Motives worden altijd graag geleend door andere. Net zoals de aankoop van de Atomics een experiment was zou deze aankoop dat ook weer zijn. De Motives blijven me overall tevreden stellen dus die gaan hier nog niet gelijk de deur uit. Het zou een bonus zijn als de ski tussen de Fischer en de Atomic in zit, dan kan ik namelijk op 1 ski overstappen, scheelt toch weer keuzestress;) maar is absoluut geen must.

Hieronder nog wat skigegevens van mij:
Ski niveau: 7-8 (Meer 7 dan 8)
Gewicht: 80-85 kg
Lengte: 182
Leeftijd: <40
Bochten: korte bochten, zowel carven als roetsjen
Gebied: Op de piste 80-90% en een jumpje of verspoord terrein aan de rand vd piste en af en toe een skiroute

Hopelijk kunnen jullie er soelaas van maken en me de goede richting op helpen. De conclusie dat mijn Motives nog steeds voldoen is ook prima.

Ski zelf ook op de motive 80 en ben ook op zoek naar nieuw speelgoed. Vergeet in ieder geval die stance, heb die getest en die was echt veel te zacht. Heb nadien de Salomon xmax nog uitgeprobeerd. Deze was echt beter, een pak stijfer en meer gevoel om uit de ski te krijgen. De verkoper zei dat ik eigelijk eerder naar Atomic q9.8 moest gaan, absolute piste all-mountain of anders naar head core 93 als ik toch meer een echte all-mountain verkies.
Dacht eerst dat ik best naar echte pisteski moest gaan, heb hiervoor een paar echt stijve raceskis getest maar besefte gauw dat ik de fun en het speelse van een all-mountain mis . Ben er maw zelf nog niet uit en geniet ondertussen heerlijk verder van mij oldtimer skis 😄

*bericht bewerkt door Wim7 op 24 mrt 2023 22:45

better to be off piste, then to be pisted off

Probeer de line blade eens ergens te testen. Zou je kunnen verrassen als alleskunner. In de basis echte carver, maar gebruik ze sinds ik ze heb echt overal voor, tot een stukje touren/terrein en buckels aan toe.

Edwin van Riel

Ben er maw zelf nog niet uit en geniet ondertussen heerlijk verder van mij oldtimer skis 😄

Wim7 op 24 mrt 2023 22:43

Ben dus niet de enige die deze luxe heeft. Ga de andere ski’s die jullie beide noemen eens even bekijken.

Heb zelf ook Fischer Motive geskied, prima ski. Ski nu een Elan Wingman 82 TI, super fijne all mountain ski die ook echt lekker carvt. Hij is er ook in CTI versie, die is stijver. Als je iets sportiever wilt misschien de Fischer the curv GT, maar die zijn lastig 2e hands te vinden. Die nwe GT van dit jaar krijgt echt lovende recensies.

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 30 mrt 2023 20:04

K2 iKonic 80TI zou mijn weapon of choice zijn, zo een fijne ski

Plaats een reactie