Sportieve zonnebril voor skiën? Tips voor lens?

Dag allemaal
Heel mijn leven ski ik met een standaard skibril met strap over de helm. In alle omstandigheden dezelfde lens, kwaliteitsbril van Salomon maar in sommige omstandigheden niet ideaal.
Bijvoorbeeld:

  • erg(!) slecht zicht (helpt een bril dan wel eigenlijk écht…?
  • héél felle zon

Ik gebruik voor het fietsen een Oakley Jawbreaker en heb hierop de Prizm Trail lens (voor zomer & winter, wissel eigenlijk niet), maar wil dus vooral voor het erg zonnige stuk misschien wel iets nieuws.
Er bestaat de Prizm Snow bij Oakley ook voor Jawbreaker, heeft iemand hier ervaring mee?

Vraag me dan af of ik een nieuwe bril of nieuwe lens best koop, qua prijs scheelt het soms met promo niet heel veel. Lens is €83 op dit moment.

Ik heb dit topic doorgelezen maar is al paar jaren oud + afgesloten voor nieuwe reacties. https://www.wintersport.nl/forum/topic/514804

Andere tips?

*bericht bewerkt door Hendrik5 op 14 dec 2023 14:09

Het is o zo hard genieten.

Vind je het vervelend als je veel wind in je ogen krijgt tijdens hogere snelheden (of meer wind)?

Indien ja; --> goggles met de gewenste lens
Indien nee:–>je kunt evt een sportbril opzetten.

Zelf heb ik altijd goggles op omdat ik een enorme hekel heb aan wind in de ogen.

Totales Vollidiot

Als je al toe bent aan een nieuwe helm zou je eens kunnen kijken naar bv Salomon, Head of Alpina helmen. Niet de vizierhelmen van vroeger maar met geïntegreerde goggle. Soms standaard met twee lenzen zoals deze bijvoorbeeld: https://www.salomon.com/en-nl/shop-emea/product/driver-prime…

Aftellen maar!

En waarom niet gewoon een skibril met 2 lenzen ipv en zonnebril en een (blijkbaar) niet optimale skibril die je nu hebt?

Ik heb een cat2 lens die contrastverhogend werkt (echt heel slecht zicht die je niets aan, maar het scheelt wel een hoop tov geen lens) en een cat 4 lens voor als het zonnig is. Heb er 1 van Anon met magneten, dus als ik gedurende de dag moet wisselen is dat 1 tel werk.
Oakley heeft volgens mij ook een vrij eenvoudig systeem om lenzen te wisselen.

Ik heb een Oakley flight deck.
Niet eenvoudig om te wisselen (je moet “het trucje” even doorhebben) maar verder helemaal prima.

Totales Vollidiot

Of neem een photochromatische lens die meekleurt. Hoef je niet van lens te wisselen. Of bril.

één S categorie bril voor alle omstandigheden is wel gemakkelijk maar een slecht idee. Zie je bij goed of slecht weer alsnog niets.

Een bril voor slechte en een zonnebril voor goede omstandigheden kan natuurlijk ook. Dat zie ik meer mensen doen

Als het mooi zonnig weer is draag ik meestal de zonnebril met polariserende donkere glazen, bij andere weersomstandigheden gebruik ik de Anon M2 met verschillende lenzen, dmv magneten zijn deze gemakkelijk te wisselen en hebben zelfs bij een val niet losgelaten. Pas ook even met de helm of de bril goed aansluit.

Bedankt al allemaal!
Even verduidelijken: net al wat investeringen, een nieuwe helm komt nog maar zou liefst niet ook nog de bril vervangen.
Vandaar zoektocht naar alternatieven

Het is o zo hard genieten.

Ik gebruik altijd m’n adidas bril om te skiën, heel erg tevreden van. Je hebt een heel breed zicht. https://www.bol.com/be/nl/p/adidas-sport-zonyk-pro-l-sportbr…

null

*bericht bewerkt door JonasM op 16 dec 2023 22:23

Ik ski al heel lang met een Julbo sportbril met verwisselbare lenzen, bevalt mij heel erg goed.

Plaats een reactie